OPPO Reno 5 5G

SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 3/13

 

menu:

.

Co oferuje wielka foto-wyspa, czyli rzecz o fotografii…

Pora na część recenzji, której tematyka w sposób szczególnie jest mi bliska, z racji mojej pasji, toteż najbardziej rozbudowanej, omawiającej możliwości fotograficzne smartfonu OPPO Reno 5 5G. Na początek trochę danych. Na pleckach modelu znajdziemy sporą foto-wyspę, o rozmiarach: 22,3 x 40 x 1,9 mm (szerokość / wysokość / grubość). Ten ostatni parametr dotyczy grubości całego modułu wraz z soczewkami. Wyspę wykonano z fazowanego szkła hartowanego. Na panelu, wzdłuż dłuższego boku nadrukowano napis 64 MP AI QUAD-CAM. Określa on oczywiście rozdzielczość w megapikselach matrycy głównego aparatu, oraz ogólną ich liczbę, choć jest to stwierdzenie nieco na wyrost, o czym szerzej za chwilkę. Pozostając przy tej systematyce, piąty aparat do selfie znajdziemy oczywiście z przodu.

Zanim przejdziemy do omówienia możliwości poszczególnych aparatów, jak i obecnych w modelu funkcji, spójrzmy teraz na dane techniczne każdego z nich, zaczynaj od tylnej wyspy, opisanych na poniżej grafice, a następnie na tabelkę z danymi ich dotyczącymi…

* według informacji zawartych w specyfikacji technicznej na stornie sieci PLAY, aparat główny smartfona OPPO Reno 5 5G posiada stabilizację optyczną (stan na 01.08.2021)

.

Interfejs aplikacji aparat…

Pora teraz przedstawić interfejs aplikacji systemowej obsługującej aparty OPPO Reno 5 5G. Jej funkcjonalność zawsze ma bowiem walne znaczenie, determinujące w dużym stopniu możliwe do uzyskania efekty pracy. Ważna jest też łatwość – intuicyjność w poruszaniu się po niej, oraz dostępność zróżnicowanych funkcji. Wchodząc do aplikacji po raz pierwszy zostanie ona uruchomiana w trybie aparatu głównego. Aplikacja zasadniczo posiada jeden przejrzysty, dobrze przemyślany ekran funkcyjny. W dolnej części, w osi, znajdziemy duży ekranowy spust migawki. Po lewej zaś opisany w kole miniaturowy podgląd wykonanego zdjęcia, po prawej ikonkę dotknięcie której pozwala na szybkie przełączenie się na aparat przedni.

Aplikacja obsługująca aparaty Reno 5 5G posiada przemyślaną architekturę, jest czytelna i przyjazna w obsłudze. Posiada też mnóstwo, niektórych ukrytych w panelu ustawień funkcji, jak choćby elektroniczna poziomica, czy geotagowanie zdjęć…

Ponad powyższymi butonami ekranowymi natrafimy na przesuwną belkę umożliwiająca wybór trybu pracy aparatu i tak od skrajnej jej lewej pozycji mamy do wyboru: ULTRA NIGHT, WIDEO, ZDJĘCIE, PORTRET, WIĘCEJ. Kliknięcie tej ostatniej pozycji wywołuje okno ekranowe otwierające przed nami dostęp do kolejnych funkcji aparatu: DUAL VIEW-VIDEO, ZWOLNIONE TEMPO, FILM POKLATKOWY, FILM, EKSPERT (PRO), EKSTRA HD, PANORAMA, SKANER TEKSTU, MAKRO, oraz NAKLEJKA.

Po dokonaniu wyboru trybu pracy, ponad poglądem ekranowym rejestrowanego obiektu, na górnej belce znajdziemy dodatkowe ikony umożliwiające dopasowanie parametrów zdjęcia w danym trybie. Znów rozpoczynając od trybu ULTRA NIGHT, od lewej ikonki mamy tu do wyboru:

  • tryb statywu – po włączeniu tej funkcji aparat wyłącza stabilizację elektroniczną, oraz algorytm eliminujący w założeniu poruszenia aparatu podczas dłuższej ekspozycji z ręki, po wyłączeniu odwrotnie, to algorytm przejmuje rolę statywu próbując wyeliminować niepożądane skazy
  • format zdjęcia – do wyboru mamy 4:3 / 1:1 / pełen ekran (full) / 16:9
  • samowyzwalacz – do wyboru mamy opóźnienie migawki w zakresie 3 i 10 sekund
  • pozostałe ustawienie – omówione w dalszej część

Bardzo ważnym atutem modelu Reno 5 5G są jego zdjęcia nocne, których rejestrację umożliwia pierwszy od lewej na belce z programami tematycznymi – tryb Ultra Night. W trybie tym aparat może pracować z włączoną, lub wyłączoną funkcją elektronicznej stabilizacji obrazu, wyboru dokonujemy poprzez wciśnięcie ikonki na górnej belce ekranu podglądu przedstawiającej aparat na statywie…

Zdjęcia mogą być rejestrowane w jednym z czterech formatów, tu od góry od lewej: 4:3 / 1:1 / full ekran / 16:9 – przy czym natywnie matryca główna ma proporcję 4:3 i tylko w tym formacie jest ona w pełni wykorzystywana, w pozostałych trybach jest to obraz rejestrowany przez części powierzchni 64 Mpx czujnika.

