Przełęcz Karkoszczonka – siodło pod Stołowem – Dolina Wapienicy

Beskid Śląski Przełęcz Karkoszczonka – siodło pod Stołowem – Dolina Wapienicy / strona 1/2

Trasa:

Szczyrk Biła (pętla PKS) – Przełęcz Karkoszczonka (Chata Wuja Toma) 729 m n.p.m. – Polana Długa Dolina – Horodowska Polana – siodło pod Stołowem 965 m n.p.m. – Dolina Wapienicy / rozstaje na ścieżce biegowej – ścieżka biegowa obok koryta Potoku Wapienica – Polana Mała Łąka 600 m n.p.m. – Polana Klimowa – obrzeża Rezerwatu Jaworzyna – Jezioro Wielka Łąka 495 m n.p.m. – wlot do Doliny Wapienicy / pętla autobusowa linii numer 16

Szlaki:

• Dolina Wapienicy

Czasy przejść:

• Szczyrk Biła – Przełęcz Karkoszczonka: 35 minut / szlak:
  • Przełęcz Karkoszczonka – Polana Długa Dolina – Horodowska Polana – siodło pod Stołowem: 1 godzina 15 minut / szlak:
  • siodło pod Stołowem – stoki Połednia – Polana Małej Łąki / rozstaje na ścieżce biegowej: 35 minut / szlak: /  /
  • Polana Małej Łąki / rozstaje na ścieżce biegowej – ścieżka biegowa obok Potoku Wapienica – Polana Mała Łąka – Polana Klimowa – obrzeża Rezerwatu Jaworzyna – wlot do Doliny Wapienicy / pętla autobusowa linii numer 16: 1 godzina 40 minut / /

Łączny czas przejścia trasy:

• 4 godziny 5 minut

Dystanse:

• Szczyrk Biła – Przełęcz Karkoszczonka – dystans: 1,2 km
  • Przełęcz Karkoszczonka – Horodowska Polana – siodło pod Stołowem – dystans: 2,9
  • siodło pod Stołowem – stoki Połednia – Dolina Wapienicy / rozstaje na ścieżce biegowej – dystans: 1,4 km
  • Dolina Wapienicy / rozstaje na ścieżce biegowej – ścieżka biegowa obok Potoku Wapienica – Polana Mała Łąka – Polana Klimowa – obrzeża Rezerwatu Jaworzyna – pętla autobusowa linii numer 16 – dystans: 6,3 km

Łączny dystans:

• 11,8 km

Oznaczenia szlaków / uwagi:

• Jakubowy szlak (Wielkopolska Droga św. Jakuba) – szlak oznaczony białą muszą z czerwonym krzyżo-mieczem (krzyż św. Jakuba) na błękitnym, lub niebieskim tle
  • trasa wiodąca poza znakowanymi ścieżkami, leśnymi drogami gospodarczymi, lub ścieżką biegową – oznaczoną ikoną biegacza, zazwyczaj zielonego, lub białego w białej ramce lub bez niej
  • podane w opisie czasy przejść są średnimi na podstawie własnego doświadczenia, dystanse wyliczono na podstawie pomiaru w aplikacji KaMap dla mapy Beskid Śląski 2017 v1.17 Compass
  • trasa została przygotowana również jako plik do pobrania w aplikacji KaMap, w dwóch formatach, poniżej kod jaki należy podać aby pobrać trasę:
    • format GPX – b20a
    • format KML – 0c19

Start:

• pętla autobusowa w Szczyrku Biłej

Meta:

• pętla linii autobusowej miasta Bielska-Białej numer 16 u wlotu do Doliny Wapienicy

Opis i charakterystyka trasy:

Zapraszam do zapoznania się z trasą wykraczającą poza utarte ścieżki, prowadzącą głównie Jakubowym szlakiem, oraz leśnymi drogami gospodarczymi. Trasa taka ma w sobie coś szczególnie pięknego, dając poczucie odkrywczej eksploracji terenów dotychczas nam nie znanych. Trzeba jednak pamiętać że poruszanie się takimi ścieżkami wymaga od nas obycia w terenie górskim, umiejętności wytyczania marszruty i czytania map, która powinna być jedną z podstawowych rzeczy jakie trafią do naszego plecaka. Z pewnością wypad taki dziś ułatwi nam również smartfon wyposażony w GPS z zainstalowaną jedną z wielu dostępnych aplikacji do obsługi map turystycznych.

