opis szlaku: Krościenko – Sokolica – Palenica – Wysoka – Hala Bukowinki – Jaworki

Pieniny Krościenko – Sokolica – Palenica – Szafranówka – Durbaszka – Wysoka – Jameriskowe Skałki – Hala Bukowinki – Jaworki / strona 1/4

Trasa:

Krościenko – rozstaje szlaków Toporzyska – Niżne Doliny – Burzana 724m n.p.m. – Czerteż 774 m n.p.m. – Czertezik 772 m n.p.m. – Przełęcz Sosnów 665 m n.p.m. – Kazalnica – Sokolica 747 m n.p.m. – przeprawa flisacka przez Dunajec – Pawilon Wystawowy PPN – Schronisko PTTK Orlica – Doliny Salomonowe – Palenica 722 m n.p.m. – Przełęcz Maćkówki – Szafranówka 742 m n.p.m. – Witkula 736 m n.p.m. – Łaźne Skały 773 m n.p.m. – Cyrhle 774 m n.p.m. – węzeł szlaków pod Huściawą – Durbaszka 942 m n.p.m. – Borsuczny 939 m n.p.m. Przełęcz Stachurówki – Przełęcz pod Wysoką – Wysoka 1050 m n.p.m. – Przełęcz pod Wysoką – Jameriskowe Skałki – Hala Bukowinki – Jaworki

szlaki:

• węzeł szlaków Burzana – Czerteż: 10 minut / szlak:
  • Czerteż – Czertezik – Przełęcz Sosnów: 15 minut / szlak:
  • Przełęcz Sosnów – Kazalnica – Sokolica: 15 minut / szlak:
  • Sokolica – przeprawa flisacka przez Dunajec – Pawilon Wystawowy PPN: 45 minut / szlak:
  • Pawilon Wystawowy PPN – Schronisko PTTK Orlica: 20 minut / szlak:
  • Schronisko PTTK Orlica – węzeł szlaków / Doliny Salomonowe: 35 minut / szlak:
  • Doliny Salomonowe – Palenica: 25 minut / szlak:
  • Palenica – Przełęcz Maćkówki – Szafranówka: 15 minut / szlak:
  • Szafranówka – Witkula – Łaźne Skały – Cyrhle – węzeł szlaków pod Huściawą: 50 minut / szlak:
  • węzeł szlaków pod Huściawą – Durbaszka: 45 minut / szlak:
  • Durbaszka – Borsuczny – Przełęcz Stachurówki – Przełęcz pod Wysoką: 25 minut / szlak:
  • Przełęcz pod Wysoką – Wysoka: 15 minut / szlak:
  • Wysoka – Przełęcz pod Wysoką: 10 minut / szlak:
  • Przełęcz pod Wysoką – Jameriskowe Skałki: 45 minut / szlak: /
  • Jameriskowe Skałki – Hala Bukowinki – Jaworki: 30 minut / szlak: brak (przejście poza szlakiem)

łączny czas przejścia trasy:

• 7 godzin 40 minut (patrz uwagi)

dystanse:

• Krościenko – rozstaje szlaków Toporzyska: 1,5 km
  • rozstaje szlaków Toporzyska – węzeł szlaków Burzana: 1,1 km
  • węzeł szlaków Burzana – Czerteż – Czertezik – Przełęcz Sosnów – Przełęcz Sosnów – Kazalnica – Sokolica: 1,3 km
  • Sokolica – przeprawa flisacka przez Dunajec – Pawilon Wystawowy PPN: 1,2 km
  • Pawilon Wystawowy PPN – Schronisko PTTK Orlica – węzeł szlaków / Doliny Salomonowe: 1,4 km
  • Doliny Salomonowe – Palenica: 25 minut / szlak: 1,4 km
  • Palenica – Przełęcz Maćkówki – Szafranówka: 0,6 km
  • Szafranówka – Witkula – Łaźne Skały – Cyrhle – węzeł szlaków pod Huściawą: 2,9 km
  • węzeł szlaków pod Huściawą – Durbaszka: 2,9 km
  • Durbaszka – Borsuczny – Przełęcz Stachurówki – Przełęcz pod Wysoką: 1,8 km
  • Przełęcz pod Wysoką – Wysoka: 0,35 km
  • Wysoka – Przełęcz pod Wysoką: 0,35 km
  • Przełęcz pod Wysoką – Jameriskowe Skałki: 3,1 km
  • Jameriskowe Skałki – Hala Bukowinki – Jaworki (przejście poza szlakiem): 1,5 km

• łączny dystans: 21,4 km

• Suma podejść: 1372 m
  • Suma zejść: 1220 m
  • Najwyższy punkt: Wysoka 1050 m n.p.m.
  • Punktów według regulaminu GOT PTTK: 30

start:

• Krościenko / przystanek PKS/BUS na rynku

meta:

• Jaworki / przystanek PKS/BUS powyżej karczmy

Oznaczenia szlaków / uwagi:

• podane czasy przejścia trasy nie uwzględniają czasu koniecznego do przeprawienia się przed Dunajec
  • UWAGA – przeprawa flisacka przed Dunajec działa wyłącznie w okresie letnim od 01.04 do 01.10
  • czas zejścia od Jameriskowych Skałek przez Halę Bukowinki do Jaworek jest podany w przybliżeniu, zejście to prowadzi bowiem nie znakowaną ścieżką

