SPRZĘT / smartfon Xiaomi 13T / strona 10/14
- Dane techniczne
- Trudny wybór
- Zestaw sprzedażowy
- Materiały, budowa warianty, wymiary i waga…
- Podzespoły – czyli co skrywa wnętrze 13T
- MIUI 14, Android i dziwna antyreklama
- Turbo czy jednak nie turbo – czyli rzecz o ładowaniu
- Co oferuje wielka foto-wyspa, czyli rzecz o fotografii
- Interfejs aplikacji aparat
- tylna foto-wyspa / aparat standardowy
- aparat standardowy / ogólna jakość obrazu
- Tylna foto-wyspa / teleobiektyw
- teleobiektyw / ogólna jakość obrazu
- aparat standardowy i teleobiektyw – geometria…
- Makro czy nie marko?
- Fotografia pod światło
- Aberracje? Jakie aberracje…
- RAW mocny atut czy kolejna sztuczka
- Szumy – czyli RAW (powinien) prawdę powie…
- Stabilizacja optyczna
- Zdjęcia we wnętrzach i nocne
- Zoom – czyli stała bolączka fotografii mobilnej
- Aparat szerokokątny / ogólne cechy i jakość obrazu
- Selfie – znak czasów…
- Leica Vibrant / Leica Authentic – różnice
- Fotografia – podsumowanie – wady i zalety…
- Wideo
- Na zakończenie…
- Przydatne linki
- Opracowania powiązane w dziale „SPRZĘT”
- GALERIA
.
Wideo…
Od razu pozwolę sobie uprzedzić że ta część będzie zdecydowanie mniej szczegółowa od tej poświęconej fotografii. W sekcji tej omówimy ogólne możliwości i tryby pracy pod kątem rejestracji klipów wideo. Trzeba przyznać że marka Xiaomi zadbała aby model 13T oferował nam w tym zakresie duże możliwości, spójrzmy wpierw na parametry techniczne…
Nagrywanie aparatem głównym i teleobiektywem
Zarówno aparat główny jak i teleobiektyw wyposażono w autofocus, oraz stabilizację optyczną. W przeciwieństwie do fotografii aplikacja aparatu w trybie wideo umożliwia nam manualne włączenie lub wyłączenie stabilizacji. Oczywiście z racji jej wpływu na klip, o ile tylko nie kręcimy ze statywu, stabilizacja powinna pozostać włączona. Pomimo że procesor teoretycznie umożliwia zapis obrazu z rozdzielczością 4K (3840 × 2160 px) z szybkością 60 klatek na sekundę, w praktyce został on ograniczony wyłącznie do 30 klatek. Prędkość 60 klatek na sekundę dostępna jest dopiero po zmniejszeniu rozdzielczości obrazu do 1080p (1920×1080 px).
Procesor MediaTek Dimensity 8200-Ultra umożliwia zapis obrazu równocześnie z aż trzech kamer, o maksymalnej rozdzielczości matrycy 32 megapikseli i to w trybie pełnego 4K 60 fps, z równoczesnym włączonym trybem HDR. Pisząc ten tekst w tym miejscu miały się znaleźć uwagi że marka Xiaomi nie wykorzystała w pełni potencjału procesora, gdyż długo nie udało mi się znaleźć możliwości równoczesnego zapisu z przedniej i tylnej kamery (dual viev video), w końcu to się udało, ale o tym za moment.
Xiaomi 13T – klip testowy / Full HD / 1920×1080 px 30 klatek na sekundę / stabilizacja optyczna włączona / nagranie z ręki
Powracając do wątku związanego z funkcją HDR, zaskakuje nieco brak dostępności do bezstratnego zoomu po włączeniu tej funkcji w trybie wideo. Jeśli to uczynimy z ekranu aplikacji znika dostęp do przełącznika pomiędzy obiektywami (standardowym 1x / teleobiektywem 2x / szerokokątnym 0,6x), pozostaje nam wyłącznie dostęp do zoomu realizowanego cyfrowo po włączeniu nagrywania w zakresie od 1 do 6x, co oczywiście daje znacznie gorsze efekty od fizycznej zmiany aparatu i obiektywu.
