OPPO Reno 5 5G

SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 7/13

menu:

.

Aparat szerokokątny – zaleta, czy wada?

Kolejnym aparatem który można pod pewnymi aspektami uznać za użyteczny na foto-wyspie OPPO Reno 5 5G jest aparat wyposażony w obiektyw szerokokątny, o kącie widzenia aż 119°, jasności f/2,2, zbudowany z pięciu soczewek. Aparat ten wyposażono w matrycę północnokoreańskiej marki Hynix model Hi846, o nazwie kodowej produktu YACG4D0C9SHC. Co o niej wiemy? Jest to matryca CMOS BSI II, z filtrem kolorów Bayera, o rozdzielczości 8 Mpx, o rozmiarze 1/4 cala – 3.67 mm x 2.76 mm, o wielkości piksela równej 1.125 μm. Generuje ona zdjęcie o rozdzielczości 3264 x 2448 px. To wszystko dość standardowe dane, ciekawiej się robi jeśli przyjrzymy się obecnym w niej technologią.

Firma Hynix wyposażyła matrycę Hi846 w dwa rodzaje technologii mających za zadanie poprawić jakość uzyskiwanego obrazu. Pierwsza z nich jest technologia FPN (Fixed Pattern Noise) – odpowiedzialna za eliminację szumów wyjściowych w liniach pionowych i poziomych matrycy, drugą DCG‎ (Piksel Dual Conversion Gain). Technologia ta odpowiada za dostosowanie czułości pikseli matrycy w czasie rzeczywistym do aktualnych warunków oświetlenia, dzięki czemu zmniejsza się ilość generowanych przez matrycę szumów, wpływa to też pozytywnie na pobór mocy przez czujnik.

Tylny moduł fotograficzny OPPO Reno 5 5G wyposażono w trzy aparaty, w tym omówiony już główny z 64 Mpx matrycą OmniVision OV64B, wyposażony w obiektyw standardowy o kącie widzenia 80°, oraz omawiany teraz aparat szerokokątny wyposażony w matrycę marki Hynix Hi846 o rozdzielczości 8 Mpx z obiektywem o kącie widzenia aż 119°. Powyżej po lewej zdjęcie z aparatu głównego (64 Mpx) po prawej z szerokokątnego (8Mpx).

W teorii funkcja ta powinna szczególnie okazać się przydatna podczas kręcenia klipów w szybko zmieniających się warunkach oświetleniowych. Zapewne każdy z nas zna ten problem, zaczynamy kręcić pejzaż w cieciu, aparat dobiera parametry ekspozycji do zastanego oświetlenia, a potem gdy zwracamy się w stronę oświetlonych przez słońce miejsc nie nadąża z ich korekcją, co skutkuje zazwyczaj mocno prześwietlonymi ujęciami. W tym przypadku technologia DCG powinna temu zapobiec.

Matryca 8 Mpx – ogólny wygląd zdjęć i szumy…

No dobrze, parametry, technologię, wszystko brzmi na tym etapie zazwyczaj pięknie… ale co z faktycznymi osiągami? Muszę przyznać że pod kątem jakości obrazu generowanego przez tą matrycę jest całkiem nieźle, dynamika tonalna, oraz odwzorowanie barw jest na przyzwoitym poziomie, jest tu jednak jedno poważne „ale” tak mała rozdzielczość matrycy, wynosząca zaledwie 8 Mpx, w połączeniu z tak szerokim kątem widzenia obiektywu, o którym szerzej będzie niżej, implikuje generowanie obrazu o globalnie bardzo niskiej rozdzielczości.

Zastosowanie matrycy o relatywnie niewielkiej rozdzielczości 8Mpx przy tak szerokim kącie widzenia obiektywu sprawia że zdjęcia z niej uzyskane cechują się niską szczegółowością, po ich powiększeniu pojawia się mało estetyczne mydło… tu na górze zdjęcie wykonane aparatem szerokokątnym, po prawej jego wycinek, na dole z kolei zdjęcie wykonane głównym aparatem z matrycą o rozdzielczości 64 Mpx i jego wycinek – różnica w ilości detali jest uderzająca…

Czar pryska dość szybko gdy tylko powiększmy takie 8 Mpx zdjęcie… szczególnie dobrze widać to gdy zdjęcia z tej matrycy zestawimy ze zdjęciami wykonanymi głównym aparatem, wyposażonym przecież w 64 Mpx matryce. Również pod kątem szumów matryca Hynix Hi846 nie zachwyca, z tego właśnie powodu pominąłem w stosunku do niego rozbudowany test ISO, poprzestając na przykładach terenowych widocznych poniżej…

Matryca aparatu szerokokątnego generuje znacznie więcej szumów niż ta aparatu głównego, co gorsza połączoną ją z obiektywem o niskiej jakości optyki, już poza centrum kadru rozdzielczość obrazu szybko spada, pojawia się mydło, oraz silne aberracje, które w połączeniu z dużymi szumami generują niskiej jakości obraz.
Tu zdjęcia i ich wycinki tego samego kadru, na górze wykonane aparatem szerokokątnym, na dole głównym aparatem z matrycą 64 Mpx.

