artykuł Wybieramy statyw fotograficzny

artykuł: „Wybieramy statyw fotograficzny” strona 3/5

.Grupa IV.

statywy specjalne, oraz akcesoria dodatkowe

Granica pomiędzy drugą, a czwartą z opisywanych grup jest wyjątkowo płynna, owszem znajdą się tu modele które łatwo wyróżnić, jednak będzie i wiele takich które tylko detalami różnią się od typowego tripodu z drugiej grupy. Przypominam tu że globalnie są to umowne grupy, gdzie podział dokonano pod kątem budowy i zastosowań. Mocno upraszczając przyjmijmy więc że do grupy czwartej zaliczamy statywy do zadań specjalnych, tudzież stacjonarnej fotografii studyjnej i terenowej fotografii makro, z lotu ptaka i innych nietypowych zastosowań.

Przykłady tematów których zarejestrowanie możliwe było w taki sposób z wykorzystaniem statywu, tu TRIOPO C-158, od lewej: kaskady potoku Barbara, Dolina Wapienicy, Beskid Śląski / kropla wody na piórku gołębia, fotografia wykonana w domowym atelier

Ciężkie statywy studyjne foto i wideo

Wśród dostępnych w tej grupie statywów najważniejsze będą z pewnością ciężkie o specjalnej, wzmacnianej konstrukcji nóg, statywy do pracy studyjnej, lub rzadziej wymagającej wysokiej stabilizacji i udźwigu pracy w terenie. Modele takie jak łatwo się domyślić odznaczają się wysoką wagą własną rzędu od kilku do kilkunastu nawet kilogramów, dodatkowymi rozpórkami wewnętrznymi nóg, czasem zdublowanymi sekcjami nóg statywu. Pojawia się tu również często znane z tanich modeli aluminiowych, choć oczywiście niebotycznie trwalsze i precyzyjniej wykonane, korbowe mechanizmy unoszące i opuszczające kolumnę centralną, ze względu na ich wagę, oraz dedykowaną wagę sprzętu. Bywają i modele, łączące cechy statywów fotograficznych i wideo, umożliwiających pracę z jednymi i drugimi, pozbawione w ogóle kolumny centralnej. Statywy takie typu często posiadają zdolną do dużych udźwigów, precyzyjną głowicę olejową. Jak łatwo się domyślić cechą wspólną takich modeli jest ich wysoka, czasem ultra wysoką wynosząca kilkanaście tysięcy złotych cena, z racji tego że nie znajdują się one zasadniczo w kręgu naszych zainteresowań w kontekście tego artykułu, na tym zakończę ich omawianie, poniżej znajdziecie kilka przykładów takich właśnie statywów do zadań ekstremalnych.

W przypadku bardziej zaawansowanych zadań fotograficznych, w pracy studyjnej, przyrodniczej lecz o bardziej stacjonarnym charakterze, lub pracy z wykorzystaniem ciężkich zestawów fotograficznych, jak widoczny na zdjęciu po prawej, potrzebny będzie nam cięższy, odznaczający się wysoka stabilnością model statywu, tu po lewej i w środku statyw studyjny foto-wideo o wadze 6,5kg marki CineGEN model CG-6100 wyposażony w głowicę olejową – zdjęcie: www.cinegen.eu/pl / Przykład pracy z wykorzystaniem ciężkiego teleobiektywu, wymagającego pewnego i stabilnego podparcia / zdjęcie: Pixabay – www.pixabay.com/pl

Kolejni przedstawiciele segmentu statywów dedykowanych do pracy w studio, z ciężkimi zestawami fotograficznymi, lub kamerami wideo, od lewej: KINGJOY VT-2500 / Weifeng Group WF717 / Manfrotto PRO Geared wyposażony w korbowy mechanizm unoszący kolumnę centralną / Benro A573TBS7 z olejową głowicą S7

