artykuł: „LG G5 nowa jakość fotografii mobilnej czy ślepy zaułek technologii?” strona 5/11
ISO – darki…
Najboleśniejszym testem, obnażającym w przypadku każdego typu cyfrowego aparatu szumy matrycy są tak zwane „darki” czyli celowo skrajnie niedoświetlone zdjęcia, które następnie rozjaśnia się by określić ile dana matryca jest w stanie zarejestrować szczegółów w cieniu, oraz jak duże towarzyszą temu szumy… cóż z całą pewnością nie jest zaskoczeniem że tu ilość szumów zarówno w pliku JPEG jak i RAW jest już bardzo duża, a ilość rejestrowanych szczegółów drastycznie spada, tym nie mniej wciąż nie są to wyniki odbiegające od tego co proponują matryce cyfrowych aparatów kompaktowych w przedziale do 1500zł.
zdjęcie JPEG ISO 3200 po prawej wycinek
zdjęcie RAW ISO 3200 po prawej wycinek
Geometria obiektywu
Główny aparat 16Mpx
Omawiając poprawność geometrii obiektywu tylnego, głównego aparatu, smartfonu LG G5 muszę przyznać się że byłem… ogromnie zaskoczony jego jakością. Zaskoczony pozytywnie, bowiem zaburzenia geometrii obrazu są doprawdy symboliczne, podczas wykonywania zdjęć testowych w domu, jak i terenowych, nie stwierdziłem istotnych zaburzeń, czego można by się spodziewać po tak malutkich soczewkach. Jedynym dostrzegalnym zaburzeniem jest lekka dystorsja w RAW-ach, przy czym jest ona łatwa do korekcji, a jej zakres jest naprawdę mały. Bardzo dobrze to świadczy o marce LG i jakości zastosowanego obiektywu.
po lewej JPEG po prawej RAW
po lewej JPEG po prawej RAW
Aparat ultra szerokokątny 8Mpx
W tym przypadku nie ma zbytniego sensu omawiane geometrii obiektywu o kącie widzenia równym 135°, gdyż z oczywistych względów, wynikających z samej jego budowy, geometria jest skrajnie zaburzona, co jest kosztem tak szerokiego kąta widzenia, podobnie jak w każdym innym obiektywie typu rybie oko (fish-eye).
po lewej JPEG po prawej RAW / zdjęcia wykonane obiektywem szerokokątnym zawsze będą cechowały się sporym zaburzeniem geometrii
Przedni aparat 8Mpx
Tu przyznam że nie wykonywałem ze względu na jego przeznaczenie, specjalnie dokładnych testów z wykorzystaniem tablic kontrolnych, jednak podczas zabawy z tym aparatem zauważyłem z niemałym zdziwieniem że to właśnie on ma… najbardziej zaburzoną geometrię obrazu. Obiektyw aparatu odwzorowuje poprawnie fotografowany przedmiot, tudzież najczęściej zapewne twarze, wyłącznie jeśli ta znajduje się w centrum kadru, natomiast poprawność geometrii bardzo ulega pogorszeniu poza nim, a w rogach wykazuje bardzo silną dystorsję.
W praktyce oznacza to że jeśli nasz twarz znajdzie się w przy górnej, lub dolnej krawędzi zdjęcia zostanie komicznie rozciągnięta, a zdjęcia będą przypominać te z salonu… krzywych luster. Warto o tym pamiętać jeśli będziemy z ręki wykonywać przednim aparatem grupowe zdjęcie, bowiem osoby na brzegach kadru mogą zostać nienaturalnie zdeformowane. Jest to zaskakująca przywara aparatu, który przecież został przewidziany przede wszystkim do fotografii typu selphie…
Obiektyw przedniego aparatu odznacza się zaskakująco dużą wadą geometrii, tudzież dystorsji beczkowatej, w praktyce tylko elementy w centrum kadru posiadają dobrą geometrię, jeśli wykonamy zdjęcia twarzy osób blisko dolnej, lub górnej krawędzi ekranu twarz zostanie nienaturalnie zdeformowana – rozciągnięta…
Ostrość obrazu
Główny aparat 16Mpx
Przyjrzymy się raz jeszcze zdjęciom tablic kontrolnych i ich wycinkom, jak widać ostrość obrazu jest bardzo dobra zarówno w centrum jak i na brzegach dla plików JPEG, jeśli jednak przyjrzymy się plikom RAW sprawa wygląda już nieco inaczej, widoczna staje się utrata ostrości na brzegach, niedostrzegalna w plikach JPEG, co oczywiście oznacza ingerencję algorytmów wyostrzających obraz w przypadku tych ostatnich. Jednak i tu nie ma specjalnych podwód do narzekań.
