OPPO Reno 5 5G

SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 11/13

menu:

.

.

Nagrywanie przednim aparatem do selfie…

W tym przypadku korzystamy z matrycy o znacznie lepszych parametrach od powyższej, firmowanej logiem znanej marki – SONY, model IMX615, o rozdzielczości 32 Mpx, której towarzyszy optyka o jasności f/2,4 i 80° kącie widzenia. Zważywszy na dobre właściwości zarówno matrycy, jak i optyki nie będzie tu zaskoczeniem ze również i klipy wideo są dobrej jakości, tym bardziej że tak samo jak wcześniejsze wsparte algorytmami trybu AI Highlight Video. Do dyspozycji mamy tu możliwość ich rejestracji w rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 px, lub HD 1280 x 720 px, w obu jednak przypadkach z prędkością wyłącznie 30 klatek na sekundę.

Przy okazji omawiania zdjęć selfie z tego aparatu wspominałem o problematycznie szerokim kącie widzenia aparatu ze względu na brak dostępu do zoomu, co fatalnie wpływa na jakość selfie z ręki. Paradoksalnie, choć nie usprawiedliwia to tej ostatniej przywary, tu szeroki, choć poprawniej byłoby powiedzieć standardowy kąt widzenia, bardzo się przydaje. Na plus również ogólna dynamika obrazu, oraz relatywnie niewielka ilość szumów w złych warunkach oświetleniowych, zarówno z włączonym trybem AI Highlight Video, jak i wyłączonym. Gorzej natomiast funkcjonuje tu stabilizacja obrazu.

Dwa klipy testowe – oba wykonane aparatem przednim z matrycą o rozdzielczości 32 Mpx / jasności optyki f/2,4 / kąty widzenia 85° / rozdzielczość klipu Full HD 1280 x 720 px / 30 kl/sek. / smartfon trzymany w ręce – pierwszy klip z wyłączoną, drugi z włączoną stabilizacją (Ultra Steady Video)

AI Highlight Video, ultra-stabilizacja, wypasione obietnice a jaka jest rzeczywistość?

Podobnie jak w przypadku fotografii prawdziwą perełką Reno 5 5G jest tryb nocny oraz manualny, tak w przypadku wideo marka OPPO mocno rekomenduje efektywność wsparcia algorytmów AI, oraz stabilizacji elektronicznej. Dość poważnym problemem sporej części, szczególnie starszych ze średniej półki modeli smartfonów jest właśnie niska jakość stabilizacji obrazu podczas kręcenia wideo z ręki, oraz efekt „pływania” obrazu podczas szybkiego poruszania względem sceny czujnika kamery. Ten drugi problem wynika przede wszystkim z charakterystyki matrycy, to jest metody sczytywania rejestrowanych danych. Kolejny problem to klipy scen pod słońce, lub w złych warunkach oświetleniowych, gdzie rosnące wartości ISO mogą zrujnować każde ujęcie. Marka OPPO przygotowała tu dla nas kilka systemów mających rozwiązać wszystkie te kwestie…

AI Highlight Video

Pierwszy z nich to rozwiązanie globalne, gdzie nad całością procesu eliminacji takich jak wymienione problemów, stabilizacji, szumów, oraz poprawą dynamiki i ostrości obrazu czuwa ten właśnie algorytm. To taki swoisty cyfrowy nadzorca, mający pod sobą wszystkie pozostałe tryby wspierającego go w tych działaniach. Oczywiście w tym przypadku oddajemy mu oddajemy pełnię kontroli nad doborem parametrów ekspozycji.

Ultra Night Video

Drugi z trybów jest bezpośrednią kontynuacją działań powyższego, różnica jest taka że dotyczy on ujęć w złych warunkach oświetleniowych, w tym nocnych. W związku z tym nie ma tu potrzeby niczego dodatkowo uruchamiać, tryb ten jest po prostu dodatkową funkcją AI Highlight Video, która o ile pozostaje włączona jeśli wykryje typ sceny wymagający włączenia funkcji Ultra Night Video robi to automatycznie. O fakcie tym informuje nas tu zmiana wyglądu ikonki na ekranie podglądu, znika „AI”, a pojawia się księżyc. Zasadniczą funkcją trybu Ultra Night Video jest skuteczniejsze eliminowanie szumów, oraz poprawa ostrości obrazu.

Krótki klip prezentujący trafność pracy autofokusu w złych warunkach oświetleniowych.
aparat główny / 64 Mpx / jasności optyki f/1,7 / kąty widzenia 80° / rozdzielczość Full HD 1920 x 1080 px / 30 kl/sek.