Kolejnego tryb pracy aplikacji to WIDEO, tu do dyspozycji otrzymujemy takie możliwości dopasowania na górnej belce jak:

  • lampa doświetlająca scenę – włączona / wyłączona
  • stabilizacja – to ciekawa funkcja z której OPPO wyraźnie jest dumny, podkreślając jej skuteczność podczas kręcenia klipów z ręki bez względu na warunki oświetleniowe, do wyboru mamy tu WŁĄCZ / WYŁĄCZ, przy czym po jej włączeniu w dolnej części ekranu podglądu rejestrowanej sceny pojawia się dodatkowa ikonka umożliwiająca zmianę jej trybu pracy: ULTRA STABILIZACJA / ULTRA STABILIZACJA PRO
  • AI – jak łatwo się domyślić jest to button którego wciśniecie powoduje włączenie, lub wyłącznie „sztucznej inteligencji”, czyli zaawansowanych algorytmów odpowiedzialnych teoretycznie za optymalne dobranie parametrów ekspozycji dla danej sceny, oraz minimalizację ilości szumów, zarządzanie kolorami i ostrością
  • rozmycie tła – ikonka słoneczka, po jej wyborze na ekranie podglądu pokazuje się na pasek wartości symulacji rozmycia tła, którą można regulować manualnie w zakresie od 0 do 100%, lub scedować wybór w tym zakresie na AI
  • ostatnia ikonka na górnej belce umożliwia wywołanie menu kontekstowego na ekranie podglądu FILTRY – mamy tu do wyboru: ORYGINALNY, DELIKATNY, POŁUDNIE, SUBTELNY, ŻYWY, PROSTY, NOSTALGICZNY, ZACHODNI, ZMIERZCH, MONO

Warto tu jeszcze dodać że w zależności od rejestrowanego tematu, oraz włączenia lub nie trybu AI, na ekranie podglądu pojawią się nam takie informacje jak typ wykrytej sceny, lub w przypadku wykrycia twarzy pojawi się w prawym dolnym rogu ikonka twarzy. Jej kliknięcie otwiera pasek zmiany wartości „upiększania” czyli wygładzania skóry. Jeśli tryb AI pozostaje wyłączony otrzymujemy dostęp z pozycji ekranu podglądu do paska zoomu cyfrowego. Pozwala nam to na przełączenie się pomiędzy aparatem szerokokątnym, a standardowym. Ten pierwszy określa ikonka, ten drugi powiększenie 1x, następnie możemy wybrać powiększenie w skoku: 1x, 2x, 5x, natomiast po przeciągnięciu danej cyfry powiększenia w górę wysuwa się bardzo funkcjonalna i przyjemna w obsłudze tarcza umożliwiająca płynną zmianę powiększenia w zakresie od szerokokątnego do dziesięciokrotnego, w skoku co 0,1 stopnia powiększenia (np. 5,1 / 5,2 / 5,3 i tak dalej…). Bardzo ciekawą funkcją, jest możliwość szybkiej korekty ekspozycji (EV). Wystarczy w tym dotknąć ekranu podglądu. W miejscu tym pojawia się żółta tarcza z ikonką jasności, przeciągając następnie palcem w dół po ekranie podglądu ikonka ta wskazuje wybraną zmianę stopnia jasności ekspozycji. W przypadku trybów fotograficznych, prócz możliwości korekty EV, wskazanie i przytrzymanie przez chwilę palca w danym miejscu powoduje blokadę ostrości AE/AF.

Reno 5 5G nie posiada dość typowo dla tej klasy urządzeń ani optycznego, ani hybrydowego zoomu, jest on w nim realizowany całkowicie cyfrowo. Regulacja w zakresie od 1 do 20 (oraz z opcją wyboru aparatu szerokokątnego) odbywa się za pomocą wygodnego w obsłudze kola, do dyspozycji mamy też szybki dostęp do czterech wartości zoomu: obiektywu szerokokątnego, zoomu 1, 2 i 5 razy.

