SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 4/10
- Dane techniczne
- Tytułem wstępu – optyczna kwadratura koła…
- Obiektyw – dlaczego ten, ceny, zakup i dostawa…
- Zaglądamy do środka – pierwsze wrażenie, materiały i budowa…
- Budowa optyczna – czyli czym patrzy na świat nasz bohater…
- Stabilizacja, autofokus i światłosiła….
- Geometria obrazu i winietowanie…
- Ostrość, rozdzielczość obrazu i aberracje…
- Maksymalne powiększenie…
- Głębia ostrości i rozmycia tła…
- Fotografowanie w praktyce…
- Warto, czy nie… kilka słów na zakończenie
- Zalety i wady
- Opracowania powiązane opracowania w dziale „SPRZĘT”
- Przydatne linki
.
FUJIFILM X-T20 + obiektyw obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / 32 mm f/4 ISO200 – sporym problemem, szczególnie na krótkich ogniskowych jest winieta, różnica jasności pomiędzy krawędzią a centrum zdjęcia, może wynieść nawet około 3 EV…
Podobnie ma się sytuacja związana z występowania winiety. Najmocniej daje się ona we znaki na dolnych wartościach ogniskowych w przedziale 18 – 24 mm, dalej spada do akceptowalnej wartości, natomiast najmniej jest uciążliwa od 50 mm w górę. Problem może tu czasem stanowić jej intensywność. Na ogniskowej 18 mm potrafi być bardzo widoczna, a różnica jasności pomiędzy krawędzią a centrum zdjęcia, może wynieść nawet około 3 EV. W tym obszarze mogłoby być jednak trochę lepiej.
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia porównawcze, ilustrujące występujące w tym obiektywie problemy z geometrią, prowadzące w przypadku zdjęć portretowych do deformacji kształtu twarzy, na zdjęciach widoczna jest również winieta
ogniskowa 18 mm f/3.5 ISO200 – po lewej zdjęcie surowe, w środku korekta zaburzeń geometrii, po prawej zdjęcie po tejże korekcie
ogniskowa 18 mm f/3.5 ISO200 – po lewej zdjęcie surowe, po prawej korekta zaburzeń geometrii
po lewej ogniskowa 32 mm f/4 ISO200 / po prawej ogniskowa 45 mm f/4.5 ISO200
po lewej ogniskowa 64 mm f/4 ISO200 / po prawej ogniskowa 101 mm f/5.6 ISO200
po lewej ogniskowa 218 mm f/6.3 ISO200 / po prawej ogniskowa 300 mm f/6.3 ISO200
Ostrość, rozdzielczość obrazu i aberracje…
Szalenie istotną cechą determinującą w dużym stopniu jakość uzyskanego finalnie zdjęcia jest ostrość obrazu jaką umożliwia zarejestrowanie dany obiektyw. W przypadku obiektywów typu zoom, ostrość jest zazwyczaj kolejnym ich słabym punktem. Obiektywy takie dość szybko ją tracą poza centrum kadru, podobnie na krawędziach pojawiają się takie zaburzenia jak aberracje. To właśnie jakości w tym obszarze najmocniej się obawiałem w przypadku obiektywu TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD…
Producent oczywiście zachwala jakość układu optycznego mającego minimalizować wspomniane problemy. W modelu zastosowano przecież aż cztery soczewki o obniżonej dyspersji (LD), oraz trzy soczewki hybrydowe (asferyczne ASL). Pomimo jednak tego moje obawy tym razem okazały się w pełni uzasadnione… Właściwie w całym zakresie ogniskowych, przy czym najsilniej w zakresie 18 – 35 mm, występują aberracje chromatyczna, a jej stopień nasilenia bywa poważny. Redukcja w pełnym zakresie rzeczowych aberracji na etapie postprodukcji jest trudna, a czasem wręcz niemożliwa.
