Twardorzeczka – Murońka – Magurka Wiślańska – Malinowska Skała

Beskid Śląski / Twardorzeczka – Magurka Radziechowska – Magurka Wiślańska – Malinowska Skała / strona 1/3

Trasa:

Twardorzeczka Kościół – Hala Ostre – Murońka 1021m n.p.m. – Magurka Radziechowska 1108m n.p.m. – Magurka Wiślańska 1140m n.p.m. – Gawlasi 1076m n.p.m. – Zielony Kopiec 1152m n.p.m. – węzeł szlaków pod Malinowską Skałą – Malinowska Skała 1152m n.p.m. – Przełęcz pod Malinowem – Malinów 1114m n.p.m. – Przełęcz Salmopolska (Biały Krzyż) – Szczyrk Solisko (przystanek PKS)

Szlaki:

kraj: Polska

pasmo: Beskid Śląski

Cel:

• Murońka 1021m n.p.m.
  • Magurka Radziechowska 1108m n.p.m.
  • Magurka Wiślańska 1140m n.p.m.
  • Malinowska Skała 1152m n.p.m.

Czasy przejść:

• Twardorzeczka Kościół – Hala Ostre – Murońka – Magurka Radziechowska – czas przejścia: 2 godziny 40 minut / szlak:
  • Magurka Radziechowska – Magurka Wiślańska – czas przejścia: 30 minut / szlak:
  • Magurka Wiślańska – Gawlasi – czas przejścia: 30 minut / szlak:
  • Gawlasi – Zielony Kopiec – węzeł szlaków pod Malinowską Skałą – czas przejścia: 20 minut / szlak:
  • węzeł szlaków pod Malinowską Skałą – Malinowska Skała – czas przejścia: 20 minut / szlak:
  • Malinowska Skała – Przełęcz pod Malinowem – Malinów – czas przejścia: 35 minut / szlak:
  • Malinów – Przełęcz Salmopolska (Biały Krzyż) – czas przejścia: 20 minut / szlak:
  • Przełęcz Salmopolska (Biały Krzyż) – Szczyrk Solisko (przystanek PKS) – czas przejścia: 45 minut / szlak:

Łączny czas przejścia trasy:

• 6 godzin

Dystanse:

• Twardorzeczka Kościół – Hala Ostre – Murońka – Magurka Radziechowska – dystans: 5,9 km
  • Magurka Radziechowska – Magurka Wiślańska – dystans: 2 km
  • Magurka Wiślańska – Gawlasi – dystans: 1,6 km
  • Gawlasi – Zielony Kopiec – węzeł szlaków pod Malinowską Skałą – dystans: 1,3 km
  • węzeł szlaków pod Malinowską Skałą – Malinowska Skała – dystans: 0,5 km
  • Malinowska Skała – Przełęcz pod Malinowem – Malinów – dystans: 2 km
  • Malinów – Przełęcz Salmopolska (Biały Krzyż) – dystans: 1,5 km
  • Przełęcz Salmopolska (Biały Krzyż) – Szczyrk Solisko (przystanek PKS) – dystans: 2,8 km

Łączny dystans:

• 17,6 km

Start:

• Twardorzeczka Kościół / przystanek BUS/PKS

Meta:

• Szczyrk Solisko / przystanek PKS

Opis i charakterystyka trasy:

Trasę rozpoczynamy od dotarcia do gminy Twardorzeczki – przystanek sklep, lub kościół. Tu od razu w gwoli wyjaśnienia dodam że szlak zielony którym będziemy podążać przez pierwszą część szlaku rozpoczyna się w Lipowej Ostre, tuż przy wejściu do Doliny Zimnika, nieopodal hotelu i ośrodka SPA Zimnik. Nie widzę jednak większego uzasadnienia by w przypadku startu i mety szlaku w innym miejscu, korzystając z środków transportu publicznego, nie skorzystać z okazji skrócenia tego odcinka i startu z Twardorzeczki (zamiast Lipowej Ostre), tym bardziej że część ta wiedzie wzdłuż asfaltowej szosy. Miałoby to natomiast sens w sytuacji gdybyśmy zataczali pętlę przez Malinowską skałę, z powrotem do Doliny Zimnika, w każdym innym razie myślę że warto skrócić ten dystans o niepotrzebne tuptanie po asfalcie.

Takie wspaniałe miejsca, o wyjątkowych walorach widokowych, czekają na nas na opisanej trasie… tu od lewej: polana za szczytem Ostrego, w tle po lewej widoczny szczyt Murońki / widok z zielonego szlaku z Magurki Wiślańskiej na Gawlasi, Zielony Kopiec, Malinowską Skałę, Hale Skrzyczeńśką i Skrzyczne.

