strona 4/4

Około 150 metrów dalej w górze, w centrum hali, dostrzeżemy choinkę szlaków. Będą to już rozstaje szlaków „Za Kykulou” 801 m n.p.m.. Spoglądając w lewo, dostrzeżemy kulminację Trojaków 820 m n.p.m., gdzie znajduje się widoczna z rzeczowego miejsca „ławka gigant”, oraz drewniana wiata. To właśnie w tym miejscu wyszlibyśmy decydując się na podążyć za „Ścieżką Trzech Harnasi”. Jeśli wybraliśmy taki właśnie wariant, po odpoczynku schodzimy wzdłuż krawędzi polany do rozstai szlaków „Za Kykulou”. Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie aby o ile dysponujecie odpowiednim zapasem czasu, a podążyliście jak jak wprost do wymienionych rozstai szlaków, podejść w górę do punktu widokowego Trojaki (250 metrów).

Rozstaje szlaków na malowniczej hali „Za Kykulou” 801 m n.p.m.

Dodam że można też w ogóle pominąć rozstaje „Za Kykulou” 801 m n.p.m. i znajdując się na Trojakach zdecydować na jeden z dwóch wariantów zejścia: wzdłuż granicy, wówczas wasza trasa spotka się z wybraną przeze mnie, lecz znacznie niżej, lub też podążyć w kierunku Sołowego Wierchu i z niego, podążając za niebieskimi znakami, przez osiedle Węglarze zejść do Zwardonia. Ja sam z racji dość późnej pory o jakiej dotarłem pod Trojaki, jak wiecie wybrałem wariant pomijający punkt widokowy (co na pewno będę chciał nadrobić, jest on ze wszech miar warty odwiedzenia) na Trojakach.

Stojąc w centrum hali, spoglądając w lewo w górę, dostrzeżemy kulminację Trojaków 820 m n.p.m., gdzie znajduje się dobrze widoczna „ławka gigant”, według drogowskazu dzieli nas od niej tylko 250 metrów podejścia, jeśli więc dysponujemy zapasem czasu nic nie stoi na przeszkodzie by odwiedzić to miejsce.

Na rozstajach szlaków „Za Kykulou” 801 m n.p.m. obieramy kierunek na Myto, podążając za czerwono znakowanym szlakiem, prowadzącym wraz ze ścieżką rowerowa. Przecinamy polanę i schodzimy w kierunku wyłożonej betonowymi płytami drogi, wchodząc w las. Droga zakręcając w prawo, zacznie opadać w dół, by po kilku minutach wyprowadzić na krawędź lasu. Tu zakręcamy w lewo włączamy się w inną częściowo asfaltową drogę. Przed nami ostatni tak widokowy odcinek, szczególnie efektownie wyglądający o zachodzie słońca. W dole dostrzeżemy już linię drogi transgranicznej D3 po stronie Słowackiej i S1 po Polskiej.

Na górze po lewej punkt widokowy Trojaki z gigantyczną ławką widzianą z hali Za Kykulou / Ruszając w dalszą drogę schodzimy za ścieżką do krawędzi lasu, tam droga gruntowa przechodzi w wykładaną betonowymi płytami. Tuż przed wejście do lasu po lewej dostrzeżemy jeszcze drewniany drogowskaz określający długość podejścia do rzeczowej ławki, my kierujemy się w dół drogą, za czerwonymi znakami, którym towarzyszyć będą również żółte znaki ścieżki rowerowej.

Szosa wznosząc się poprowadzi trawersem otwartymi zboczami Kikuli, po około 300 metrach dotrzemy do kolejnej choinki szlaków będą to już rozstaje Pod Kykulou 771 m n.p.m., tu trakt zakręca w prawo, prowadząc w dół w kierunku dobrze już widocznego wiaduktu z kładką dla pieszych nad drogą D3. Niedługo potem trakt przetnie się znów z granicą państwa, od teraz prowadząc wzdłuż niej. Niedaleko od tego miejsca po stronie polskiej zobaczymy kapliczkę i drawniany krzyż. Szlak zasadniczo opuści tu trakt, będzie prowadził nieco wijącą się ścieżka gruntową tuż obok, to czy więc pójdziemy nią, czy też nadal drogą, zależy tylko od naszego wyboru.

