lampa błyskowa Quadralite Stroboss 36

SPRZĘT / lampa błyskowa Quadralite Stroboss 36F

  • Typ / nazwa: zewnętrzna lampa błyskowa
  • Producent: Quadralite
  • Model: Stroboss 36
  • Linia produktów: Stroboss
  • Inne w linii: Stroboss 58 / Stroboss 60
  • Liczba przewodnia: 36 dla ISO100 / 105mm
  • Zasięg: do 30m
  • Czas błysku (t0.1): 1/350 sekundy (1/1) – 1/20000 sekundy (1/128)
  • Współpraca z systemami / stopka:
    • FUJIFILM / system FUJI X
    • Nikon, Canon, Sony / Multi-interface hot-shoe
    • MFT (Olympus 4/3, Panasonic 4/3)
  • Sterowanie bezprzewodowe: TAK / wbudowany nadajnik /odbiornik Quadralite Navigator X
  • Zakres regulacji mocy błysku: 7 EV w krokach co 1/3 EV, 1/1 ~ 1/128
  • Tryb błysku stroboskopowego: Tak / do 90 błysków w serii – 99 Hz
  • Tryby programowe błysku:
    • TTL / tryb współpracy z automatyką body (dobór siły światła w oparciu o pomiar światła body)
    • M / tryb manualny (ręczny)
    • Multi / funkcja błysku stroboskopowego
  • Obsługa trybu HSS: TAK* / do 1/8000s
  • Obsługa funkcji zoomowania: TAK / zoom 24-105mm, przy wysuniętym wbudowanym panel rozpraszającym do 15mm
  • Temperatura barwowa: 5600K ± 200K
  • Wyzwalanie błysku: bezprzewodowe, gorąca stopka, fotocela
  • Wbudowany panel rozpraszający: TAK / chowany nad palnikiem
  • Wbudowany odbłyśnik: TAK / chowany nad palnikiem
  • Tryby pracy lampy:
    • Master
    • Slave
    • Off
  • Liczba grup: do 3 (A, B, C)
  • Liczba kanałów: 16 (1~16)
  • Waga:
    • 200 g / bez baterii
    • około 295 g / z bateriami i dyfuzorem
  • Materiały:
    • korpus: tworzywo sztuczne
    • stopka: metalowa z pierścieniem blokady z tworzywa sztucznego
  • Zasilanie: baterie lub akumulatorki 2 x AA
  • Liczba błysków: do 210 błysków z pełną mocą
  • Czas ładowania: około 0.1 do 2.6 sekundy (w zależności od typu wykorzystanego zasilania)
  • Regulowana / uchylna głowica: TAK
    • w poziomie od 0 do 270°
    • w pionie od -7 do 90°
  • Wymiary: 140 x 62 x 38mm
  • Inne: gniazdo micro USB pod pokrywą baterii, służące do aktualizacji oprogramowania wewnętrznego lampy przy użyciu programu Quadralite Firmware Upgrade Tool dostępnego na stronie www.quadralite.pl
  • W zestawie: pokrowiec, dodatkowy dyfuzor zmiękczający, podstawka (z tworzywa)
  • Gwarancja: TAK / dwa lata

* w zależności od minimalnego czasu otwarcia migawki danego body

.

Przeznaczenie:

Lekka, poręczna i niewielka zewnętrzna lampa błyskowa o liczbie przewodniej 36, dedykowana do współpracy z body bezlusterkowców, kompaktów i lustrzanek. Lampa dostępna w kilku wariantach, dla różnego rodzaju systemów fotograficznych.

Tytułem wstępu…

Jedną z największych bolączek posiadaczy bezlusterkowców marki FUJIFILM jest więcej niż skromna oferta dedykowanych akcesoriów, ich ogromna cena, oraz bardzo mała ilość akcesoriów firm trzecich. Do takich problematycznych akcesoriów z pewnością należy zaliczyć również lampy błyskowe, gdzie firma FUJIFILM proponuje tylko cztery modele, w tym dwa mocno przestarzałe EF-20 i EF-42, będące w istocie kopiami modeli marki Sunpak, odpowiednio RD2000, oraz PZ42X. Kolejne dwa, nieco nowsze modele to EF-X20, EF-X500. Ta pierwsze dedykowana teoretycznie właśnie do małych body podstawowej klasy bezlusterkowców marki, posiada liczbę przewodnią tylko 20, korpus bez ruchowej głowicy, oraz bardzo ograniczone możliwości pracy, a wszystko to za „zaledwie” 750zł… Jeszcze gorzej sprawa wygląda w przypadku bardziej zaawansowanej lampy EF-X500, która co prawda oferuje już nieco większa siłę światła, z liczbą przewodnią 50, funkcjonalną budowę z regulowaną głowicą, ale nadal dalece odstającej od możliwości pracy bezprzewodowej choćby takich lamp jak Yongnuo, a wszystko to za bagatela około… 2500zł.

