FUJIFILM X-M1

artykuł: „FUJIFILM X-M1 – mały aparat z wielkim sercem” strona 8/10

 część II – załączone obiektywy 

Jak już zostało wspomniane w zestawie z aparatem sprzedawane były dwa obiektywy, pokrywające spory zakres ogniskowych od 16mm do 230mm, był to również jeden z czynników decydujących o zakupie, gdyż z całą bowiem pewnością nie byłbym w stanie pozwolić sobie na dokupienie ich osobno. Czas więc przyjrzeć się bliżej tym obiektywom, acz z zastrzeżeniem że będzie to analiza uproszczona, bez dokładnych wyników parametrów technicznych, których można znaleźć wiele w sieci. W opisie znajdzie podstawowe dane techniczne, testy poprawności geometrii, zdolności do maksymalnego powiększenia (zdjęć makro), oraz subiektywną, wypracowaną na podstawie fizycznej pracy z nimi w terenie, ocenę właściwości.

Obiektyw FUJINON XC16-50mm F3.5-5.6 OIS

Ogólna budowa i właściwości…

Podstawowy model obiektywu o zakresie ogniskowych od 16 do 50mm (ekwiwalent dla małego obrazka 24 – 76mm). Jego cechą charakterystyczną jest ogniskowa od 16mm, a nie jak najczęściej mamy do czynienia w podobnych rozwiązaniach od 18, lub 24mm. Ta wydawałaby się niewielka różnica przekłada się na znaczną różnicę w kącie widzenia, co zaś przekłada się na jego możliwości fotograficzne.

zdjęcia od lewej: Matryca w formacie APS-C charakteryzuje się małymi szumami, co w połączeniu z dynamiką matrycy „X-trans CMOS” pozwala na rejestrowanie wspaniałych zdjęć nocnych… / Również fotografie pod słońce nie stanowią wyzwania dla załączonych obiektywów, ani aparatu FUJIFILM X-M1

Obiektyw XC16-50mm F3.5-5.6 OIS wyposażono w mechaniczną (optyczną) stabilizację

Obiektyw XC16-50mm F3.5-5.6 został wykonany w całości z tworzyw sztucznych, są to tworzywa dobrej jakości, oba pierścienie – ostrości i zoomu (ogniskowej) pracują z właściwym oporem, a wszystkie elementy są bardzo dobrze spasowane. W zestawie znajduję się również osłona przeciwsłoneczna, oraz dwa dekielki (przedni i tylni).

 

Obiektyw należy do tak zwanych „krótkich zoomów” i oferuje ogniskową 16 – 50mm, dzięki czemu oferuje relatywnie szerszy kont przy minimalnej ogniskowej od podobnych modeli, których ogniskowa zaczyna się najczęściej od 18 lub nawet 24mm. Obiektyw waży zaledwie 195g, jego rozmiary to: ø62.6mm x 65.2mm – złożony / 98.3mm – z maksymalnie wysuniętym tubusem

Obiektyw przy minimalnej ogniskowej 16mm oferuje kąt widzenia 83.2°, natomiast przy maksymalnej ogniskowej, wynoszącej 50mm – 31.7°. Jest to niezły wynik pozwalający na rejestrację szerokiego spektrum tematów, od zdjęć pejzażowych, po architekturę. Model sprawdzi się również w fotografii portretowej ze względu na swą budowę, dając miękkie rozmycie światła i detali tła, co zawdzięcza 7 listkom przysłony, tworzącym zaokrąglony otwór, pozwala to też na wykonanie efektownego bokeh. Obiektyw posiada 12 szklanych elementów w 10 grupach, w tym 3 soczewki asferyczne i 1 soczewkę ze szkła ED.

