TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD

SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 7/10

systematyka recenzji:

FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / maksymalne powiększenie na danej ogniskowej, oraz zmiana głębi ostrości, geometrii i występowania aberracji w zależności od przysłony i ogniskowej / OGNISKOWA: 100 mm

ogniskowa 100 mm przysłona f/5.6 – maksymalne powiększenie osiągane jest z dystansu około 26,5 cm zielonym prostokątem zaznaczono przybliżony maksymalny punkt ostrości, po prawej wycinek z tego miejscami

ogniskowa 100 mm przysłona f/5.6 – żółtymi prostokątami zaznaczono punkty utraty ostrości, na dole wycinki z tych miejsc…

ogniskowa 100 mm – niska przysłona, nasila problemy z winietą…

ogniskowa 100 mm przysłona od lewej: f/6.3, f/7.1, f/8

ogniskowa 100 mm przysłona od lewej: f/9, f/10, f/11

ogniskowa 100 mm przysłona f/13 – zielonym prostokątem zaznaczono przybliżony maksymalny punkt ostrości, po prawej wycinek z tego miejscami, widać jak dużą ilość detali pozwala zarejestrować już taka przysłona

ogniskowa 100 mm przysłona f/13 – żółtymi prostokątami zaznaczono punkty utraty ostrości, na dole wycinki z tych miejsc…

…zmiana głębi ostrości przy przysłonie f/13 jest już radykalna

ogniskowa 100 mm przysłona od lewej: f/14, f/16, f/18

ogniskowa 100 mm przysłona od lewej: f/20, f/22, f/25

ogniskowa 100 mm przysłona od lewej: f/29, f/32, f/36

ogniskowa 100 mm przysłona f/36 – żółtym prostokątem zaznaczono przybliżony punkt maksymalnej ostrości – tak duża przysłonach
nasila zjawisko dyfrakcji, detale są już mocno rozmyte…

ogniskowa 100 mm przysłona f/36 – żółtymi prostokątami zaznaczono punkty utraty ostrości, na dole wycinki z tych miejsc…

FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / maksymalne powiększenie na danej ogniskowej, oraz zmiana głębi ostrości, geometrii i występowania aberracji w zależności od przysłony i ogniskowej / OGNISKOWA: 200 mm

ogniskowa 200 mm przysłona – maksymalne powiększenie osiągane jest z dystansu około 72,5 cm – tak duża odległość pozwala na uniknięcie większości problemów z geometrią, minimalizuje też aberracje, oraz pozwala łatwiej zapanować nad głębią ostrości…

ogniskowa 200 mm przysłona f/6.3 – żółtym prostokątem zaznaczono miejsce utraty ostrości, poniżej zaznaczenie powiększenie tych obszarów

ogniskowa 200 mm przysłona od lewej: f/7.1, f/8, f/9

ogniskowa 200 mm przysłona od lewej: f/10 – żółtymi prostokątami zaznaczono krawędzie obszaru obiektu fotografowanego, przy tej ogniskowej i przysłonie liczba detali poza obszarem skupienia ostrości wciąż jest duża co widać na powyższych wycinkach tych miejsc…

ogniskowa 200 mm przysłona od lewej: f/13 – żółtymi prostokątami zaznaczono krawędzie obszaru obiektu fotografowanego, przy tej ogniskowej i przysłonie liczba detali poza obszarem skupienia ostrości rośnie co widać na powyższych wycinkach tych miejsc…

ogniskowa 200 mm przysłona od lewej: f/14 – żółtymi prostokątami zaznaczono krawędzie obszaru obiektu fotografowanego, przy tej ogniskowej i przysłonie liczba detali poza obszarem skupienia ostrości rośnie co widać na powyższych wycinkach tych miejsc, niestety przy tej przysłonie zaczyna pojawiać się dyfrakcja niwelujące zysk ze zwiększania przysłony…

ogniskowa 200 mm przysłona od lewej: f/16, f/18, f/20

ogniskowa 200 mm przysłona od lewej: f/22, f/25, f/29

ogniskowa 200 mm przysłona od lewej: f/32, f/36, f/40

ogniskowa 200 mm przysłona od lewej: f/40 – żółtymi prostokątami zaznaczono krawędzie obszaru obiektu fotografowanego, przy tej ogniskowej i przysłonie liczba detali poza obszarem skupienia ostrości rośnie co widać na wycinkach tych miejsc, które otworzycie klikając na zdjęcie – niestety przy tak dużej przysłonie nasila się dyfrakcja niwelując zysk ze zwiększania przysłony…

FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / maksymalne powiększenie na danej ogniskowej, oraz zmiana głębi ostrości, geometrii i występowania aberracji w zależności od przysłony i ogniskowej / OGNISKOWA: 300 mm

ogniskowa 300 mm przysłona – maksymalne powiększenie osiągane jest z dystansu około 75,5 cm – tak duża odległość pozwala na uniknięcie większości problemów z geometrią, minimalizuje też aberracje, oraz pozwala łatwiej zapanować nad głębią ostrości.

