filtr polaryzacyjny MARUMI DHG Circular P.L.D

SPRZĘT / kołowy filtr polaryzacyjny marki MARUMI model DHG Circular P.L.D

  • Typ: kołowy filtr polaryzacyjny
  • Producent: MARUMI
  • Model: DHG Circular P.L.D
  • Typ ramki: SLIM
  • Grubość filtra: 7mm (cały z gwintem zewnętrznym) / 5mm (ramka polaryzatorów)
  • Średnica gwintu: 58mm
  • Gwint zewnętrzny: TAK
  • Inne dostępne średnice: 37mm, 40,5mm, 43mm, 46mm, 49mm, 52mm, 55mm, 58mm, 62mm, 67mm, 72mm, 77mm, 82mm
  • Kolor ramki: czarny
  • Materiał ramki: aluminium
  • Wykończenie ramki: satynowe
  • Radełkowane krawędzie: TAK
  • Soczewki: szkło optyczne
  • Powłoki:
  • powłoka hydrofobowa / chroni przed wilgocią
  • odporna na tłuste plamy powłoka polaryzatora
  • powłoka AR Multi / redukuje odbicia powierzchniowe
  • pokrywa teflonowa na gwincie zewnętrznym / pozwala na płynny montaż i demontaż filtra
  • satynowe wykończenie soczewek / minimalizuje odbicia
  • 8 utwardzanych jonowych powłok antyodblaskowych
  • Regulacja polaryzatora: TAK / pierścień obrotowy
  • Waga: 20g
  • Gwarancja: od 12 do 24 miesięcy / w zależności od miejsca zakupu
  • Inne: wyczernione krawędzie polaryzatorów, ramka typu ultra slim

Przeznaczenie:

Kołowy, wielopowłokowy filtr, japońskiej firmy MARUMI, przepuszczający fale o określonej polaryzacji wobec zadanej płaszczyzny. Wygasza niechciane refleksy i odbicia światła na wodzie, szkle i innych płaszczyznach niemetalicznych. Pogłębia błękit nieba i poprawia jego kontrast, zwiększa nasycenie kolorów. Dedykowany do fotografii cyfrowej, wyposażony w ramkę typu slim, dostępny dla większości typów (średnic) obiektywów.

Charakterystyka i budowa…

Prosty model kubka termicznego, polskiej firmy Promis specjalizującej się w sprzedaży polskich i zagranicznych marek produkujących sprzęt AGD, ale też mającej w swej ofercie produktu własne, jak choćby omawiany kubek model TMF-C06. Pierwszą rzeczą która rzuca się w oczy w jego przypadku jest estetyczne, tu typowe dla marki Promis, opakowanie, kolejną wysoka estetyka i jakość wykonania kubka. Model posiada popularny, jednobryłowy kształt, bez zewnętrznego uchwytu, co z pewnością ułatwia przewożenie go w uchwycie samochodowym. Kolejną cechą która zwraca uwagę po wzięciu do ręki to niska waga kubka wynosząca 250g, pojemność modelu to 450ml.

Od wyglądu, szczególnie w przypadku kubków termicznych, ważniejszą wykładnią ich jakości jest oczywiście zdolność do termoizolacji, wynikająca z jego budowy, oraz użytych materiałów. W przypadku kubka TMF-C06 mamy do czynienia pod tym względem z mariażem dobrej jakości materiałów, oraz ascetycznego rozwiązania technologicznego. Model posiada bardzo prostą budowę, składa się z zewnętrznej okładziny, wykonanej z szczotkowanej stali, oraz wewnętrznego kubka wykonanego z tworzywa sztucznego. Obie warstwy łączą się ze sobą za pomocą śrubki, ulokowanej w jego podstawie i przykrytej okładziną ze sprężystej pianki, dobrze przeciwdziałającej ślizganiu się kubka po zróżnicowanych powierzchniach.

O wadze znaczenia wykorzystania filtrów fotograficznych pisałem na łamach witryny już kilkukrotnie (linki do artykułów na ten temat znajdziecie na końcu opracowania), jest to podstawowe narzędzie pozwalające na takie modyfikowanie rejestrowanego obrazu by wyeliminować niuanse samej optyki jak zjawisko łapania odbłysków, pozwalają też pogłębiać nasycenie barw, umożliwiają też wpływanie na długości otwarcia migawki i inne parametry ekspozycji.