Dobrze do sobie ponarzekałem, pora wymienić jakieś zalety. Na szczęście tych nie brak, klipy rejestrowane już w trybie 1080p główna kamerą oraz teleobiektywem, odznaczają się świetną dynamiką tonalną, dużą ilością rejestrowanych detali oraz piękną kolorystyką. Na duże brawa zasługuje również świetne działanie stabilizacji optycznej. Testowe klipy celowo kręciłem z szybko jadącego, po nierównej szosie, samochodu. Inny, z ręki, podczas szybkiego marszu z góry, przy słabym wieczornym świetle, podczas zamglenia. W obu przypadkach stabilizacje wespół z algorytmami robi świetną robotę. Obraz nie faluje, jest płynny, brak charakterystycznych przycięć i opóźnień. Nieco inaczej sprawy mają się w sytuacji nagrywania ruchu w warunkach nocnych. Tu pojawiają się spodziewane problemy, tudzież lekkie falowanie obrazu, gorsza stabilizacja i praca autofokusu. Radykalnemu pogorszeniu ulega też jakość samego obrazu, z oczywistych bowiem względów automatyka mocno podbija wartość ISO.
Xiaomi 13T – klip testowy / Full HD / 1920×1080 px 26 klatek na sekundę / stabilizacja optyczna włączona / nagranie z ręki – nagrywając nocą pojawiają się typowe problemy, tudzież lekkie falowanie obrazu, gorsza stabilizacja i praca autofocusu.
Nie można również narzekać na skuteczność autofocusu w przypadku nagrań z kamery głównej, nieco gorzej radzi sobie jego celność w przypadku teleobiektywu, tu nie tyle ją gubi co nieco dłużej reaguje na zmianę punktu ogniskowania. Nieco zastrzeżeń natomiast można mieć do działania funkcji HDR. Podobnie jak w przypadku fotografii w większości sytuacji działa ona poprawnie, zwiększając zakres tonalny, umożliwiając rejestrację większej ilości detali w partiach zacienionych i mocno oświetlonych. Zdarza się jednak, szczególnie w przypadku nagrywania pod słońce że funkcja HDR zareaguje zbyt agresywnie. W takim przypadku kolory bywają cukierkowe, a obraz mocno rozjaśniony i zbyt wyostrzony, na szczęście są to sytuacje incydentalne, a gdy się pojawi zawsze możne po prosu ją wyłączyć.
Do plusów na pewno należy też zaliczyć skuteczną redukcję szumów obrazu podczas kręcenia klipów wideo z obu wymienionych kamer w złych warunkach oświetleniowych. Co ciekawe również skuteczność autofocusu pozostaje na podobnym poziomie jak podczas kręcenia klipów w świetle dziennym. Dla równowagi i na koniec tej części należy wspomnieć o problemach z kręceniem klipów pod światło. W takim przypadku ujawniają się te same problemy optyki co w przypadku fotografii, wykazuje ona tendencje do łapania blików, flar i komy. Nie pojawia się natomiast tendencja do zaburzeń geometrii, ani aberracji chromatycznych.
Xiaomi 13T – klip testowy / 4K / 3840 x 2160 px 30 klatek na sekundę – HDR 10 Plus / obiektyw główny 24 mm / stabilizacja optyczna włączona / nagranie z ręki – również w przypadku nagrań wideo zdarza się że automatyka popełnia ten sam błąd co w przypadku zdjęć – niewłaściwie dobiera parametry funkcji HDR jak w przypadku tego klipu, gdzie doszło do zbytniego rozbielenia obrazu i nasycenia barw.
Nagrywanie aparatem szerokokątny
Klipy rejestrowane za pomocą obiektywu szerokokątnego, sprzężonego z 12 Mpx matrycą, umożliwiają zapis we wszystkich rozdzielczościach dostępnych z poziomu kamery głównej i teleobiektywu, tudzież: 720p 30fps, 1080p 30 fps lub 60 fps i 4K z szybkością 30 fps. Ogniskowa obiektywu z ekwiwalentem 15 mm powinna dać kąt widzenia wynoszący około 85 ~ 87°, co powinno umożliwić rejestrację obrazu o bardzo szerokim kącie.