Do Twardorzeczki kursują regularne połączanie realizowane przez prywatnego przewoźnika Travel-Bus, z Bielsko-Białej, oraz Żywca. Dotarłszy do wspomnianej powyżej gminy mamy do wyboru przystanek poniżej kościoła (Twardorzeczka Kościół – dane GPS punktu 49.660180, 19.085534), lub na skrzyżowaniu poniżej kościoła, tuż obok sklepu (Twardorzeczka sklep – dane GPS punkt 49.656812, 19.092858), w pierwszym przypadku do miejsca gdzie szlak skręca w stronę gór opuszczając szosę mamy niespełna 380m, w drugim niecałe 600m.

Zielony szlak prowadzący na Murońkę, rozpoczyna się w Lipowej Ostre, nieopodal wejścia do Doliny Zimnika, z pewnością jednak warto skrócić ten odcinek (o ile nie poruszamy się samochodem), o niepotrzebne tuptanie asfaltem do gminy Twardorzeczki podjeżdżając BUS-em do przystanku Twardorzeczka Kościół, lub Twardorzeczka Sklep, tu po lewej ten właśnie przystanek, z którego sam startowałem na szlak. Rozpoczynając wędrówkę zawracamy z drogą którą tu dotarliśmy (zdjęcie po prawej).

Sam faktycznie skorzystałem z tej ostatniej opcji, stąd ją tu pozwólcie opiszę. Rzeczowy przystanek zlokalizowano tuż przy skrzyżowaniu ulic Leśnej i Górskiej i ta ostatnia nas właśnie interesuje. Ruszamy w kierunku z którego przyjechaliśmy. Wędrując za szosą wijącą się wśród domów, po pokonaniu około 150m dotrzemy do zakrętu, nadal podążając ulicą Górską odbijamy w lewo, w stronę widocznego na wzgórzu kościoła pod wezwaniem Matki Bożej Różańcowej. Pokonawszy podejście zakręcamy za drogą mijając po prawej stronie wspomniany kościół.

Wyruszając z przystanku Twardorzeczka Sklep i po pokonaniu około 150m dotrzemy do zakrętu, gdzie nadal podążając ulicą Górską odbijamy w lewo, w stronę widocznego na wzgórzu kościoła pod wezwaniem Matki Bożej Różańcowej…

W miejscu tym warto poruszać się lewą stroną szosy, gdyż niedługo potem opuścimy ją odbijając za zielonymi znakami w lewo. Z pewnością warto też rozglądnąć się po okolicy, pomimo że wielokrotnie bywałem już w tych terenach zawsze zachwyca mnie lokalizacja gminy Lipowa i okolicznych wsi. Otoczone pierścieniem gór, z rozległymi polami wspinającymi się po zboczach wzgórz. Szczególnie pięknie prezentuje się to urokliwe miejsce wczesnym rankiem, lub tuż przed zachodem słońca, gdy mgły snują się leniwie wśród pól i wzgórz, lub złote promienie okraszają trawy i zagajniki na szczytach.

zdjęcia od lewej: kościół pod wezwaniem Matki Bożej Różańcowej w Twardorzeczce / mijając kościół podążamy nadal za szosą w górę, aż do skrzyżowania z ulicą Świetlika…

Wróćmy jednak do naszej wędrówki, minąwszy kościół po lewej zobaczymy drogę prowadzącą w kierunku domów, to jeszcze wciąż nie nasza trasa, idąc dalej za główną szosą, po pokonaniu około 50m dostrzeżemy odbijającą w lewo ulicę Świetlika, to właśnie tu zakręcamy, kierując się w górę. Tuż przy wlocie drogi, na ściętym drzewie, oraz płocie zobaczymy również zielone oznakowanie naszego szlaku. Podążając w górę pomiędzy domami będziemy zbliżali się powoli do ściany lasu pnącego się po stromo opadających zboczach szczytu Ostrego 932m n.p.m.. Nadal podążając wciąż w górę asfaltem, odbijemy w prawo, dochodząc do końca ulicy Świetlika. Tu zakręcamy w lewo, kierując się w górę, na ulicę Nagietkową.

Dotarłszy do odbijającej w lewo w kierunku prywatnych domów ulicy Świetlika podążamy za uliczką w górę…

…po pokonaniu krótkiego podejście pomiędzy domami, po prawej stronie ulicy Świetlika zobaczmy rozległą łąkę z widokiem na szczyt Ostrego 932 m n.p.m.

W miejscu tym kończy się też asfalt, dalej będziemy podążać drogą gospodarczą z betonowych płyt po prawej mijając sporą łąkę, oraz nieco wyżej domki letniskowe. Tuż po ich minięciu skończy się beton, a zaczynie nareszcie właściwa ścieżka szlaku. Tu też żegnamy się z widokami na gminę Lipową, wkraczając w gęsty mieszany las, od razu rozpoczynając również dość intensywne podejście, co będzie częstym zresztą stanem aż do osiągnięcia szczytu Magurki Radziechowskiej, gdyż do pokonania mamy około 600m deniwelacji pionowej.

