SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 10/13
- Zestaw sprzedażowy…
- Materiały, obudowa i jej wersje…
- zestaw sprzedażowy / obudowa i materiały – podsumowanie…
- Podzespoły – czyli zaglądamy pod maskę…
- podzespoły – podsumowanie…
- Piątka, piąteczka, G-piąteczka…
- Android i ColorOS…
- ColorOS 11 – zalety i wady
- Prawdziwy perełka modelu – czyli hiper doładowane ładowanie…
- ładowanie – podsumowanie…
- Co oferuje wielka foto-wyspa, czyli rzecz o fotografii…
- Interfejs aplikacji aparat…
- Aparat główny – matryca, fotograficzne serce modelu…
- Główna matryca – szumy…
- Stabilizacja…
- Zoom, czy tylko crop…
- Aberracje, geometria, oraz fotografia pod światło…
- Ogólna jakość zdjęć, dynamika tonalna, oraz fotografia nocna…
- Aparat szerokokątny – zaleta, czy wada?
- Matryca 8 Mpx – ogólny wygląd zdjęć i szumy…
- Stabilizacja…
- Obiektyw – geometria o aberracje…
- Makro czy zapchajdziura?
- Selfie – znak czasów…
- Galeria, a o czym tu pisać…
- FOTOGRAFIA – PODSUMOWANIE – wady i zalety
- Wideo – co potrafi Reno 5 5G…
- Nagrywanie głównym aparatem 64 Mpx…
- Nagrywanie aparatem szerokokątnym…
- Nagrywanie przednim aparatem do selfie…
- AI Highlight Video, ultra-stabilizacja, wypasione obietnice a jaka jest rzeczywistość?
- AI Highlight Video
- Ultra Night Video
- Live HDR
- Ultra Steady Video
- Wideo – podsumowanie…
- wideo – wady i zalety…
- Pora kończyć, czyli słowo na zakończenie…
- Przydatne linki / Źródła informacji
- Galeria zdjęć wykonanych OPPO Reno 5 5G
.
.Wideo – co potrafi Reno 5 5G…
Od razu pozwolę sobie uprzedzić że ta część będzie zdecydowanie mniej szczegółowa od tej poświęconej fotografii. W sekcji tej omówimy ogólne możliwości i tryby pracy pod kątem rejestracji klipów wideo. Trzeba przyznać że marka OPPO przyłożyła się tu do zadania, oferując wiele zaawansowanych rozwiązań jak na super-średniaka przystało. Reno 5 5G zapewnia możliwość kręcenie klipów wideo z rozdzielczością 4K, filmów poklatkowych, w zwolnionym tempie, czy z przedniej i tylnej kamery równocześnie (dual viev video). W zależności od wybranego aparatu, w tym przedniego, ich możliwości w tym zakresie kształtują się następujący sposób…
Nagrywanie głównym aparatem 64 Mpx…
Pracę w trybach wideo, w aplikacji obsługującej aparaty, poznaliśmy powyżej przy okazji jej omawiania. Korzystając z tylnych aparatów, po włączeniu trybu WIDEO na poglądzie ekranowym pojawia się nam to samo koło płynnej zmiany wartości zoomu od ultra-szerokokątnego, przez 1 do 10 krotnego, oraz trzy predefiniowane wielkości w skoku 1x, 2x i 5x.
Przejście z wartości jeden do ikonki aparatu ultra-szerokokątnego zmienia typ wykorzystywanego modułu aparatu. Oznacza to nic innego niż przejście z głównego aparatu o matrycy 64 Mpx, do aparatu z matrycą 8 Mpx. Zmiana taka pociąga oczywiście za sobą zmianę rozdzielczości maksymalnej klipu. W związku z czym zmiana obiektywu ze standardowego (64 Mpx) na szerokokątny (8 Mpx) może odbywać się wyłącznie przed rozpoczęciem kręcenia klipu wideo. W chwili startu opcja ta znika, cyfrowy zoom pozostaje aktywny wyłącznie w aparacie standardowym w zakresie od 1 do 10x.
aplikacja aparatu w trybie wideo oferuje wiele trybów pracy, wsparcie algorytmów AI, oraz HDR, może tez pracować w trybie w pełni manualnym. Umożliwia również płynne przełączanie się pomiędzy aparatem głównym, a szerokokątnym.
