artykuł: „FUJIFILM X-M1 – mały aparat z wielkim sercem” strona 9/10
Obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS
Drugim z dołączonych obiektywów jest typowy zoom (teleobiektyw), o dużym zakresie ogniskowej od 50 do 230mm (od 76mm do 350mm w przeliczeniu dla formatu małoobrazkowego), uzupełniający się z powyższym, z którym łącznie oferuje pokrycie znacznego zakresu ogniskowych (16 – 230mm). Ze względu na swój zakres, obiektyw jest znacznie większy, a co za tym idzie cięższy, jego waga to 375g co równa się wadze aparatu FujiFilm X-M1 wraz z akumulatorem, kartą pamięci, oraz paskiem na szyję. Fakt ten bywa czasem krytykowany, sam uważam że niesłusznie, trudno bowiem oczekiwać by tego typu obiektyw, pozostał lekki. Faktycznie natomiast zmienia to wyważenie aparatu, o czym należy pamiętać podczas pracy, by nie dopuścić do sytuacji gdy aparat zostanie przeważony i upadnie na obiektyw.
Drugim z dołączonych do zestawu obiektywów jest teleobiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS, podobnie jak omawiany wcześniej i ten jest dopasowany kolorystycznie do danej wersji aparatu i występuję w dwóch wariantach kolorystycznych: srebrnym i czarnym. W zestawie znajdowały się oczywiście dwa dekielki i osłona przeciwsłoneczna.
Ogólna budowa i właściwości…
Model FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS to teleobiektyw, zbudowany z 13 szklanych elementów w 10 grupach, w tym 1 soczewką asferyczną i 1 soczewką ze szkła ED. Korpus modelu wykonano, podobnie jak wcześniej omawianego, w całości z dobrej jakości tworzyw sztucznych. Jak wszystkie modele tej serii i ten dopasowany jest do danego wariantu kolorystycznego aparatu, występuje więc w dwóch kolorach: srebrnym i czarnym. W odróżnieniu od mniejszego brata (16-50mm) szeroki pierścień zmiany ogniskowej (zoomu) pokryto perforowaną czarną gumą, co znacząco poprawia chwyt, ale też lepiej wpisuje się w design całego zestawu. Drugi z pierścieni służy do regulacji ostrości, w trybie manualnym AF, jako że konstruktorzy mieli tutaj znacznie więcej miejsca, jest również on jest znacznie szerszy od pierścienia omawianego wcześniej modelu. Podobnie również ten nie został wyposażony w pierścień zmiany przysłony, która regulowana jest pokrętłem na korpusie aparatu. Prócz tego na korpusie natrafimy jeszcze tylko na uproszczoną skalę zakresu ogniskowej, oraz czerwony znacznik, określający pozycję podpięcia obiektywu do body.
FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS jest to kolejny z modeli należących do wciąż rozbudowywanej rodziny obiektywów „FUJINON X”, ten konkretny należy do grupy „XC – obiektywy z zoomem”. Przypomnę tylko to zostało już napisane powyżej że jest to rodzina ekonomicznych obiektywów sprzedawanych najczęściej w zestawach z aparatem, z bagnetem „X”. Obiektyw wyposażono w gwint o średnicy 58mm, co zaliczyć trzeba na plus, gdyż zmiana obiektywów, pomiędzy 16-50mm, a omawianym, nie wymaga równoległej zmiany dekielków, oraz filtrów, co znacząco obniża koszty eksploatacji.
Nieuniknionym efektem dużej ogniskowej są znacznie większe rozmiary tubusu obiektywu, które wynoszą: ø69.5mm x 111mm – złożony / 177mm – z maksymalnie wysuniętym tubusem, oraz zwiększeniem wagi która wynosi 375g co jest wagą wyższą od body aparatu FUJIFILM X-M1 wraz z akumulatorem i kartą pamięci, warto o tym pamiętać, gdyż zmienia się środek ciężkości zestawu…
Obiektyw podobnie jak powyższy został bardzo starannie wykonany, z dobrej jakości materiałów, wszystkie elementy są dobrze spasowane, a pierścienie ogniskowej i ostrości pracują z właściwym oporem.