Wśród szerokiego wachlarza dostępnych filtrów jednym z najbardziej podstawowych, których nie powinno zabraknąć w naszej torbie ze sprzętem fotograficznym jest właśnie kołowy filtr polaryzacyjny. Jest to filtr nakręcany na gwint obiektywu, co oznacza że stosowany może być wszędzie tam gdzie obiektyw aparatu w taki gwint wyposażono, zarówno w modelach kompaktowych, szczególnie z serii mega-zoom, jak i lustrzankach, oraz aparatach hybrydowych.

Przykładowe zdjęcia wykonane zestawem, aparat FUJI X-M1 obiektyw FUJINON XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + filtr polaryzacyjny MARUMI DHG Circular P.L.D w sprzyjających warunkach oświetleniowych, nasycenia barw, szczególnie zaś głębia błękitnego nieba jakie pozwala uzyskać ten filtr może zachwycić…

Omawiany filtr polaryzacyjny DHG Circular P.L.D jest produktem japońskiej marki MARUMI, firmy powstałej w 1952 roku i od tego czasu specjalizującej się w produkcji filtrów fotograficznych, oraz soczewek makro. Marka ta jest rozpoznawana na całym świecie, ceniona przez profesjonalistów, stale plasuje się w ścisłej czołówce producentów filtrów. Przedrostek w nazwie „DHG” (Digital High Grade) określa serię filtrów MARUMI powstałą w 2003 roku dla lustrzanek jednoobiektywowych. Filtry tego typu charakteryzują się wykorzystaniem wielowarstwowych powłok, oraz zaawansowanych materiałów. Nowszą od tej jest tylko seria filtrów EXUS powstała w 2013 roku.

Filtr polaryzacyjny MARUMI DHG Circular P.L.D wyposażono w ramkę typu slim, oraz nowoczesne, jonowe powłoki, brzegi soczewki wyczerniono by zmniejszyć zjawisko łapania blików podczas fotografowania pod ostrym kątem, z światłem z boku

Filtr DHG Circular P.L.D, posiada cienką ramkę typu slim o całkowitej grubości (bez gwintu) 5mm, co minimalizuje niebezpieczeństwo powstawania winiety, dodatkowo brzegi soczewek zostały wyczernione, co z kolei zmniejsza ryzyko łapania odbłysków (blików), które mogą powstać na powierzchni soczewki filtra przy padaniu promieni światła pod ostrym kątem (z boku). Filtr jak każdy polaryzacyjny posiada ruchomy pierścień umożliwiający dopasowania kąta i stopnia polaryzacji.

Filtr polaryzacyjny MARUMI DHG Circular P.L.D założony na aparat FUJI X-M1, jeden z dwóch z którym był testowany…

Pierścienie pracują gładko, z właściwym oporem, rant posiada radełkowanie, co ułatwia jego zdejmowanie i nakręcanie. Model dostarczany jest w plastykowym etui, o zmniejszonych w stosunku to typowych rozmiarach, oraz zaokrąglonych rogach, co ułatwia jego chowanie i wyciąganie (etui się nie haczy), pewnym niuansem tego pudełka jest dość złożona klamerka zapinająca, trudna do otwarcia jedną ręką. Na rancie filtra prócz informacji o typie i jego producencie umieszczono wskaźnik ułatwiający orientację w pozycji polaryzatora.

Filtr MARUMI DHG Circular P.L.D sprzedawany jest wraz z poręcznym etui z tworzywa sztucznego, o zmniejszonych w stosunku do typowych, rozmiarach oraz zaokrąglonych rogach.

Testy i wnioski praktyczne…

Filtr MARUMI DHG Circular P.L.D, plasuje się bardzo wysoko w rankingach filtrów polaryzacyjnych, w jednym z nich, zrealizowanym przez portal www.optyczne.pl, filtr uplasował się na 4 pozycji, wśród 20 ujętych w rankingu, a dodać trzeba że trafiły do niego wyłącznie zaawansowane modele. Jest to pozycja wyższa od posiadanego przeze mnie wcześniej filtra polaryzacyjnego marki HOYA model Pro1 Digital MC PL-C, również recenzowanego w dziale SPRZĘT (<<recenzja>>), a który zakończył swoją nieco ponad dwuletnią służbę w dość niefortunny sposób, gdy źle nakręcony odpadł i zniknął w śnieżnych zaspach, podczas jednego z wypadów w góry… to też notabene stało się przyczyną nabycia opisywanego teraz modelu MARUMI, choć przyznam że długo zastanawiałem się nad wyborem… przyczyną tego było bardzo wysokie zadowolenie z jakości obrazu, oraz wspaniałych nasyconych barw zgubionego filtra HOYA Pro1 Digital MC PL-C, oraz generalnie przyzwyczajenie do tej właśnie, również japońskiej i cenionej marki.