Kolejny tryb – ZDJĘCIE – to równocześnie tryb główny modułu aparatu, w którym pierwotnie pozostaje aplikacja. Jeśli nie dokonaliśmy innego wyboru, dotyczy ona właśnie głównego aparatu o matrycy 64 Mpx. W trybie tym, jak i dalszych, wiele z funkcji pokrywa się z już opisanymi, dlatego w takim przypadku poprzestanę tylko na ich wymienieniu. Znów zaczynając od lewego rogu, na górnej belce pojawią się takie ikonki funkcyjne jak:

  • LAMPA BŁYSKOWA – tu jednak w przeciwieństwie do wideo mamy do wyboru kilka trybów jej pracy: włączona, wyłączona, automatyczna, oraz doświetlenie
  • HDR – włączony / wyłączony, lub wybór automatyczny (AUTO)
  • AI – sztuczna inteligencja
  • FILTRY – funkcja ta działa podobnie jak w przypadku trybu WIDEO, wywołuje w dolnej prawej części ekranu podglądu przesuwne ikonki reprezentujące dane filtry efektowe, mamy tu do wyboru:
    • oryginalne, świeży, czysty, ciepły, zamglenia, wieś, podróże, żywność, chłodny, las, miasto, vintage, jesień, szary, rozmycie, czarno – biały
  • ostatnia ikonka po prawej dotyczy wejście w tryb pozostałych ustawień aparatu, omówionych niżej szerzej

Górna belka w przypadku trybu ZDJĘCIE, bynajmniej nie kończy możliwości konfiguracji jego parametrów. By przejść do kolejnych wystarczy ściągnąć w dół widoczną pod rzeczową belką poziomą kreskę. Otworzy się przed nami wówczas wysuwany panel podzielony na trzy poziome sekcje i tak od góry otrzymujemy dostęp do:

  • zmiany formatu zdjęcia – tu opisanego nie wiadomo czemu jako „ramka”, do wyboru mamy proporcje: 4:3, 1:1, pełen ekran, oraz 16:9
  • samowyzwalacz – tu jak wcześniej możemy wybrać pomiędzy: wyłączony / 3 i 10 sekund
  • 64 Mpx – włączony / wyłączony – to bardzo ważna z punktu widzenia użytkowego funkcja pozwalająca na włączenie algorytmu grupującego dane z czterech pikseli w jeden dzięki czemu eliminowane są w dużej części szumy, oraz poprawiana jest ogólna dynamika obrazu. Zdjęcia takie mają też dzięki grupowaniu danych z poszczególnych pikseli mniejszą wagę, ale i rozdzielczość. Natomiast gdy ją wyłączymy moduł pracuje z pełną rozdzielczością wyjściową 64 Mpx czujnika, co jednak przekłada się na bardzo wysoką rozdzielczość obrazu i dużą wagę często przekraczającą 30 mb. Warto tu też dodać że po włączeniu trybu 64 Mpx nie mamy dostępu do zoomu, którego on nie obsługuje.

Również i to jednak nie kończy możliwości konfiguracji w tym trybie pracy, w dolnej części ekranu podglądu w jego osi znajdziemy opisany już tryb zmiany powiększenia (zoomu). Jego obsługa jest dokładnie taka sama, możemy tu wybrać pomiędzy trybem prostym, czyli szybkim przełączeniem się pomiędzy aparatem szerokokątnym, 1x (standardowym), 2x, a 5x. Różnica natomiast dotyczy maksymalnego stratnego zoomu cyfrowego, tu możemy po wysunięciu koła dopasowania wybrać wartość aż 20 krotnego powiększenia.

Jako ciekawostkę można tu jeszcze dodać że w trybie ZDJĘCIE na belce, na ekranie podglądu, gdzie znajduje się zoom, po lewej zobaczymy kolejną ikonkę. Jej kliknięcie uruchamia skanowanie obrazu, w celu identyfikacji widzianego przedmiotu, przy czym nie jest to preinstalowany tryb pracy aparatu, ale wtyczka Google Lens. Jeśli więc chcemy aby w ogóle się ona pojawiała wcześniej musimy posiadać zainstalowaną aplikację Google Lens, oraz wyrazić wszelkie koniczne zgody na jej funkcjonowanie. Po przeciwległej natomiast stornie, tudzież w prawym rogu dostrzeżemy znana już ikonkę twarzy, umożliwiającą zmianę stopnia natężenia filtra upiększającego.

Kolejny, bardziej wyspecjalizowany tryb pracy to PORTRET, tu na górnej belce pojawiają się znane nam już takie ikonki funkcyjne jak:

  • ROZMYCIE TŁA
  • FILTRY – tu w analogiczny do wcześniejszego sposób, możemy wybrać spośród: PORTRET NEONOWY, ORYGINALNY, FILM, CZARNO-BIAŁY, SŁODKI, TOKIO, SŁODKI, CZAS, PARYŻ, PORTRET
  • SAMOWYZWALACZ – wyłączony / 3 i 10 sekund
  • pozostałe ustawienia

Warto tu odnotować że w trybie tym nie mamy dostępu do zoomu, ani do zmiany rozdzielczości zdjęcia, czy tez formatu.