Zakup zewnętrznej lampy błyskowej może być szczególnie dotkliwy finansowo, lub rozczarowujący pod kątem możliwości pracy dla użytkowników systemu FUJIFILM, marka ma w swojej ofercie tylko kilka lamp błyskowych, w tym dwie leciwe EF-42 (po lewej) i EF-20 (trzecia od lewej). Obie te lampy są kopiami lamp marki SUNPAK, odpowiednio: EF-42 – to PZ42X, tu druga od lewej, oraz SUNPAK RD2000 – czwarta od lewej.

Jak więc widać wybór zewnętrznej lampy błyskowej dla body FUJIFILM może być bardzo drogi jeśli zechcemy bazować na rozwiązaniach firmowych, a co gorsza pod kątem funkcjonalności będzie pozostawał dalece w tyle za nawet kilkuletnimi lampami innych marek. Stąd w nieskrywaną radością przyjąłem wiadomość że pojawiła się wreszcie obiecująca alternatywa dla tychże producenckich lamp, marki Quadralite, model Stroboss 36. Dla porządku dodam że lampa ta dostępna jest w kilku wariantach dla różnych systemów, współpracując z aparatami marki: Nikon, Canon, Sony (Multi-interface hot-shoe), Fujifilm X, MFT (Olympus 4/3, Panasonic 4/3). Jako że sam jestem posiadaczem aparatu FUJIFILM, zakupiłem model Stroboss 36 w wersji dla tegoż body i na tym przykładzie omawiać będziemy niniejszą lampę.

Marka FUJIFILM w ostatnich latach wprowadziła dwie nowocześniejsze lampy błyskowe, w tym widoczną po lewej niewielką lampę EF-X20, oraz widoczną w środku EF-X500. Ta ostatnia pomimo nowoczesnego wyglądu, stosunkowo dużej światło siły, nadal odstaje od średnio pułkowych lamp producentów zewnętrznych, choćby lamp manualnych marki Yongnuo, tu po prawej na przykładzie modelu YN-560IV, oferującego rozbudowane możliwości pracy bezprzewodowej, a kosztującej wielokrotnie mnie od lampy EF-X500 której cena wynosi około… 2500zł.

Budowa, materiały i pierwsze wrażenia…

Lampę Quadralite Stroboss 36 zakupiłem w jednym z fotograficznych sklepów internetowych, gdy wreszcie dotarła do moich rąk, po rozprawieniu się z opakowaniem zewnętrznym moim oczom ukazał się estetyczny, bez designerskich wodotrysków, kartonik. Wewnątrz znalazłem oczekiwaną lampę schowaną w bardzo funkcjonalny i dobrze wykonany pokrowiec. Od pierwszej chwili lampa zrobiła na mnie jak najlepsze wrażenie, pod kątem funkcjonalnym i designerskim jest właściwie pomniejszoną kopią swych bardziej dorosłych braci.

Lampa marki Quadralite model Stroboss 36 sprzedawana jest wraz z funkcjonalnym, dobrze wykonanym pokrowce, stopką, oraz dodatkowym mlecznym dyfuzorem.

Posiada wyodrębnioną, ruchomą głowicę, odpowiednio w zakresie poziomym: od zera do 270° w osi poziomej i od -7 do 90° w osi pionowej. Głowica stanowi połowę wysokości lampy wynosząc 70mm, a całkowite rozmiary lampy równe są odpowiednio: 140mm wysokości, 62mm szerokości, oraz 38mm grubości. Kolejną rzeczą która z pewnością zwróci naszą uwagę po wzięciu lampy do ręki to jej bardzo niska waga wynosząca zaledwie 200g bez akumulatorów, oraz 295g z bateriami i założonym dyfuzorem, który również znajdziemy w komplecie z lampą. Przypomnę tu że dedykowana lampa FUJIFILM model EF-42 oferujący tylko nieznacznie większą siłę światła (liczba przewodnia 42 dla ISO100) posiada dużo większe gabaryty, zbliżone do pełnowymiarowych lamp systemowych, oraz zasilana jest aż czterema akumulatorami, oferując przy tym praktycznie taką samą ilość błysków. Dobrze ilustruje to przepaść technologiczną dzielącą obie lampy, przy blisko 80% niższej cenie omawianej Quadralite Stroboss 36.

Lampa Quadralite Stroboss 36 posiada bardzo przemyślaną, funkcjonalną budowę, zbliżoną do pełnowymiarowych lamp, wyposażono ją więc w ruchomą głowicę, w przypadku osi pionowej w zakresie -7 do 90°…

Jak wspomniałem w komplecie z lampą dostajemy dodatkowy dyfuzor, wykonany z mlecznego tworzywa, umożliwiający miększe modelowanie światła. W wielu sytuacjach okaże się on bardzo przydatnym gadżetem. Oprócz tego w wewnętrznej kieszonce futerału dodano wykonaną z trwałego tworzywa stopkę umożliwiającą montaż i niezależne od body ustawienie lampy w pozycji roboczej, jak i montaż do standardowego gwintu statywowego. Gwint umieszczony w dolnej części stopki wykonany jest z metalu, co minimalizuje niebezpieczeństwo jego wypracowania w toku wkręcania i wykręcania.