 

zdjęcia od lewej: Obiektyw oferuje przy minimalnej ogniskowej 16mm oferuje kąt widzenia 83.2° co pozwala na rejestrowanie szerokich zdjęć plenerowych / Minimalna odległość ostrzenia obrazu w trybie makro, to około 30cm, co pozwala na rejestrowania zdjęć o powiększaniu 0,15x. Ważną zaletą modelu jest 7 listkowa przysłona tworząca zaokrąglony otwór, co przekłada się na równomiernie i efektownie rozmyte tło, pozwala też na rejestrowanie zdjęć typu bokeh.

Model należy do rodziny obiektywów „FUJINON X” liczącej sobie kilka pod typów, o zróżnicowanym przeznaczeniu i jakości, omawiany FUJINON XC16-50mm F3.5-5.6 OIS, należy do rodziny „XC –  obiektywy z zoomem”. Jest to rodzina ekonomicznych obiektywów sprzedawanych najczęściej w zestawach z aparatem, z bagnetem „X”. Model wykonany jest z dobrej jakości tworzyw sztucznych, dopasowanych kolorystyką do wariantu samego body X-M1. Występuje on w dwóch wariantach kolorystycznych – srebrnym i czarnym.

Pomimo że pracuje z matrycą w formacie APS-C nie jest on większy od typowych modeli o porównywalnej ogniskowej innych bezlusterkowców z matrycą micro 4/3. Model nie posiada manualnego pierścienia przesłony, jest ona modyfikowana za pomocą dedykowanego pokrętła aparatu FUJIFILM X-M1. Korpus posiada dwa pierścienie, jeden wąski ulokowany z przodu, odpowiadający za manualne ostrzenie, drugi szeroki służy do regulacji ogniskowej (zoomu). Oba pierścienie są perforowane, wygodne w chwycie, stawiające właściwy opór, nie ma żadnych luzów, całość może sprawiać tylko jak najlepsze wrażenie. Obiektyw wyposażono w gwint o średnicy 58mm, oraz naniesiono na niego uproszczoną skalę ogniskowej. Prócz tego znajdziemy na nim jeszcze tylko  czerwoną kropkę wskazującą punkt mocowania bagnetu (druga taka kropka znajduje się na body). Waga obiektywu to zaledwie 195g.

zdjęcia od lewej: Obiektyw świetnie sprawdza się w fotografii plenerowej, zapewniając bogaty w szczegóły obraz / Skuteczna stabilizacja obiektywu pozwala na wykonywanie zdjęć „z ręki” przy słabszym świetle, oraz dłuższych czasach otwarcia migawki…

Obiektyw FUJINON XC16-50mm OIS wyposażono w optyczną stabilizację (o czym informuje końcówka w nazwie modelu – OIS), która podczas testów i wykonywania z ręki zdjęć o czasach  w przedziale do 1/5 sekundy sprawowała się znakomicie, skutecznie eliminując drgania ręki. Model posiada cichy i precyzyjny silnik krokowy, przekładający się na szybki i celny autofokus.

Geometria i ostrość obrazu

Czas na testy geometrii obiektywu… przyznam się że tu akurat zostałem zaskoczony jego rezultatem, jako że pomimo względnie niewielkiego zakresu ogniskowej, posiada on zdumiewająco dużą dystorsję beczkowatą, szczególnie widoczną na ogniskowej od 16 do 34mm. W dalszym zakresie jest nieco lepiej, acz też jest ona widoczna. Testy wykonane zostały na zdjęciach JPEG, jak i RAW co dało dobry wgląd w to na ile sam aparat koryguje te problemy. Szybko okazało się że jest to istotna ingerencja, a dystorsja w surowych plikach RAW jest znacznie większa…