Droga wijąc się wśród domów zakręci w końcu w prawo, doprowadzając do końca ulicy Świetlika. Tu zakręcamy w lewo, kierując się w górę, na ulicę Nagietkową.

W miejscu tym kończy się też asfalt, dalej będziemy podążać drogą gospodarczą z betonowych płyt po prawej mijając sporą łąkę, oraz nieco wyżej domki letniskowe, niedługo potem pokonawszy kolejne podejście zbliżmy się do ściany lasu, tu ostatecznie kończy się trakt a zaczyna właściwa kamienista, leśna droga.

Po wejściu w las i pokonaniu około 100 m, dotrzemy do śródleśnego skrzyżowania, tu odbijamy w prawo, za widoczną na drzewie strzałką. Trzeba też dodać że szlak generalnie w całym swym przebiegu, poza kilkoma tylko punktami, jest bardzo dobrze oznakowany i nie przedstawia większych wyzwań nawigacyjnych. Wciąż mozolnie zdobywając wysokość, dotrzemy w kilka minut do otwartej na lewo przesieki, a następnie polany. Mijając ją ścieżka ponownie wprowadzi nas w las, by po kolejnych kilku minutach podchodzenia sytuacja się powtórzyła, tym razem jednak polana będzie znacznie większa, częściowo zalesione przez młodniki. Ponad linią drzew dostrzeżmy dominujący tu w krajobrazie masyw Wytrzyszczonej wznoszącego się po drugiej stronie doliny Twardorzeczki.

Zanim wkroczymy w las, opuszczając teren zabudowań gminy Twardorzeczki (zdjęcie po prawej) z pewnością warto jeszcze oglądnąć się wstecz, gmina Lipowa, jak i Twardorzeczka są wyjątkowo malowniczo położone…

Po wejściu w las i pokonaniu około 100 m, dotrzemy do śródleśnego skrzyżowania, tu odbijamy w prawo, za widoczną na drzewie strzałką (zdjęcie po lewe), zaraz potem szlak ponownie wyrwie w górę, wciąż prowadząc lasem, by po kilku minutach wyprowadzić do otwartej na lewo przesieki (zdjęcie po prawej).

Ruszając dalej, kontynuujemy trawers szczytu Ostrego, którego samą kulminację szlak omija, prowadząc nas w stronę kolejnej polany. W dole pomiędzy starymi rozłożystymi drzewami dostrzeżemy niszczejące drewniane zabudowania dawnego gospodarstwa. Chwilę potem po prawej wśród drzew dostrzeżemy drewnianą kolibę, gdzie można w razie takiej potrzeby schronić się lub posilić. Na tym odcinku szlak chwilowo złagodnieje, prowadząc nas w stronę krótkiego leśnego odcinka.

Mijając przesiekę, wciąż podążając w górę, mozolnie zdobywając wysokość, dotrzemy do otwartej na lewo polany…

…z polany, ponad i pomiędzy drzewami dostrzeżemy szczyt po drugiej stronie doliny potoku Twardorzeczki – Wytrzyszczone / Piękno natury zachwyca w każdym formacie, tu krople deszczu na wciąż zielonych trawach w rejonie opisanej polany (zdjęcie po prawej)

Pokonawszy las ścieżka wyprowadzi na rozległą malowniczą polanę, otwartą na wznoszący się nad nią na szczyt Murońki. Polana opada w lewo w kierunku lasu, podążając za ścieżką, wpierw przez polanę, potem krawędzią świerkowego lasu dotrzemy do jej krawędzi gdzie ponownie wkroczymy w las liściasty. W tym miejscu osiągniemy już wysokość 900m n.p.m. Przed nami podejście pod Murońkę, o wysokości 1021m n.p.m., co oznacza że do pokonania mamy 121m deniwelacji, tym razem jednak podejście nie będzie tak jednoznaczne – tak bezwzględnie ostre jak z Lipowej pod Ostre, rozłożone zostało na etapy.

Trawersując szczyt Ostrego, szlak doprowadzi nas do kolejnej, znacznie rozleglejszej, otwartej również na lewo polany, w dole wtulone w drzewa można będzie dostrzec stare drewniane zabudowania dawnego gospodarstwa (zdjęcie po prawej)

Chwilę potem po prawej wśród drzew dostrzeżemy drewnianą kolibę. Na tym odcinku szlak chwilowo złagodnieje, prowadząc nas w stronę krótkiego leśnego odcinka…