Plik JPEG ISO50 po prawej wycinek z centrum kadru, ilość szczegółów, pomimo działania w tle algorytmów wygładzających i niwelujących szum jest bardzo duża, porównywalna z tą rejestrowaną w plikach RAW, przy czym spada poza centrum kadru aż do wyraźnej utraty szczegółów w rogach.
To samo co powyżej ujęcie – plik RAW, po prawe wycinek z środkowej części kadru, pomimo dużej liczby szczegółów widoczne stają się też szumy w cieniach, nieobecne w plikach JPEG co potwierdza działanie w tle algorytmów redukujących szum.
Aparat szerokokątny 8Mpx
Nie będzie zapewne dla nikogo specjalnym zaskoczeniem że w przypadku tego aparatu ostrość nie jest jego mocnym atutem… odpowiada za to nie tylko sam rodzaj obiektywu, ale przede wszystkim bardzo niska rozdzielczość matrycy. Skupiając się jednak na samej ostrości obrazu, jest ona poprawna tylko w centru, szybko spadając poza nim, aż do bardzo niskiej w rogach obrazu…
przykładowe zdjęcie z wykorzystaniem szerokokątnego obiektywu, po prawej jego wycinek – pliki JPEG
przykładowe zdjęcie z wykorzystaniem szerokokątnego obiektywu, po prawej jego wycinek – pliki wywołane z RAW-ów
Przedni aparat 8Mpx
Cóż jak pewnie zauważyliście dość niewiele miejsca poświęcam temu akurat aparatowi, gdyż generalnie ma on za zadanie służyć tylko jako dodatkowy aparat do zdjęć typu selphie i z tych zadań wywiązuje się bardzo dobrze, rozdzielczość matrycy rzędu 8Mpx, choć mogłaby by być większa, jest wystarczająca do wykonania udanego autoportretu, jednak już sama ostrość, ilość rejestrowanych szczegółów, po powiększeniu zdjęcia pozostawia wiele do życzenia… tym nie mniej nie występują tu istotne spadki ostrości, obraz zarówno w centrum, jak i na brzegach zachowuje podobną ostrość (z zastrzeżeniem zniekształcenia jego geometrii o czym było powyżej).
część V – zdjęcia terenowe
Główny aparat 16Mpx / zdjęcia nocne
W części tej przyjrzymy się nareszcie praktycznym efektom wykorzystania głównego aparatu fotograficznego LG G5, nic tak bowiem nie oddaje faktycznej jakości danego aparatu jak zdjęcia terenowe, część tą zaczynamy od szczególnie dla mnie interesujących zdjęć w słabym oświetleniu, tudzież nocnych, gdyż to właśnie takie warunki zawsze są największym wyzwaniem dla matrycy, a już szczególnie zdjęcia na długich czasach otwarcia migawki.
Dodam tu już zupełnie poza samym sednem tego artykułu, że model G5 jest pierwszym smartfonem w którym mogłem faktycznie wykonać zdjęcia nocne z prawdziwego zdarzenia, bez narzuconego przez oprogramowanie ograniczenia czasu otwarcia migawki, bez zmuszania do korzystania z gotowych trybów pracy zawsze obarczonych agresywnym działaniem algorytmów upiększających, stąd z nieskrywaną ciekawością podszedłem do wykonania tych właśnie zdjęć.
Możliwość rejestracji zdjęć na dłuższych otwarcia migawki pozwala na wykonywanie pięknych nocnych zdjęć przy niskich wartościach ISO, tu przykładowe fotografie wykonane w trybie RĘCZNYM ISO 50 czas otwarcia migawki 2 sekundy – pomimo że są to zdjęcia JPEG ilość szczegółów, dynamika obrazu, oraz balans bieli stoją na wysokim poziomie, co potwierdza poniższy plik RAW dla tego ujęcia…
To samo co po lewej na górze ujęcie wywołane z pliku RAW, jak widać balans bieli jest porównywalny z tym automatycznym, podobnie dynamika obrazu, wychodzą jednak nieobecne w plikach JPEG duże szumy (patrz wycinek po prawej) matrycy, co oznacza ingerencję w zdjęcie algorytmów niwelujących szum w plikach JPEG, w praktyce oznacza to że bywają sytuację gdy te ostatnie… dadzą gotowe od razu, lepsze wyniki.