Model został wyposażony w zaawansowaną stabilizację optyczną (OIS), pozwalającą znacząco zredukować drżenie rąk podczas pracy, co ma szczególnie duże znacznie biorąc pod uwagę jego wagę i rozmiary, należy jednak pamiętać że przy maksymalnej ogniskowej – 230mm, przy słabszym świetle, stabilizacja nie będzie w stanie zniwelować w 100% ruchu dłoni. Natomiast w przypadku fotografowania w dobrych warunkach oświetleniowych, stabilizacja podczas testów terenowych spisywał się znakomicie, pozwalając wykonywać nieporuszone zdjęcia nawet z wykorzystaniem czasów w graniach 1/25 sekundy, dla pełnej ogniskowej 230mm.
Podobnie jak powyższy obiektyw tak i ten, posiada 7 listkową przysłonę, tworzącą pół okrągły otwór, co przekłada się na miękko rysujące się światło, oraz piękne rozmycie tła przy odpowiednim dopasowaniu przesłony, z pomocą obiektywu można więc wykonywać efektowne zdjęcia typu bokeh. Obiektyw wyposażono w cichy silniczek krokowy AF, sprawiający że jego działania rzeczywiście jest szybkie i celne.
Geometria i ostrość obrazu
Po zauważonych problemach z geometrią mniejszego brata, oferującego ogniskową w przedziale 16-50mm, byłem pełen obaw jak wypadnie model FUJINON XC50-230mm OIS, oferujący przecież dużo szerszy zakres ogniskowej…już pierwsze testy terenowe mile jednak mnie w tej materii zaskoczyły, z ostatecznym werdyktem chciałem jednak poczekać do testów w warunkach domowych, z wykorzystaniem tablic graficznych.
Ten test nie tylko nie zmienił początkowego miłego zaskoczenia, ale stał się katalizatorem podziwu dla konstruktorów, bowiem obiektyw ten charakteryzuje się o wiele lepszą geometrią od mniejszego modelu i to w całym zakresie ogniskowych! Potwierdzają to zarówno wyniki w plikach JPEG, jak i RAW, w tym drugim przypadku różnica jest oczywiście większa, co ukazuje jak samo body X-M1 stara się eliminować za pomocą oprogramowania drobne niedoskonałości optyki. Podobnie jak wcześniej, poniżej znajdziecie zdjęcia RAW i JPEG, dla poszczególnych ogniskowych.
test geometrii – obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS – po lewej zdjęcia JPEG po prawej RAW:
Zdumiewa fakt że pomimo tak dużej ogniskowej, na realnie krótkim tubusie udało się tak skutecznie wyeliminować zniekształcenia geometryczne, czego dowodzą surowe zdjęcia RAW, w porównaniu do zdjęć JPEG, obiektyw posiada minimalne zniekształcenia o wiele mniejsze od obiektywu FUJINON 16-50mm. Zdjęcia testowe wykonano dla poszczególnych ogniskowych obiektywu FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS…
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 50mm / plik RAW ogniskowa 50mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 63mm / plik RAW ogniskowa 63mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 85mm / plik RAW ogniskowa 85mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 107mm / plik RAW ogniskowa 107mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 128mm / plik RAW ogniskowa 128mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 182mm / plik RAW ogniskowa 182mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 205mm / plik RAW ogniskowa 205mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 230mm / plik RAW ogniskowa 230mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 50mm / plik RAW ogniskowa 50mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 70mm / plik RAW ogniskowa 70mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 101mm / plik RAW ogniskowa 101mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 128mm / plik RAW ogniskowa 128mm
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 182mm / plik RAW ogniskowa 182mm
Światłosiła, ostrość, makro, przykładowe zdjęcia
Zachowując wcześniejszą systematykę porównawczą, czas na testy z rozłożenia światła w obrębie kadru, oraz ostrości obrazu, dla poszczególnych ogniskowych. Również tu model FUJINON XC50-230mm OIS wypadł bardzo dobrze, pomimo że jego światłosiła jest mniejsza i wynosi dla wartości maksymalnej f = 4,5 – 6,7 oraz minimalnej f =22. W codziennej pracy z obiektywem, w dobrych warunkach oświetleniowych nie stanowiło to problemu, jednak już w nieco gorszych wymagało lepszego podparcia i dłuższego czasu naświetlania (lub większej wartości ISO).
