SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 6/13
.
- Zestaw sprzedażowy…
- Materiały, obudowa i jej wersje…
- zestaw sprzedażowy / obudowa i materiały – podsumowanie…
- Podzespoły – czyli zaglądamy pod maskę…
- podzespoły – podsumowanie…
- Piątka, piąteczka, G-piąteczka…
- Android i ColorOS…
- ColorOS 11 – zalety i wady
- Prawdziwy perełka modelu – czyli hiper doładowane ładowanie…
- ładowanie – podsumowanie…
- Co oferuje wielka foto-wyspa, czyli rzecz o fotografii…
- Interfejs aplikacji aparat…
- Aparat główny – matryca, fotograficzne serce modelu…
- Główna matryca – szumy…
- Stabilizacja…
- Zoom, czy tylko crop…
- Aberracje, geometria, oraz fotografia pod światło…
- Ogólna jakość zdjęć, dynamika tonalna, oraz fotografia nocna…
- Aparat szerokokątny – zaleta, czy wada?
- Matryca 8 Mpx – ogólny wygląd zdjęć i szumy…
- Stabilizacja…
- Obiektyw – geometria o aberracje…
- Makro czy zapchajdziura?
- Selfie – znak czasów…
- Galeria, a o czym tu pisać…
- FOTOGRAFIA – PODSUMOWANIE – wady i zalety
- Wideo – co potrafi Reno 5 5G…
- Nagrywanie głównym aparatem 64 Mpx…
- Nagrywanie aparatem szerokokątnym…
- Nagrywanie przednim aparatem do selfie…
- AI Highlight Video, ultra-stabilizacja, wypasione obietnice a jaka jest rzeczywistość?
- AI Highlight Video
- Ultra Night Video
- Live HDR
- Ultra Steady Video
- Wideo – podsumowanie…
- wideo – wady i zalety…
- Pora kończyć, czyli słowo na zakończenie…
- Przydatne linki / Źródła informacji
- Galeria zdjęć wykonanych OPPO Reno 5 5G
.
Ogólna jakość zdjęć, dynamika tonalna, oraz fotografia nocna…
Pomówmy teraz o przełożeniu praktycznym powyższych informacji na wygląd zdjęć. Fotografie Reno 5 5G wykonane w świetle dziennym, szczególnie w pogodne dni potrafią naprawdę zachwycić bogactwem barw, oraz detali. Wyróżnia się tu również fakt że automatyka aparatu rzadko przejawia tendencję do drastycznego przesycania zdjęć. Barwy są zrównoważone, a balans bieli poprawnie dobrany. Wyjątek może stanowić fotografowania letnich, mocno nasyconych pejzaży z wykorzystaniem trybu AI, w takim przypadku zdarzają się czasem problemy, tudzież właśnie zbyt intensywne podbijanie kolorystyki.
W większości sytuacji fotograficznych algorytmy AI trafnie dobierają parametry ekspozycji, oraz nasycenia i temperatury braw, wyjątek mogą stanowić mocno skontrastowane i nasycone pejzaże, lub sytuacje gdzie automatyka będzie dążyła za wszelką cenę do rozjaśnienia tematu głównego, w takim przypadku co widać na zdjęciach po lewej potrafią one być zbyt rozjaśnione, a kolory nasycone. Na szczęście można temu bardzo łatwo zaradzić wykorzystując możliwość korekty EV, wystarczy przytrzymać palec na ekranie podglądu aż pojawi się kółko ze znakiem korekty EV, następnie przeciągnąć palcem w dół aż efekty będą zadowalające, po prawej te same kadry po takiej korekcie.
Ta ostatnia zresztą cecha, tudzież trafność doboru balansu bieli w trybie automatycznym jest na naprawdę wysokim poziomie. Widać to dobitnie na ujęciach wykonanych we wnętrzach, gdzie mamy do czynienia ze światłem mieszanym, sztucznym, oraz naturalnym wpadającym przez okna. W takich sytuacjach, szczególnie gdy w pomieszczeniu znajdują się włączone źródła światła o różnej barwie, powiedzmy żarowe i halogenowe, nawet automatyka aparatów systemowych, lub lustrzanek potrafi zawieść i zazwyczaj zawodzi. Tu OPPO Reno 5 5G zachwyca trafnością oceny balansu bieli, prawie zawsze poprawnie go dobierając.
Na duży plus zasługuje trafność doboru balansu bieli przez algorytmy AI w trybie zdjęć, szczególnie w przypadku zdjęć we wnętrzach oświetlonym światłem mieszanym, gdzie nawet automatyka dobrej klasy aparaty systemowe i lustrzanki potrafią się mylić… w każdym z powyższych zdjęć aparat dobierał balans bieli w sposób automatyczny.
