TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD

SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 3/10

systematyka recenzji:

.

Chcąc pozostać jednak sprawiedliwym, operowanie z ręki przy tak długich ogniskowych zawsze jest wyzwaniem, zarówno dla fotografa, jak i obiektywu. Tym nie mniej skala problemów z trafnością autofokusu w obiektywie TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD wydaje się jednak zbyt duża, spodziewałem się i należy się spodziewać po tak utytułowanym i w sumie dobrze recenzowanym obiektywie znacznie lepszej trafności, a jest średnio i przypadkowo. Tu więc obszar do poprawy jest naprawdę duży. Omawiany obiektyw oferuje jasność w zakresie od f/3.5 do f/6.3, zmiana jasności w zależności od ogniskowej rozkłada się w następujący sposób…

Spora część fotografujących właśnie na jasność omawianego obiektywu może znów kręcić nosem, w istocie nie należy on do najjaśniejszych, przy czym nie odstaje od też pod tym względem od innych podobnych modeli. Zakres od f/3.5 do f/6.3 jest dość typowy dla średnich i długich zoomów, z średniej półki cenowej. Ze względu jednak na charakterystykę zadań do jakich przewiduję rzeczowy obiektyw taka jasność jest w zupełności wystarczająca. Mowa przede wszystkim o zdjęciach przyrodniczych i pejzażowych, gdzie i tak operujemy zazwyczaj przysłonami rządu f/11 i wyższymi. Jedynie w przypadku zdjęć zbliżeniowych, lub okazjonalnych portretów sięgam po dolne niższe wartości przysłony, wówczas faktycznie przydałoby się nieco więcej światła, szczególnie na maksymalnej ogniskowej, ogólnie jednak oferowana jasność jest przyzwoita i dobrze wpisuje się w uniwersalny profil działania, a więc niszy w której właśnie operuje nasz bohater.

TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD + aparat FUJIFILM X-T20, tryb autofokusu – śledzenie, kolejny przykład gdy obiektyw nie dał rady… ponownie przestrzelił pomijając „ruchomy” temat główny, ogniskując ostrość poza moim małym kumplem Bubą, po lewej na trawie.

Z kolei odwracając kwestię przysłony, maksymalna wartość oferowana przez obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD wynosi f/22 do f40, spójrzmy teraz na zmianę jej wartości względem długości ogniskowej…

Zapewne zauważyliście wpis w ostatnim wierszu powyższej tabelki. Podczas pierwszych testów okazało się że obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD w duecie z aparatem FUJIFILM X-T20 po wybraniu maksymalnej przysłony dla danej ogniskowej nie zatrzymuje się na tejże wartości ale automatycznie przechodzi w tryb „S”, gdzie oczywiście dokonuje w oparciu o zadany czas automatycznego wyboru przysłony. Przyznam że zjawisko to mocno mnie zaskoczyło i w sumie do chwili obecnej nie wiem dlaczego rzeczowe body tak się zachowuje. Warto jednak o tym pamiętać fotografując podobnym aparatem gdyż łatwo i niezauważalnie możemy przekraczając skrajną wartość przysłony przejść w tryb preselekcji czasu otwarcia migawki „S”.

Przykład gdy stabilizacja i autofokus zadziałały dobrze…

Parametry zdjęć: TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD + aparat FUJIFILM X-T20, od lewej: ISO400, f/6.3, 1/60 sekundy, 300mm – zdjęcie z ręki / ISO400, f6.3, 1/40 sekundy, 277mm – zdjęcie z ręki

…tu odwrotnie, ten sam zestaw fotograficzny, ale fatalny wynik działania stabilizacji, po prawej wycinek z tego samego kadru: ISO100, f/6.3, 1/25 sekundy, 263 mm / zdjęcie z ręki

…ten sam zestaw fotograficzny, przykład poprawnego działania stabilizacji i AF, po prawej wycinek z tego samego kadru: ISO100, f/8, 1/60 sekundy, 300 mm / zdjęcie z ręki

W sprzyjających warunkach oświetleniowych, przy czasach otwarcia migawki nie krótszych od 1/50 sekundy obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD stabilizacja i AF potrafi spisać się całkiem nieźle, parametry zdjęć od lewej: ISO100, f/9, 1/180 sekundy, 18 mm – zdjęcie z ręki / po prawej: ISO100, f/6.3, 1/125 sekundy, 300mm

Zakres ogniskowych od 18 do 300 mm pozwala na naprawdę swobodne podejście do tematu, na uzyskiwanie dużych powiększeń, oraz fotografowanie tematu bez bliskiego podchodzenia do niego, w przypadku fotografii przyrodniczej może to mieć szczególnie duże znaczenie. Po lewej żółtym polem zaznaczono miejsce wykonanie kadru widocznego po prawej, pierwsze zdjęcie wykonano z ogniskową 18 mm, to po prawej 300 mm – obie fotografie wykonano z ręki.