Inny, również znanej i cenionej japońskiej marki HOYA, filtr polaryzacyjny Pro1 Digital MC PL-C, który użytkowałem wcześniej, wyróżniał się wyjątkowo skutecznym polaryzatorem, zapewniając głębokie, nasycone barwy w większości warunków oświetleniowych. Podobnie jak omawiany filtr MARUMI DHG Circular P.L.D filtr ten wyposażono w ramkę typu SLIM, recenzję tego filtra znajdziecie również w dziale SPRZĘT <<kliknij by przejść do recenzji>>

Czynnikiem który przeważył o zakupie był jedyny, ale za to dość istotny, mankament filtra Pro1 Digital MC PL-C, opisany szerzej już we wspomnianej recenzji – wysoka wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne powłok polaryzatora. Filtr ten miał paskudną tendencję do bardzo łatwego rysowania powłok, co utrudniało też jego utrzymanie w czystości, szczególnie w terenie, podczas wypadów górskich. Kierując się właśnie tym doświadczeniem zdecydowałem się na produkt firmy konkurencyjnej, który przynajmniej teoretycznie powinien zapewnić jeszcze lepsze osiągi…

Poważną wadą filtra polaryzacyjnego HOYA Pro1 Digital MC PL-C była ogromna wrażliwość powłok na uszkodzenia mechaniczne: po lewej wymieniony filtr HOYA, gdzie już po krótkim użytkowaniu pojawiły się ryski, po prawej recenzowany filtr MARUMI DHG Circular P.L.D, który pomimo że użytkuję równie aktywnie w terenie jak filtr HOYA, charakteryzuje się o wiele większa odpornością powłok, do dnia dzisiejszego nie pojawiła się na nim ani jedna ryska, był to również jeden z powodów zmiany filtra HOYA na MARUMI…

Filtr nabyłem za 109zł pięć miesięcy temu u jednego ze sprzedawców na platformie aukcyjnej allegro, gdyż w sklepach stacjonarnych może on być droższy nawet o kilkadziesiąt złotych. Rzeczą która z pewnością zwraca uwagę, jest wysoka jakość wykonania. Filtr łatwo się nakręca i zdejmuje, wyposażono go również w szereg udogodnień, w tym powłokę teflonową zewnętrznego gwintu, pozwalającą na łatwe nakręcanie / odkręcanie filtra.

Filtr MARUMI DHG Circular P.L.D wyposażono w szereg zaawansowanych powłok, mających duże znaczenie użytkowe i często stanowiących prawdziwą różnice pomiędzy tanimi, a markowymi produktami, w tym przypadku mamy do dyspozycji aż sześć różnych powłok, wymienionych na wstępie, wśród których szczególnie ważna są powłoki: hydrofobowa, oraz minimalizująca powstawanie tłustych plam na soczewce, choćby w wyniku opalcowania, powłoka ta też ułatwia czyszczenie filtra. I rzeczywiście w praktyce ta ostatnia dobrze wpływa na komfort pracy z filtrem.

Przykładowe fotografie wykonane z wykorzystaniem filtra polaryzacyjnego MARUMI DHG Circular P.L.D, filtr wykazuje szczególnie dużą sprawność w mocno skontrastowanych scenach, szczególnie zimą w słoneczne dni, gdzie podkreśla formę i głębię kolorów, szczególnie błękitów, nieco gorzej pozostałego spektrum barw…

No właśnie pracy… to przecież najważniejszy z testów dla każdego sprzętu, czym innym bowiem są suche podawane przez producenta fakty, a nawet wyniki laboratoryjne, a czym innym wykorzystanie praktyczne. Przyznam się że mam tu pomimo już około pięciu miesięcy użytkowania mieszane uczucia… filtr ten potrafi bowiem zachwycić, wspaniale podbijając barwy, ich głębię i nasycenie, ale też i… nieco rozczarować.