ogniskowa 300 mm przysłona f/6.3 – zielonym prostokątem zaznaczono miejsce obszar maksymalnej ostrości, po prawej powiększenie tego obszaru, dalej fotografie z żółtymi prostokątami gdzie zaznaczono krawędzie obszaru ostrości, po ich kliknięciu otwarte zostanie powiększenie tych obszarów…

ogniskowa 300 mm przysłona od lewej: f/7.1, f/8, f/9

ogniskowa 300 mm przysłona od lewej: f/11 – w środku na zdjęciu zaznaczono zielonym prostokątem obszar maksymalnej ostrości, po prawej powiększenie tego obszaru…

ogniskowa 300 mm przysłona od lewej: f/14, f/16, f/18

ogniskowa 300 mm przysłona od lewej: f/20, f/22, f/25

ogniskowa 300 mm przysłona od lewej: f/29, f/32, f/36

ogniskowa 300 mm przysłona od lewej: f/40 – w środku i po prawej żółtymi prostokątami zaznaczono krawędzi obszaru ostrości, przy tak dużej przysłonie głębia ostrości znacznie rośnie, jednak równolegle pojawia się silna dyfrakcja niszcząca ilość rejestrowanych na zdjęciu detali – po kliknięciu w wybranego zdjęcie wyświetli się powiększenie danego obszaru.

Co ciekawe pomiędzy ogniskową 70 i 100 mm następuje duży skok w minimalnej odległości ostrzenia, odpowiednio jest to 8 cm i 26,5 cm. Paradoksalnie to również dzięki temu skokowi, choć okupionego mniejszym powiększeniem, poprawia się jakość samego zdjęcia. W pozostałych przypadkach minimalna odległość ostrzenia dla poszczególnych wartości ogniskowej, oraz najbardziej efektywna przysłona (relacja ostrość / dyfrakcja) wygląda następują…

Podsumowując nie było dla mnie tu zaskoczeniem gdy tylko zobaczyłem w specyfikacji minimalną odległość ostrzenia, która pozwala uzyskać przy ogniskowej 18 mm powiększenie aż 1:2, że będzie to praktycznie bezużyteczna funkcja. Ze względu na fakt że w tym przypadku fotografowany obiekt wręcz dotyka przedniej soczewki, pojawia się duży problem z poprawnym doświetleniem tematu, na scenę też wkraczają potężne aberracje, oraz zaburzenia geometrii. Przydatne maksymalne powiększenie zaczyna się gdzieś od okolic 100 mm do skrajnej ogniskowej 300 mm, osiągając jednak wówczas powiększenie odpowiednio od około 1:3 do 1:4.

porównanie maksymalnego powiększenia dla najdłuższej ogniskowej po lewej obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD, po prawej obiektyw FUJIFILM Fujinon XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS II

po lewej TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD ogniskowa 300 mm f/16, po prawej FUJIFILM Fujinon XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS II ogniskowa 230 mm f/8

po lewej TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD ogniskowa 300 mm f/10, po prawej FUJIFILM Fujinon XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS II ogniskowa 230 mm f/8

Czy to dużo czy mało? Z pewnością nie jest tak że mamy do czynienia z obiektywem umożliwiającym wykonywanie ultra dużych zbliżeń, mowa raczej o fotografii zbliżeniowej niż stricte marko, tym nie mniej nawet wartość 1:4 pozwala na zarejestrowanie w dużym powiększeniu wiele ciekawych tematów. Globalnie więc na plus za jakość powiększenia w zakresie od 100 do 300 mm, oraz minus dla marki za lansowanie twierdzenia sugerującego że mamy do czynienia z obiektywem wręcz marko, w istocie bowiem maksymalne powiększenie przy ogniskowej 18 mm trudno nazwać użytecznym.

Głębia ostrości i rozmycia tła…

Obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD wyposażono w siedmiu listkową przysłonę. Nie jest to oszałamiająca wartość i nie pozwoli z cała pewnością uzyskać efektownego efektu bokeh. Taka ich liczba oznacza że mamy w najlepszym razie do czynienia z zaokrąglonym otworem przysłony. Czy to problem? Nie koniecznie. Jak zawsze wszystko zależy od tego czego oczekujemy, do jakich głównie zastosowań przewidujemy dany obiektyw.

Pomimo że nie uzyskamy z pewnością ładnych krążków rozmycia nawet taka przysłona potrafi zrobić dobrą robotę. Znów pozwólcie że podeprę się obiektywem FUJIFILM FUJINON XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS II posiadającym dokładnie tyle samo listków przysłony, a pomimo to jego maksymalne rozmycie przy przesłonie f/ 6,7 na skrajnej ogniskowej 230 mm jest bardzo przyjemne dla oka, spójrzmy zresztą na przykładowe zdjęcia wykonane właśnie rzeczowym obiektywem FUJIFILM, oraz bohaterem naszej recenzji TAMRONEM

obiektyw FUJIFILM Fujinon XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS II zdjęcia od lewej: ogniskowa 172 mm f/7.1

obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD zdjęcia od lewej: ogniskowa 300 mm f/8

.

.

Drogi czytelniku, niezmiernie się cieszę że odwiedziłeś moją stronę. Jeśli niniejsza recenzja okazała się pomocna, miło mi będzie jeśli wesprzesz mnie w mojej drodze, możesz to zrobić dokonując wpłaty na subkonto fundacji SŁONECZKO, wspierając moją walkę z chorobami (dane do wpłat «znajdziecie tutaj») – za każdy najmniejszy datek z góry serdecznie dziękuję!

.


SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 7/10

tekst, opracowanie i grafiki: Sebastian Nikiel 16.04.2023

Wykorzystane cytaty, zdjęcie, grafiki, zrzuty ekranów aplikacji i stron internetowych, związane z omawianym produktem, zaprezentowano w niniejszym opracowaniu zgodnie z art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem..

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.