Faktycznie tak właśnie, równocześnie jednak obiektyw tego typu trapią dość typowe dla takich konstrukcji problemy, to jest utrata ostrości na obrzeżach kadru, oraz utrata jasności. Nie do uniknięcia są też problemy z geometrią obrazu, choć wyraźnie w przypadku nagrań korygowane z poziomu oprogramowania. Pojawia się spora dystorsja beczkowata, brak jednak istotnej aberracji chromatycznej.
Kamerę z obiektywem szerokokątnym nie wyposażono w mechanizm autofocusu, ani stabilizację optyczną. Pomimo jednak tego przyznać trzeba że cyfrowa redukcja potrząśnięć spisuje się całkiem nieźle. Nawet podczas rejestracji dynamicznych scen, szybkiego poruszania kamerą, obraz pozostaje płynny i ostry. Automatyka robi tu więc dobrą robotę. Poza opisanymi problemami wynikającymi z szerokości i jasności optyki obraz cechuje duża ilość szczegółów, trafny balans bieli oraz poprawne nasycenie barw.
Xiaomi 13T – klip testowy / Full HD / 1920×1080 px 30 klatek na sekundę / obiektyw główny 24 mm / stabilizacja optyczna włączona
Nagrywanie aparatem przednim
Przednia kamera wyposażona w 20 Mpx sensor należy z pewnością do mocnego akcentu Xiaomi 13T. W przypadku fotografii aparat ten wylegitymował się niezłymi wynikami, zdjęcia cechowały się efektowną plastyką oraz niezłą dynamiką tonalną. W przypadku nagrań wideo mamy do dyspozycji dwie rozdzielczości klipów 720p (1280×720 px) i 1080p (1920×1080 px), oba z prędkością zapisu 30 klatek na sekundę.
Jak przystało na przednią kamerkę, dedykowaną przede wszystkim do zdjęć i nagrań typu selfie, w trybie wideo mamy do dyspozycji szereg upiększających, ale i zmieniających charakter obrazu, filtrów. Po dotknięciu wielokrotnie już wspomnianej ikonki z różdżką w prawym dolnym rogu ekranu otwiera się przed nami dostęp to trzech ich typów, dzielących się na kolejne:
- bokeh – filtr symulujący rozmycie tła właściwe dla danej przysłony, do wyboru mamy tu zakres od f/1 do f/16
- upiększenie – filtr wygładzający skórę, regulowany w zakresie od 0 do 100
- filtry:
- normalny
- BBP
- Tajemnica
- Limonka
- Tango
- Fantazja
- Sen
- Karmen
- Lato
- Złote wibracje
- Spotkanie
- Nordycki
- Rzym
Kwestią osobista jest chęć wykorzystania którego z powyższych filtrów. Najbardziej interesujący wydaje się tu filtr „bokeh” symulujący głębię rozmycia pola dla zadanej przysłony. Pozwala to efektownie wyodrębnić osobę nagrywaną z tła, warto jednak dodać że przy ustawieniu wartości skrajnej f = 1 zdarzają się błędy symulacji na krawędziach obszaru ostrości. Problemy te nasila ruch, wydaje się że najlepszym optimum jest przedział od f/2 do f/2.8.
Pomimo że apartu nie wyposażono w optyczną stabilizację, jego elektroniczna wersja dobrze sobie radzi ze stabilizacją nagrań, również w gorszych warunkach oświetleniowych. Aparat wyposażono w moduł detekcji i śledzenia aż 15 twarzy. Należy tu pochwalić jego skuteczność, choć najlepiej sprawuje się on w przypadku śledzenia kilku osób, w przypadku większej grupy rzadko, ale jednak zdarzają się błędy. Globalnie nagrania stoją na wysokim poziomie, kolorystyka jest głęboka acz nie przesycona, na plus plastyka obrazu oraz liczba rejestrowanych detali.