Filtr MARUMI DHG Circular P.L.D plasuje się bardzo wysoko w rankingach filtrów polaryzacyjnych, najczęściej wyżej od jego poprzednika filtra HOYA Pro1 Digital MC PL-C, jednak pomimo że we wszystkich testach laboratoryjnych wykazuje on świetne parametry użytkowe, równomierność i trwałość powłok, w moim czysto subiektywnym odczuciu oferuje on nieco inną wrażliwość na barwy, w sprzyjających warunkach oświetleniowych mogąc rzeczywiście zachwycić, ale już w nieco słabszych rozczarować jeśli porównać jego skuteczność w filtrem HOYA, doświadczenia z tym ostatnim, skorelowane z pracą z filtrem MARUMI, prowadzą do wniosku że filtr ten ma tendencję do ochładzania barw, pięknie podbijając błękity, ale już gorzej radząc sobie z czerwieniami, oraz żółciami, do pracy wymaga też znacznie lepszych warunków oświetleniowych od filtra HOYA, tutaj porównanie skuteczności pracy obu filtrów: po lewej zdjęcie z wykorzystaniem filtra MARUMI DHG Circular P.L.D, po prawej z filtrem HOYA Pro1 Digital MC PL-C, pomimo że warunki oświetleniowe były zbliżone, jak i same parametry ekspozycji, widać jak bardzo różnią się nasycenia barw…

Już w wyobraźni widzę wielu oburzonych czytelników, wszak to MARUMI i to tak wysoko plasowany… tak to prawda i również dlatego właśnie sam zdecydowałem się na ten model, dlatego mówiąc że potrafi czasem rozczarować nie miałem na myśli absolutnie uwarunkowań technologicznych, te są na najwyższym poziomem tak jak i całościowo kultura pracy z filtrem, a co dla mnie bardzo istotne znacznie wyższa od wspomnianego filtra HOYA Pro1 Digital MC PL-C odporność na uszkodzenia mechaniczne powłok filtra, dość tu powiedzieć że po kilku miesiącach użytkowania tego ostatniego na soczewce było już pełno drobnych rysek, a na filtrze MARUMI nie ma do dziś ani jednej, chodzi tu wyłącznie o moje subiektywne odczucia… nie mają one więc nic wspólnego z jakością filtra jako taką, co dobrze ilustruję wyniki testów dostępnych w sieci, wszystkie powłoki są równe, zapewniające idealnie zrównoważony obraz, rzeczą która wywołuje u mnie owe mieszane odczucia są nasycenia barw.

Zdjęcia porównawcze z wykorzystaniem dwóch typów filtrów, od lewej: MARUMI DHG Circular P.L.D, po prawej z filtrem HOYA Pro1 Digital MC PL-C

Zdjęcia porównawcze z wykorzystaniem dwóch typów filtrów, od lewej: MARUMI DHG Circular P.L.D, po prawej z filtrem HOYA Pro1 Digital MC PL-C, w sprzyjających warunkach oświetleniowych również filtr MARUMI potrafi zachwycać pięknem i głębią barw…

W sprzyjających warunkach oświetleniowych, tudzież mocnym dziennym świetle, szczególnie zimą, lub podczas fotografowania wody, czy powierzchni odbijających światło, potrafi on doprawdy wzbić się na wyżyny zbliżając się, a nawet chwilami przewyższającymi skuteczność filtr HOYA, ale wystarczy by światło było słabsze, niebo pochmurne by barwy utraciły swe nasycenie, czasem stały się wręcz jakby „wyprane”… widać też tendencję że lepiej radzi on sobie z barwami o niebieskiej tonacji, lekko ochładzając barwy ciepłe. Jest to wyłącznie podkreślam subiektywna ocena na podstawie długiego użytkowania filtra HOYA Pro1 Digital MC PL-C, gdzie barwy te zawsze były głębokie i nasycone, zarówno w sprzyjających, jak i nieco mniej, warunkach oświetleniowych. Pod tym względem pomimo upływu czas wciąż mam mieszane uczucia i szczerze mówiąc gdyby tylko filtr HOYA posiadał równie dobre i odporne powłoki prawdopodobnie bym do niego powrócił…