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia ilustrujące problemy z występowaniem dużych aberracji, szczególnie dokuczliwym na krótkich ogniskowych. Ich zakres i nasilenie jest na tyle poważne że nie zawsze możliwe jest skuteczne ich wyeliminowanie na etapie postprodukcji. Na górze zdjęcie gdzie czerwonymi kwadratami zaznaczono miejsca z aberracjami, dalej wycinki tych miejsc, na dole po lewej i prawej te same wycinki po korekcie aberracji. Widać że udało się częściowo wyeliminować purpurową poświatę, jednak zielona pozostała…
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – problem z aberracjami spada wraz ze wzrostem ogniskowej, tu po lewej zdjęcie wykonane na ogniskowej 93 mm f/10, z zaznaczonymi, widocznymi w środku i po prawej wycinkami, na których nie pojawiają się już uciążliwe aberracje.
Powyższe zdjęcia i ich wycinki ujawniają również kolejny poważny problem, szybki spadek ostrości zdjęcia poza centrum kadru. Na brzegach, szczególnie w dolnym zakresie ogniskowych, od 18 do 35 mm, pojawia się koszmarny landszaft. Detale są mocno rozmyte, przymknięcie przysłony pomaga tylko w nieznacznym stopniu, poza tym nie zawsze przecież jest taka możliwość, szczególnie gdy pracujemy „z ręki”. Pracując na najniższym zakresie ogniskowej, z najszerszym kątem, lepiej nie przyglądajmy się zbytnio w powiększeniu krawędzią fotografii.
FUJIFILM X-T20 + obiektyw obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / ISO200 f/11 ogniskowa 18 mm – obiektyw cierpi na typowe dla zoomów przypadłości, to jest szybką utratę ostrości poza centrum kadru. Jest to szczególnie widoczne w niskim zakresie ogniskowych os 18 mm do 35 mm. Na górze po lewej widok na cały kadr, z zaznaczonymi miejscami wycinków widocznych dalej. Po prawej na górze wycinek z centrum, gdzie zachowana została poprawna ostrość i rozdzielczość obrazu, dalej na dole wycinki z lewego i prawego rogu, widoczny jest silne rozmycie – landszaft…
FUJIFILM X-T20 + obiektyw obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / ISO200 f/11 ogniskowa 18 mm – obiektyw cierpi na typowe dla zoomów przypadłości, to jest szybką utratę ostrości poza centrum kadru. Na górze po lewej widok na cały kadr, z zaznaczonymi miejscami wycinków widocznych dalej. Po prawej na górze wycinek z centrum, gdzie zachowana została poprawna ostrość i rozdzielczość obrazu, dalej na dole wycinki z lewego i prawego rogu, oraz analogicznie lewej i prawej środkowej krawędzi, widoczny jest silne rozmycie i aberracje…
Przyjrzyjmy się teraz ogólnej wydajności optycznej. Przyzwyczajony do obiektywów FUJIFILM z amatorskiej serii XC, oraz standardowego zoomu XF 18-55 mm, gdzie skrajne wartości przysłony oscylują w graniach f/22, początkowo zastanawiałem się w jakiej sytuacji przyda się aż tak wysoka wartość jaką oferuje TAMRON. Przecież tak poważnie przymknięta przysłona musi i na pewno powoduje dyfrakcję. Testy zarówno studyjne, jak i terenowe oczywiście to potwierdziły, dyfrakcja staje się już dobrze widoczna i dokuczliwa powyżej f/29, jej akceptowalny poziom względem uzysku rozdzielczości mieści się w zakresie od f/22 do f/29, natomiast najlepszą wydajność optyczną omawiany obiektyw uzyskuje w przedziale f/11 do f/16. Jednak te wartości bezwzględnie należy tu skorelować z długością ogniskowej z jaką fotografujemy.