Zaskakującą wadą obiektywu FUJINON XC16-50mm F3.5-5.6 OIS jest jego podatność na zniekształcenia geometrii obrazu, szczególnie w dolnych wartościach ogniskowych, największe z nich występują przy ogniskowej 16mm, a duże aż do 34mm, dopiero po przekroczeniu 40mm stają się one mniej dokuczliwe… co gorsza są to zaburzenia nie tylko dystorsji, lecz również geometrii bocznej, co sprawia że nie zawsze możliwe jest skorygowanie tych wad za pomocą oprogramowania z poziomu komputera. Pomimo że aparat FUJIFILM X-M1 wyposażony jest w mechanizm manualnego dopasowania stopnia korekcji zaburzeń geometrii, nie jest to możliwe w przypadku obiektywów dedykowanych FUJIFILM, które rozpoznawane przez automatykę aparatu same dopasowują te parametry…

po lewej zdjęcia JPEG po prawej RAW

Obiektyw FUJINON XC16-50mm F3.5-5.6 OIS – test geometrii – zdjęcia testowe wykonano na plikach JPEG oraz RAW, co pozwala dostrzec jak istotnie ingeruje w korekcję zniekształceń geometrii obrazu sam aparat X-M1 / zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 16mm / plik RAW ogniskowa 16mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 22mm / plik RAW ogniskowa 22mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 34mm / plik RAW ogniskowa 34mm

 zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 48mm / plik RAW ogniskowa 48mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 50mm / plik RAW ogniskowa 50mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 16mm / plik RAW ogniskowa 16mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 33mm / plik RAW ogniskowa 33mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 40mm / plik RAW ogniskowa 40mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 50mm / plik RAW ogniskowa 50mm

Światłosiła, ostrość, makro, przykładowe zdjęcia 

Obiektyw FUJINON XC16-50mm OIS, oferuje światłosiłę w zakresie maksymalnym f = 3,5 / 5,6 oraz minimalnym f = 22, są to optymalne parametry dające wystarczającą ilość światła, acz trudno nazwać go bardzo jasnym tu mogło być nieco lepiej…  Kolejny sprawdzian obiektywu polegał na przetestowaniu maksymalnego możliwego powiększenia fotografowanego obiektu w trybie predefiniowanym (z poziomu body X-M1) makro. Według specyfikacji minimalna odległość ostrzenia trybu makro to 30cm dla 16mm, oraz 40cm dla trybu tele (50mm), w trybie normalnym minimalna odległość ostrzenia dla wartości minimalnej ogniskowej to 60cm. Parametry te znalazły swoje odzwierciedlenie podczas testów, maksymalne odwzorowanie to 0.15x (dla ustawienia w trybie telephoto / 50mm). Nie są to oczywiście wartości pozwalające mówiąc o w pełni tego znaczeniu makro (choć w ostatnich latach definicji tego słowa mocno się rozmyła), jednak nie takie też jest przeznaczenie tego modelu. Biorąc pod uwagę jego ogniskową, oraz format matrycy z którą współpracuje, parametry te są bardzo dobre.

Przykłady zaburzeń geometrii obrazu obiektywu FUJINON XC16-50mm, po lewej zdjęcie pierwotne, zarejestrowane przy ogniskowej 22mm – po prawej to samo zdjęcie po korekcji w komputerze zaburzeń geometrii

Przykłady zaburzeń geometrii obrazu obiektywu FUJINON XC16-50mm, po lewej zdjęcie pierwotne, zarejestrowane przy ogniskowej 16mm – po prawej to samo zdjęcie po korekcji w komputerze zaburzeń geometrii

Przykłady zaburzeń geometrii obrazu obiektywu FUJINON XC16-50mm, po lewej zdjęcie pierwotne, zarejestrowane przy ogniskowej 23mm – po prawej to samo zdjęcie po korekcji w komputerze zaburzeń geometrii

Przykłady zaburzeń geometrii obrazu obiektywu FUJINON XC16-50mm, po lewej zdjęcie pierwotne, zarejestrowane przy ogniskowej 23mm – po prawej to samo zdjęcie po korekcji w komputerze zaburzeń geometrii, jak widać nie zawsze możliwe jest prawidłowe skorygowanie zaburzeń już po wykonaniu zdjęcia, widać to na krawędzi słupa ogłoszeniowego, którego linia zaczyna falować…

Dobrze wypada równomierność rozłożenia światła, co potwierdziły zarówno pliki JPEG, jak i RAW. Niewielka winieta, o dziwo, występuje się przy minimalnej wartości ogniskowej 16mm, następnie dopiero w okolicach 40mm, natomiast ostrość kadru zachowana jest w całym zakresie ogniskowej, z niewielkim spadkiem na brzegach, nasilającym się powyżej 34mm. Uznać więc należy że globalnie obiektyw oferuje bardzo dobrą ostrość i równomierną jasność obrazu w całym niemalże zakresie ogniskowych.