Takie piękne atrakcje oczekują na nas na opisanej trasie, po lewej widok na Beskid Śląski z Jakubowego szlaku wiodącego z Przełęczy Karkoszczonki pod Stołów, po prawej kaskady na górnym odcinku potoku Wapienica, w Dolinie Wapienicy…

Jeśli jesteśmy gotowi na taki wypad, a z pewnością warto, naszą trasę rozpoczynamy od dotarcia na pętle przystanku końcowego PKS w Szczyrku Biłej. Do miejsca tego kursują regularne połączenia zarówno PKS, jak i prywatnych BUS-ów z Bielska-Białej, jako że wypad rozpoczynamy i kończymy w zupełnie innym miejscu, wskazane jest skorzystanie z wymienionych środków transportu publicznego. Tu pewna uwaga, nie wszystkie kursy w kierunku Szczyrku docierają do Biłej, która jest boczną odnogą doliny w której położony jest Szczyrk. Jeśli nie udało się nam na taki kurs trafić możemy skorzystać z dowolnego jadącego do Szczyrku Centrum (wszystkie jadące na Szczyrk Salmopol) i stamtąd podejść pieszo do Biłej. Odcinek ten wynosi 2,8 km, jego pokonanie nie powinno nam zająć więcej niż 35 – 40 minut. Marszrutę wiodącą wzdłuż szosy wytycza żółty szlak którym będziemy podążać od pętli PKS w Biłej na Przełęcz Karkoszczonka.

Szczyrk Bila, to tu rozpoczynamy trasę, podążając na tym odcinku od pętli PKS w kierunku Przełęczy Karkoszczonka za żółtymi znakami. Od lewej: polana tuż za przystankiem, kilka minut po starcie po prawej stronie miniemy prywatny dom w charakterystycznym malowaniu…

Dotarłszy na start, tudzież wspominaną pętlę autobusową w Szczyrku Biłej, zakręcamy za szosą (ulica Jagodowa) i żółtymi znakami w górę mijając po prawej sklep spożywczy. Trasa będzie wiodła krawędzią wysokiego lasu świerkowego, po lewej w dole dostrzeżemy koryto Wilczego Potoku. Kilka minut po starcie miniemy po prawej stronie szosy prywatny dom w charakterystycznym malowaniu na jaskrawo zielony kolor z czerwonym dachem. Wkrótce potem dotrzemy do skrzyżowania, gdzie nasz szlak zakręci za szosą w prawo, w lewo zaś odbije od niej prowadząca przez mostek droga do prywatnych posesji. Miejsce to może być mylące, gdyż brak tu jednoznacznej wskazówki przebiegu szlaku, stąd wskazane jest zachowanie wzmożonej uwagi.

Niedługo potem wciąż podążając za wznoszącą się szosą, po przekroczeniu niewielkiego liściastego młodnika, dotrzemy do kolejnego, bardzo podobnego do wcześniejszego skrzyżowania. Tu opuszczamy drogę którą poruszaliśmy się dotychczas (ulicę Jagodową), odbijając w lewo na mostek (na ulicę Pasterską). W miejscu tym ustawiono również drogowskaz informujący o dalszym przebiegu szlaku, wskazujący kierunek marszu w stronę prywatnego schroniska Chata Wuja Toma, położonego tuż poniżej interesującej nas Przełęczy Karkoszczonki.