Pewnym zaskoczeniem, o czym więcej będzie w części poświęconej fotografii, było dla mnie dość niewielkie rozmycie tła bez względu na typ wykorzystywanego obiektywu, co przy jasności optyki rzędu f/1.7 (aparat główny), lub f/2.2 (aparat szerokokątny) może wskazywać na ingerencję algorytmów w wygląd obrazu. Jednym trybem w którym to rozmycie jest bardziej wiarygodne dla danej jasności optyki jest tryb portretowy. W tym jednak przypadku jest pewnym że mamy do czynienia z rozmyciem programowym, co widać o bliższym przejrzeniu się detali na zdjęciu. Tu oba zdjęcia wykonane głównym aparatem z matryca o rozdzielczości 64 Mpx, po lewej w trybie ZDJĘCIE, po prawej PORTRET, jeśli przyjrzymy się wycinkowi z tego ostatniego (po prawej) dostrzeżemy wyraźną ingerencję oprogramowania rozmywającego tło. Warto też dodać że w trybie portretowym nie mamy dostępu ani do zoomu, ani zmiany formatu zdjęcia.

Ostatnia karta – WIĘCEJ, skrywa kilka interesujących, szczególnie dla bardziej zaawansowanych użytkowników, funkcji wideo jak i fotograficznych. Po jej wybraniu na ekranie pojawią się ikonki umożliwiające dostęp to takich trybów pracy jak:

  • DUAL VIEW-VIDEO – ciekawa funkcja, goszcząca w smartfonach od stosunkowo niedawna, wymagająca bowiem szybkiego procesora zdolnego do przychwytywania i obróbki danych wideo z dwóch źródeł jednocześnie, w tym przypadku oczywiście mowa o tylnym głównym aparacie, oraz przednim aparacie portretowym. Funkcja umożliwia równoczesne nagrywanie w czasie rzeczywistym za pośrednictwem obu sensorów. Mamy tu też wyboru różne typy podziału ekranu.
  • ZWOLNIONE TEMPO – umożliwia nagrywanie klipów wideo z wykorzystaniem głównego aparatu smartfonu w zwolnionym tempie, odpowiednio dla wybranej rozdzielczości – 1080P przy 120 klatkach na sekundę i rozdzielczość 720P przy 240 klatkach na sekundę.
  • FILM POKLATKOWY

FILM – pod tą niepozorną nazwą ukryto dostęp do manualnego trybu rejestracji wideo. Na jaw tu wychodzi też po raz kolejny pewna niekonsekwencja w stosowanym nazewnictwie, skoro bowiem w przypadku fotografii mamy tryb „eksperta” (patrz niżej), wystarczyło analogicznie zastosować ją i w tym przypadku. Po wybraniu tego trybu znikają paski dolne i górne, aplikacja od razu przechodzi w pełny rozmiar ekranu w orientacji poziomej. Na dole w osi pionowej ekranu znajdziemy ikonkę umożliwiającą zmianę aparatu, do wyboru mamy tu szerokokątny i standardowy. Trzymając się dolnej krawędzi ekranu po lewej dostrzeżemy okienko podglądu zarejestrowanego materiału, a dalej poprowadzone wzdłuż boku ekranu cztery ikonki funkcyjne:

  • pierwsza z nich umożliwia ukrycie / wysuniecie wszystkich ikon ekranowych – funkcja ta przydaje się czasem gdy chcemy mieć pełny ogląd planu
  • włącznie / wyłączenie siatki wspomagającej kadrowanie
  • włączenie / wyłączenie stabilizacji cyfrowej EIS
  • włączenie / wyłączenie lampy doświetlającej LED
  • ponad powyższymi znajduje się już na tym boku tylko ikonka strzałki umożliwiająca wyjście z tego trybu pracy

W trybie tym prawdziwą perełką jest panel ikon zgrupowany wzdłuż prawego boku ekranu i tak od dołu mamy tu:

  • duży czerwony button nagrywania i jego zatrzymywania
  • ISO – kliknięcie tej ikonki powoduje rozsunięcie się panelu funkcyjnego umożliwiając nam ręczną zmianę wartości ISO w zakresie od 100 – 6400, lub przełączanie tej funkcji w tryb automatyczny (A / tryb domyślny)
  • S – podobnie jak wyżej kliknięcie otwiera panel umożliwiający zmianę czasu otwarcia migawki w zakresie od 1/8000 do 1/8 sekundy, lub tryb automatyczny (A)
  • WB – zmiana parametrów balansu bieli, co ciekawe nie mamy tu do czynienia z predefiniowanymi trybami jak słońce, pochmurne niebo, etc, tylko z regulowaną płynnie barwą wyrażaną w Kelwinach w zakresie od 2000 do 8000 K, wybór można też scedować oczywiście na automatykę (A)
  • AF – opcja która może pracować w dwóch trybach:
    • AF / automatyczna regulacja ostrości, w trybie tym możemy również wskazać na ekranie palcem w którym miejscu obraz ma zostać wyostrzony
    • MF / manualna regulacja ostrości, w tym przypadku za pomocą wysuwanego panelu możemy ręcznie wybrać ostrość w skali od 0 do 1, przy skoku co 0,01
  • EV – ostatnia z ikon umożliwia nam korektę parametrów ekspozycji w zakresie od -2 do +2 EV

