RAYNOX DCR-250 – zaglądnąć w świat makro

artykuł: „RAYNOX DCR-250 – zaglądnąć w świat makro” strona 2/6

Testy praktyczne – charakterystyka pracy

Czas najwyższy przejść do praktyki, testy rozpocząłem od pracy z adapterem na dwóch typach aparatów:

  • bezlusterkowcu FUJIFILM X-M1 z wymiennie stosowanymi obiektywami:
    • FUJINON XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS
    • FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS
  • oraz aparacie kompaktowym FUJIFILM FinePix Hs20 EXR

Wymiennie stosowane były nie tylko obiektywy, lecz również soczewka Green.L+10dpi, by dać porównanie w jakości uzyskiwanego obrazu. Poniżej znajdziecie zestawienie z wynikami pracy na danym aparacie / obiektywie z konwerterem, lub soczewką.

Winieta – aparat FUJIFILM X-M1 + obiektyw FUJINON XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS:

zdjęcia od lewej: ISO 400, f=6,4 ogniskowa 16mm / ISO 400, f=6,4 ogniskowa 24mm, ISO 400 – f=6,4 ogniskowa 32mm

zdjęcia od lewej: ISO 400, f=22, ogniskowa 43mm / ISO 400, f=22, ogniskowa 50mm / ISO 400, f=22, ogniskowa 50mm – maksymalne powiększenie

Jak widać pierwszą niestety rzeczą która rzuca się w oczy jest… winieta. Występuje ona właściwie na całej długości ogniskowej tego obiektywu od 16mm, gdzie jest naprawdę duża, do 50mm gdzie pojawia się na rogach, co pozwala ewentualnie ją wykadrować. Pewnym rozwiązaniem tego problemu jest praca na formacie zdjęcia 16:9 gdzie przy ogniskowej 50mm widoczność winiety spada. Tym nie mniej było to dość niemiłe zaskoczenie, acz nie mogę też powiedzieć że się z nim nie liczyłem… jest to z całą pewnością wynik zastosowania stosunkowo niewielkiej soczewki do znacznie większej średnicy obiektywu wynoszącej 58mm, spodziewać się więc należy że im większa średnica obiektywu i mniejsza ogniskowa, tym winieta będzie większa… znalazło to swoje potwierdzenie po założeniu konwertera na aparat Hs20. 

Winieta i maksymalne powiększenie – aparat kompaktowy FUJIFILM FinePIxHs20 EXR:

Konwerter RAYNOX DCR-250 przetestowałem również z już leciwym aparatem z serii mega-zoom FUJIFILM FinePix Hs20 EXR, o stałym oczywiście obiektywie, oferującym zakres ogniskowych wyrażoną wynoszącym 4 do 126mm (ekwiwalent dla filmu małoobrazkowego = 44 do 720mm), z maksymalnym powiększeniem optycznym wynoszącym 30x, średnica filtra tego aparatu jest taka sama jak testowanego bezlusterkowca FUJIFILM X-M1 i wynosi 58mm, stąd można było się spodziewać że i w tym przypadku wystąpi w podobnym rozmiarze winieta, dodatkowo nasilona znacznie krótszą minimalną ogniskową jaką oferuje ten aparat…

zdjęcia od lewej: ISO 100, f=3,2 ogniskowa 4mm / ISO 400, f=3,2 ogniskowa 6mm /  ISO 100, f=3,2 ogniskowa 7mm

zdjęcia od lewej: ISO 100, f=3,6 ogniskowa 10mm / ISO 400, f=4 ogniskowa 13mm / ISO 100, f=4,5 ogniskowa 21mm

Tu pora na pewną ciekawostkę, wśród informacji dostępnej na stronie producenta, potwierdzającym oczywiście zgodność konwertera z wszystkimi typami aparatów cyfrowych o odpowiedniej wielkości obiektywu dla adaptera snap-on, lub pierścieni, znajduje się również informacja o tym że są one dedykowane przede wszystkim do aparatów kompaktowych o dużym zakresie ogniskowych, tudzież mega-zoom. Problemem z którym oczywiście należy się liczyć w ich przypadku jest duża winieta, którą eliminuje wysunięcie tubusu obiektywu, na przykładzie Hs20 w granicach 50mm czyli podobnie jak w X-M1, jednak dzięki znacznie większej rozpiętości ogniskowych, możliwe jest w tym przypadku uzyskanie dużo większego powiększenia fotografowanych elementów niż w przypadku zestawu FUJIFILM X-M1 + obiektyw 16-50mm, co ważne obraz na całej długości ogniskowych pozostaje ostry i pełen szczegółów, z zastrzeżeniem dotyczącym problemu zmniejszania głębi ostrości wraz z wydłużaniem ogniskowej, który jednak należy w możliwym stopniu eliminować przez zwiększanie wartości liczby (f) przysłony.

Porównanie możliwości uzyskania maksymalnego powiększenia dla aparatów FUJIFILM Hs20 EXR i FUJIFILM X-M1

zdjęcia od lewej: FUJIFILM Hs20 EXR obiektyw 4-720mm – ISO 100 – f=5 – ogniskowa 78mm / FUJIFILM X-M1 + obiektyw 16-50mm – ISO 400 – f=5,6 – ogniskowa 50mm

zdjęcia przykładowe / konwerter RAYNOX DCR-250 / FUJIFILM FinePix Hs20 EXR

zdjęcia od lewej: ISO 100, f=4,5 ogniskowa 18mm / ISO 100, f=5 ogniskowa 33mm

Po lewej zdjęcie dekielka obiektywu, po prawej skórki kurczaka z rożna / wykorzystanie konwertera z aparatem Hs20, znacząco rozszerza jego i tak już nie małe możliwości w fotografii makro (ostrość od 1cm), jednak wykonanie ostrego zdjęcia wymagać będzie stabilizacji za pomocą statywu…