Xiaomi 13T – klip testowy / Full HD / 1920×1080 px 30 klatek na sekundę / obiektyw główny 24 mm / stabilizacja optyczna włączona – tryb wideo umożliwia nałożenie na obraz jeden z kilkunastu dostępnych filtrów barwnych.
Wideo – pozostałe tryby…
Opisane typy nagrań wideo nie wyczerpują oczywiście dostępnych tu trybów, prócz nich do dyspozycji mamy kilka dodatkowych, bardziej kreatywnych, choć dedykowanych raczej do krótszych nagrań. Z poziomu menu tylnych aparatów, po przejściu do opcji „więcej” pojawiają się kolejne tryby:
- film krótkometrażowy
- wideo w zwolnionym tempie – do wyboru mamy tu dwie rozdzielczości nagrania 720p i 1080p oraz liczbę klatek: 120, 240, 960
- film poklatkowy – w trybie tym możemy dostosować takie parametry jak:
- prędkość nagrania: 4x, 10x, 15x, 30x, 60x, 90x, 120x, 150x, 300x, 450x, 600x, 900x, 1800x
- czas trwania:
- nieskończoność
- 10 minut
- 20 minut
- 30 minut
- 40 minut
- 50 minut
- 60 minut
- 80 minut
- 100 minut
- 120 minut
- 160 minut
- 200 minut
- 240 minut
- co niezwykłe, w trybie tym możliwe jest też możliwe manualne dopasowanie parametrów ekspozycji:
- AWB – balans bieli
- AF – autofokus / do wyboru tryb automatyczny i manualny
- S – tryb automatyczny / manualny w zakresie od 1/400 sekundy do 1/30 sekundy
- ISO – tryb automatyczny / manualny w zakresie od 50 do 12 800
- EV – korekta w zakresie – 4 / +4 EV
- w trybie tym możemy zmienić również wygląd nagrania korzystając z kilkunastu dostępnych, znanych już nam nakładek:
- normalny
- Leica VIV
- Leica NAT
- Leica BW NAT
- Leica BW HC
- Leica SEPIA
- Leica BLUE
- BBP
- Tajemnica
- Limonka
- Tango
- Fantazja
- Sen
- Karmen
- Lato
- Złote wibracje
- KG200
- Spotkanie
W miejscu tym powracamy do wątku długo poszukiwanego trybu „dual viev” czyli możliwości nagrywania klipu z równocześnie z przedniej i tylnej kamery. Tryb ten ukryto w pierwszym z wymienionych, tudzież „Film krótkometrażowy”. Trzeba przyznać że marka porządnie się napracowała aby schować ten tryb w możliwie nieintuicyjny sposób…
Przyjrzyjmy się teraz jakie tryby są ukryte jeszcze w sekcji „Film krótkometrażowy”:
- Krótkie wideo – dostępne są tu dwie rozdzielczości nagrania 1080 p / 720 p – tryb umożliwia zmianę wyglądu wideo, po dotknięciu jednej z czterech ikonek zgrupowanych po dwie przy lewej krawędzi i dwie przy prawej. Pierwsza w kształcie kwadratu z krzyżem w środku otwiera dostęp do kreatywnych filtrów zmieniających wygląd klipu w obraz jaki można zboczyć w zabawce typu kalejdoskop, do wyboru mamy tu sześć typów transformacji.
- Podwójne wideo – dostępna jest tu rozdzielczość nagrania 1080 p – jak już tryb ten wiemy umożliwia równoczesne nagrywanie klipu z przedniej i tylnej kamery
- Film krótkometrażowy – dostępna jest tu rozdzielczość nagrania 1080 p – ostatnia sekcja która umożliwia wybór spośród sześciu nakładek, każda o nieco innym charakterze:
- Nostalgia
- Party
- Cuisine
- Neverland
- Pets
- Breeze
Film krótkometrażowy umożliwia wybór spośród sześciu nakładek, każda z nich o nieco innym charakterze: Nostalgia, Party, Cuisine, Neverland, Pets, Breeze.