Przykładowe zdjęcia z wykorzystaniem filtra MARUMI DHG Circular P.L.D

Filtr MARUMI DHG Circular P.L.D jak każdy podobny wpływa oczywiście na jasność obiektywu, wydłużając czas naświetlania, to informacja znana osobom posiadającym doświadczenie w pracy z filtrami, stąd zamieszczam ją tu dla użytkowników dopiero rozpoczynających swoją przygodę z nimi, tudzież filtrem polaryzacyjnym. Trzeba o tym bowiem pamiętać, gdyż w przypadku fotografowania w słabszym świetle może to powodować konieczność użycia statywu, lub skorygowania parametrów ekspozycji, przez zmniejszenie wartości przysłony, lub podbicie wielkości ISO. Przykład wpływu omawianego filtra na parametry ekspozycji ilustrują poniższe zdjęcia.

Jak każdy filtr polaryzacyjny tak i MARUMI DHG Circular P.L.D wpływa na ilość światła docierającą do matrycy aparatu, warto o tym pamiętać by odpowiednio skompensować tą różnicę, trzeba również brać na to poprawkę fotografując w słabszym świetle, gdyż konieczne może okazać się ustabilizowania aparatu za pomocą statywu. Zdjęcia porównawcze ilustrujące wpływ filtra na jasność zdjęcia, po lewej zdjęcie bez filtra: ISO=320, f-7.1, czas 1/20 sekundy – po prawej zdjęcie z tymi samymi parametrami z założonym filtrem MARUMI DHG Circular P.L.D

Zdjęcia porównawcze, parametry ISO=100, f-7.1, czas 2/100 sekundy od lewej: bez filtra polaryzacyjnego, w środku z założonym filtrem MARUMI DHG Circular P.L.D, po prawej również filtrem i skorygowaną różnicą dla uzyskania poprawnego oświetlenia sceny – ISO=100, f-7.1, czas 1,3 sek, jak widać jest to dość znaczny wpływ na długość czasu naświetlania, ma to swoje wady i zalety, tą ostatnią jest z pewnością możliwość uzyskania efektu jedwabistej, miękko rozmytej wody, choć w takim wypadku wymagany będzie statyw.

Podsumowanie – czy warto…

Z całą pewnością filtr MARUMI DHG Circular P.L.D jest produktem z górnej półki, wyposażonym w szereg zaawansowanych technologii, jest wykonany wyjątkowo starannie i precyzyjnie, a biorąc pod uwagę odporność powłok, traktowany właściwie powinien służyć nam długie lata. Z pewnością również jest to filtr który potrafi zachwycić wpływem na kolorystykę i klarowność zdjęć, jest to więc produkt który pomimo moich, co znów pozwolę sobie podkreślić – subiektywnych wyłącznie – wrażeń z jego użytkowania, mogę polecić, acz z tym zastrzeżeniem że jeśli wcześniej pracowaliście na filtrach HOYA możecie odczuwać pewien dyskomfort w wyglądzie i stopniu nasycenia barw…

Filtr MARUMI DHG Circular P.L.D charakteryzuje się bardzo wysoką jakością wykonania, jego powłoki są jednorodne i zapewniają skuteczną pracę…

.

Zalety:

  • skuteczna redukcja odbłysków
  • skuteczna praca polaryzatora
  • ramka typu slim eliminująca zjawisko winiety
  • staranne i precyzyjne wykonanie
  • dobrej jakości materiały
  • zaawansowane powłoki
  • wysoka odporność powłok na uszkodzenia mechaniczne

Wady:

  • cena

.

Testowany z aparatem:

.

Data i miejsce zakupu:

  • 05.10.2015

Cena w chwili zakupu:

  • 109zł

.

Średnia cena na dzień 30.03.2016:

  • w zależności od średnicy filtra od 115zł (dla 52mm) do 215zł (82mm) info: www.fotozakupy.pl

.

Opracowania powiązane / praca i jej efekty z wykorzystaniem filtrów / recenzje innych filtrów:

artykuły:

recenzje / dział „SPRZĘT”:

.

Przydatne linki:

.

oficjalna strona marki:

www.marumi-foto.pl


tekst, opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu. Niniejsza recenzja nie powstała na zamówienie firm trzecich, nie była również przez takowe sponsorowana.