Powiększenie – FUJIFILM X-M1 + ob. FUJINON XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250

Minimalna odległość ostrzenia dla tego obiektywu, w trybie makro wynosi około 30cm, oferuje on maksymalne powiększenie równe T=0,15x, z założonym konwerterem makro spada ona dla pełnego wysunięcia tubusu (ogniskowa 50mm) do około 8 – 7cm, oferując zadowalające powiększenie, zbliżone do drugiego testowanego obiektywu FUJINON XC50-230mm (bez konwertera), którego zdolność powiększenia w trybie makro to T=0,2x, co oznacza że uzyskiwane efekty są przyzwoite, należy jednak pamiętać że w przypadku tego obiektywu zmagać będziemy się z winietą, stąd jak pisałem powyżej najkorzystniej jest ustawić proporcję obrazu 16:9, a jeśli to nie możliwe obiekt na którego zarejestrowaniu nam zależy, umieścić w centrum kadru, tak by możliwe było jego późniejsze wykadrowanie.

zdjęcia od lewej: ISO=200m f=5,6 ogniskowa=50mm – proporcje 3:2 / ISO=100, f=8 ogniskowa=50mm, proporcje 3:2

zdjęcia od lewej: ISO=100, f=3,6 ogniskowa=50mm, proporcje 3:2 / ISO=100, f=3,6 ogniskowa=50mm, proporcje 1:1

Zdjęcie naturalnego koralowca – po lewej odległość ostrzenia około 15cm, po prawej 8cm

Jak widać w przypadku użytkowania z obiektywem FUJINON XC 16-50mm i aparatem FUJIFILM X-M1 obraz w całym zakresie ogniskowej od 16 do 50mm jest ostry prawie w całym kadrze, jego ostrość spada nieznacznie tuż przy krawędziach. Liczba rejestrowanych szczegółów jest bezsprzecznie większa niż w przypadku soczewek powiększających.

Maksymalne powiększenie a ostrość obrazu – FUJIFILM X-M1 + ob. FUJINON XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250

zdjęcia od lewej: ISO=100, f=5,6 ogniskowa=50mm, proporcje 1:1 / ISO=100, f=3,6 ogniskowa=50mm, proporcje 1:1

Zdjęcie banknotu – po lewej odległość ostrzenia około 15cm, po prawej 8cm

Maksymalne powiększenie a ostrość obrazu – FUJIFILM X-M1 + ob. FUJINON XC 16-50mm + soczewka makro Green.L +10dpi

Pomimo że soczewka marko oferuje zbliżone do konwertera RAYNOX DCR-250 powiększenie, ilość rejestrowanych szczegółów pomiędzy nimi jest olbrzymia, w przypadku soczewki obraz jest rozmyty, a ilość szczegółów mała zarówno w centrum jak i na brzegach, pojawia się też tendencja do mocnych aberracji. Pod względem ostrości konwerter bije więc na głowę soczewki, co widać na powyższym przykładzie zdjęć banknotu, gdzie ilość zarejestrowanych szczegółów jest nieporównywalnie większa.

Głębia ostrości – FUJIFILM X-M1 + ob. FUJINON XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250

zdjęcia od lewej: ISO=100, f=8 ogniskowa=50mm, proporcje 3:2 / ISO=100, f=8 ogniskowa=50mm, proporcje 3:2 / ISO=100, f=5,6 ogniskowa=50mm -proporcje 3:2

W przypadku wykonywania zdjęć z konwerterem DCR-250, bardzo łatwo o utratę ostrości, im większa ogniskowa tym trudniejsze staje się jej utrzymanie, tu od lewej seria trzech zdjęć, wykonanych z ręki, widać jak nawet przy minimalnym przesunięciu AF aparatu może łatwo zgubić ostrość…

Nieco gorzej wygląda sytuacja pod kątem głębi ostrości, jest ona stosunkowo niewielka w dłuższych ogniskowych, można uproszczając przyjąć prostą zasadę – im większa ogniskowa i odległość od fotografowanego obiektu tym mniejsza głębia ostrości. Dla powyższego obiektywu nie jest ona tak drastycznie mała, ale już przy wykorzystaniu teleobiektywu 50-230mm, dla ogniskowej 230mm jest tak niewielka że praktycznie nie ma możliwości, również w dobrych warunkach oświetleniowych, utrzymania ostrości na danym obszarze bez zastosowania statywu. Trzeba o tym zawsze pamiętać by używając konwertera odpowiednio ustabilizować aparat, nawet jego niewielkie poruszenie może skutkować utratą, lub przemieszczeniem punkt ostrzenia.

Testy terenowe – FUJIFILM X-M1 + ob. FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250

Jak w przypadku każdego sprzętu, najważniejszym ze sprawdzianów jest zawsze jego efektywność w terenie, poniżej znajdziecie więc przykłady zdjęć wykonanych zestawem: FUJIFILM X-M1 + obiektyw FUJINON XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + konwerter RAYNOX DCR-250

zdjęcia od lewej: ISO=400, f=5,6 ogniskowa=48mm, proporcje 16:9 / ISO=400, f=6,4 ogniskowa=48mm, proporcje 3:2

zdjęcia od lewej: ISO=200, f=7,1 ogniskowa=50mm, proporcje 3:2 / ISO=400, f=6,4 ogniskowa=47mm, proporcje 3:2

zdjęcia od lewej: ISO=500, f=8, ogniskowa=45mm, proporcje 3:2 / ISO=200, f=6,4 ogniskowa=50mm, proporcje 3:2


tekst, opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel 04.10.2016

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.