EKSPERT (PRO) – czyli tryb manualnej rejestracji zdjęć. Przyznaję że jest to jeden z kluczowych dla mnie trybów, których obecność i stopień rozbudowania zawsze przed zakupem smartfonu sprawdzam. Wybierając ten właśnie tryb, podobnie jak to ma w przypadku trybu FILM, otrzymujemy dostęp do manualnego zmiany licznych parametrów ekspozycji. Trzymając telefon poziomo, na panelu ikon wzdłuż lewego boku, wymieniając od dołu znajdziemy:

  • lampa błyskowa – może działać w trybie automatycznym, włączona / wyłączona, lub trybie doświetlenia
  • samowyzwalacz – wyłączony, lub włączony ze zwłoką 3 albo 10 sekund
  • ikonka ustawień – pozostałe ustawienia aparatu

Smartfon OPPO Reno 5 5G wyposażono w dobrej jasności lampę doświetlającą LED, tu zdjęcia wykonane w trybie automatycznym, po lewej bez po prawej z włączoną lampą błyskową (doświetlającą) LED. Należy jednak pamiętać że ze względu na jej wielkość i możliwą do wygenerowania moc, jej zasięg zawsze jest mocno ograniczony.

To co najważniejsze dla ekspozycji znajdziemy jednak wzdłuż prawego boku, opisując od dołu:

  • ISO – kliknięcie tej ikonki powoduje rozsunięcie się panelu funkcyjnego umożliwiając nam ręczną zmianę wartości ISO w zakresie od 100 – 6400, lub przełączanie tej funkcji w tryb automatyczny (A / tryb domyślny)
  • S – podobnie jak wyżej kliknięcie otwiera panel umożliwiający zmianę czasu otwarcia migawki w zakresie od 1/8000 do 32 sekund, lub tryb automatyczny (A)
  • WB – zmiana parametrów balansu bieli, gdzie barwa temperatury wyrażana jest w Kelwinach w zakresie od 2000 do 8000 K, wybór można też scedować na automatykę (A)
  • AF – opcja która może pracować w dwóch trybach:
    • AF / automatyczna regulacja ostrości, w trybie tym możemy również wskazać na ekranie palcem w którym miejscu obraz ma zostać wyostrzony
    • MF / manualna regulacja ostrości, w tym przypadku za pomocą wysuwanego panelu możemy ręcznie wybrać ostrość w skali od 0 do 1, przy skoku co 0,01
  • EV – ostatnia z ikon umożliwia nam korektę parametrów ekspozycji w zakresie od -2 do +2 EV

W trybie tym mamy również dostęp do zoomu, funkcjonuje on podobnie jak we wcześniejszych trybach, z tą różnicą że uniemożliwia on korzystanie z aparatu szerokokątnego, skala zaczyna się od 1 sięgając 10 krotnego powiększenia. Pewną ciekawostką jest, że tylko w tym trybie (znów więc ta niekonsekwencja marki…) pojawia się na ekranie podglądu literka „i” – jej kliknięcie jak zapewne już przypuszczacie otwiera dość obszerne wskazówki tekstowe na temat możliwości pracy w trybie manualnym.

Prawdziwą perełką modelu, rzeczą na którą zawsze bacznie zwracam uwagę przy wyborze nowego smartfonu, jest w pełni manualny tryb rejestracji zdjęć. W przypadku Reno 5 5G nazywa się ona EKSPERT (PRO). Umożliwia ręczne przejście kontroli nad wszystkim aspektami ekspozycji, to jest: wartości ISO, balansu bieli, czasu otwarcia migawki, a nawet ręcznego ostrzenia. Pewną ciekawostką jest że w trybie wyboru balansu bieli nie mamy do czynienia z klasycznymi predefiniowanymi ustawieniami jak słońce, chmury, cień, etc, lecz wyboru dokonujemy przez zmianę barwy światła wyrażanego w kelwinach.

EKSTRA HD – w moim odczuciu kolejny przykład zupełnie nie trafionej polskiej nazwy trybu fotograficznego, sugerujący raczej coś związanego z wideo niż fotografią, tymczasem jest to zdjęcia o podbitej, interpolowanej rozdzielczości, do dwukrotności natywnego rozmiaru z głównej matrycy to jest aż 108 Mpx (2 x 64 Mpx), co przekłada się na rozdzielczość zdjęcia wynoszącą 12032 x 9024 px, przy średniej wadze zdjęcia około 15 – 18 mb.