Podążając w górę za szosą po lewej prowadzącą krawędzią lasu, po prawej mijając prywatne domy, dotrzemy do pierwszego rozwidlenia, gdzie od naszego szlaku w lewo odbija szosa do prywatnych zabudowań, my podążamy nadal w górę, do kolejnego, bardzo podobnego rozwidlenia, tam odbijamy w lewo na mostek nad Wilczym Potokiem, opuszczając ulicę Jagodową, przechodząc na ulicę Pasterską (zdjęcie po prawej), tuż po minięciu mostku zakręcamy za szosą w prawo i rozpoczynamy intensywne podejście…

Po przekroczeniu mostka, szosa odbije w prawo, czeka nas teraz intensywne podejście pod wspomnianą przełęcz. Do pokonania mamy około 150 m deniwelacji pionowej. Przez kilka pierwszych minut pokonywania podejścia podążać będziemy nadal asfaltową szosą po lewej mijając prywatne budynki. Następnie przejdziemy na wywożoną betonowymi płytami drogę gruntową, tym razem mijając domy po prawej. Pokonawszy kolejne kilkadziesiąt metrów podejścia szlak zakręci w lewo. Na tym etapie po prawej stronie otworzą się przed nami piękne widoki na rozległe łąki z prywatnymi zabudowaniami rozsianymi na opadających ku Biłej zboczom Klimczoka, oraz Magury.

zdjęcia od lewej: pokonawszy kilkadziesiąt metrów podejścia po betonowych płytach szlak zakręci w lewo, po prawej stronie otworzą się przed nami piękne widoki na rozległe łąki z prywatnymi zabudowaniami rozsianymi na opadających ku Biłej zboczom Klimczoka, oraz Magury / Kilkanaście metrów dalej dostrzeżemy śródleśne siodło, a na nim skrzyżowanie leśnych dróg. W lewo odbija droga w kierunku widocznej nieopodal bramy prywatnego schroniska Chata Wuja Toma…

Mijając zakręt po lewej stronie będziemy mogli podziwiać z kolei panoramę na okoliczne szczyty Beskidu Śląskiego w tym na dominujący w pejzażu masyw Beskidu. Chwilkę potem dotrzemy do granicy lasu, tu szlak nieco złagodnieje, przechodząc na gruntową ścieżkę. Kilkanaście metrów dalej dostrzeżemy śródleśne siodło, a na nim skrzyżowanie leśnych dróg. W lewo odbija droga w kierunku widocznej nieopodal bramy prywatnego schroniska Chata Wuja Toma, w prawo zaś nasz żółty szlak. Jeśli dysponujemy zapasem czasu, a nigdy wcześniej tu nie byliśmy z pewnością warto zaglądnąć do Chaty Wuja Toma, tym bardziej że leży ona tuż poniżej naszego pierwszego celu – Przełęczy Karkoszczonka.

Prywatne Schronisko Chata Wuja Toma widziane z podejścia pod i samej Przełęczy Karkoszczonka 729 m n.p.m. – po lewej latem, po prawej późną jesienią (07.11.2018)

Jeśli wybraliśmy jednak wariant bezpośredni, z pominięciem chaty, odbijamy za leśną drogą w prawo, rozpoczynając krótkie podejście. Po kilku minutach dotrzemy na Przełęcz Karkoszczonka, otwartą na lewo w kierunku Szczyrku, z prawej otoczonej mieszanym lasem. Na Przełęczy Karkoszczonka 729 m n.p.m. natrafimy na węzeł szlaków, oraz kapliczkę. Warto tu chwilkę odpocząć i nacieszyć się widokami, w tym od lewej: masywem Magury, dalej Beskidu, w odleglejszej perspektywie Skalite, oraz dominującym po prawej Skrzycznem.

Przełęcz Karkoszczonka 729 m n.p.m., po lewej Chata Wuja Toma, po prawej widok z przełęczy na masyw Skalite i Lanckoronę – 06.10.2018

Przełęcz Karkoszczonka 729 m n.p.m. – widok na Skalite, Lanckoronę, oraz Skrzyczne, po prawej na samo Skrzyczne, lato 2017 roku

Ruszamy dalej, stojąc przy węźle szlaków na przełęczy, będąc zwróconym w kierunku Klimczoka ruszamy w górę, początkowo za czerwonymi znakami na wymieniony szczyt. Tuż po minięciu siodła przełęczy, oraz przejściu około 100 m opuszczamy czerwony szlak odbijając w lewo w ścieżkę oznakowaną jako trasa narciarska (znaki pomarańczowo czerwone). Ścieżka od raz wyrwie w górę by po pokonaniu krótkiego podejścia złagodnieć prowadząc gęstym lasem mieszanym. Następne kilkanaście metrów prowadzić będzie gliniastym podłożem, lekko się wznosząc, częściowo otwartą na lewo przesieką.