AI włączone / stabilizacja wyłączona – Ultra Steady Video OFF / smartfon zamontowany na statywie

Live HDR

Kolejny tryb znany nam już jest z menu fotografii. Podobnie jak tam jego zadanie polega na odpowiedniej manipulacji światłem w taki sposób aby jak najlepiej je zrównoważyć, to jest doświetlić cienie i przygasić zbyt jaskrawe światła. Poprawie ulega też nasycenia kolorów i dynamika obrazu. W tym jednak przypadku tryb ten podobnie jak powyższy, stanowi rozwinięcie AI Highlight Video, który uruchomiony samoczynnie decyduje o jego włączeniu lub nie.

Po wyłączeniu funkcji zarządcy, to jest AI Highlight Video, możemy jednak również manualnie zdecydować o włączeniu, lub nie, funkcji Live HDR, lub ustawić jej działanie w trybie AUTOMATYCZNYM, co przyda się szczególnie jeśli będziemy kręcili klip w manualnym trybie.

Live HDR – bardzo efektywnie poprawia jasność i klarowność klipów odzyskując detale z zacienionych partii, nie poprawiając jednak w przesadę. Tryb ten można uruchomić manualnie, lub zadanie to scedować na algorytmy sztucznej inteligencji AI.
aparat główny / 64 Mpx / jasności optyki f/1,7 / kąty widzenia 80° / rozdzielczość Full HD 1920 x 1080 px / 30 kl/sek.

AI włączone / stabilizacja włączona – Ultra Steady Video ON / smartfon trzymany na balustradzie / tryb Live HDR włączony

Ultra Steady Video

Ostatni z trybów jest równocześnie moim zdaniem najciekawszy, w teorii bowiem ma właśnie eliminować problemy wynikające z braku stabilizacji optycznej, to jest stabilizować ruch smartfonu względem sceny podczas kręcenia klipów z ręki, oraz znosić problem „pływania” obrazu. Tryb ten podobnie jak powyższe przy włączonym AI Highlight Video uruchamiany jest automatycznie jeśli algorytmy wykryją problem ze stabilnością obrazu, natomiast przy wyłączonym zarządcy, możemy go odpalić ręcznie. Tu też robi się właśnie ciekawie…

efekt „pływania” obrazu – zmora klipów wideo…
aparat główny / 64 Mpx / jasności optyki f/1,7 / kąty widzenia 80° / rozdzielczość Full HD 1920 x 1080 px / 30 kl/sek.

AI wyłączone / stabilizacja wyłączona – Ultra Steady Video OFF / smartfon trzymany w ręce

dwa klipy prezentujące wpływ stabilizacji Ultra Ultra Steady Video na obraz – pierwszy z wyłączona, drugi z włączoną stabilizacją – oba klipy wykonano z ręki
aparat główny / 64 Mpx / jasności optyki f/1,7 / kąty widzenia 80° / rozdzielczość Full HD 1920 x 1080 px / 30 kl/sek.

Przykładowy klip prezentujący jakość nagrań wideo z głównego aparatu Reno 5 5G
aparat główny / 64 Mpx / jasności optyki f/1,7 / kąty widzenia 80° / rozdzielczość Full HD 1920 x 1080 px / 30 kl/sek.
Ultra Steady Video – włączone / AI w trybie AUTO / nagrania z ręki

Funkcja Ultra Steady Video może działać w dwóch trybach: ultra-stabilizacja, oraz ultra-stabilizacja PRO. Po manualnym włączeniu trybu Ultra Steady Video zostanie on uruchomiony w tym pierwszym, natomiast na ekranie podglądu ukaże się dodatkowy ikonka w kształcie przełącznika, jej dotknięcie włącza lub wyłącza tryb PRO. Sugerując się nazwą można by pomyśleć że owe „pro” to jeszcze skuteczniejsza stabilizacja. Tymczasem jej włączenie zmienia moduł aparatu. Tryb ultra-stabilizacji operuje bowiem głównym 64 Mpx czujnikiem z optyką o kącie widzenia 80°, natomiast przełączenie jej w tryb ultra-stabilizacji PRO przełącza nas na 8 Mpx szerokokątny aparat o polu widzenia 119°. Troszkę mało to intuicyjne, w miejscu tym znów wydaje się na jaw wychodzi brak konsekwencji w tłumaczeniu i przypisywaniu polskich nazw danym trybom pracy.

Jednym z dostępnych programów rejestracji wideo jest tryb „zwolnione tempo”
aparat główny / 64 Mpx / jasności optyki f/7,7 / kąty widzenia 80° / rozdzielczość Full HD 1920 x 1080 px / 120 kl/sek.
AI wyłączone / stabilizacja wyłączona – Ultra Steady Video OFF / smartfon zamontowany na statywie fotograficznym 

.

