LG G5 nowa jakość fotografii mobilnej czy ślepy zaułek technologii

artykuł: „LG G5 nowa jakość fotografii mobilnej czy ślepy zaułek technologii?” strona 4/11

 część IV 

Czas na konkrety – czyli praktyczne efekty pracy tylnego aparatu fotograficznego…

Szczęśliwie przebrnęliśmy przez część teoretyczną i opisową budowy i funkcji smartfonu LG G5, pora na znacznie bardziej obrazową cześć artykułu, w którym przyjrzymy się na fizycznych przykładach jakości zdjęć rejestrowanych za pomocą tylnego głównego aparatu o rozdzielczości 16Mpx, następnie fish-eye z matrycą o rozdzielczości 8Mpx i na koniec przedniego aparatu. W częściej tej, podczas omawiania poszczególnych aparatów pokazane też zostaną przykłady zdjęć wykorzystujących dodatkowe funkcję filtrów, funkcji łączenia kilku zdjęć w jedno (multi-view), oraz zdjęć panoramicznych.

Tylni, główny aparat fotograficzny – szumy matrycy,  jej dynamika i ogólna jakość obrazu

Podczas oceny jakości obrazu, tudzież szumów matrycy, oraz ogólnie jej dynamiki i ostrości obrazu posługiwać będę się ze względu na konieczność dostępu do pełnej kontroli nad parametrami ekspozycji aplikacją aparatu ustawioną w trybie ręcznym. Testy rozpoczynamy od omówienia właściwości matrycy pod kątem szumów i szczegółowości rejestrowanego obrazu.

ISO – szumy matrycy…

Główny aparat LG G5 wyposażono w matrycę matrycę SONY Exmor RS IMX234, formatu 1/2.6″, o  rozdzielczości 16Mpx, ogromnym zaś atutem aplikacji aparatu jest możliwość rejestracji obrazu w formacie RAW (DNG) który bez żadnego udziału algorytmów upiększających pokazuje w całej rozciągłości wady i zalety matrycy. Poniżej zamieszczono przykłady fotografii wykonanych w gradacji wielkości ISO od minimalnego wynoszącego 50 do maksymalnego równego ISO 3200, w lewej kolumnie zamieszczono zdjęcie JPEG w prawej wywołane z pliku RAW, poniżej każdego ze zdjęć w danej wielkości ISO dodano jego wycinek ilustrujący w powiększeniu szczegółowość obrazu, oraz ilość szumu, jak i ich wzrost, wraz z utratą szczegółów wraz ze wzrostem ISO.


zdjęcia od lewej: ISO 50 plik JPEG / ISO 50 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 50 plik JPEG / ISO 50 plik RAW

zdjęcia od lewej: ISO 100 plik JPEG / ISO 100 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 100 plik JPEG / ISO 100 plik RAW

zdjęcia od lewej: ISO 200 plik JPEG / ISO 200 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 200 plik JPEG / ISO 200 plik RAW

zdjęcia od lewej: ISO 400 plik JPEG / ISO 400 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 400 plik JPEG / ISO 400 plik RAW

zdjęcia od lewej: ISO 600 plik JPEG / ISO 600 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 600 plik JPEG / ISO 600 plik RAW

zdjęcia od lewej: ISO 800 plik JPEG / ISO 800 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 800 plik JPEG / ISO 800 plik RAW

zdjęcia od lewej: ISO 1200 plik JPEG / ISO 1200 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 1200 plik JPEG / ISO 1200 plik RAW

zdjęcia od lewej: ISO 1600 plik JPEG / ISO 1600 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 1600 plik JPEG / ISO 1600 plik RAW

zdjęcia od lewej: ISO 2400 plik JPEG / ISO 2400 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 2400 plik JPEG / ISO 2400 plik RAW

zdjęcia od lewej: ISO 3200 plik JPEG / ISO 3200 plik RAW

wycinki powyższych zdjęć od lewej: ISO 3200 plik JPEG / ISO 3200 plik RAW

Jak widzimy szczególnie w plikach RAW staje się jasne że już powyżej ISO 400 zaczyna być widoczne ziarno kolorowego szumu, jego akceptowalna wartość to około 600, przy czym najlepsze efekty jak zawsze uzyskamy fotografując z wykorzystaniem ISO w przedziale 50 – 100, nieco mniej są one widoczne w plikach JPEG i wyraźnie przeszkadzać zaczynają dopiero powyżej ISO 800, jednak jak łatwo się domyślić jest to zasługa wyłącznie obróbki plików wewnątrz aplikacji aparatu, która dość agresywnie stosuje algorytmy niwelujące szum i równocześnie wyostrzające obraz, za sprawą czego im wyższa wartość ISO tym bardziej zdjęcia w plikach JPEG nabiera sztucznego, nieco przerysowanego charakteru.

Podsumowując całościowy wynik testu przyznam że matryca prezentuje naprawdę wysoki poziom, oczywiście pamiętając że mówimy o malutkiej matrycy w smartfonie – poziom niczym nie ustępujący tanim aparatom kompaktowym, a nawet je w wielu przypadkach przewyższając, podobnie i mega-zoomom, posiadającym przecież niewiele większą matrycę, sprawia to że pod tym kontem aparat LG G5 jest realnym konkurentem dla takowych modeli.

ISO – spadek szczegółowości obrazu wraz z zwiększaniem jego wartości…

Przyjrzyjmy się teraz testowi ukazującego spadek ostrości i szczegółowości obrazu wraz ze zwiększaniem wartości ISO, podobnie jak powyżej test został wykonany wykorzystując zapis w formacie JPEG, a więc wstępnie obrobiony w samym smartfonie, oraz surowy RAW który został wywołany w aplikacji Camera RAW Adobe Photoshop Elements 14.

zdjęcie JPEG ISO 50 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 50 po prawej wycinek

zdjęcie JPEG ISO 100 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 100 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 200 po prawej wycinek

zdjęcie JPEG ISO 400 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 400 po prawej wycinek

zdjęcie JPEG ISO 600 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 600 po prawej wycinek

zdjęcie JPEG ISO 800 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 800 po prawej wycinek

zdjęcie JPEG ISO 1200 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 1200 po prawej wycinek

zdjęcie JPEG ISO 1600 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 1600 po prawej wycinek

zdjęcie JPEG ISO 2400 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 2400 po prawej wycinek

zdjęcie JPEG ISO 3200 po prawej wycinek

zdjęcie RAW ISO 3200 po prawej wycinek

Przyznam że i na tym polu aparat główny LG G5 mile zaskakuje, nie jest to oczywiście obraz ostry jak brzytwa, po powiększeniu widoczna staje się jego ziarnistość, tym nie mniej ilość rejestrowanych szczegółów jest naprawdę duża, a znów we właściwej traktując G5 kategorii, jest to wynik znacznie lepszy od wielu tanich aparatów kompaktowych. Na wyróżnienie zasługuje tu też fakt minimalnej odległości ostrzenia obrazu, wynosząca około 5 – 6cm. Zaskakujący jest tez fakt że w przypadku plików JPEG ilość szczegółów nie spada drastycznie aż do górnej wartości ISO = 3200! Podobny wynik dały zdjęcie RAW, przy czym już powyżej ISO1200 wyraźnie widoczny staje się kolorowy szum, acz nie jest on na tyle duży by negatywnie wpływał na ilość rejestrowanych szczegółów.


tekst, opracowanie i zdjęcia z wyłączeniem wariantów zdjęć poglądowych urządzeń i akcesoriów: Sebastian Nikiel 04.05.2017