Przykładowe zdjęcia wykonane obiektywem FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS, od lewej: fotografia z wykorzystaniem ogniskowej 230mm / model umożliwia wykonywanie fotografii z maksymalnym powiększeniem równym 0,2x co pozwala na uzyskanie dużych powiększeń z minimalnej odległości ostrzenia wynoszącej 101cm.
Przykłady faktycznych możliwości ogniskowej obiektywu FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS, po lewej zdjęcie tego samego miejsca (zdjęcie poglądowe, wykonane aparatem FUJIFILM Hs20 EXR ogniskowa 5mm) na którym zaznaczono obszary sfotografowane z wykorzystaniem obiektywu FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS, odpowiednio dla ogniskowych: 1 – 50mm
obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS – ogniskowa 230mm / ogniskowa 230mm
Podczas testów zmierzających do ustalenia ostrości obrazu na poszczególnych ogniskowych, jak i równomierności rozłożenia światła, ponownie okazało się że obiektyw zachwyca jakością, którą przebija mniejszy model, zachowując równomierne pokrycie światłem w niemal całym zakresie ogniskowych, jak i ostry obraz. Widoczna winieta pojawia się w graniach 160mm, acz tylko w plikach RAW, w JPEG jest ona prawie całkowicie eliminowana przez oprogramowanie. Ostrość obrazu w centrum jest rewelacyjna, słabnąc jedynie nieznacznie powyżej 100mm w obrębie krawędzi.
zdjęcia od lewej: plik JPEG ogniskowa 22mm / plik RAW ogniskowa 22mm
Kolejne przykłady zakresu powiększenia obrazu dla obiektywu FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS, po lewej zdjęcie przykładowe tego samego miejsca, wykonane aparatem FUJIFILM Hs20 EXR, ogniskowa 9mm, po prawej to samo miejsce z użyciem obiektywu FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS – ogniskowa 230mm
obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS, od lewej: obiekt nr.2 ogniskowa 50mm / obiekt nr.3 ogniskowa 230mm
obiekty nr.4 / ogniskowa 230mm
Model w trybie marko pozwala na maksymalne powiększenie rzędu 0,2x co jest niezłym wynikiem. Wciąż oczywiście nie mamy tu do czynienia z bardzo dużym powiększeniem, jednak wartość ta pozwala już na zarejestrowanie wielu pięknych ujęć makro świata. Co ciekawe obiektyw doskonale współpracuje z konwerterem makro japońskiej firmy RAYNOX model DCR-250, po podłączeniu którego i zwiększeniu ogniskowej do około 60mm nie pojawia się w ogóle winieta, a rejestrowany obraz jest bogaty w szczegóły, temat ten zostanie szeroko omówiony w kolejnym artykule, w całości poświęconemu temu konwerterowi.
Minimalna odległość ostrzenia w trybie makro dla tego obiektywu to 110cm, zarówno w pozycji tele jak i minimalnej ogniskowej. Pozwala to na zachowanie bezpiecznego dystansu od fotografowanego obiektu, co bardzo ułatwia fotografię przyrodniczą. Zdjęcia w pozycji tele i przy maksymalnym zbliżeniu (makro) posiadają wiele szczegółów. Model oferuje kąty widzenia: 31,7° w pozycji minimalnej ogniskowej, oraz 7,1° przy ogniskowej maksymalnej.
Obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS udostępnia powiększenie na poziomie T=0,2x z minimalnym dystansem ostrzenia 101cm, co pozwala zachować bezpieczny dystans od obiektu, a równocześnie uzyskać dobre powiększenie. Zdjęcia od lewej: f=6,2 / ISO=320 / ogniskowa 162mm, f=6,2 / ISO=800 / ogniskowa 230mm
zdjęcia od lewej: f=6,2 = ISO=100 = ogniskowa 230mm / f=6,2 – ISO=100 – ogniskowa 230mm
zdjęcia od lewej: f=6,2 – ISO=100 – ogniskowa 230mm / f=6,2 – ISO=100 – ogniskowa 230mm
Przykładowe zdjęcia w trybie makro, odpowiednio przy ogniskowych, od lewej: ogniskowa 114mm / ogniskowa 230mm
Podobnie jak w przypadku wcześniej omawianego obiektywu tak i w przypadku modelu FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS, w celu zwiększenia możliwości makro do obiektywu można dołączyć konwertera makro RAYNOX DCR-250, który w tym przypadku o wiele lepiej współpracuje nie pojawia się winieta, acz należy pamiętać o tym że punkt ostrości przy tak dużym powiększeniu jest bardzo mały co wymusza użycie statywu, zdjęcia od lewej: obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250, ogniskowa 90mm / obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250, ogniskowa 230mm (na obu zdjęciach fragment skamieniałego koralowca)
zdjęcia od lewej: Obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250, ogniskowa 230mm / Obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250, ogniskowa 205mm
Obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250, ogniskowa 230mm – odległość ostrzenia około 160cm – obok wycinek ze zdjęcia po lewej, ukazuje że pomimo dołączenia konwertera obraz nadal jest pełen szczegółów i ostry
Ostateczne wnioski w ocenie jakości obiektywu i jego efektywności są jak najlepsze, przyznam się że zarówno pod względem geometrii zdjęć, jak i równomiernego rozłożenia światła i ostrości w obrębie kadru, zdaje się on wyprzedzać model FUJINON XC16-50mm OIS, co było dla mnie miłym zaskoczeniem. Obiektyw sprawdził się znakomicie w każdych warunkach oświetleniowych, zarówno podczas fotografii nocnej, jak i pod słońce, nie łapiąc odbłysków, ani nie wykazując znaczącej tendencji do aberracji.
Obiektyw FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS zdjęcia testowe – rozłożenia światła w obrębie kadru dla poszczególnych ogniskowych – po lewej zdjęcia JPEG po prawej RAW:
zdjęcia od lewej: plik RAW ISO 250 – ogniskowa 50mm / plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 50mm
zdjęcia od lewej: plik RAW ISO 250 – ogniskowa 63mm / plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 63mm
zdjęcia od lewej: plik RAW ISO 250 – ogniskowa 95mm / plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 95mm
zdjęcia od lewej: plik RAW ISO 250 – ogniskowa 128mm / plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 128mm
zdjęcia od lewej: plik RAW ISO 250 – ogniskowa 182mm / plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 182mm
zdjęcia od lewej: plik RAW ISO 250 – ogniskowa 230mm / plik JPEG ISO 250 – ogniskowa 230mm
Zalety:
- znakomita geometria w całym zakresie ogniskowych
- duży zakres ogniskowych 50-230mm / w ekwiwalencie dla 35mm od 76mm do 350mm
- wydajna stabilizacja optyczna
- ciche działanie silniczka AF
- ostrość w całym kadrze i zakresie ogniskowej
- dobre rozłożenie światła w całym zakresie ogniskowych
- jakość wykonania
- uniwersalność
Wady:
Dane techniczne obiektywu FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS
- budowa obiektywu: 13 szklanych elementów w 10 grupach / w tym 1 soczewka asferyczna i 1 soczewką ze szkła ED
- ogniskowa nominalna: 50mm – 230mm
- ogniskowa w przeliczeniu dla filmu małoobrazkowego (35mm): 76mm – 350mm
- kąt widzenia: 31.7°-7.1°
- maksymalna przesłona: F4.5-6.7
- minimalna przesłona: F = 22
- liczba listków przesłony: 7 / zaokrąglony otwór
- zakres ostrości: normalnie 1,1m – ∞ / przez cały zakres ogniskowej (50-230mm) makro 1,1m – 3m
- maksymalne powiększanie: T = 0,2x
- wymiary zewnętrzne / średnica x długość (odległość od bagnetu): ø69.5mm x 111mm – złożony / 177mm – z maksymalnie wysuniętym tubusem
- ciężar bez dekielków i osłon: 375g
- średnica filtra: ø58mm
artykuł: „FUJIFILM X-M1 – mały aparat z wielkim sercem” strona 9/10
tekst, opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel 05.11.2015