Aparat wyposażono w tryb o mało trafnej nazwie EKSTRA HD, w trybie tym zdjęcia są wykonywane za pomocą głównego 64 Mpx sensora w interpolowanej rozdzielczości aż 108 Mpx. W teorii ma to zwiększyć ilość detali i klarowność obrazu, w praktyce, w moim odczuciu, zwiększa to tylko wagę zdjęcia. Tak powstały obraz jest mdły, o niskiej dynamice, a ilość widocznych detali nie jest wyraźnie większa. Tu w środku zdjęcie wykonane w trybie EKSTRA HD, po prawej w normalnej rozdzielczości w trybie ZDJĘCIA z włączonymi algorytmami AI.

PANORAMA – tryb umożliwiający rejestrację obszernych panoram, korzystając z niego nie mamy jednak żadnych możliwości wpływu na parametry zdjęcia poza zmianą EV za pomocą wskaźnika ekranowego

SKANER TEKSTU – umożliwia skanowanie tekstu, podczas wykonywania zdjęcia na ekranie podglądu pojawia się w chwili jego wykrycia żółta ramka, tekst należy tak skadrować i ułożyć względem obiektywu aby ramka zmieniła się na kolor zielony

aplikacja aparatu umożliwia rejestrację obszernych panoram, w większości sytuacji algorytmy bardzo skutecznie radzą sobie z płynnym łączeniem zdjęć w całość, nawet przy niewielkich drganiach aparatu podczas rejestracji panoramy, wyjątek stanowi tu sytuacja gdy w kadrze pojawiają się szybko poruszają się obiekty – jak samochody na ulicach miast…

MAKRO – tryb umożliwiający wykonywanie zdjęć z minimalnej odległości wynoszącej około 4 cm. W trybie tym ze względu na jego specyfikę mamy mocno ograniczoną dodatkową funkcjonalność, jedyne możliwe do zmiany parametry są reprezentowane przez kilka ikon na górnej belce (lub na lewym boku jeśli telefon trzymamy poziomo) i tak od lewej mamy ikonki:

  • lampa błyskowa – wyłączona / doświetlenie
  • FILTRY – mamy tu do wyboru: ORYGINALNY, ŚWIEŻY, CZYSTY, ŚWIEŻY, ZAMGLENIE, WIEŚ, PODRÓŻE, ŻYWNOŚĆ, CHŁODNY, LAS, MIASTO, VINTAGE, JESIEŃ, SZARY, ROZMYCIE, CZARNO-BIAŁY

filtry fotograficzne, tu od lewej: oryginalny, świeży, czysty

filtry fotograficzne, tu od lewej: świeży, zamglenie, wieś

filtry fotograficzne, tu od lewej: podróże, żywność, chłodny

filtry fotograficzne, tu od lewej: las, miasto, vintage

filtry fotograficzne, tu od lewej: jesień, szary, rozmycie

filtry fotograficzne, tu: czarno-biały

NAKLEJKA – tryb umożliwia nakładanie w czasie rzeczywistym efektów, grafik i naklejek na zdjęcie, lub klip wideo. Po pierwszym uruchomieniu do wyboru mamy kilka ich rodzai z opcją zainstalowania kolejnych kilkudziesięciu.

Zabawnym, czasem dającym ciekawe efekty, trybem jest NAKLEJKA, działa ona zarówno podczas fotografowania aparatem trzymanym pionowo, jak i poziomo…

Całości funkcjonalności aplikacji dopełniają ustawienia ukryte w osobnej karcie. Dostęp do niej mamy z większości powyższych trybów, za pomocą ikonki przedstawiającą uproszczoną „nakrętkę”. Po jej kliknięciu trafiamy do karty podzielonej na trzy główne sekcje: OGÓLNE, WIDEO, oraz PRZYWRÓĆ DOMYŚLNE. Każda z sekcji umożliwia konfigurację elementów bezpośrednio związanych z jej nazwą:

  • OGÓLNE:
    • znaki wodne – włączone / wyłączone – do dyspozycji po włączeniu mamy tu trzy typy znaku do wyboru (działa zarówno w przypadku zdjęć jak i wideo):
      model telefonu
    • data i godzina
    • lokalizacja (wymaga dostępu do sieci i usług lokalizacji)
  • przycisk głośności – może obsługiwać podczas pracy aparatu:
    • głośność
    • migawkę
    • zoom
  • dźwięk migawki – włączone / wyłączone
  • lokalizacja – umożliwia zapisanie w metadanych lokalizacji wykonanego zdjęcia, lub filmu
  • kompozycja – niezwykle przydatna funkcja umożliwiająca włączenie siatki ułatwiającej kadrowanie, można tu wybrać czy ma ona się pojawiać tylko podczas wykonywania zdjęć, czy też kręcenia filmów, w karcie tej nieco niefartownie, gdyż nie jest to oczywiste dla niej miejsce, można również uruchomić POZIOMICĘ EKRANOWĄ
  • USTAWIENIA ZAAWANSOWANE – tu otrzymujemy dostęp do zmian takich funkcji jak:
  • odbij selfie – bardzo przydatna funkcja pozwalająca uniknąć najczęstszego błędu przy fotografowaniu przednim aparatem z ręki, odwróconych twarzy i napisów
    wykrywanie plam na obiektywie – ciekawa i potencjalnie bardzo przydatna funkcja, obecnie mam ją włączoną, acz do chwili publikacji recenzji nie zdarzyło się aby aparat o takim fakcie informował
  • gesty szybkiego uruchamiania – po aktywowaniu, wystarczy dwukrotnie kliknąć dowolnym przyciskiem głośności aby włączony został aparat, funkcja ta działa również przy wyłączonym ekranie
  • szybkie udostępnianie i edycja – aktywacja funkcji dodaje do ekranu aplikacji aparatu skróty prowadzące bezpośrednio do programu edycyjnego, oraz ikonkę umożliwiającą udostępnienie materiału
  • ZDJĘCIE:
    • metody wykonywania zdjęć – do wyboru mamy tu:
    • dotknij aby zrobić zdjęcie
    • rób zdjęcie przy pomocy gestów
    • korekcja zniekształceń w trybie pionowym – włączone / wyłączone
  • tryb ultra-wyrazisty SI – tu UWAGA, tryb ten można tylko i wyłącznie uruchomić gdy korzystamy z aparatu przedniego, wówczas, po jego aktywowaniu, algorytmy sztucznej inteligencji poprawiają wyraźność zdjęcia, wyostrzają twarz, równocześnie nakładając też efekt korekty faktury skóry (ten na szczęście można korygować w zakresie od 0 do 100%)
  • WIDEO:
    • zoom inteligentny – funkcja działa tylko w trybie aplikacji WIDEO, pozwala na płynną zmianę powiększenia za pomocą gestu palcem na ekranie podglądu
      rozdzielczość wideo – tu do wyboru mamy:
    • dla kamery głównej, tylnej: 4K, 1080P, 720P / oraz ilość klatek na sekundę: 60 kl/sek lub 30kl/sek
    • dla kamery przedniej: 1080P, 720P / bez możliwości zmiany ilości rejestrowanych klatek (jest to stała wartość 30 kl/sek)
  • kodowanie wideo – do wyboru mamy:
    • wysoka zgodność – wideo będzie kodowane kodekiem H.265
    • maksymalna zgodność – wideo kodowane starszym kodekiem H.264 który cechuje się większą zgodnością, ale gorszą kompresją wagi materiału

Na koniec tej części warto tu dodać jeszcze kilka przydatnych informacji. Pierwsza z nich dotyczy metody działania poziomicy ekranowej. Przyznam że sposób jej graficznego przedstawianie przekłada się na mało intuicyjną i problematyczną obsługę. Zamiast bowiem zwyczajowych dwóch nakładających się na siebie poziomych kresek, gdy aparat pozostaje w układzie pionowym względem ziemi, mamy tu dwa niewielkie prostokąty które mają w teorii na siebie zajść. Szkopuł w tym że żonglowanie nimi bywa mocno irytację, a efekty dalekie od oczekiwań. Lepiej jest gdy fotografujemy smartfonem w płaszczyźnie poziomej względem ziemi / planu, w takim bowiem przypadku prostokątny znikają, a pojawiają standardowe proste krzyżyki, o wiele łatwiejsze do obsługi. W moim odczuciu marka nieco w tym miejscu przekombinowała, nie wiedzę żadnego praktycznego uzasadnienia dla takiej funkcjonalności poziomicy. Cieszy jednak że w ogóle jest, gdyż wcale nie jest to tak oczywiste jakby mogło się wydawać.

Jednym z trybów pojawiającym się podczas fotografowania lub kręcenia klipów na górnej belce, lub lewym boku jeśli trzymamy telefon poziomo, jest tryb HDR. Domyślnie jest on ustawiony w tryb AUTO i w tym trybie sprawdza się najlepiej. Z efektywnością wizualną tej opcji bywa dość różnie nie tylko w przypadku smartfonów, ale i aparatów kompaktowych, raz działa ona lepiej raz gorzej, w przypadku jednak OPPO Reno 5 5G muszę przyznać że są one w większości sytuacji na duży plus. Nie mamy bowiem do czynienia z przerysowaną karykaturą zdjęcia, tryb HDR tylko w stopniu niezbędnym podbija dynamikę, rozjaśnia cienie, oraz odzyskuje ukryte w nich detale, wszystko w sposób wyważony i estetyczny. Błędy oczywiście się czasem zdarzają, są one jednak stosunkowo rzadkie. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z efektów w konkretnym przypadku, szczególnie gdy pracujemy w trybie manualnym, możemy po prostu całkowicie wyłączyć ten tryb.