Przełęcz Karkoszczonka 729 m n.p.m., jeśli dysponujemy zapasem czasu z pewnością warto odwiedzić Chatę Wuja Toma (po lewej), która jest bardzo klimatycznym miejscem, choć w pogodne dni, szczególnie weekendy bywa mocno oblegane, po prawej kapliczka na przełęczy…

W miejscu tym powinniśmy po lewej stronie trasy natrafić na kolejny znak wytyczający trasę narciarską, oraz oznakowanie Jakubowego szlaku, wytyczonego za pomocą białej muszli z czerwonym krzyżo-mieczem na niebieskim tle, natomiast zakręty szlaku wskazuje dodatkowo żółta strzałka. W miejscu tym pora na nieco szersze wyjaśnienie czym jest szlak Jakubowy, którym będzie teraz podążać…

Przełęcz Karkoszczonka 729 m n.p.m. – po lewej róża szlaków, po prawej widok na samą przełęcz – ruszając w dalszą drogę kierujemy się początkowo za czerwonymi znakami w kierunku Klimczoka…

Szlak Świętego Jakuba

Beskidzka Droga Świętego Jakuba – Litmanowej na Słowacji do Ołomuńca w Czechach prowadzi nas ulubionymi ścieżkami turystycznymi i pielgrzymkowymi Św. Jana Pawła II. Niektóre fragmenty pokrywają się z Małopolskim Szlakiem Papieskim. Natomiast na terenie Czech Beskidzka Droga ma dużo wspólnych fragmentów z Drogami Świętego Cyryla i Metodego. Oznakowana jest białą muszlą z czerwonym mieczo-krzyżem na niebieskim tle.

Tuż po minięciu siodła przełęczy, oraz przejściu około 100 m czerwonym szlakiem odbijamy w lewo w ścieżkę oznakowaną jako trasa narciarska, oraz szlak Świętego Jakuba, wytaczanego za pomocą białej muszli z czerwonym mieczo-krzyżem na niebieskim tle.

Beskidzka Droga św. Jakuba długości 525 km jest logicznym połączeniem pątniczych szlaków lokalnych do słynnych bazylik beskidzkich i pogórza (Kalwaria Zebrzydowska, Limanowa, Wadowice, Frydek-Mistek, Ołomuniec), sanktuariów oraz wspaniałych zabytkowych kościołów św. Jakuba. W Ołomuńcu nasze „Beskidzkie Camino” łączy się z projektowaną drogą Jakubową z Częstochowy, by przez Brno, Český Krumlov, Bawarię, Austrię, Liechtenstein, Szwajcarię i Francję dołączyć do Drogi Francuskiej i nią dotrzeć do Compostello.

Ścieżka wiodąca z Przełęczy Karkoszczonka, w kierunku Stołowa, oraz dalej na Błatnią, którą będziemy podążać należy do IV odcinka szlaku Świętego Jakuba wiodącego z Szczyrku, przez Błatnią do gminy Górki Wielkie, dalej do Skoczowa i Simoradza, jego łączna długość wynosi 32 km.

na podstawie informacji z strony: www.bractwojakuboweszczyrk.pl

W szerszym ujęciu historycznym i geograficznym droga św. Jakuba, nazywana po hiszpańsku Camino de Santiago (bask. Done Jakue Bidea, gal. O Camiño de Santiago) jest szlakiem pielgrzymkowym do katedry w Santiago de Compostela w Galicji w północno-zachodniej Hiszpanii. W katedrze tej, według przekonań pielgrzymów, znajduje się ciało św. Jakuba Większego Apostoła. Nie ma jednej trasy pielgrzymki, a uczestnicy mogą dotrzeć do celu jednym z wielu szlaków i wielu różnych państwa.

Tuż po starcie na Jakubowy szlak z Karkoszczonki czeka nas krótkie ale dość intensywne podejście, po czym ścieżka złagodnieje zakręcając wpierw w prawo, potem w lewo – szlak ten prezentuje się pięknie o każdej z pór roku, tu latem 2017 roku.