…droga zakręcając w prawo, zacznie opadać w dół, by po kilku minutach wyprowadzić na krawędź lasu. Tu zakręcamy w lewo włączamy się w inną częściowo asfaltową drogę. Przed nami ostatni tak widokowy odcinek, szczególnie efektownie wyglądający o zachodzie słońca.

Ważne aby nie przegapić miejsca gdzie słowacki szlak czerwony poprowadzi prosto w kierunku wiaduktu. W tym bowiem miejscu my zakręcamy w lewo, przechodząc na polską stronę granicy, mijając po lewej Pensjonat u Kazka. Będzie to już Przełęcz Przysłop 701 m n.p.m., droga ostro opadając po kilkudziesięciu metrach sprowadza nas do asfaltowej szosy, tu zakręcamy w lewo, po prawej mijając nieczynny kantor. Szosa opadając w dół, prowadząc wśród zabudowań po łuku, sprowadzi nas do miejsca gdzie spotkamy niebieskie znaki, które będą nam już towarzyszyć aż do mety w Zwardoniu. Podążamy wciąż wzdłuż szosy w dół, aż do zlokalizowanego po prawej stronie, tuż przy skrzyżowaniu sklepu spożywczego. Tu przekraczamy szosę i odbijamy w prawo. Szosa ostro opadając poprowadzi obok Domu Wczasowego Granit. Chwilkę potem zakręcamy za ostro wnoszącą się w górę drogą w prawo, wchodząc na most nad drogą S1. Z mostu, w dole, po lewej, dostrzeżemy budynek straży granicznej i punkt odpraw celnych.

…szosa wznosząc się poprowadzi trawersem otwartymi zboczami Kikuli, po około 300 metrach dotrzemy do kolejnej choinki szlaków będą to już rozstaje Pod Kykulou 771 m n.p.m., tu trakt zakręca w prawo, prowadząc w dół w kierunku dobrze już widocznego wiaduktu z kładką dla pieszych nad drogą D3. Chwilę potem po stronie polskiej miniemy kapliczkę i drawniany krzyż. Na dole po prawej – oglądając się wstecz, na masyw Kikuli.

Wciąż podążamy w górę wzdłuż szosy która zataczając łuk doprowadzi nas do kulminacji wzniesienia. Tuż za nim zacznie ona opadać, przed nami około 1100 metrowy odcinek prowadzący wśród pól i domów. Stopniowo szosa ponownie zacznie się wznosić przeprowadzając nas na drugą stronę grzbietu. W miejscu tym miniemy stary drewniany dom wzniesiony przy krawędzi szosy, tuż za nim zakręci ona ostro w prawo. W górze, po prawej dostrzeżemy charakterystyczny budynek parafii Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, w dole natomiast w zagłębieniu Przełęczy Zwardońskiej, tory i infrastrukturę zlokalizowanego nieco po lewej budynku dworca kolejowego w Zwardoniu – naszego ostatniego celu.

Kilka minut po minięciu po lewej stronie traktu krzyża i kapliczki, opuszczamy słowacki czerwony szlak, który poprowadzi na wprost w kierunku mostu dla pieszych nad drogą D3 – w miejscu tym odbijamy w lewo, przechodząc na wąską drogę dojazdową. Po lewej miniemy Pensjonat u Kazka. Będzie to już Przełęcz Przysłop 701 m n.p.m., droga ostro opadając po kilkudziesięciu metrach sprowadza nas do asfaltowej szosy, tu znów zakręcamy w lewo, mijając nieczynny kantor. Szosa opadając w dół, prowadząc wśród zabudowań po łuku, sprowadzi nas do miejsca gdzie spotkamy niebieskie znaki, które będą nam już towarzyszyć aż do mety w Zwardoniu (zdjęcie po lewej na dole). Już za niebieskimi znakami podążam w dół, za szosą w kierunku skrzyżowania przy sklepie spożywczym…

Po przejściu około 120 metrów zakręcamy w lewo wchodząc na most drogowy. Przekraczamy go ponownie zakręcając w lewo, kierując się na widziany wcześniej budynek dworca w Zwardoniu, do którego powinniśmy dotrzeć w ciągu kilku minut. Tak oto po nieco ponad pięciu godzinach, kończy się nasza kolejna wyprawa, która mam nadzieję sprawiła wam, jak mi podczas przemierzenia tej trasy, mnóstwo frajdy.