Wideo – podsumowanie…

No dobrze zaawansowane tryby, algorytmy, czy to wszystko jednak w ogóle działa? W moim odczuciu działa wyśmienicie, do tego stopnia że nie zalecałbym właściwie grzebać przy manualnych ustawieniach, gdyż w znakomitej większości przypadków i tak właśnie AI okaże się skuteczniejsza. Szczególnie dotyczy to ujęć nocnych, gdzie bardzo ładnie tłumione są szumy, a klarowność obrazu stoi na wysokim poziomie.

Tryb Dual-View umożliwia jednoczesne nagrywanie wideo z przedniego i tylnego aparatu…
matryca tył – OmniVision OV64B + przód SONY IMX615 / rozdzielczość 64 Mpx + 32 Mpx
jasności optyki tył: f/1,7 + przód f/2,4 / kąty widzenia 80° / 85° – Full HD 1920 x 1080 px / 30 kl / sek
STABILIZACJA WŁĄCZONA (Ultra Steady Video ON) / algorytmy AI / WŁĄCZONE

Na dużą pochwałę zasługuje tu też autofokus który jest szybki i celny, rzadko zdarza się aby gubił ostrość. Podobnie stabilizacja okazuje się tu dużym atutem modelu, niezwykle skutecznie eliminując wszelkie drgania i pływanie obrazu. Na poniższym wideo celowo kręciłem klip idąc i dość dynamicznie poruszając smartfonem, pomimo jednak tego zdołał on sobie poradzić z niepożądanym ruchem, równocześnie dobrze korygując ruch w samym otoczeniu, tudzież samochodów jadących ulicą.

Klip testowe wykonany aparatem szerokokątnym 8 Mpx w trybie ultra szerokim / STABILIZACJA WŁĄCZONA (Ultra Steady Video ON) / algorytmy AI / WŁĄCZONE

Można by wręcz zaryzykować tu stwierdzenie że to w trybach wideo Reno 5 5G okazuje się skuteczniejszy od realizacji zadań fotograficznych, a już na pewno wybija się ponadprzeciętną w klasie wyższej średniej. Reasumując marka faktycznie porządnie przyłożyła się do jakości klipów wideo, a składane przez nich obietnice znajdują swoje pokrycie w rzeczywistości.

WIDEO – wady i zalety…

zalety:

  • we wszystkich trybach klipy wideo cechuje bardzo dobra reprodukcja barw, oraz dynamika obrazu
  • niskie szumy dzięki wsparciu skutecznych algorytmów sztucznej inteligencji
  • AI Highlight Video – skuteczny algorytm zarządzający pozostałymi trybami, o bardzo dużym i pozytywnym wpływie na finalny obraz
  • skuteczne algorytmy rzetelnie poprawiające jakość nagrań
    Ultra Steady Video – funkcja bardzo dobrze realizująca zadania z zakresu stabilizacji obrazu, oraz eliminacji efektu jego „pływania”
  • trafnie uruchamiane w trybie automatycznym, nie wpływająca w sposób destruktywny na nagrania funkcja – Live HDR
  • Ultra Night Video – wydajny tryb nocny, skutecznie redukujący ilość szumów na nagraniach
  • wygodny i w pełni funkcjonalny zoom w trybie wideo
  • rozbudowany, umożliwiający daleko idącą kontrolę nad parametrami ekspozycji, manualny tryb wideo
  • rozdzielczość 4K klipów z aparatu wyposażonego w 64 Mpx matrycę
  • ultra szybki tryb
  • zapis aż 240 klatek na sekundę w trybie rejestracji wideo w zwolnionym tempie
  • funkcja równoczesnego nagrywania klipu z przedniego i tylnego aparatu – Dual Viev Video

wady:

  • mało intuicyjne przełączanie się w trybie ultra-stabilizacji pomiędzy głównym aparatem, a szerokokątnym

.

.


SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 11/13 

opracowanie i zdjęcia, z wyłączeniem wariantów kolorystycznych omawianego modelu smartfonu: Sebastian Nikiel 20.08.2021

Fotografie wariantu kolorystycznego omawianego smartfonu OPPO Reno 5 5G pobrano ze polskiej strony OPPO – www.oppo.com/pl, która jest ich wyłącznym właścicielem, posiadającym pełnie praw do rozporządzania nimi. Rzeczową grafiki zaprezentowano w opracowaniu o art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem.

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu. Niniejsza recenzja nie powstała na zamówienie firm trzecich, nie była również przez takowe sponsorowana.