Głowica oferuje zakres ruchu w osi pionowej od 0 do 270°

Pozostając jeszcze przy temacie otrzymanego zestawu, wspomniany wcześniej pokrowiec pomimo dobrej jakości posiada ważki w swym pokłosiu mankament – brak szlufki z tyłu umożliwiającej dopięcie lampy do paska spodni, plecaka, lub torby fotograficznej. Jest to o tyle istotna wada że ze względu na małe rozmiary lampy, trudno będzie nam dokupić do niej inny pasujący futerał, szkoda zmiana ta bowiem nie wpłynęłaby istotnie na cenę lampy, a z pewnością podniosła walory użytkowe pokrowca.

zdjęcia od lewej: załączony do lampy dyfuzor pozwala miękko modelować światło / starannie wykonany pokrowiec na lampę nie wyposażono w przydatną szlufkę która pozwoliłaby zamocować go do pasa plecaka, spodni, lub torby / lampa Quadralite Stroboss 36 od pierwszej chwili robi wyłącznie jak najlepsze wrażenie, jest starannie wykonana, odznacza się nowoczesnym i funkcjonalnym designem, uwagę zwraca też jej niska waga wynosząca zaledwie 200g (bez akumulatorków)

Skoro przy wadach jesteśmy… w pudełku natrafimy jak można się spodziewać na instrukcję obsługi, jednak wyłącznie w języku… angielskim. Kontaktowałem się w tej sprawie firmą Quadralite, otrzymując informację że instrukcja jest w przygotowaniu. Niestety pomimo że od tamtej chwili minęło blisko pół roku, faza przygotowania nie uległa zmianie i raczej wątpię by miało się to zmienić, tym bardziej że po drodze wprowadzono kolejnej modele z serii, w tym lampę Quadralite Stroboss 60. Pomijając już stronę prawną tej sytuacji, jako że obowiązkiem marki jest zadbanie o przygotowanie instrukcji obsługi produktu w języku polskim, jest to po prostu czyste niedbalstwo i lekceważenie nabywcy.

Niewielka, poręczna i lekka lampa Quadralite Stroboss 36, pomimo średniej siły światła przyda się w bardzo wielu sytuacjach, również w fotografii plenerowej / produktowej, tu przykłady takich zdjęć wykonanych przeze mnie z wykorzystaniem lampy w duecie z body FUJIFILM X-M1 podczas kubków termicznych. Tu po lewej kubek marki TERMIO model OUTER2 <<recenzja tutaj>>, po prawej kubek marki TERMIO model ASTON <<recenzja tutaj>> – wykorzystanie modelowanego światła lampy pozwoliło doświetlić sam korpus kubka bez konieczności wydłużania czasu otwarcia migawki i tym samym zbytniego rozjaśnienia tła.

No to sobie ponarzekałem… na szczęście jak widzicie są to tylko drobne niedociągnięcia, w żaden sposób nie wpływające na samą sprawność i funkcjonalność lampy. Wróćmy więc teraz do jej budowy, głowica wyposażona została w chowany nad palnikiem panel rozpraszający, oraz biały odbłyśnik zmieniający kierunek odbicia światła. Oba chowane w wąskiej szparze, wyciągane od dołu za 2mm występ na panelu. W różnego rodzaju recenzja spotkać się można z opinią że elementy te ciężko wysunąć, sam absolutnie tego nie potwierdzam, panele wysuwa się łatwo i szybko, podobnie chowa, oczywiście nie musimy korzystać z obu naraz, po ich wysunięciu w zależności od potrzeby możemy schować dowolny z nich.

zdjęcie po lewej: model wyposażono w bardzo przydatny wysuwany panel rozpraszający, oraz odbłyśnik, można z nich korzystać razem, lub oddzielnie, chowane są w niewielką szparę pod rantem głowicy / Lampa Quadralite Stroboss 36F stała się pierwszą rozsądną cenowo, oferującą rozbudowane możliwości pracy, alternatywą dla ultra drogich lamp FUJIFILM, tu lampa w duecie z moim aparatem FUJIFILM X-M1.

Korpus lampy wykonany został w całość z dobrej jakości tworzywa sztucznego, wykończonego matowo, co zmniejsza jego podatność na łapanie odcisków palców i innych zabrudzeń. Nie zauważyłem również żadnych luzów, ani niedbałego wykończenia, wszystkie elementy są bardzo dobrze spasowane, nic nie trzeszczy, ani się nie ugina. Po półrocznym użytkowaniu w zróżnicowanych warunkach, w tym często terenowych, obudowa nie nosi istotnych śladów, na korpusie nie pojawiły się żadne zarysowania, podobnie jak i na przedniej soczewce palnika, pomimo częstego noszenia lampy w kieszeni spodni. Jedynym elementem podatnym na zarysowania okazała się przednia osłona diody wspomagania autofokusu i czujnika optycznego, jest to jednak wynik konieczności zastosowania określonego typu tworzywa o dużej przepuszczalności, są to jednak płytkie delikatne ryski. Jednym zewnętrznym elementem z metalu jest podstawa gorącej stopki łączącej lampę bezpośrednio z body aparatu.