Co istotne możemy zdecydować jaka część podkładu – filtra, ma zostać wykorzystana w nagraniu. Po dokonaniu wyboru nagrywamy pierwszą sekwencję, potem kolejna i kolejną, by na końcu po ściśle określonym dla danej nakładki czasie zmontować z tych ujęć jeden klip. Oczywiście można potem takie nagranie dodatkowo edytować już z poziomu aplikacji GALERII. Warto jeszcze dodać że prócz filtra „Nostalgia” resztę trzeba pobrać i zainstalować. Proces ten jednak bardzo krótko i przebiega w tle.
Jak widzimy ilość dodatkowych trybów nagrań wideo jest naprawdę spora, pozwala na tworzenie ciekawych, kreatywnych, a czasem zabawnych klipów. Należy tu więc markę Xiaomi pochwalić za tak rozbudowaną funkcjonalność sekcji wideo, z jednym zastrzeżeniem – tym samym jakie pojawiało się przy omawiany nakładki systemowej MIUI, nieco chaotycznego układu rzeczowych dodatkowych trybów wideo.
WIDEO – wady i zalety…
- zalety:
- możliwość manualnego wyłączenie stabilizacji optycznej
- maksymalny zapis klipu w rozdzielczości 4K (3840 × 2160 px) choć tylko z 30 klatkami na sekundę
- możliwość zapisu klipu z prędkością aż 60 klatek na sekundę – jednak tylko w rozdzielczości 1080p (1920×1080 px)
- klipy rejestrowane główna kamerą oraz teleobiektywem odznaczają się świetną dynamiką tonalną, dużą ilością rejestrowanych detali oraz piękną kolorystyką
- znakomite działanie stabilizacji optycznej w aparacie standardowym i teleobiektywie
- brak efektu pływania w przypadku rejestracji dynamicznych scen
- skuteczne działanie autofokusu podczas nagrywania za pomocą aparatu głównego i teleobiektywu
- skuteczne działanie systemu śledzenia twarzy w obiektywach: głównym, teleobiektywie oraz portretowym (przednim)
- brak tendencji do istotnych zaburzeń geometrii w nagraniach z aparatu głównego i teleobiektywu
- brak aberracji chromatycznych w nagraniach z aparatu głównego, teleobiektywu i przedniego
- szeroki zakres widzenia obiektywu szerokokątnego
- skuteczne działanie stabilizacji elektronicznej w aparatach przednim i szerokokątnym
- duża liczba dodatkowych trybów wideo
- tryb umożliwiający równoczesne nagrywanie z przedniej i tylnej kamery
- kilkanaście filtrów Leica
- możliwość nagrywania klipów w zwolnionym tempie aparatem głównym i teleobiektywem z prędkością do 960 klatek na sekundę
- efektowne rozmycie tła w przypadku rejestracji przednim aparatem portretowym
.
- wady:
- ograniczenie maksymalnej liczny klatek rejestrowanych w trybie 4K
- większa tendencja do utraty ostrości w przypadku korzystania z obiektywu szerokokątnego
- po włączeniu funkcji HDR oprogramowanie wyłącza dostęp do bezstratnego zoomu (zmiany fizycznego obiektywu) umożliwiając korzystanie tylko z sześciokrotnego powiększenia cyfrowego
- incydentalnie zbyt agresywne działanie funkcji HDR i wyostrzanie obrazu
- podczas kręcenia klipu aparatem szerokokątnym pojawia się spora dystorsja beczkowata
.
.
Drogi czytelniku, niezmiernie się cieszę że odwiedziłeś moją stronę. Jeśli niniejsza recenzja okazała się pomocna, miło mi będzie jeśli wesprzesz mnie w mojej drodze, możesz to zrobić dokonując wpłaty na subkonto fundacji SŁONECZKO, wspierając moją walkę z chorobami (dane do wpłat «znajdziecie tutaj») – za każdy najmniejszy datek z góry serdecznie dziękuję!
.
SPRZĘT / smartfon Xiaomi 13T / strona 10/14
tekst, opracowanie i grafiki: Sebastian Nikiel 15.02.2024
Wykorzystane cytaty, zdjęcie, grafiki, loga, zrzuty ekranów aplikacji i stron internetowych, związane z omawianym produktem, zaprezentowano w niniejszym opracowaniu zgodnie z art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem.
Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org
Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.