Obiektyw FUJINON XC16-50mm umożliwia rejestrowanie zdjęć z maksymalnym powiększaniem 0,15x w trybie makro, przy minimalnej odległości ostrzenia 30 cm, powyżej przykłady możliwości powiększenia dla danych ogniskowych, zdjęcia od lewej: 16mm / 22mm

zdjęcia od lewej: ogniskowa – 34mm / ogniskowa – 48mm

Jednym z możliwych rozwiązań problemów braku efektywnego trybu makro, możliwości uzyskania dużego powiększenia jest zastosowanie konwertera makro japońskiej firmy RAYNOX model DCR-250, używając go jednak z obiektywem FUJINON XC16-50mm należy liczyć się z obecnością winiety w całym zakresie ogniskowych, zdjęcia przykładowe z wykorzystaniem konwertera RAYNOX DCR-250 i ogniskowej 50mm

Zalety:

  • ogniskowa od 16mm
  • zakres ogniskowych 16-50mm
  • skuteczna stabilizacja optyczna
  • ciche działanie silniczka AF
  • ostrość w całym kadrze i zakresie ogniskowe
  • poprawne rozłożenie światła w całym zakresie ogniskowych
  • jakość wykonania
  • uniwersalność

Wady:

  • dużą dystorsja beczkowata w zakresie ogniskowych 16 – 34mm
  • boczne zniekształcenia geometryczne w minimalnym zakresie ogniskowej
  • cena (średnia cena rynkowa to od 999zł do 1679zł – info. na dzień 26.10.2015 www.ceneo.pl)

po lewej zdjęcia JPEG po prawej RAW

Obiektyw FUJINON XC16-50mm zdjęcia testowe – rozłożenia światła w obrębie kadru dla poszczególnych ogniskowych

zdjęcia od lewej: plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 16mm / plik RAW ISO 250 – ogniskowa 16mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 22mm / plik RAW ISO 250 – ogniskowa 22mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 28mm / plik RAW ISO 250 – ogniskowa 28mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 34mm / plik RAW ISO 250 – ogniskowa 34mm

zdjęcia od lewej: plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 50mm / plik RAW ISO 250 – ogniskowa 50mm

Dane techniczne obiektywu FUJINON XC16-50mm F3.5-5.6

  • budowa obiektywu: 12 elementów w 10 grupach / w tym 3 soczewki asferyczne i 1 soczewka ze szkła ED
  • ogniskowa nominalna: 16mm – 50mm
  • ogniskowa w przeliczeniu dla filmu małoobrazkowego (35mm): 24mm – 76mm
  • kąt widzenia: 83.2°-31.7°
  • maksymalna przesłona: F = 3.5-5.6
  • minimalna przesłona: F = 22
  • liczba listków przesłony: 7 / zaokrąglony otwór
  • zakres ostrości:
    • normalnie 0.6m – ∞ / przez cały zakres ogniskowej (16-50mm)
    • makro 30cm – 10m 
    • maksymalna ogniskowa (50mm) 40cm – 10m
  • maksymalne powiększanie: T = 0,15x
  • wymiary zewnętrzne / średnica x długość (odległość od bagnetu): ø62.6mm x 65.2mm – złożony / 98.3mm – z maksymalnie wysuniętym tubusem
  • ciężar bez dekielków i osłon: 195g
  • średnica filtra: ø58mm


artykuł: „FUJIFILM X-M1 – mały aparat z wielkim sercem” strona 8/10

tekst, opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel 05.11.2015