SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 6/10
- Dane techniczne
- Tytułem wstępu – optyczna kwadratura koła…
- Obiektyw – dlaczego ten, ceny, zakup i dostawa…
- Zaglądamy do środka – pierwsze wrażenie, materiały i budowa…
- Budowa optyczna – czyli czym patrzy na świat nasz bohater…
- Stabilizacja, autofokus i światłosiła….
- Geometria obrazu i winietowanie…
- Ostrość, rozdzielczość obrazu i aberracje…
- Maksymalne powiększenie…
- Głębia ostrości i rozmycia tła…
- Fotografowanie w praktyce…
- Warto, czy nie… kilka słów na zakończenie
- Zalety i wady
- Opracowania powiązane opracowania w dziale „SPRZĘT”
- Przydatne linki
.
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / maksymalne powiększenie na danej ogniskowej, oraz zmiana głębi ostrości, geometrii i występowania aberracji w zależności od przysłony i ogniskowej / OGNISKOWA: 18 mm
ogniskowa 18 mm przysłona f/3.5 – maksymalne powiększenie, widać jak duże są problemy z zaburzeniami geometrii, oraz jak płytka jest tu głębia ostrości / zielony prostokąt punkt maksymalnej ostrości…
…ogniskowa 18 mm przysłona f/3.5 – po lewej wycinek z maksymalnego punktu ostrości, w środku zaznaczony żółtym prostokątem punkt rozmycia, oraz zbliżenie tego wycinku
przysłona 18 mm ogniskowe od lewej: f/4, f/4.5, f/5
ogniskowa 18 mm przysłona od lewej: f/5.6, f/6.3, f/7.1
ogniskowa 18 mm przysłona od lewej: f/8, f/9, f/11
ogniskowa 18 mm przysłona F/13 – przy tej wartości przysłony rośnie głębia ostrości, niestety wraz z nią nasilają się coraz szybciej aberracje / zielony prostokąt – punkt maksymalnej ostrości, po prawej wycinek tego miejsca…
…żółte prostokąty – aberracje poza punktem ostrości, oraz powiększenie tych miejsc
ogniskowa 18 mm przysłona: f/14 żółte prostokąty – aberracje poza punktem ostrości, oraz powiększenie tych miejsc
ogniskowa 18 mm przysłona od lewej: f/16, f/18, f/20
ogniskowa 18 mm przysłona: f/22 – żółtym prostokątem zaznaczono obszar poza punktem ostrości, widać rosnące ilość detali, oraz ogólną głębię ostrości, jednak kosztem narastającej dyfrakcji, wciąż też widoczne są silne aberracje.
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / maksymalne powiększenie na danej ogniskowej, oraz zmiana głębi ostrości, geometrii i występowania aberracji w zależności od przysłony i ogniskowej / OGNISKOWA: 35 mm
ogniskowa 35 mm – maksymalne powiększenie osiągane jest podobnie jak dla ogniskowej 18 mm z dystansu około centymetra, co oznacza występowanie tylko nieznacznie mniejszych problemów z geometrią, acz istotnie mniejszymi aberracjami – przysłona po prawej f/4
ogniskowa 35 mm przysłona od lewej: f/4.5, f/5, f/5.6
ogniskowa 35 mm przysłona od lewej: f/6.3, f/7.1, f/8
ogniskowa 35 mm przysłona od lewej: f/9, f/10, f/11
ogniskowa 35 mm przysłona od lewej: f/13, f/14, f/16
ogniskowa 35 mm przysłona od lewej: f/18, f/20, f/22
ogniskowa 35 mm przysłona f/25
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / maksymalne powiększenie na danej ogniskowej, oraz zmiana głębi ostrości, geometrii i występowania aberracji w zależności od przysłony i ogniskowej / OGNISKOWA: 50 mm
ogniskowa 50 mm – maksymalne powiększenie osiągane jest z dystansu około 2.5 cm, przysłony zdjęcia po prawej: f/4.5
ogniskowa 50 mm przysłona od lewej: f/5, f/5.6, f/6.3
ogniskowa 50 mm przysłona od lewej: f/7.1, f/8, f/9
ogniskowa 50 mm przysłona od lewej: f/10, f/11, f/13
ogniskowa 50 mm przysłona od lewej: f/14, f/16, f/18
ogniskowa 50 mm przysłona od lewej: f/20, f/22, f/25
ogniskowa 50 mm przysłona f/29
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / maksymalne powiększenie na danej ogniskowej, oraz zmiana głębi ostrości, geometrii i występowania aberracji w zależności od przysłony i ogniskowej / OGNISKOWA: 70 mm
ogniskowa 70 mm – maksymalne powiększenie osiągane jest z dystansu około 8 cm, przysłony zdjęcia po prawej f/5
ogniskowa 70 mm przysłona od lewej: f/5.6, f/6.3, f/7.1
ogniskowa 70 mm przysłona od lewej: f/8, f/9, f/10
ogniskowa 70 mm przysłona od lewej: f/11, f/13, f/14
ogniskowa 70 mm przysłona od lewej: f/16, f/18, f/20
ogniskowa 70 mm przysłona od lewej: f/22, f/25, f/29
ogniskowa 70 mm przysłona f/32
FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia kontrolne / maksymalne powiększenie na danej ogniskowej, oraz zmiana głębi ostrości, geometrii i występowania aberracji w zależności od przysłony i ogniskowej / OGNISKOWA: 100 mm
.
.
Drogi czytelniku, niezmiernie się cieszę że odwiedziłeś moją stronę. Jeśli niniejsza recenzja okazała się pomocna, miło mi będzie jeśli wesprzesz mnie w mojej drodze, możesz to zrobić dokonując wpłaty na subkonto fundacji SŁONECZKO, wspierając moją walkę z chorobami (dane do wpłat «znajdziecie tutaj») – za każdy najmniejszy datek z góry serdecznie dziękuję!
.
SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 6/10
tekst, opracowanie i grafiki: Sebastian Nikiel 16.04.2023
Wykorzystane cytaty, zdjęcie, grafiki, zrzuty ekranów aplikacji i stron internetowych, związane z omawianym produktem, zaprezentowano w niniejszym opracowaniu zgodnie z art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem..
Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org
Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.