Istniejąca od ponad tysiąca lat Droga św. Jakuba jest jednym z najważniejszych chrześcijańskich szlaków pielgrzymkowych, obok szlaków do Rzymu i Jerozolimy. Według legendy ciało św. Jakuba przewieziono łodzią do północnej Hiszpanii, a następnie pochowano w miejscu, w którym dziś znajduje się miasto Santiago de Compostela.

na podstawie informacji z strony: www.pl.wikipedia.org

Powróćmy do naszej marszruty. Jak już wiemy podążać będziemy IV beskidzkim odcinkiem szlaku Jakubowego, oraz równocześnie starą nartostradą w kierunku siodła pomiędzy Trzema Kopcami, a Stołowem. Pokonawszy kolejne kilkadziesiąt metrów za wijącą się wśród drzew leśną drogą, zakręcimy w prawo, rozpoczynając kolejne chwilami intensywne podejście, wkraczając do pięknego bukowego lasu, wyjątkowo malowniczo prezentującego się jesienią. Tuż przed jego krawędzią, po lewej w przesiece i ponad linią drzew otworzy się piękna, rozległa panorama na Beskid Śląski, w tym Małe Skrzyczne i Malinowską Skałę.

Pokonawszy kolejne kilkadziesiąt metrów za wijącą się wśród drzew leśną drogą, zakręcimy w prawo, rozpoczynając chwilami intensywne podejście, wkraczając do pięknego bukowego lasu. Tuż przed jego krawędzią, po lewej w przesiece i ponad linią drzew otworzy się piękna, rozległa panorama na Beskid Śląski, w tym Małe Skrzyczne i Malinowską Skałę.

Przed nami leśny odcinek szlaku, wiodący w większości wspomnianym lasem bukowym, poza kilkoma miejscami gdzie ścieżka przeprowadzi nas przez niskie młodniki. Trasa będzie wciąż się wiła, wciąż jednak mniej lub bardziej intensywnie prowadząc w górę, trawersując zbocza Trzech Kopców. Wędrując miniemy po prawej stronie polanę na zboczach Trzech Kopców, w której górnej części znajduje się nieudostępniona dla turystyki jaskinia w Trzech Kopcach. Również w tym miejscu wskazane jest zachowanie wzmożonej uwagi, ze względu na fakt że nasza droga przetnie się z dwoma innymi leśnymi drogami gospodarczymi, my jednak nadal podążamy za znakami Jakubowego szlaku.

Leśny odcinek szlaku, wiodący w większości lasem bukowym, poza kilkoma miejscami gdzie ścieżka przeprowadzi nas przez niskie młodniki. Przez większość czasu będziemy trawersować zbocza masywu Trzech Kopców… Po około 25 – 30 minutach od startu szlak wciąż prowadząc bukowym lasem odbije ponownie w prawo, o czym poinformuje nas Jakubowe oznakowanie, oraz żółta strzałka kierunkowa…

zdjęcia od lewej: wędrując lasem miniemy po prawej stronie rozległą polanę na zboczach Trzech Kopców, w jej górnej części znajduje się wejście do nieudostępnionej turystycznie jaskini, w miejscu tym nasz trasa przetnie się z innymi leśnymi drogami gospodarczymi, my jednak trzymamy się cały czas Jakubowego oznakowanie / …mój mały wierny towarzysz York Buba na szlaku

Po około 40 minutach od chwili startu z Przełęczy Karkoszczonka dotrzemy w rejon słabo widocznej ze szlaku Polany Długa Dolina, jej krawędź dostrzeżemy w dole po jego lewej stronie. Tu nasza trasa ostro zakręca w prawo wyrywając w górę wciąż lasem bukowym, ale już z domieszką po stronie prawej młodych świerków. Pokonawszy podejście dotrzemy na śródleśne skrzyżowanie dróg. W miejscu tym zakręcamy w lewo, o czym poinformuje nas umieszczona tuż przy ścieżce (po jej prawej stronie) na niewielkim palu niebieska strzałka z muszą i krzyżo-mieczem. Jako ciekawostkę dodam że droga prowadząca na wprost, w górę, wśród świerkowych młodników wyprowadza w miejsce położone tuż pod szczytem Trzech Kopców.