Miniaturowe statywy stołowe

Zupełnie inną, wręcz skrajnie odmienną od powyższej, grupą tripodów są tak zwane „mini-statywy”, oraz statywy stołowe. Są to niewielkie modele, dedykowane do ujęć zbliżeniowych, tudzież makro, fotografii produktowej, ujęć z żabiej perspektywy (z poziomu niewiele wyższego, lub równego gruntowi). W grupie tej znajdziemy proste, wręcz ascetyczne modele wykonane z tworzyw sztucznych, z już zintegrowaną, najczęściej kulową głowicą, pozbawioną szybko-złączki, które pozwalają na zamocowanie aparatu kilka, do kilkunastu centymetrów nad poziomem gruntu, niektóre modele posiadają regulację kąta wychylenia nogi, inne te najprostsze mają ją stałą. W grupie tej można znaleźć wiele nietypowych, kieszonkowych rozwiązań, od prostych płytek z tworzywa z odchylanymi łapkami pełniącymi funkcję podpórek, po typowych przedstawicieli o wyglądzie odwołującym się do zminiaturyzowanych, mocno uproszonych przedstawicieli grupy drugiej. Statywy takie mogą pełnić rolę przydatnego zapasu awaryjnego, lub statywu dodatkowego.

Osobną grupą statywów są miniaturowe statywy stołowe, mogą one być wykonane z różnego rodzaju materiałów, od tworzyw sztucznych po stoy lekkich metali, mogą też mieć bardzo rożną formę i wielkość. Powyżej przedstawiciel tego segmentu, chińskiej marki Neewer, model M225 z głowicą CK30, będący miniaturową kopią typowego tripoda, z wszystkimi jego zaletami, w tym wymienną głowicą, wysuwanymi i odchylanymi nogami, oraz wysuwaną kolumną centralną, jego zakres pracy to 23 do 49cm.

Minimalistyczni przedstawiciele niewielkich statywów stołowych, modele takie mają często bardzo niski udźwig, mocno ograniczający ich potencjalne zastosowanie w fotografii, brak w nich też szybko-złączki, wyposażone są zazwyczaj w proste zintegrowane głowice, lub tylko gwint pozwalający na dokręcenie aparatu…

Po lewej i w środku lekki, kieszonkowy, jednak bardziej funkcjonalny od powyższych przykładów, niewielki statyw stołowy chińskiej marki Neewer / po prawej malutki statyw kieszonkowy marki Manfrotto PIXI EVO o dość dużym udźwigu 2.5kg pozwalającym na zamontowanie do niego typowej amatorskiej lustrzanki ze standardowym obiektywem, lub dowolnego bezlusterkowca – zdjęcie: www.manfrotto.com.pl

Niskie i średnie statywy do 130cm

Kolejnymi statywami łączącymi wszystkie cechy kultury pracy znanej z typowych statywów opisanych w grupie drugiej, w tym wymienne głowice, sekcyjną budowę nóg, stanowią niskie, przeciętnie od 25 do 130cm statywy. Dedykowane są one do ujęć zbliżeniowych i makro, sprawdzą się jednak równie dobrze wszędzie tam gdzie nie są potrzebne wysokie tripody, również w fotografii terenowej. Upraszczając są one wierną, zminiaturyzowaną kopią swych większych braci, acz wśród różnić często natrafimy na dodatkową rozpórkę pomiędzy nogami, która ogranicza ich kąt wychylenia, ale równocześnie wydajniej stabilizuje je podczas pracy.

Niszę pomiędzy statywami stołowymi, a typowymi przedstawicielami tripodów powyżej 130cm wypełniają statywy o wysokości od 25 do 130cm, tu od lewej trzej przedstawiciele tego segmentu: Neewer Mini Travel / w środku VELBON EX-Macro wysokość transportowa: 20,3cm – maksymalna: 56,3cm – cena około 90zł, zdjęcie: www.velbon-statywy.pl / po prawej Statyw fotograficzny Manfrotto MKBFR1A4D-BH BEFREE ONE – cena około 460 – 500zl, wysokość transportowa: 32cm – maksymalna: 130cm, zdjęcie: www.manfrotto.com.pl

Modele takie w zależności od ich jakości, ceny i zastosowanych materiałów, bywają wyposażane, jak wspomniałem, w wymienne głowice, lub w przypadku tanich wariantów z tworzyw sztucznych w głowice trwale zintegrowane, również z tworzywa sztucznego. Z pewnością szukając takiego małego statywu należy zwrócić uwagę na dwie ich cechy – maksymalny udźwig (tak aby odpowiadał on wadze naszego sprzętu, plus stosowna rezerwa), oraz właśnie wymienna głowica.