…dotarłszy do skrzyżowania, przekraczamy szosę, odbijając w prawo – w dół. Droga ostro opadając poprowadzi obok Domu Wczasowego Granit (zdjęcie po lewej na górze). Chwilkę potem zakręcamy za ostro wnoszącą się w górę drogą w prawo, wchodząc na most nad drogą S1. Za mostem czeka nas jeszcze kilkadziesiąt metrów podejścia. Po pokonaniu grzbietu wzniesienia schodzimy w dół, podążając za wijącą się wśród zabudowań szosą. Po prawej miniemy piękny, acz niszczejący, stary dom (zdjęcie po lewej na dole). Idąc warto oglądać się wstecz, żegnać nas będą piękna panoramy, z dominującym tu masywem Sołowego Wierchu (zdjęcie po prawej na dole).
(zdjęcia archiwalne / z opisu szlaku w odwrotnym kierunku: Zwardoń – Sołowy Wierch – Rupienka – Wisła Czarne>>)

Na zakończenie…

Opisana i proponowana powyżej trasa, prowadząca w dużej części ścieżkami i traktami nieznakowanymi, to wyłączenie jedna z możliwych opcji pokonania odcinka z Trójstyku do Zwardonia przez graniczny grzbiet Szyrokiego Wierchu, Stefanki, Siwoniowskiego, oraz Trojaków i Kikuli. Nie jest ona zapewne ani najkrótsza, ani tym bardziej jedyną możliwą opcją. Ba, dziś poznawszy kilka możliwych innych rozwiązań pewnie sam bym pokusił się o sprawdzenie innego jej wariantu, dlatego proszę abyście ten opis traktowali wyłącznie jako luźne wskazówki, nie imperatyw którego należy się sztywno trzymać.

…stopniowo szosa ponownie zacznie się wznosić przeprowadzając nas na drugą stronę grzbietu. W miejscu tym miniemy stary drewniany dom (zdjęcie po lewej na górze) wzniesiony przy krawędzi szosy, tuż za nim zakręci ona ostro w prawo. W górze, po prawej dostrzeżemy charakterystyczny budynek parafii Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny (zdjęcie na górze po prawej), w dole natomiast w zagłębieniu Przełęczy Zwardońskiej, tory i infrastrukturę zlokalizowanego nieco po lewej budynku dworca kolejowego w Zwardoniu – naszego ostatniego celu. Po przejściu około 120 metrów zakręcamy w lewo wchodząc na most drogowy (zdjęcie na dole po lewej – po prawej widok z mostu na stację PKP w Zwardoniu).

Opis ten ma za zadanie wyłącznie przedstawienie jednej z możliwości pokonania tej trasy, oraz nakreślenie przeszkód z jakimi możecie się w tym terenie spotkać. Najważniejsze o czym powinniście pamiętać, bez względu jaką marszrutę wybierzecie, to fakt aby od rejonu osiedla Kikula aż do Trojaków lub Kikuli – w zależności od wybranego wariantu zejścia, trzymać się możliwie blisko granicznej państwowej. Jeśli natomiast pojawi się miejsce niepewne, gdzieś zboczycie, to właśnie granica i znajdujące się tuż przy niej leśne drogi, pozwolą wam dotrzeć bezpiecznie do mety.

…po przejściu mostu nad torami, zakręcamy w lewo, kierując się na widziany wcześniej budynek dworca w Zwardoniu, do którego powinniśmy dotrzeć w ciągu kilku minut. Tak oto po nieco ponad pięciu godzinach, kończy się nasza kolejna wyprawa, która mam nadzieję sprawiła wam, jak mi podczas przemierzenia tej trasy, mnóstwo frajdy.

Dostępność trasy / ostrzeżenia:

Trasa o złożonym przebiegu, prowadząca w wielu miejscach dzikimi, nieznakowanymi ścieżkami lub traktami, jako taka wymagająca bezwzględnie umiejętności poruszania się i nawigacji w takim terenie, oraz umiejętności korzystania z map. Jest szalenie istotne aby jeśli na tą trasę ruszamy po raz pierwszy, nie robić tego w złych warunkach pogodowych, przy ograniczonej widzialności, ani tym bardziej zimą – nie ma co tu liczyć na przedeptane ścieżki.