Decydując się na nagrywanie w rozdzielczości 4K nie mamy niestety wyboru w kwestii ilości rejestrowanych klatek, która wynosi 30 klatek na sekundę. Nieco lepiej wygląda sytuacja w rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 px, gdzie do dyspozycji mamy 30 lub 60 klatek na sekundę. W każdym jednak z trybów, wykorzystując główny czujnik tylnego aparatu klipy cechują się bardzo dobrą dynamiką obrazu i ilością rejestrowanych detali, a kolory rzetelnie reprodukowane. Podobnie jak w przypadku zdjęć, również i tu rzadko dochodzi do sytuacji, aby kolory zostały przesadnie podbite. Na duże wyróżnienie zasługuje tu brak szumów, wpływających na degradację jakości klipu, nawet przy wyższych wartościach ISO.
To co jednak najbardziej zachwyca to niezwykle trafna i szybka reakcja autofokusu. W zdecydowanej większości sytuacji AF bardzo szybko odnajduje ostrość, utrzymując ja przez cały czas kręcenia klipu, bez względu na to czy sami poruszamy się względem planu, czy tez kręcimy szybko poruszające się obiekty. Trafność autofokusu testowałem również w warunkach studyjnych, gdzie wokół obiektów poruszało się jedyne, dość słabe źródło światła o zmiennej brawie. Również wówczas AF nie dał się zmylić przez cały czas trzymając ostrość na pierwszym planie.
klip testowy / aparat główny / 64 Mpx / jasności optyki f/1,7 / kąty widzenia 80° / rozdzielczość Full HD 1920 x 1080 px / 30 kl/sek.
AI wyłączone / stabilizacja włączona – Ultra Steady Video ON / smartfon trzymany w ręce
W związku z tym że korzystamy z modułu głównego aparatu i jego optyki, szeroko opisanej powyżej, klipy cechuje ta sama wysoka jakość co w przypadku zdjęć. Z pewnością na duży plus należy zaliczyć ogólnie dobrą geometrię obrazu, jego wysoką rozdzielczość i równomierną jasność w całym kadrze, nieźle też jest w przypadku ujęć pod światło, o ile jego źródło nie znajduje się pod dużym kątem względem obiektywu.
Nagrywanie aparatem szerokokątnym…
W przypadku klipów wideo nagrywanych za pomocą aparatu szerokokątnego z matrycą 8 Mpx, do dyspozycji mamy rozdzielczość Full HD 1920 x 1080 px, z możliwością wyboru rejestracji 30 lub 60 klatek na sekundę, oraz HD 1280 x 720 px, z podobnym zakresem wyboru ilości rejestrowanych klatek. Wybierając ten aparat radykalnie wzrasta nam oczywiście zakres kątów widzenia kamerki do 119° w porównaniu do 80° dostępnych w aparacie podstawom z matrycą 64 Mpx.
Byłoby więc świetnie, gdyby nie fakt że równocześnie korzystamy z optyki o relatywnie niskiej jakości, której problemy szeroko opisano w części poświęconej fotografii. Na szczęście jednak w przypadku wideo problemy te, tudzież utrata ostrości i jasności poza centrum kadru nie są aż tak dokuczliwe. Sytuacje ratuje tu robiący dobrą robotę algorytm sztucznej inteligencji, to jest włączony tryb AI Highlight Video. Globalnie uzyskiwane efekty, szczególnie wsparte AI, s na dobrym poziomie, w przeciwieństwie do zdjęć uzyskiwanych z tego modułu.
klip testowy / aparat szerokokątny / 8 Mpx / jasności optyki f/2,2 / kąty widzenia 119° / rozdzielczość Full HD 1920 x 1080 px / 30 kl/sek.
AI włączone / stabilizacja włączona – Ultra Steady Video ON / smartfon trzymany w ręce
.
.
SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 10/13
opracowanie i zdjęcia, z wyłączeniem wariantów kolorystycznych omawianego modelu smartfonu: Sebastian Nikiel 20.08.2021
Fotografie wariantu kolorystycznego omawianego smartfonu OPPO Reno 5 5G pobrano ze polskiej strony OPPO – www.oppo.com/pl, która jest ich wyłącznym właścicielem, posiadającym pełnie praw do rozporządzania nimi. Rzeczową grafiki zaprezentowano w opracowaniu o art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem.
Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org
Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu. Niniejsza recenzja nie powstała na zamówienie firm trzecich, nie była również przez takowe sponsorowana.