Dodatkowa lampa błyskowa, nawet o sile światła 36, przydaje się w bardzo wielu sytuacjach, tu zdjęcia wykonane podczas testu kubka marki TERMIO model OUTER2 <<recenzja tutaj>>, w tych przykładach lampa wykonała błysk na tak zwaną tylną kurtynę, czyli tuż przed zamknięciem migawki, pozwoliło to równocześnie na zarejestrowanie jedwabistego ruchu wody w potoku, oraz wypełnienie kadru światłem, bez rozmycia samej postaci (ze względu na długi czas rejestracji zdjęcia)

Spoglądając na lampę z przodu po lewej stronie korpusu znajdziemy zaślepkę ukrywającą gniazda baterii, w tym przypadku przygotowanych dla dwóch baterii alkalicznych, lub akumulatorów AA. To jednak nie wszystko, pod klapką natrafimy też na kolejny ważny atut lampy – gniazdo micro USB, umożliwiające przeprowadzenia aktualizacji wewnętrznego firmware. Operacja ta wymaga zainstalowania oprogramowania Upgrade Tool dostępnego na stronie www.quadralite.pl. W tej klasie lamp, oraz tym bardziej jej cenie, to prawdziwa rzadkość, dobrze świadcząca o funkcjonalności lampy Quadralite Stroboss 36.

zdjęcia od lewej: lampa zasilana jest dwoma ogniwami AA, oferując przy tym do aż 210 błysków z pełną mocą, model wyposażono też w ukryty pod klapką pojemnika na baterie, gniazdo micro USB pozwalające na aktualizację oprogramowania lampy / kolejny przykład wykorzystania praktycznego lampy Quadralite Stroboss 36, jej użycie pozwoliło doświetlić pierwszy plan bez prześwietlenia tylnego

Tylni panel i tryby pracy…

Przyjrzymy się teraz tylnemu panelowi, otwierającego przed użytkownikiem dostęp do funkcji lampy. Model Quadralite Stroboss 36 wyposażono w czytelny, podświetlany na pomarańczowo ekran LCD, o rozmiarze 43x18mm. Poniżej ekranu natrafimy na cztery przyciski funkcyjne, odpowiednio od lewej:

  • MODE
  • ZOOM / C.Fn
  • SYNC
  • SLAVE / GR/CH

zdjęcie po lewej: tylni panel funkcyjny lampy Quadralite Stroboss 36 / przykładowe zdjęcia, w środku z użyciem błysku na tylną kurtynę, po prawej błysku modelującego z założonym zmiękczającym dyfuzorem, oraz dodatkowym oświetleniem bocznym lampą studyjną światła stałego

MODE:

Przycisk umożliwiający wybór trybu pracy lampy, mamy tu do wyboru:

  • tryb TTL / tryb w którym siła błysku dobierana jest w oparciu o informacje zebrane przez aparat
  • tryb M / manualny
  • tryb Multi / błysk stroboskopowy

zdjęcia od lewej: lampa Quadralite Stroboss 36 oferuje trzy tryby pracy: TTL, M (manualny), oraz Multi (stroboskopowy)

ZOOM / C.Fn

Przycisk dwu funkcyjny umożliwiający wybór:

  • ZOOM / tryb sterownia pracą zoomu:
  • AU / automatyczny w zakresie 24-105mm
  • M / manualny w zakresie 16-69mm – gdzie regulacja odbywa się za pośrednictwem okrągłego wybieraka, a zmiany zatwierdzane są poprzez centralny przycisk w wybieraku SET

C.Fn.:

  • ST / auto sleep (standby) – automatyczne przejście w stan drzemki, możliwość włączenia – wyłączanie (ON / OFF)
  • AF / wspomaganie autofokusu – do wyboru włączony / wyłączony (ON / OFF)
  • BL / backlighting control – wybór długości czasu podświetlenia ekranu LCD lampy, do wyboru mamy:
    • wyłączenie automatyczne po 10 sekundach
    • OFF – podświetlanie wyłączone na stałe
    • ON – podświetlanie włączone na stałe
  • AP / zoom display format – funkcja pozwalająca na zmianę formatu matrycy z jaką ma współpracować lampa podczas wykorzystania trybu zoomowania, mamy tu do wyboru:
    • ON – włączona dla formatu APS
    • OFF – ustawienie dla formatu 135

Kreatywne wykorzystanie zewnętrznej lampy błyskowej o rozbudowanej funkcjonalności jak Quadralite Stroboss 36 otwiera przed fotografem zupełnie nowe możliwości pracy, tu po lewej dzięki zastosowaniu błysku na tylną kurtynę udało się zarejestrować płynny ruch kołysanej wiatrem trawy, oraz ostry dmuchawiec na pierwszym palnie / lampa sprawdzi się też doskonale w okazjonalnych zastosowaniach, jak wydarzenia kulturalne, lub domowe imprezy, tu autor ze swoim małym przyjacielem Bubą – jak widać model bardzo trafnie dobiera siłę błysku w trybie automatycznym TTL, nie przepalając zdjęcia…

SYNC / ikona błyskawicy:

Przycisk dwu funkcyjny umożliwiający wybór:

  • szybka synchronizacja lampy, w tym z krótkimi czasami / HSS (o ile body umożliwia otwarcia migawki na bardzo krótkie czasy, w przypadku mojego FUJIFILM X-M1 minimalny otwarcia czas to 1/4000 sekundy, co oznacza że funkcja HSS nie będzie działać)
  • po przytrzymaniu przycisku przez 2 sekundy mamy możliwość włączenia / wyłączania trybu pracy bezprzewodowej korzystając ze sterownika Quadralite Navigator X

Przykłady wykorzystania lampy Quadralite Stroboss 36, od lewej: synchronizacja z krótkimi czasami otwarcia migawki (w przypadku body X-M1 tylko do 1/4000sek) pozwala uzyskać bardzo ciekawe efekty „zamrożenia” ruchu wody / Lampa bardzo ładnie wypełnia plan światłem, acz należy pamiętać o ograniczeniu jego siły, jednak sprawdzi się ona znakomicie w mniejszych pomieszczeniach i planach

SLAVE / GR/CH :

Przycisk wielofunkcyjny, umożliwiający dostęp do takich parametrów pracy lampy jak:

  • dla funkcji SLAVE – pozwala na zmianę pracy lampy, mamy tu do wyboru:
    • master – lampa nadrzędna, sterująca:
      • bezprzewodowo poprzez wbudowany nadajnik /odbiornik Quadralite Navigator X
      • poprzez fotocele, w trybie tym to lampa będzie wyzwalać inne podrzędne (slave)
    • slave – lampa podrzędna, sterowana innymi, można tu wybrać typ współpracy:
      • bezprzewodowa poprzez wbudowany nadajnik /odbiornik Quadralite Navigator X
      • wyzwalanie przez fotocele
      • off – wyłączona funkcja sterowania, lampa pracuje w trybie automatycznej synchronizacji z body
    • dla funkcji GR/CH:
      • wybór grupy / kanału – możliwość definiowania funkcji w trybie bezprzewodowym / liczba grup do 3 (A, B, C), liczba kanałów do 16 (1~16)

Lampa Quadralite Stroboss 36 posiada rozbudowane możliwości pracy bezprzewodowej, jest wyposażona w nadajnik /odbiornik sterownika lamp Quadralite Navigator X widocznego po lewej na zdjęciu / Marka niedawno poszerzyła swoją ofertę o model Stroboss 60, o sile światła równej 60, dostępnej również dla kilku systemów fotograficznych, w tym FUJI X, tu widoczna na zdjęciu w środku i po prawej…

Jest to oczywiście wyłącznie skrócony opis rozbudowanych możliwości pracy w zakresie zdalnym lampy, jednak ze względu na fakt że na chwilę obecną nie posiadam zewnętrznego sterownika Quadralite Navigator X, ani innej lampy tej marki, poprzestańmy tylko na wyliczeniu jej potencjalnej funkcjonalności. Z pewnością z czasem będę dążył do rozbudowy systemu o sterownik, jak i mocniejsze wersje lampy, tudzież Stroboss 60, będzie wówczas okazja powrócić do tematu.

Dokładnie przetestowane zostały natomiast możliwości pracy w trybie wyzwalania zdalnego omawianej lampy Stroboss 36 poprzez fotocele, gdzie inicjatorem błysku była wbudowana lampa body FUJIFILM X-M1. Układ pracował bezproblemowo, należy tylko pamiętać, choć z pewnością większość z was o tym wie, by lampa znajdowała się w trybie SLAVE (podrzędnym). Nawet tak proste zdalne wyzwalanie lampy otwiera przed nami już zupełnie inne możliwości kreowania światła, uwalniając nas od konieczności ukierunkowania światła w linii obiektywu.

zdjęcia od lewej: lampy firmowane marką Quadralite odznaczają się bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny, tu od lewej omawiana lampa Stroboss 36, dalej Stroboss 60 i Reporter 360 TTL / niewielka lampa Stroboss 36 idealnie komponuje się z małymi body bezlusterkowców, tu z FUJIFILM X-M1

Centralną część pomiędzy przyciskami w dolnej części korpusu zajmuje kółko wybieraka z dodatkowym przyciskiem SET. Jak łatwo się domyślić kółko pozwala na dopasowanie ustawień lampy w każdym z wybranych trybów pracy (przycisk MODE), a środkowy przycisk wybieraka SET do wywołania opcji wyboru i jej zatwierdzania.

W lewej dolnej części panelu natrafimy na przycisk oznaczony z boku symbolem błyskawicy, w chwili gdy lampa jest gotowa do pracy, będzie on podświetlany na czerwono, przycisk ten pozwala też na manualne wyzwolenie błysku testowego. Po przeciwnej stronie panelu, tudzież dolnej prawej, znajdziemy ostatni z przycisków, służący do włączania i wyłączania lampy. Wszystko ułożone bardzo estetycznie, wielkość przycisków i ich lokalizacja sprzyja szybkiej i wygodnej pracy.

Na koniec omówienia funkcjonalności, budowy i wyglądu lampy, warto też wspomnieć że model z dodatków designerskich wzbogacono o nadrukowane srebrną farbą tuż powyżej ekranu LCD, na krawędzi głowicy nazwę modelu Stroboss 36, oraz co akurat ma już znacznie bardziej praktyczne literkę oznaczającą zgodność z danym system fotograficznym, w moim przypadku jest to więc F. Po stronie przeciwnej lampy, tuż powyżej ciemnoczerwonej osłony diody wspomagania AF, nadrukowano nazwę i logo marki Quadralite. Całość jest bardzo dobrze zrównoważona, odznaczając się nowoczesnym i nie przeładowanym wyglądem.