Decydując się na pokonanie rzeczowej trasy wskazane jest poinformowanie bliskich osób o planowanej marszrucie, godzinie startu i przewidywanej zejścia. Należy mieć ze sobą w pełni naładowany smartfon z włączoną nawigacją GPS. Wskazane jest tez posiadanie jeden z wielu dostępnych aplikacji do obsługi map, w ostateczności mogą to być mapy Google, choć wówczas należy się liczyć z jej sporymi ograniczeniami. Ze względu na brak stałych cieków wodnych, oraz infrastruktury turystycznej, na odcinku od osiedla Kikula aż do Zwardonia, nie wolno zapomnieć o odpowiednim zapasie napojów i posiłków. Ze względu na fakt że poruszać się będziemy w ternie przygranicznym, często schodząc na stronę Słowacką, w celu podtrzymania działania nawigacji, oraz kontaktu, należy posiadać i mieć uruchomioną usługę roamingu.

Proponowana trasa wymaga dość dobrego przygotowania kondycyjnego, szczególnie podejścia pod osiedle Kikula i Zakikula, oraz pierwszej części odcinka granicznego mogą okazać się forsowne. Ze względu na to należy uwzględnić stopień trudności w planowanym czasie przejścia, dopasowują go do indywidualnej kondycji i tempa marszu. Trasa nie nadaje się w tym wariancie do turystyki rowerowej i rodzinnej.

Informacje dodatkowe:

Autor dołożył wszelkich starań aby przedstawiony opis był możliwie szczegółowy i poprawny, nie ponosi jednak odpowiedzialności za błędy nawigacyjne osób które zdecydują się na pokonanie rzeczowej trasy. Autor nie ponosi również odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikające ze złego przygotowania do przebycia rzeczowej trasy, złych warunków pogodowych, oraz zmian w przebiegu ścieżek czy ich dostępności, jak i ewentualnych szkód powstałych podczas jej pokonywania. Decyzja o przejściu opisanej trasy jest decyzją indywidualną, która powinna być oparta o analizę własnych umiejętności i kondycji fizycznej.

MAPA POGLĄDOWA OPISANEJ TRASY:

UWAGA – powyższa mapa wskazuje jedynie przybliżony przebieg omawianej trasy, ze względu na fakt że nie portal mapa-turystyczna.pl nie umożliwia swobodnego planowania tras po nieznakowanych ścieżkach. Ogólny zarys marszruty jest jednak zbliżony do rzeczywistego, co pozwala na jej ocenę pod kątem przebiegu i stopnia trudności.

Przydatne linki:

Aplikacje do obsługi map turystycznych:

Ważne telefony / e-mail:

• GOPR numer alarmowy – 985 lub 601 100 300
  • międzynarodowy numer ratunkowy – 112
  • Horská záchranná služba – 18 300 lub 622

Wykorzystane źródła / Wikipedia:

opis szlaku: Jaworzynka Trzycatek – Trójstyk granic – Malé Šance – osiedle Zakikula – Stefanka – Siwoniowski – Za Kykulou – Zwardoń / strona 4/4

publikacja: 26.10.2022 / opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel

Informacja: autor dołożył wszelkich starań aby przedstawiony opis był możliwie szczegółowy i poprawny, nie ponosi jednak odpowiedzialności za błędy nawigacyjne osób które zdecydują się na pokonanie rzeczowej trasy. Autor nie ponosi również odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikające ze złego przygotowania do przebycia rzeczowej trasy, złych warunków pogodowych, oraz zmian w przebiegu ścieżek czy ich dostępności, jak i ewentualnych szkód powstałych podczas jej pokonywania. Decyzja o przejściu opisanej trasy jest decyzją indywidualną, która powinna być oparta o analizę własnych umiejętności i kondycji fizycznej.

Polecając aplikacje do obsługi map turystycznych autor nie bierze odpowiedzialności za ich poprawne działanie, ani ewentualne szkody wynikające z tegoż faktu, autor nie otrzymuje też gratyfikacji od żadnej z firm będących właścicielami wymienionych aplikacji, polecenie ich wynika wyłącznie z dobrej woli i dbałości o jak najlepsze opracowanie materiału zawartego w opisie.