Również pod kątem dynamiki tonalnej, jest naprawdę dobrze. W sukurs przychodzi tu wspominana już funkcja HDR, która dodatkowo podbija jasność cieni, skutecznie odzyskując utracone w nich detale. Co szalenie istotne funkcja ta nie działa w sposób dość często spotykany – to jest karykaturalny, zachowany jest tu umiar w jej wpływie na fotografię. Jednak nawet bez niej, matryca Omni Vision OV64B robi naprawdę dobrą robotę, śmiało można powiedzieć że radzi sobie równie dobrze jak matryce bardziej znanych marek na pokładach flagowych modeli.
Skuteczność automatyki w trybie zdjęć OPPO Reno 5 5G jest tak dobra że w przypadku zdjęć plenerowych zdarza się że trudno im dorównać nawet będąc doświadczonym fotografem i pracując w trybie manualnym, na górze po lewej zdjęcie w trybie manualnym, widać ogólnie słaba dynamikę, przepalone niebo, oraz małą ilość detali w cieniach, w stosunku do zdjęcia wykonanego przez automatykę widocznego po prawej. Kolejny tegoż przykład widać na dole, po lewej tryb manualny, po prawej automatyczny z włączoną funkcja AI i HDR
Prawdziwa perełką modelu, po oczywiście moim ulubionym trybie manualnym, jest tryb fotografii nocnej – ULTRA NIGHT. Dotychczas równie zachwycony byłem z możliwości pod tym względem wyłącznie w HUAWEI P20 Pro, który potrafił naprawdę zachwycić zdjęciami nocnymi. Tym bardziej nieco się obawiałem jak to będzie w przypadku, bądź co bądź modelu z niższej półki – Reno 5 5G. Jak się szybko okazało obawy te były bezpodstawne. Zaawansowane algorytmy czuwające nad jakością zdjęcia w tym trybie cechują się bardzo wysokim stopniem zaawansowania i to nie tylko w przypadku fotografii z wykorzystaniem statywu, lub innej formy ustabilizowania aparatu, ale tak samo z ręki.
…prawdziwa perełką modelu jest tryb fotografii nocnej – ULTRA NIGHT, umożliwia on nawet z ręki rejestrowanie udanych zdjęć nocnych.
W tym ostatnim przypadku przy odrobinie wprawy, która jest niestety konieczna, gdyż ekspozycja trwać może kilka sekund, automatyka znakomicie eliminuje większość, lub wszystkie, drobne poruszenia, tak operując ostrością aby zachować jak najlepsze odwzorowanie fotografowanej sceny. Jeszcze lepsze efekty uzyskamy gdy aparat zostanie ustabilizowany, czy to właśnie na statywie, czy to w dowolny inny sposób. Należy tylko wówczas pamiętać o włączeniu ikonki funkcji „tryb statywu” aby automatyka nie potrzebnie nie przeszukiwała zdjęcia w poszukiwaniu poruszeń, może to bowiem prowadzić do sytuacji gdy mylnie zinterpretowany ruch, na przykład samochodu zostanie poddany próbie poprawy.
OPPO Reno 5 5G oferuje bardzo wydajne algorytmy wspierające proces rejestracji zdjęć nocnych, jeszcze lepsze efekty uzyskamy gdy ustabilizujemy smartfon, tu testowe zdjęcia studyjne wykonane smartfonem zamontowanym na statywie w trybie EKSPERT (PRO). Reno 5 5G umożliwia otwarcie migawki aparatu głównego na 32 sekundy, to dość aby wykonać takie zdjęcia jak powyższe, ale nie zawsze wystarczy do efektownego rozmycia kaskad wodnych, lub zdjęcia rzek świateł na nocnych ulicach miast. Szkoda że marka OPPO ograniczyła tak bardzo możliwość pracy w tym względzie…
W bardzo podobny sposób działał automatyczny program trybu nocnego w przypadku P20 Pro, z tą różnicą że tam użytkownik miał prócz niego jeszcze kilka trybów pracy do dyspozycji. Był między innymi bardzo efektowny tryb „malowania światłem” pozwalający na rejestrację rzek świateł na nocnych ulicach miasta, była też długa ekspozycja z HDR lub bez, troszkę szkoda że tych akurat elementów zabrakło w Reno 5 5G, tym bardziej że nie było tu ku temu fizycznych przeszkód. Istnieje jednak możliwość częściowego obejścia tego problemu, fotografując z wykorzystaniem statywu w trybie manualnym. W takim przypadku należy zawsze pamiętać o doborze najniższej wartości ISO, co zminimalizuje ilość szumów, a względnie długi maksymalny możliwy czas otwarcia migawki, to jest 32 sekundy, pozwala na uzyskanie zbliżonych, plastycznych efektów. Choć trzeba dodać że w takim trybie jakość zdjęć odbiega niego od tych z automatycznego trybu ULTRA NIGHT, co ujawnia jak wielki wpływ na jakość zdjęcia mają same algorytmy.
Kolejne przykładowe zdjęcia wykonane w domowym studio. Tu po lewej fotografia w trybie ZDJĘCIA z wyłączonym algorytmem AI, oraz HDR / po prawej w tym samym trybie z włączonym AI i HDR w trybie automatycznym. Od razu widać różnicę w operowaniu światłem, choć w tym konkretnym przypadku próba doświetlenia cieni przez AI zakończyła się przepaleniem jasnych partii zdjęcia wewnątrz lampy. W takich jednak dość złożonych przypadkach z pomocą przychodzi nam tu bardzo udany tryb manualny.