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – tablice kontrolne / wpływ przysłony na rozdzielczość zdjęcia / OGNISKOWA 18 mm
przysłony od lewej: f/3.5, f/4, f/4.5
przysłony od lewej: f/5, f/5.6, f/6.3
przysłony od lewej: f/7.1, f/8, f/9
przysłony od lewej: f/10, f/11, f/13
przysłony od lewej: f/14, f/16, f/18
przysłony od lewej: f/20, f/22
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – tablice kontrolne / wpływ przysłony na rozdzielczość zdjęcia – ogniskowa / OGNISKOWA: 32 mm
przysłony od lewej: f/4, f/4.5, f/5
przysłony od lewej: f/5.6, f/6.3, f/7.1
przysłony od lewej: f/8, f/9, f/10
przysłony od lewej: f/11, f/13, f/14
przysłony od lewej: f/16, f/18, f/20
przysłony od lewej: f/22, f/25
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – tablice kontrolne / wpływ przysłony na rozdzielczość zdjęcia – ogniskowa / OGNISKOWA: 45 mm
przysłony od lewej: f/4.5, f/5, f/5.6
przysłony od lewej: f/6.3, f/7.1, f/8
przysłony od lewej: f/9, f/10, f/11
przysłony od lewej: f/13, f/14, f/16
przysłony od lewej: f/18, f/20, f/22
przysłony od lewej: f/24, f/29
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – tablice kontrolne / wpływ przysłony na rozdzielczość zdjęcia – ogniskowa / OGNISKOWA: 64 mm
przysłony od lewej: f/5, f/5.6, f/6.3
przysłony od lewej: f/7.1, f/8, f/9
przysłony od lewej: f/10, f/11, f/13
przysłony od lewej: f/14, f/16, f/18
przysłony od lewej: f/20, f/22, f/25
przysłony od lewej: f/29, f/32
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – tablice kontrolne / wpływ przysłony na rozdzielczość zdjęcia – ogniskowa / OGNISKOWA: 101 mm
przysłony od lewej: f/6.3, f/7.1, f/8
przysłony od lewej: f/9, f/10, f/11
przysłony od lewej: f/13, f/14, f/16
przysłony od lewej: f/18, f/20, f/22
przysłony od lewej: f/25, f/29, f/32
przysłona f/36
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – tablice kontrolne / wpływ przysłony na rozdzielczość zdjęcia – ogniskowa / OGNISKOWA: 218 mm
przysłony od lewej: f/6.3, f/7.1, f/8
przysłony od lewej: f/9, f/10, f/11
przysłony od lewej: f/13, f/14, f/16
przysłony od lewej: f/18, f/20, f/22
przysłony od lewej: f/25, f/29, f/32
przysłony od lewej: f/36, f/40
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – tablice kontrolne / wpływ przysłony na rozdzielczość zdjęcia – ogniskowa / OGNISKOWA: 300 mm
przysłony od lewej: f/6.3, f/7.1, f/8
przysłony od lewej: f/9, f/11, f/13
przysłony od lewej: f/14, f/16, f/18
przysłony od lewej: f/20, f/22, f/25
przysłony od lewej: f/29, f/32, f/36
przysłona f/40
.
.
Drogi czytelniku, niezmiernie się cieszę że odwiedziłeś moją stronę. Jeśli niniejsza recenzja okazała się pomocna, miło mi będzie jeśli wesprzesz mnie w mojej drodze, możesz to zrobić dokonując wpłaty na subkonto fundacji SŁONECZKO, wspierając moją walkę z chorobami (dane do wpłat «znajdziecie tutaj») – za każdy najmniejszy datek z góry serdecznie dziękuję!
.
SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 4/10
tekst, opracowanie i grafiki: Sebastian Nikiel 16.04.2023
Wykorzystane cytaty, zdjęcie, grafiki, zrzuty ekranów aplikacji i stron internetowych, związane z omawianym produktem, zaprezentowano w niniejszym opracowaniu zgodnie z art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem..
Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org
Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.