Po około 40 minutach od chwili startu z Przełęczy Karkoszczonka dotrzemy w rejon słabo widocznej ze szlaku Polany Długa Dolina, tu nasza trasa ostro zakręca w prawo wyrywając w górę wciąż lasem bukowym, ale już z domieszką po stronie prawej młodych świerków.

Ostatnie metry podejścia, widać po lewej na drzewie Jakubowe oznakowanie, oraz strzałkę wskazującą dalszy przebieg marszruty… po prawej jak zawsze pierwszy mój mały towarzysz już na szczycie podejścia…

Pokonawszy podejście dotrzemy na śródleśne skrzyżowanie dróg. W miejscu tym zakręcamy w lewo, o czym poinformuje nas umieszczona tuż przy ścieżce (po jej prawej stronie) na niewielkim palu niebieska strzałka z muszą i krzyżo-mieczem, natomiast widoczna droga na wprost wyprowadziłaby nas tuż poniżej szczytu Trzech Kopców…

Opuściwszy skrzyżowanie, ruszając w dalszą drogę, wkraczamy w niski mieszany las, z rosnącą przewagą świerków. Po przejściu krótkiego odcinka wśród młodników i pokonaniu krótkiego podejścia ścieżka zacznie opadać ponownie wprowadzając nas w wysoki las bukowy. Niedługo potem dotrzemy do kolejnego skrzyżowania leśnych dróg. My zakręcamy w lewo w górę, o czym poinformują nas oznakowanie Jakubowe, jak i nartostrady. Po pokonaniu krótkiego podejścia ścieżka wprowadzi nas ponownie w niski młodnik, by po kilkunastu metrach powrócić do wysokiego bukowego lasu.

Ruszając z śródleśnego skrzyżowania, zakręcamy w lewo o czym poinformuje nas strzałką i oznakowanie Jakubowego szlaku (zdjęcie po lewej), następnie pokonawszy niewielki młodnik, oraz podejście, ścieżka ponownie złagodnieje ponownie wprowadzając w las bukowy, by lekko opadając sprowadzić nas w dół do kolejnego skrzyżowania…

…tu zakręcamy, o czym poinformuje żółta strzałka w prawo (zdjęcie po lewej) rozpoczynając kolejne podejście przez młodnik i las mieszany

Podążając za nadal wznoszącą się ścieżką, zbliżamy się do ostatniego tak intensywnego podejścia na tym odcinku naszego wypadu. Szlak zakręcając w prawo, otworzy się na lewo na rozległą Polanę Horodowską, będzie to znak że jesteśmy już blisko kolejnego naszego celu – siodła pomiędzy Trzema Kopcami, a Stołowem. Na tym etapie zmieni się też otaczająca nas szata roślina, monokulturę bukową zastąpi las mieszany, z przewagą młodych świerków. Po lewej otworzą się widoki na Stołów, zaś oglądając się wstecz rozległa panorama na szczyty Beskidu Śląskiego, oraz odleglejszego Morawskiego. W górze, parząc w kierunku przebiegu ścieżki, dostrzeżemy w bliskiej odległości wspominane siodło. Warto tu z pewnością na chwilę usiąść i nacieszyć oczy tak pięknymi widokami, które nie będą już dostępne w dalszej części trasy.

…podążając za nadal wznoszącą się ścieżką, zbliżamy się do ostatniego intensywnego podejścia na tym odcinku naszego wypadu. Szlak zakręcając w prawo, otworzy się na lewo na rozległą Polanę Horodowską, będziemy się już wówczas znajdować blisko siodla pomiędzy Trzema Kopcami, a Stołowem (zdjęcia po lewej i w środku 07.11.2018, po prawej sierpień 2017)

Widoki z ścieżki szlaku, wiodącej obrzeżem Polany Horodowskiej, tu od lewej panorama na szczyty Beskidu Śląskiego, oraz odleglejszego Morawskiego, po prawej widok na samą polanę i odleglejszy Stołów…

…w miejscu tym warto z pewnością usiąść i nacieszyć się widokami, które w dalszym przebiegu szlaku nie będą już dostępne