Stabilizacja…

Podobnie jak miało to miejsce w przypadku głównego aparatu, również i w przypadku szerokokątnego mamy do dyspozycji wyłącznie elektroniczną stabilizację. Jej skuteczność jest na zbliżonym poziomie, choć odnoszę subiektywne wrażenie że przy słabszym świetle radzi sobie jednak gorzej. Wyjątek stanowi tu obraz rejestrowany w trybie nocnym, gdzie algorytmy AI robią tak samo dobrą, jak w przypadku głównego obrazu robotę. Niestety robotę tą psuje znów niska rozdzielczość i widoczne szumy, które poddane agresywnej obróbce zmieniają obraz w nieestetyczny landszaft…

Aparat szerokokątny – mydlenie, aberracje i duże szumy matrycy, przekładają się na drastyczny spadek klarowności zdjęć i niską ilość detali w cieniach…

Obiektyw – geometria o aberracje…

Tu docieramy do niezwykle istotnego elementu tego modułu fotograficznego, odpowiedzialnego za rejestrację obrazu o tak szerokich kątach widzenia – obiektywu. Trudno mi byłoby to ukryć, może więc od razu powiem że obiektyw ten mocno mnie rozczarował, chyba bardziej niż zapchaj dziura marko, gdzie spodziewałem się fatalnej jakości obrazu, a tu jednak oczekiwałem czegoś znacznie lepszego. No dobrze, wpierw jednak znów nieco faktografii. Obiektyw składa się z 5 elementów, a jego pole widzenia to aż 119°, natomiast ekwiwalent ogniskowej w stosunku do tradycyjnych obiektywów to 16 mm.

Przy tak szerokim kącie zachowanie poprawnej geometrii jest niezwykle trudne, a praktycznie niemożliwe w przypadku tak malutkich obiektywów. Tu więc starałem się patrzeć nieco przez palce na dość poważne zaburzenia geometrii obrazu. Prócz klasycznych dla takich ultra szerokokątnych obiektywów wad, deformujących mocno geometrię obiektów, szczególnie tych blisko krawędzi obrazka, mamy też wymiennie dystorsję beczkowatą i poduszkową, co znów jednak skłania do zastanowienia się ile w nich to efekt ingerencji oprogramowania aparatu próbującego redukować zaburzenia geometrii. Co ciekawe nie pojawiają się tu jednak zaburzenia osi optycznej, znajduje się ona dokładnie pośrodku kadru.

Porównanie zakresu kątów widzenia obiektywu standardowego 80° (matryca 64 Mpx) i omawianego teraz szerokokątnego (8 Mpx) 119°

To co jednak przeraża to gigantyczna utrata ostrości obrazu tuż za centrum kadru, tej wady nie usprawiedliwia nic, ani szeroki kąt widzenia, ani dość niska rozdzielczość matrycy, gdyż nawet z 8 Mpx można wygenerować pełen szczegółów, efektowny obrazek. Jest to ewidentna wada optyki. Co gorsza obraz psuje nie tylko mydlenia poza środkową częścią obrazu, ale ogromne aberracje chromatyczne. Pięknie podbarwione na niebiesko i czerwono krawędzie obiektów na brzegach kadru, z dodatkowym landszaftem, tak mniej więcej można by określić jakość optyki tego aparatu.

…przy tak szerokim kącie widzenia wynoszącym 119° zachowanie poprawnej geometrii jest niezwykle trudne, a praktycznie niemożliwe w przypadku tak malutkich obiektywów, występujące tu problemy mają więc dość typowy charakter, na plus można tu jedynie zaliczyć zgodności osi optycznej z osią matrycy.

Szkoda, bo pomimo tylko 8 Mpx matrycy gdyby towarzyszył jej obiektyw o lepszych właściwościach optycznych efekty były o znacznie lepsze. W mojej opinii aparat ten należy traktować jako ostateczność, gdy szczególnie zależy nam na szerokim kącie, w każdym innym przypadku lepiej sięgnąć po aparat główny. Uzyskiwanego za jego pomocą fotografia są wyłącznie akceptowalne i to pod warunkiem że zbytnio ich nie powiększymy.

aparat szerokokątny 8 Mpx / tryb ZDJĘCIA / AI włączone
…to co naprawdę przeraża w przypadku optyki aparatu szerokokątnego to jego niska jakość, niska rozdzielczość, oraz bardzo duże aberracje chromatyczne

.

.


SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 7/13 

opracowanie i zdjęcia, z wyłączeniem wariantów kolorystycznych omawianego modelu smartfonu: Sebastian Nikiel 20.08.2021

Fotografie wariantu kolorystycznego omawianego smartfonu OPPO Reno 5 5G pobrano ze polskiej strony OPPO – www.oppo.com/pl, która jest ich wyłącznym właścicielem, posiadającym pełnie praw do rozporządzania nimi. Rzeczową grafiki zaprezentowano w opracowaniu o art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem.

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu. Niniejsza recenzja nie powstała na zamówienie firm trzecich, nie była również przez takowe sponsorowana.