…gdy AF i stabilizacja zadziałają poprawnie uzyskiwane efekty pracy, szczególnie na długich ogniskowych są naprawdę zadowalające. Muszą zostać jednak spełnione minimum dwa warunki, musi być wystarczająco dużo światła dla długich czasów otwarcia migawki ze względu na kapryśne działanie stabilizacji, oraz AF powinien pracować w trybie ręcznego wyboru pola ostrości gdzie wydaje się spisywać dobrze najczęściej. Oba zdjęcia wykonano zestawem TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD + aparat FUJIFILM X-T20, parametry fotografii od lewej: ISO200, f/5.6, 1/80 sekundy, 161 mm – zdjęcie z ręki / po prawej: ISO200, f/5.6, 1/180 sekundy, 137 mm – zdjęcie ze statywu, zdalna kontrola migawki przez WiFi 

.

Geometria obrazu i winietowanie…

Do listy klasycznych problemów występujących wśród obiektywów typu zoom z całą pewnością możemy zaliczyć silne zaburzenia geometrii obrazu, aberracje, tendencję do winietowania, oraz szybką utratę ostrości poza centrum kadru. W gwoli ścisłości dodam że problem ten dotyczy nie tylko tańszych modeli, ale również tych znanych i topowych. Wynikają one po prostu z zasad fizyki i optyki, a ich uniknięcie w sposób pełny jest praktycznie niemożliwe w obecnie znanych układach optycznych. Można jedynie dążyć do ich zminimalizowania co uzyskuje się głównie przez jakość i typ zastosowanych elementów optycznych. Jak pod względem zaburzeń geometrii wypada obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD? Spójrzmy na poniższe zdjęcia, są to pliki wywołane z surowych RAW-ów, nie poddane natywnej obróbce przez oprogramowanie aparatu…

Jednym z typowych problemów zoomów są silne zaburzenia geometrii obrazu, klasycznie największe w przypadku krótkich ogniskowych, nie inaczej jest w przypadku omawianego, gdzie problem ten szczególnie jest dotkliwy w zakresie od 18 do około 35 mm. Po lewej zdjęcie bez korekty geometrii, w środku zakres koniecznej korekty, po prawej finalne zdjęcie po korekcie.

Jak wyżej, po lewej zdjęcie bez korekty geometrii, w środku zakres koniecznej korekty, po prawej finalne zdjęcie po korekcie…
TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD + aparat FUJIFILM X-T20 / ogniskowa 18 mm

…kolejny przykład zaburzeń geometrii, po lewej zdjęcie bez korekty geometrii, w środku zakres koniecznej korekty, po prawej finalne zdjęcie po korekcie.
TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD + aparat FUJIFILM X-T20 / ogniskowa 18 mm

Po lewej zdjęcie bez korekty geometrii, w środku zakres koniecznej korekty, po prawej finalne zdjęcie po korekcie.
TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD + aparat FUJIFILM X-T20 / ogniskowa 22 mm

Powyższe zdjęcia pokazują że dzieje się to co dziać powinno w tego typu obiektywach. Na najkrótszej ogniskowej 18 mm zaburzenia geometrii są najbardziej uciążliwe, pojawia się duża dystorsja beczkowata. Wraz ze wzrostem wartości ogniskowej, gdzieś w okolicach 25 mm pojawia się dystorsja poduszkowa. Dopiero w okolicach 35 mm geometria się poprawia, dalej jest już coraz lepiej.

FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – tablice kontrolne, ilustrujące zmianę zaburzeń geometrii w zależności od wybranej ogniskowej, w środku kadr z zaznaczonymi pionowymi i poziomymi liniami prowadzącymi, po lewej zdjęcie poglądowe, po prawej wycinek rogu tablicy…

ogniskowa 18 mm f/6.3 ISO200 – po prawej wycinek z tablicy

ogniskowa 32 mm f/6.3 ISO200 – po prawej wycinek z tablicy

ogniskowa 45 mm f/6.3 ISO200 – po prawej wycinek z tablicy

ogniskowa 64 mm f/11 ISO200 – po prawej wycinek z tablicy

ogniskowa 101 mm f/11 ISO200 – po prawej wycinek z tablicy

ogniskowa 159 mm f/11 ISO200 – po prawej wycinek z tablicy

ogniskowa 200 mm f/11 ISO200 – po prawej wycinek z tablicy

ogniskowa 263 mm f/11 ISO200 – po prawej wycinek z tablicy

ogniskowa 300 mm f/11 ISO200 – po prawej wycinek z tablicy

Globalnie pomimo że dolne wartości ogniskowych cechują się sporymi zaburzeniami geometrii, nie odstają one pod tym względem od innych zoomów, w tym znacznie krótszych. Powiem więcej, biorąc poprawkę na tak duży zakres ogniskowych jaki oferuje rzeczowy obiektyw mocno się obawiałem że to właśnie tu będzie się on wybijał negatywnie, tymczasem uplasowałbym go nawet nieco poniżej średniej zaburzeń geometrii wśród podobnych modeli.

FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD
…już po przekroczeniu ogniskowej 30 mm problemy z geometrią, oraz aberracjami radykalnie spadają, tu po lewej: ogniskowa 30 mm f/11 czas 1/5 sek. ISO200 / zdjęcie po prawej: ogniskowa 117 mm f/14 czas 1/160 sek. ISO200

Dobrym przykładem będzie tu porównanie z obiektywem FUJIFILM z półprofesjonalnej serii XF 18-55 mm. Pomimo że ten ostatni oferuje sześciokrotnie mniejszy zakres ogniskowych pod kątem zaburzeń geometrii w dolnych wartościach ogniskowych nie wypada znacząco lepiej od omawianego TAMRON-a 18-300 mm Di III-A VC VXD, co dobrze ilustrują poniższe zdjęcia…

FUJIFILM X-T20 + obiektyw FUJIFILM Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS – zdjęcia porównawcze, ilustrujące występujące również w tym obiektywie problemy z geometrią

ogniskowa 18 mm f/11 ISO200 – po prawej zdjęcie surowe, w środku korekta zaburzeń geometrii, po prawej zdjęcie po tejże korekcie

ogniskowa 18 mm f/11 ISO200 – po lewej zdjęcie surowe, w środku korekta zaburzeń geometrii, po prawej zdjęcie po tejże korekcie

ogniskowa 18 mm f/11 ISO200 – po lewej zdjęcie surowe, w środku korekta zaburzeń geometrii, po prawej zdjęcie po tejże korekcie

.

FUJIFILM X-T20 + obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD – zdjęcia porównawcze, ilustrujące występujące w tym obiektywie problemy z geometrią

ogniskowa 18 mm f/9 ISO200 – po lewej zdjęcie surowe, w środku korekta zaburzeń geometrii, po prawej zdjęcie po tejże korekcie

ogniskowa 18 mm f/11 ISO200 – po prawej zdjęcie surowe, w środku korekta zaburzeń geometrii, po prawej zdjęcie po tejże korekcie

Podsumowując, omawiany obiektyw wylegitymował się typowymi dla zoomów problemami z geometrią, najpoważniejszymi w dolnych zakresach ogniskowych, acz nie są one tak poważne jak można by się spodziewać, dają się też w większości sytuacji łatwo skorygować na etapie postprodukcji. Tu zostałem więc zaskoczony pozytywnie, duże brawa dla projektantów układu optycznego którym udało się zapanować nad zaburzeniami geometrii w układzie o tak złożonej budowie.

.

.

Drogi czytelniku, niezmiernie się cieszę że odwiedziłeś moją stronę. Jeśli niniejsza recenzja okazała się pomocna, miło mi będzie jeśli wesprzesz mnie w mojej drodze, możesz to zrobić dokonując wpłaty na subkonto fundacji SŁONECZKO, wspierając moją walkę z chorobami (dane do wpłat «znajdziecie tutaj») – za każdy najmniejszy datek z góry serdecznie dziękuję!

.


SPRZĘT / obiektyw TAMRON 18-300 mm Di III-A VC VXD / strona 3/10

tekst, opracowanie i grafiki: Sebastian Nikiel 16.04.2023

Wykorzystane cytaty, zdjęcie, grafiki, zrzuty ekranów aplikacji i stron internetowych, związane z omawianym produktem, zaprezentowano w niniejszym opracowaniu zgodnie z art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem..

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.