Elastyczność współczesnych modeli statywów pozwala na pracę z bardzo zróżnicowanymi tematami fotograficznymi, od studio, przez fotografię pejzażową, po fotografię makro, tu dwa przykładowe ujęcia wykonane z wykorzystaniem statywu TRIOPO C-158 / autor: Sebastian Nikiel

Sprytne ośmiorniczki…

Odrębną kategorią małych statywów są modele o giętkich nogach. Statywy takie najczęściej posiadają wysokość zbliżoną do modeli stołowych, są więc wyjątkowo poręczne, lekkie i uniwersalne. Ich cechą wspólna jak łatwo się domyślić są giętkie nogi. Spotkamy się tu z kilkoma typami rozwiązań ich budowy, przy wszystkie opierają się o wykonany ze sprężystego i elastycznego metalu rdzeń w gumowej powłoce, lub rdzeń z grubego elastycznego tworzywa, czasem mamy do czynienia z kombinowanymi wariantami obu. Modele takie bywają od wyglądu ich ramion nazywane też „ośmiornicami”.

Innym typem statywów, cieszących się sporą popularnością ze względu na ich małe rozmiary, niską wagę, oraz duży potencjał fotograficzny są elastyczne miniaturowe statywy umożliwiające ich montaż / ustawienie, na bardzo zróżnicowanych elementach otoczenia, jak drzewa, znaki, słupy i wiele innych. Modele takie ma w swojej ofercie większość producentów, którzy różnie rozwiązują kwestię ich budowy, acz prawie zawsze rdzeń nóg takich modeli wykonany jest ze sprężystego stopu w gumowej, lub plastykowej osłonie, co umożliwia ich dowolne kształtowanie. Modele takie mogą kosztować od kilkunastu złotych, jak widoczny po lewej na zdjęciu, po kilkadziesiąt w przypadku rozwiązań firmowanych logiem znanych marek. / źródło zdjęć: www.aliexpress.com

W ostatnich latach można zaobserwować wyraźny wzrost popularności takich statywów, co wynika z ich cech fizycznych, tudzież wagi, rozmiaru i uniwersalności, oraz popularyzacji kamerek sportowych. Ich giętkie ramiona pozwalają mocować je do bardzo zróżnicowanych elementów, jak barierki, pnie drzewa, rama roweru i wiele innych, stwarza to zupełnie nowe możliwości kreatywnej pracy, trzeba jednak pamiętać że statywy takie nigdy nie zastąpią typowego, stabilnego, umożliwiającego komfortową pracę na długich ekspozycjach statywu. W zdecydowanej większości przypadków statywy takie posiadają wyłącznie gwint umożliwiający dokręcenie go do aparatu, lub prostą, na stałe zintegrowaną głowicę kulową, rzadziej spotkamy się tu z bardziej rozbudowanymi głowicami, wyposażonymi w szybko-złączki.

Ze względu na filigranową wagę i niewielkie rozmiary, modele takie nie są zazwyczaj wyposażane w typową głowice z szybko-złączką, lecz tylko kwint umożliwiający podpięcie bezpośrednio do statywu aparatu, lub kamerki, niektóre modele jak widoczny po prawej i w środku wyposaża się w prostą głowicę kulową. / źródło zdjęć: www.aliexpress.com


artykuł: „Wybieramy statyw fotograficzny” strona 3/5

tekst i opracowanie: Sebastian Nikiel 22.01.2018

Informacja prawna: zdjęcia modeli statywów, akcesoria do nich, oraz głowic, zostały pobrane ze stron producentów, oraz chińskiej platformy handlowej Aliexpress, ich prezentacja służyła wyłącznie zilustrowaniu zagadnień poruszanych w artykule. Żadna część artykułu nie jest ofertą handlową, nie powstała też na zlecenie firm trzecich.