Na zdjęciu po lewej tryb HDR włączony, po prawej wyłączony – widać wyraźną różnicę w ilości rejestrowanych detali w cieniach…

Nieco gorzej z kolei bywa z trafnością działania AI (sztucznej inteligencji), która uruchomiona przejmuje imperatyw nad wszystkimi pozostałymi trybami, w tym HDR. Podobnie jak ma to miejsce w innych smartfonach AI ma tendencję do przesadnego podbijania barw, zdjęcia bywają wręcz cukierkowe, choć na szczęście drastyczne tego przykłady są stosunkowo rzadkie. Dobrze natomiast AI sprawuje się w złych warunkach oświetleniowych, oraz wnętrzach oświetlonych sztucznym światłem. Wówczas potrafi z niezwykłą precyzja dobrać poprawną ekspozycję i balans bieli, co bynajmniej nie jest łatwym zadaniem, w takich bowiem warunkach nawet automatyka lustrzanek lubi się mylić.

Sztuczna inteligencja, tudzież algorytmy AI wspierające proces rejestracji i obróbki zdjęć, szczególnie dobrze sprawdza się w fotografowaniu w złych warunkach oświetleniowych, oraz wnętrzach oświetlonych sztucznym światłem. Wówczas potrafi zdumiewająco trafnie dobrać właściwą temperaturę balansu bieli, jak i parametry ekspozycji, z jedną uwagę dotyczącą zdjęć plenerowych, wykazuje on tu bowiem tendencję do zbytniego rozjaśniania fotografii – w takim jednak przypadku możemy się posiłkować łatwą w obsłudze funkcja zmiany wartości EV.

Globalnie aplikację obsługującą aparaty wyróżnia bogactwo funkcji, każdy bez względu na stopień zaawansowania znajdzie tam odpowiadające mu tryby pracy. Dotyczy to zarówno osób całkowicie polegających na automatyce, jak i osób oczekujących większych możliwości kontroli nad parametrami ekspozycji. Użytkownik otrzymuje do dyspozycji masę dodatkowych filtrów, efektów, oraz trybów pracy. Mnie oczywiście najbardziej cieszy obecność w pełni manualnego trybu fotografowania, na wyróżnienie zasługuje tu również taki sam tryb dla wideo. Cieniem nieco kładzie się tu tylko brak opcji zapisu w surowych RAW-ach, można by też się przyczepić do ograniczenia maksymalnego czasu otwarcia migawki do 32 sekund, co wydaje się jest spowodowane ochroną przed przegrzaniem. Na plus natomiast ogólne zagospodarowanie przestrzeni, oraz przejrzystość aplikacji, sprawiająca że nawigowanie po niej jest niezwykle proste.

Na duża pochwałę zasługuje tryb fotografii nocnej, już wieczorem w półmroku, potrafi on skutecznie i nieprzesadnie podbić cienie, oraz zróżnicować świstała, tu po lewej zdjęcie wykonane w trybie ZDJĘCIA, po prawej w trybie ULTRA NIGHT.

Ważnym atutem funkcjonalności aplikacji aparatu OPPO Reno 5 5G jest w pełni manualny tryb rejestracji zdjęć. Szczególnie przydatny jest on podczas rejestracji zdjęć w wymagających warunkach oświetleniowych, gdzie możliwość kontroli wielkości wartości ISO zawsze przekłada się na lepszą jakość zdjęcia. Pomimo że matryca głównego aparatu o rozdzielczości 64 Mpx cechuje się dobrą relacją ilości szumów do wzrostu wartości ISO, zawsze będzie ona prowadziła do degradacji obrazu. Tu na górze zdjęcie i jego wycinek wykonany w tych samych warunkach oświetleniowych co dolne, z tą różnicą iż górne to zdjęcie wykonane pod pełną kontrolą automatyki gdzie aparat podbił ISO do 6567, natomiast dolne wykonane zostały w trybie EKSPERT (PRO) z ISO ustawionym na 100, od razu widać znaczną różnicę w ilości rejestrowanych detali i ogólnej klarowności zdjęcia. 

.

.


SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 3/13 

opracowanie i zdjęcia, z wyłączeniem wariantów kolorystycznych omawianego modelu smartfonu: Sebastian Nikiel 20.08.2021

Fotografie wariantu kolorystycznego omawianego smartfonu OPPO Reno 5 5G pobrano ze polskiej strony OPPO – www.oppo.com/pl, która jest ich wyłącznym właścicielem, posiadającym pełnie praw do rozporządzania nimi. Rzeczową grafiki zaprezentowano w opracowaniu o art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem.

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu. Niniejsza recenzja nie powstała na zamówienie firm trzecich, nie była również przez takowe sponsorowana.