Lampa odznacza się nowoczesnym, funkcjonalnym i nie przeładowanym wyglądem. Jedyne graficzne dodatki to nadrukowane z przodu i na krawędzi głowicy nazwa i logo marki, oraz nazwa modelu wraz z oznaczeniem jego wariantu, w moim przypadku „F” (FUJIFILM).

TTL – współpraca z aparatem FUJIFILM X-M1, oraz testy praktyczne…

Z pewnością kwestią najbardziej interesującą użytkownika aparatów FUJIFILM, poszukujących rozsądnej cenowo alternatywy dla ultra drogich lamp systemowych, będzie to czy lampa Quadralite Stroboss 36 zapewnia skuteczną, rzetelną i bezbłędną współpracę z tymi body. Wszak obiecanego wiele się zmieści, a sam podczas takich poszukiwań miałem okazję przekonać się że w kwestii tej współpracy bywa bardzo różnie… tak zresztą zwróciłem kilka lamp innych niezależnych producentów, gdyż pomimo obiecanej zgodności, lampy w tej kwestii zawodziły.

Pomimo siły światła wynoszącej 36 dla ISO 100 lampa Quadralite Stroboss 36 bardzo ładnie wypełnia światłem plan w zakresie do 10m, choć wszystko oczywiście zależy od warunków oświetleniowych, tu zdjęcia wykonane opisywaną lampą, wraz z body FUJIFILM X-M1 w Domu Kultury w gminie Kozy podczas gali wręczenia nagród w konkursie fotograficznym „Kozy, Kozianie – zapis subiektywny 2017”

Właśnie z tych powodów, kupując lampę Quadralite Stroboss 36 przepełniała mnie mieszanka radości, że oto wreszcie może taka godna zastępczyni drogich lamp FUJIFILM się pojawiła, oraz duży niepokój nakazujący mi tłumić tą radość, bacząc na wcześniejsze nie udane eksperymenty z innymi lampami. Gdy wreszcie podpiąłem lampę do body mojego FUJIFILM X-M1, oraz włączeniu jej w tryb TTL, ku mojej dużej uldze okazało się że lampa od pierwszego strzału współpracowała bezbłędnie.

Przykładowe fotografie wykonane z wykorzystaniem lampy Quadralite Stroboss 36, po lewej: wystawa prac konkursu fotograficznego „Kozy, Kozianie – zapis subiektywny 2017” / w środku i po prawej: przed aulą sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej po gali wręczenia nagród w konkursie „Sukces nie zna barier 2017” – zdarzają się sytuację gdy trudno jest poprawnie doświetlić plan, jak w tym przypadku gdy mieliśmy do czynienia z wielokierunkowym, zróżnicowanym sztucznym światłem

Zaraz potem przyszedł czas na weryfikację kolejnych obiecanych opcji pracy, tudzież przede wszystkim zoomowanie. Również i tu model Quadralite Stroboss 36 okazał się doskonałym duetem dla wymienionego X-M1, bezbłędnie współpracując z obiektywami FUJINON XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS i FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS, oczywiście należy pamiętać że zakres ogniskowych tego pierwszego rozpoczyna się od 16mm, co oznacza konieczność wysunięcia wbudowanego panelu rozpraszającego. Również jak już wspomniałem powyżej wyzwalanie zdalne poprzez fotocele z wykorzystaniem wbudowanej lampy FUJIFILM X-M1 nie sprawiało żadnych trudności.

Przykładowe fotografie wykonane z użyciem lampy Quadralite Stroboss 36

W trybie TTL, z zoomowaniem pozostającym w trybie automatycznym, oraz włączonym wspomaganiem autofokusu, lampa w większości przypadków bardzo trafnie dobierała siłę światła nie doprowadzając do przepalenia, ani niedoświetlenia planu. Wyjątkiem były mało oczywiste sytuacje podczas fotografowania przy świetle mieszanym, pochodzącym z różnych źródeł, wówczas zdarzyło się że kilkukrotnie błysk był źle dobrany. W takim jednak przypadku mamy możliwość dokonania szybkiej korekty siły błysku w trybie TTL poprzez wciśnięcie i przytrzymanie przycisku SET, po czym wybranie wybierakiem wartości korekty w zakresie +0,3 do 3 i -0,3 do -3 EV. Zawsze możemy jeśli tylko fotografowana scena na to pozwala, tudzież istnieje możliwość powtórzenia ujęcia, skorzystać z trybu manualnego.

zdjęcia od lewej: Lampa Quadralite Stroboss 36 znajdzie swoje zastosowanie w wielu sytuacjach zdjęciowych, sam wykorzystuję ją najczęściej podczas pracy w domowym studio, w tym podczas fotografii produktowej, choć nie tylko… po lewej zdjęcie wykonane lampą Stroboss 36 wyzwalaną poprzez fotocelę, oraz z dodatkowym tylnym światłem stałym / …przykładowe zdjęcia produktowe, tu podczas foto sesji kurtki softshellowej marki Marmot model Rom Jacket <<recenzja tutaj>>, oraz spodni softshellowych marki Marmot model Scree Pant <<recenzja tutaj>>

