SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 8/10
- Dane techniczne
- Tytułem wstępu – optyczna kwadratura koła…
- Obiektyw – dlaczego ten, ceny, zakup i dostawa…
- Zaglądamy do środka – pierwsze wrażenie, materiały i budowa…
- Budowa optyczna – czyli czym patrzy na świat nasz bohater…
- Stabilizacja, autofokus i światłosiła….
- Geometria obrazu i winietowanie…
- Ostrość, rozdzielczość obrazu i aberracje…
- Maksymalne powiększenie…
- Głębia ostrości i rozmycia tła…
- Fotografowanie w praktyce…
- Warto, czy nie… kilka słów na zakończenie
- Zalety i wady
- Opracowania powiązane opracowania w dziale „SPRZĘT”
- Przydatne linki
.
Oczywiście jakość rozmycia tła jest wykładnią głębi ostrości wynikającej z zastosowanej przysłony, ogniskowej, dystansu do fotografowanego obiektu oraz odległości elementów tła za nim. Spójrzmy teraz jak prezentuje się rozmycie tła w zależności od zastosowanej przysłony dla poszczególnych ogniskowych…
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / zmiana głębi ostrości, oraz rozmycia w zależności od wybranej ogniskowej / 18 mm
przysłona od lewej: f/3.5, f/4, f/4.5
przysłona od lewej: f/5, f/5.6, f/6.3
przysłona od lewej: f/7.1, f/8, f/9
przysłona od lewej: f/10, f/11, f/13
przysłona od lewej: f/14, f/16, f/18
powyższe zdjęcia, pomimo efektownego głębokiego rozmycia tła, ujawniają znane już z wcześniejszych przykładów problemy z geometrią i ogólnym szybkim spadkiem ostrości poza centrum kadru
przysłona od lewej: f/20, f/22
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / zmiana głębi ostrości, oraz rozmycia w zależności od wybranej ogniskowej / 32 mm
przysłona od lewej: f/4, f/4.5, f/5
przysłona od lewej: f/5.6, f/6.3, f/7.1
przysłona od lewej: f/8, f/9, f/10
przysłona od lewej: f/11, f/13, f/14
przysłona od lewej: f/16, f/18, f/20
przysłona od lewej: f/22, f/25
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / zmiana głębi ostrości, oraz rozmycia w zależności od wybranej ogniskowej / 45 mm
przysłona od lewej: f/4.5, f/5, f/5.6
przysłona od lewej: f/6.3, f/7.1, f/8
przysłona od lewej: f/9, f/10, f/11
przysłona od lewej: f/13, f/14, f/16
przysłona od lewej: f/18, f/20, f/22
przysłona od lewej: f/25, f/29
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / zmiana głębi ostrości, oraz rozmycia w zależności od wybranej ogniskowej / 69 mm
przysłona od lewej: f/5, f/5.6, f/6.3
przysłona od lewej: f/7.1, f/8, f/9
ogniskowa 300 mm przysłona od lewej: f/10, f/11, f/13
ogniskowa 300 mm przysłona od lewej: f/14, f/16, f/18
ogniskowa 300 mm przysłona od lewej: f/20, f/22, f/25
przysłona od lewej: f/29, f/32
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / zmiana głębi ostrości, oraz rozmycia w zależności od wybranej ogniskowej / 101 mm
przysłona od lewej: f/5.6, f/6.3, f/7.1
przysłona od lewej: f/8, f/9, f/10
przysłona od lewej: f/11, f/13, f/14
przysłona od lewej: f/16, f/18, f/20
przysłona od lewej: f/22, f/25, f/29
przysłona od lewej: f/32, f/36
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / zmiana głębi ostrości, oraz rozmycia w zależności od wybranej ogniskowej / 203 mm
przysłona od lewej: f/6.3, f/7.1, f/8
przysłona od lewej: f/9, f/10, f/11
przysłona od lewej: f/13, f/14, f/16
przysłona od lewej: f/18, f/20, f/22
przysłona od lewej: f/25, f/29, f/32
przysłona od lewej: f/36, f/40
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / zmiana głębi ostrości, oraz rozmycia w zależności od wybranej ogniskowej / 300 mm
przysłona od lewej: f/6.3, f/7.1, f/8
przysłona od lewej: f/9, f/10, f/11
przysłona od lewej: f/13, f/14, f/16
przysłona od lewej: f/18, f/20, f/22
przysłona od lewej: f/25, f/29, f/32
przysłona od lewej: f/36, f/40
Powyższe zdjęcia jasno ukazują przewijający się przez cały test problem – problematyczna jakość zdjęć na najkrótszych ogniskowych, tudzież 18 mm. W tym przypadku urok rozmycia psują bowiem istotne zaburzenia geometrii zdjęcia, oraz spora winieta. Taka sytuacja utrzymuje się do 35 mm, w okolicach 70 mm problem staje się mniejszy, a od 100 mm w górę zanika. Najlepszy efekt rozmycia tła w relacji do poprawności geometrii, oraz ogólnej ostrości tematu uzyskujemy przy najdłużej ogniskowej 300 mm, choć również i przy 200 mm jest ona całkiem dobra. Pamiętajmy jednak że w przypadku pracy, szczególnie z ręki, na tak długich ogniskowych autofokus potrafi płatać figle, warto na pewno po zarejestrowaniu klatki upewnić się na podglądzie czy zdjęcie jest ostre.
Globalnie uzyskany wygląd rozmycia tła sprawia przyjemne wrażenie, zdjęcia są miękkie i jednorodne, zbliżone pod tym kątem do tego co oferuje, często tu używany do porównań, obiektyw FUJIFILM XC 50-230mm. Jedynie dolne wartości ogniskowych, należy uznać w tym kontekście za mało przydatne, pojawiające się przy ich wykorzystaniu problemy z geometrią i aberracjami w moim odczuciu zwyczajnie je dyskwalifikują.
.
.
Drogi czytelniku, niezmiernie się cieszę że odwiedziłeś moją stronę. Jeśli niniejsza recenzja okazała się pomocna, miło mi będzie jeśli wesprzesz mnie w mojej drodze, możesz to zrobić dokonując wpłaty na subkonto fundacji SŁONECZKO, wspierając moją walkę z chorobami (dane do wpłat «znajdziecie tutaj») – za każdy najmniejszy datek z góry serdecznie dziękuję!
.
SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 8/10
tekst, opracowanie i grafiki: Sebastian Nikiel 16.04.2023
Wykorzystane cytaty, zdjęcie, grafiki, zrzuty ekranów aplikacji i stron internetowych, związane z omawianym produktem, zaprezentowano w niniejszym opracowaniu zgodnie z art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem..
Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org
Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.