Przygotowując niniejszy materiał zdarzyło mi się trafić kilka razy na negatywne opinie, co gorsza wprowadzające w błąd, na temat jakości nocnych zdjęć ze smartfonu OPPO Reno 5 5G. Opinie takie potrafili nawet wygłaszać dość popularni testerzy, co doprawdy zdumiewa, gdyż prezentowane przez nich zdjęcia zostały wykonane w trybie zgoła nie przewidzianym dla fotografii nocnych, to jest trybie „ZDJĘCIE” gdzie nie funkcjonują algorytmy odpowiedzialne za korektę tego typu ujęć, za to automatyka niemiłosiernie podbija wielkość ISO, co musi i oczywiście odbija się fatalnie na jakość zdjęcia. Zasada tu jest zawsze ta sama – mała matryca równa się jak najniższe ISO, jeśli tylko są dostępne korzystamy z trybów nocnych, a jeśli chcemy wykonać bardziej kreatywne ujęcia, nad którymi mamy pełną kontrolę, robimy to przy ustabilizowanym aparacie w trybie manualnym (znów podkreślam z ISO ustawionym na sztywno na jak najniższą wartość).
Ogromną zaletą automatyki aparatów OPPO Reno 5 5G jest w większości sytuacji trafny dobór balansu bieli, oraz parametrów ekspozycji. Zdjęcia są dynamiczne, pełne detali, na plus też gospodarka nasyceniem barw…
Jeszcze kilka uwag na temat samej funkcjonalności aplikacji aparatu w trybie PRO EKSPERT, czyli manualnym. Pomimo że aplikacja ta udostępnia nam możliwość manualnej korekty wszystkich kluczowych parametrów ekspozycji, jak czas naświetlnia, wielkość ISO, balans bieli i metodę ostrzenia, do pełni szczęścia zabrakło tu tak wydawałoby się oczywistych rzeczy jak histogram, oraz możliwość podglądu punktu ostrości. Zabrakło też opcji symulacji wskaźnika poprawności ekspozycji (EV), co mocno komplikuje pracę z dłuższymi czasami otwarcia migawki, gdyż działamy wówczas na czuja, metodą prób i błędów. Szkoda, są to bowiem rzeczy nie wymagające żadnych inwestycji w dodatkowy sprzęt, a jedynie odpowiedniego rozbudowanie opcji programu.
Główny aparat Reno 5 5G dobrze radzi sobie również z fotografią pod światło, problemy pojawiają się gdy jego źródło znajduje się pod dużym kontem względem osi optycznej obiektywu. Tu zdjęcia porównawcze tego samego kadru. Po lewej zdjęcie wykonane aparatem systemowym z marychę w formacie APS-C FUJIFILM X-T20 z obiektywem FUJINON 18-55 mm, po prawej omawianym OPPO RENO 5 5G (tryb ZDJĘCIA / AI włączone).
Na koniec jeszcze o jednej cesze zdjęć wykonanych za pomocą głównego aparatu Reno 5 5G, otóż dzięki relatywnie niskim szumom (w dobrym świetle) dobrej dynamice tonalnej i nie przesadzonym wyostrzaniu, oraz poprawnym nasyceniu barw, zdjęcia takie już po przeniesieniu na komputer, lub nawet jeszcze na pokładzie smartfonu, można bardzo skutecznie poprawić, bez poważnej degradacji samego obrazka. Poniżej kilka przykładów zdjęć poddanych procesowi post produkcji w programie Adobe PhotoShop w wersji na komputer.
Wysoka rozdzielczość obrazu, duża liczba detali i względnie niskie szumy generowane przez 64 Mpx matrycę głównego aparatu Reno 5 5G sprawiają że zdjęcia te, pomimo że dostępne tylko w postaci plików JPEG, nadają się do dalszej post produkcji, gdzie uzyskiwane efekty mogą być naprawdę bardzo dobre. Powyżej przykłady takich właśnie zdjęć, opracowanych w programie Adobe Photoshop.
.
.
SPRZĘT / OPPO Reno 5 5G – wszystko o fotografii i nie tylko… / strona 6/13
opracowanie i zdjęcia, z wyłączeniem wariantów kolorystycznych omawianego modelu smartfonu: Sebastian Nikiel 20.08.2021
Fotografie wariantu kolorystycznego omawianego smartfonu OPPO Reno 5 5G pobrano ze polskiej strony OPPO – www.oppo.com/pl, która jest ich wyłącznym właścicielem, posiadającym pełnie praw do rozporządzania nimi. Rzeczową grafiki zaprezentowano w opracowaniu o art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem.
Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org
Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu. Niniejsza recenzja nie powstała na zamówienie firm trzecich, nie była również przez takowe sponsorowana.