Ścieżka to będzie się wznosić, to łagodnieć, dopiero ostatni fragment tego odcinka szlaku faktycznie ostro wyrwie do góry, jednak widoki jakimi nas uraczy ten odcinek sprawią że nasz trud wyda się z pewnością znacznie mniejszy. Po prawej otworzy się przed nami wspinała, imponująca zakresem i dynamiką panorama na cała pasmo Skrzycznego, Malinowską Skałę, Gawlasi, oraz Zielony Kopiec, którymi będzie podążać w dalszej części trasy. W dole zaś zobaczymy w całej długości Dolinę Zimnika, aż do jej wlotu w rejonie Lipowej Ostre. Oglądając się wstecz po prawej strawersowany niedawno szczyt Ostrego, po stronie przeciwnej Halę Jaskową na zboczach Skrzycznego, a pomiędzy nimi odleglejszy Beskid Żywiecki.

zdjęcia od lewej: pokonawszy polanę, warto oglądać się wstecz… / Tuż za krawędzią polany ścieżka wpierw prowadząc krawędzią lasu świerkowego, po chwili ponownie doprowadzi nas do lasu i kolejnego podejścia – podczas szczyt Murońki…

…leśne dary jesieni / po przebyciu krótkiego odcinka leśnego szlak ponownie chwilowo złagodnieje, przed nami na wprost dostrzeżemy jeden z naszych celów – Murońkę

Ruszając w dalszą drogę, otwartym na prawo terenem, podążmy pod szczyt Murońki, czeka nas kilka minut intensywnego podejścia, po czym ścieżka złagodnieje, wykonując dwa zakręty, by wprowadzić nas w piękny las liściasty. Kilka minut potem ścieżka lekko opadając doprowadzi nas na kolejną polanę, gdzie oglądając się wstecz dostrzeżmy hełmiec pokonanego szczytu Murońki, a po prawej od niego widok na zalew, kotlinę i Beskid Żywiecki.

Ostatni odcinek podejścia pod Murońkę prowadzi otwartą na prawo ścieżką, roztaczają się stamtąd malownicze widoki na na cała pasmo Skrzycznego, Malinowską Skałę, Gawlasi, oraz Zielony Kopiec, którymi będzie podążać w dalszej części trasy. W dole zaś zobaczymy w całej długości Dolinę Zimnika, aż do jej wlotu w rejonie Lipowej Ostre…

…autor podczas podejścia pod Murońkę 1021 m n.p.m. / Oglądając się wstecz po prawej strawersowany niedawno szczyt Ostrego, po stronie przeciwnej Halę Jaskową na zboczach Skrzycznego, a pomiędzy nimi odleglejszy Beskid Żywiecki…

zdjęcia od lewej: widok ze stoków Murońki na przełęcz pomiędzy Gawlasim a Zielonym Kopcem / Mijając Murońkę ścieżka lekko opadając w dół poprowadzi nas w stronę kolejnego leśnego odcinka.

Niedługo potem rozpoczniemy kolejne długie podejście, ostatnie już jednak na zielonym szlaku – pod szczyt Magurki Radziechowskiej. Ścieżka będzie wiodła lasem, początkowo mieszanym, następnie z rosnącą przewagą świerków. Podejście będzie miało zróżnicowany stopień trudności, tylko jego ostatni fragment będzie dość wymagający, ale też niezbyt długi, wyprowadzając nas po częściowo odsłoniętych skałkach na szczyt Magurki Radziechowskiej 1108m n.p.m.m., dotarcie tu z punktu startu nie powinno nam zająć więcej niż dwie i pół do trzech godzin (w zależności od wyboru miejsca startu o czym było na wstępie). Szczyt tworzy niewielka polana, w większości z ograniczoną widocznością przez mieszane młodniki. W miejscu tym kończy się nasz zielony szlak, a my włączamy się w szlak czerwony prowadzący do tego miejsca z Węgierskiej Górki, my oczywiście obieramy kierunek na Baranią Górę.

Pokonawszy piękny liściasty las, oraz krótkie acz dość intensywne podejścia szlak wyprowadzi nas na kolejną polanę, oglądając się wstecz (zdjęcie po prawej) dostrzeżmy kulminację przebytego szczytu Murońki…

Ścieżka lawirując poprowadzi to polaną, to znów krawędzią i samym lasem, po prawej widok na Murońkę (szczyt po lewej) i widoczną pomiędzy szczytami kotlinę Żywiecką

…mijając polanę rozpoczniemy kolejne, ostatnie już podejście, pod szczyt Magurki Radziechowskiej

…podejście pod szczyt Magurki Radziechowskiej będzie dawało okazję w kilku miejscach na wyrównanie oddechu, dopiero jego ostatnie metry będą bardzo intensywnie piąć się w górę, wyprowadzając na szczyt po częściowo odsłoniętych skałkach.

opis trasy: Twardorzeczka – Murońka – Magurka Radziechowska – Magurka Wiślańska – Zielony Kopiec – Malinowska Skała – Malinów – Przełęcz Salmopolska – Szczyrk Solisko