Jak widać nie bez przyczyny LG zachwala możliwości fotograficzne modelu G5, w tym właśnie zdjęć nocnych, dostępność otwarcia migawki aż do 30 sekund pozwala na naprawdę wiele, a jasny obiektyw, sprawiają że nawet w złych warunkach oświetleniowych czasy te nie muszą być bardzo długie. Wszystkie zdjęcia zachwyciły mnie swoja jakością, bowiem w niczym nie ustępują aparatom kompaktowym z dolnej i średniej półki cenowej, co znacząco rozszerza możliwości wykorzystania aparatu tego smartfonu.
po lewej RAW ISO 50 obiektyw standardowy / po prawej JPEG w trybie prostym ISO400 – obiektyw szerokokątny
zdjęcia od lewej: statyw – plik RAW ISO 50 czas otwarcia migawki 6 sekund / statyw – plik JPEG ISO 50 czas otwarcia migawki 2,5 sekundy
Oczywiście jeśli przyjrzeć się zdjęciom zapisanym w surowym formacie RAW nie jest tak dobrze jak pokazują to zdjęcia zapisane w JPEG, co ponownie świadczy o ingerencji oprogramowania niwelującego szum i wyostrzającego obraz w zdjęcie, acz nawet w tym przypadku jakość nadal pozostaje na w pełni akceptowalnym poziomie. Dla porównania poniżej zamieściłem zdjęcia podobne tematycznie i wykonane w podobnych czasach otwarcia migawki trzema typami aparatu, z trzema różnymi wielkościami matryc, po lewej omawianego smartfonu LG G5, dalej wiernie mi służącego przez długie lata mega zoomu FUJIFILM Hs20 EXR z matrycą wielkości 1/2 cala, oraz po prawej bezlusterkowca FUJIFILM X-M1 z matrycą w formacie APS-C, ocenę różnic w jakości pozostawiam Wam…
LG G5 zachwycił mnie oferowaną jakością zdjęć nocnych, oraz możliwością pełnej kontroli nad parametrami ekspozycji, jakość zdjęć, szczególnie tych wywołanych z plików RAW w niczym nie ustępuję aparatom kompaktowym, tu porównanie trzech typów aparatów od lewej: LG G5 / FUJIFIILM Hs20 EXR / bezlusterkowiec z matryca w formacie APS-C FUJIFILM X-M1
Aparat szerokokątny 8Mpx / zdjęcia nocne
Podczas rejestracji nocnych zdjęć korzystałem zarówno z głównego jak i ultra szerokokątnego aparatu, tym bardziej że przełączanie pomiędzy jednym i drugim przebiega w sposób płynny, co pozwala na szybką rejestrację każdego danego kadru jednym i drugim aparatem.
Jak już zostało to szeroko opisane wcześniej, jakość obrazu z aparatu ultra szerokokątnego ze względu na matrycę o stosunkowo małej rozdzielczości wynoszącej 8Mpx, nie jest tak dobra, ani bogata w szczegóły jak z aparatu głównego, co staje się szczególnie widoczne po jego powiększeniu. Tym nie mniej nawet ten aparat jest zdolny do wykonania udanego nocnego zdjęcia, pod jednak tym samym warunkiem co w przypadku aparatu głównego – pełnego unieruchomienia, stąd wszystkie te zdjęcia wykonane zostały na statywie.
Również wykorzystując obiekty szerokokątny w fotografii nocnej jakość zdjęć okazuje się być dobra, przynajmniej póki ich nie powiększymy, ze względu na znacznie mniejszą ilość rejestrowanych szczegółów przez matrycę o rozdzielczości tylko 8Mpx, dodatkowym atutem tego obiektywu jest dynamicznie zniekształcona perspektywa pozwalająca rejestrować nietuzinkowe, o bardzo szerokim polu widzenia ujęcia, tu od lewej: tryb ręczny, f=2,4 ISO 50 czas otwarcia migawki 3,2 sekundy + statyw / tryb ręczny, f=2,4 ISO 50 czas otwarcia migawki 4 sekundy + statyw
zdjęcia od lewej: tryb ręczny, f=2,4 ISO 50 czas otwarcia migawki 3,2 sekundy + statyw / tryb ręczny, plik RAW, f=2,4 ISO 50 czas otwarcia migawki 3,2 sekundy + statyw
tekst, opracowanie i zdjęcia z wyłączeniem wariantów zdjęć poglądowych urządzeń i akcesoriów: Sebastian Nikiel 04.05.2017