Światło lampy odznacza się neutralną, ładną białą barwą o temperaturze 5600K (± 200K). Ruchoma głowica lampy, pozawala na swobodną modyfikację kąta odbicia jego odbicia, możemy również wpływać na jego ostrość poprzez wysunięcie dodatkowego dyfuzora, lub nałożenie dołączonego do zestawu, sprawiającego że światło staje się miększe, rozproszone i plastyczne. Podczas fotografowania w plenerze lampa oferowała skuteczny zasięg światła ukierunkowanego na wprost obiektu w zakresie około 10m, zadowalający do 15m, a akceptowalnego do 20m, przy większych odległościach siła światła drastycznie zaczyna spadać, choć wszystko oczywiście zależy od efektu na jakim nam zależy i miejsca fotografowania.

Model Stroboss 36 sprawdza się za to znakomicie podczas fotografowania na mniejszych planach, we wnętrzach, w domowych atelier, choć w tym ostatnim przypadku znów wszystko zależeć będzie od tego czy korzystamy z dodatkowych lamp stałych, lub błyskowych, oraz efektu jakiego oczekujemy. Z pewnością sprawdzi się w fotografii produktowej, portretowej, oraz reporterskiej. Należy jednak pamiętać że jej górna moc oferowanego światła to 36 przy ISO=100, więc oceny lampy dokonujmy przez pryzmat jej możliwości.

Podczas półrocznej już pracy z lampą Quadralite Stroboss 36 nie natrafiłem na żadne problemy, wynikające z jej wad, no może za wyjątkiem początkowej konsternacji spowodowanej brakiem polskiej instrukcji obsługi. Modelu używałem głównie w domowym studiu, podczas wykonywania sesji zdjęć produktowych, przy okazjach różnych rodzinnych uroczystości, jak i podczas wydarzeń kulturalnych w dużych salach koncertowych. Zdarzyły się też wypady plenerowe, gdzie lampa służyła jako dodatkowe źródło światła podczas sesji produktowych.

Skuteczny zasięg światła ukierunkowanego na wprost obiektu w zakresie około 10m, zadowalający do 15m, a akceptowalnego do 20m, przy większych odległościach siła światła drastycznie zaczyna spadać…

We wszystkich wymienionych zadaniach model sprawdzał się znakomicie, na ogromny plus należy zaliczyć też niską wagę lampy, oraz jej mały apetyt na prąd. Deklarowane 210 błysków, okazało się bardzo rzetelną liczbą, zdarzało mi się nawet przekroczyć tą wartość, dla porządku dodam tu że korzystam z akumulatorków Ni-MH o pojemności 2700mAh. Nie do przecenienia są też małe gabaryty lampy, połączone z funkcjonalnością znacznie większych lamp, ma to znaczenie szczególnie istotne gdy lampa będzie użytkowana, jak w moim przypadku z małym body bezlusterkowców.

Odpowiednie modelowanie światła z wykorzystaniem lampy Quadralite Stroboss 36 pozwala na bardzo efektowne doświetlenie planu, bez konieczności sięgania po długie czasy otwarcia migawki, tu zdjęcia wykonane w plenerze, podczas testu kubka termicznego ASTON <<recenzja tutaj>>

Geneza pochodzenia lampy…

Już prawie na koniec recenzji lampy marki marki Quadralite model Stroboss 36, nieco o genezie jej pochodzenia. Okazuje się bowiem że podobnie jak lampy FUJIFULM EF-20 i EF-42 mają swoje pierwowzory w modelach lamp Sunapk, tak lamp firmowana logiem Quadralite pochodzą w linii prostej od lamp chińskiej marki GODOX, gdzie recenzowany model Stroboss 36 nosi nazwę TT350F (w wersji dla FUJIFILM). Obie lampy oferują tą samą liczbę przewodnią, oraz funkcjonalność, w tym bezprzewodowe sterowanie i współpracę z zewnętrznym sterownikiem lamp, w przypadku marki Quadralite występującego pod nazwą Navigator X, a w przypadku marki GODOX – X1F (dla FUJIFILM).

Model Stroboss 36 ma ciekawą genezę pochodzenia, wywodzi się on bezpośrednio z lamp chińskiej marki GODOX i jest kopią lampy tej marki TT350, tu widocznej na zdjęciu po lewej, po prawej porównawczo lampa Quadralite Stroboss 36

Zbieżność ta nie jest bynajmniej przypadkowa, marka Quadralite wprowadziła bowiem na rynek te produkty pod własnym brandem, tak jak FUJIFILM lampy Sunpak, jednak nie zmienia to faktu że wywodzą się one bezpośrednio z produktów marki GODOX. W miejscu tym można by się zastanowić jak wygląda stosunek cenowy obu lamp, model pod brandem Quadralite Stroboss 36 kosztuje średnio około 180 – 220zł, jej chiński odpowiednik marki GODOX TT350 w zakupie bezpośrednim w Chinach około 80$, czyli przy cenie dolara amerykańskiego równej 3,8zł – 304zł. Koszt zakupu zewnętrznego sterownika Quadralite Navigator X również waha się w podobnym do lampy przedziale od 390 do 410zł, jego chiński odpowiednik GODOX X1F kosztuje średnio 46$, czyli około 175zł.

ampy i sterowniki bezprzewodowe do nich marki Quadralite wywodzą się w linii prostej od lamp i sterowników marki GODOX, tu od lewej: porównanie lampy GODOX TT600 i Quadralite Stroboss 60, po prawej porównanie bezprzewodowych sterowników lamp trzeci od lewej marki GODOX model X1C TTL i marki Quadralite model Navigator X

Z powyższego porównania wyłania się ciekawy obraz przemyślanej polityki marki Quadralite, która starannie zbadała przed wprowadzeniem rzeczowych produktów na rynek cen odpowiedników, dobierając ich wysokość tak by… zakup sprzętu marki GODOX nie był opłacalny. To bardzo mądre posunięcie względem konsumenta, z pewnością warto bowiem zakupić modele firmowane logiem Quadralite, gdyż różnica w cenie praktycznie nie występuje, a zakup w kraju zawsze ułatwia ewentualne kwestie dochodzeń reklamacyjnych, poza tym otrzymujemy wraz z nim realny, nie tylko teoretyczny, dwu letni okres gwarancji.

Podsumowanie – warto, czy nie warto?

W swojej długiej drodze testerskiej, przede wszystkim odzieży i sprzętu górskiego, ale również elektroniki użytkowej i sprzętu fotograficznego, bywa nie rzadko tak że odpowiedź na tak postawione jak w nagłówku pytanie wcale nie jest oczywista… bywa tak że suma zalet i wad jest tak zbliżona, że nie do końca wiadomo czy dany produkt jest dobry czy mierny, w przypadku jednak lampy Quadralite Stroboss 36 od początku nie mam żadnych wątpliwości że opinia końcowa może być wyłącznie jak najlepsza.

Szczególnie jeśli skorelujemy jakość i możliwości pracy lampy Stroboss 36 z drogimi, a w przypadku modeli marki FUJIFILM ultra drogimi lampami systemowymi. W tym zaś ostatnim przypadku na głowę bijąc wszystkie lampy FUJIFILM pod kątem zaimplementowanych rozwiązań i potencjału budowy złożonego systemu oświetleniowego z wielu lamp.

Przekładowe zdjęcia z wykorzystaniem lampy Quadralite Stroboss 36, od lewej autor w domowym studiu, lampa ustawiona w lekko podniesionej pozycji, z założonym dodatkowym mlecznym dyfuzorem / zabawy z „zamrażaniem” ruchu wody można wykonać wykorzystując synchronizację lampy z krótkimi czasami otwarcia migawki

Jedyne mankamenty z jakich powinniśmy sobie zdawać sprawę kupując omawiany model to brak polskiej instrukcji obsługi. Warto też pamiętać że w chwili obecnej jest już dostępna jeszcze bardziej zaawansowana, oferująca blisko dwukrotnie większa siłę światła lampa Quadralite Stroboss 60, również dostępna dla systemu FUJI X. Pech chciał że w chwili gdy sam kupowałem lampę, model Stroboss 60 nie występował w konfiguracji dla FUJIFILM, szkoda gdyż jak wiadomo światła nigdy za wiele. Podsumowując jeśli poszukujecie małej, poręcznej lampy o średniej sile światła gorąco polecam model Stroboss 36, jeśli zaś waszym priorytetem jest siła światła, a możecie wydać więcej warto rozważyć zakup wersji mocniejszej.

.

Zalety:

  • kompatybilność z wieloma systemami fotograficznymi
  • pełna zgodność z systemem FUJI X w TTL
  • wbudowany nadajnik /odbiornik Quadralite Navigator X
  • duże możliwości pracy bezprzewodowej
  • małe rozmiary i świetny design
  • niska waga
  • wzorowy stosunek jakość / cena
  • dwu letnia gwarancja
  • wydajność / energooszczędność
  • krótki czas ładowania
  • czytelny panel LCD
  • prosta, intuicyjna obsługa
  • dodatkowy panel rozpraszający, odbłyśnik i dyfuzor w komplecie

Wady:

  • brak polskiej instrukcji obsługi
  • brak szlufki na pleckach futerału

.

Przydatne linki:

.

Inne powiązane opracowania i artykuły:

.

oficjalna strona marki:

strona marki Quadralite:
www.quadralite.pl

 

 

.


opracowanie, zdjęcia lampy Quadralite Stroboss 36 i zdjęcia ilustrujące jej wykorzystanie praktyczne: Sebastian Nikiel

Informacja prawna – zdjęcia modeli lamp innych niż Quadralite Stroboss 36 zostały pobrane ze stron producentów, ich prezentacja służyła wyłącznie zilustrowaniu zagadnień poruszanych w recenzji. Żadna część opracowania nie jest ofertą handlową, nie powstała też na zlecenie firm trzecich. Wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.