Tytułem wstępu…

Pieniny to pasmo pod wieloma względami wyjątkowe, swoista miniatura skupiająca mnóstwo piękna i cech innych pas, choćby Tatr Zachodnich, z licznymi pięknymi skałkami o niepowtarzalnych walorach widokowych, oraz charakterystycznym wyglądzie masywów. Kopulaste to znów piramidalne zielone wyspy, z intensywnie opadającymi ku Dunajcowi skalnymi ścianami, to znów rozległe zielone hale ze stadami białych owiec. Na horyzoncie zaś bliskie już Tatry w kierunku przeciwnym szczyty Beskidu Sądeckiego. Miniaturowy zamknięty doskonały świat piękna o niezliczonych obliczach… tak właśnie postrzegam – tak mam zapisane w sercu, Pieniny do których odwiedzenia dziś zapraszam.

Pieniny to pasmo pod wieloma względami wyjątkowe, oferujące niespotykane nigdzie indziej wymiary piękna, tu widoki ze szczytu Wysokiej – najwyższego szczytu pasma, wchodzącego do Korony Gór Polskich – szczytu do którego odwiedzenia zaproszę właśnie w niniejszym opisie…

Będzie to opis długiego szlaku o łącznej długości nieco ponad 21 kilometrów, wiodącego przez dwie części tegoż pasma, tudzież Pieninki przy granicy Pienin Właściwych i Małe Pieniny. Od razu jednak pragnę zastrzec że w kilku miejscach mogą pojawić się nieścisłości wynikające z typowych problemów z oznakowaniem dla tego regionu. Mapy nie ważne jakiego wydawcy to podają dystanse to zaś nie, również czasy przejść potrafią podawać inne, podobnie brak na nich informacji na temat licznych należących do szlaku ścieżek, jak choćby podejście z siodła pod Wysoką na szczyt tej ostatniej. Stąd właśnie nie bądźcie zdziwieni że pojawią się tu różnice pomiędzy czasami podanymi na mapach online, jak i danymi papierowymi. W niniejszym opisie bazuję oczywiście w możliwie wierny sposób na danych z map, ale również a może przede wszystkim własnym doświadczeniu.

Pieniny to piękno pasmo o wielu obliczach które mocno wrosło w moje serce, tu po lewej autor na szczycie Wysokiej, po prawej widok na Dunajec w rejonie przeprawy Flisackiej na szlaku z Sokolicy.

Opis i charakterystyka trasy:

Ze względu na charakterystykę trasy, tudzież start i metę w znacznie oddalonych od siebie miejscach, wskazane jest skorzystać z licznie kursujących pomiędzy Jaworkami, Szczawnicą, a Krościenkiem prywatnymi BUS-ami, tu jednak pewna uwaga, te ostatnie kończą kursy stosunkowo wcześniej, jest to jednak wartość zmienna w zależności od pory roku, stąd należy to zawsze sprawdzić przed startem na szlak. Jeśli posiadamy własny samochód korzystne może być pozostawienie go na parkingu tuż powyżej wejścia do Wąwozu Homole, lub w samym centrum Jaworek, a następnie zjechanie do Szczawnicy, skąd kursują liczne, jak już nadmieniałem, połączenia do Krościenka. Dzięki temu nie będziemy ograniczeni godzinami odjazdu BUS-ów z mety trasy.

Jeśli dysponujemy własnym samochodem dobrym pomysłem może być pozostawienie go w rejonie mety naszego szlaku, tudzież w rejonie centrum wsi Jaworki, lub na parkingu nieopodal wejścia do Wąwozu Homole, co uwolni nas od konieczności wcześniejszego zejścia z trasy ze względu na jednak dość krótko kursujące BUS-y. Tu po lewej droga prowadząca z Jaworek do wejścia do Wąwozu Homole widocznego po prawej.

Powróćmy już jednak do opisu szlaku. Trasę rozpoczynamy od dotarcia do centrum miejscowości Krościenko nad Dunajcem, przystanek przy rynku. Tuż obok niego prowadzi interesujący nas zielony szlak, wraz z zaczynającym się nieopodal zabytkowego budynku kościoła szlakiem żółtym. Początkowo oba szlaki będą prowadzić razem, jeśli więc trafiliśmy na znaki żółte, a nie odnaleźliśmy zielonych nic nie stoi na przeszkodzie aby podążać za nim. Zwracamy się plecami do kościoła podążając chodnikiem wzdłuż rynku, by po chwili dojść do ulicy Jagielońskiej – głównej szosy przelotowej (droga krajowa nr 969) prowadzącej w kierunku Nowego Targu.

Rozpoczynając trasę musimy dostać się do centrum Krościenka, jeśli jednak skorzystaliśmy z opcji pozostawienia samochodu w Jaworkach, wpierw musimy BUS-ami zjechać do centrum Szczawnicy, a dopiero stamtąd kolejnym z nich do Krościenka. Tu na wszystkich zdjęciach centrum Szczawnicy, na górze po lewej główna szosa biegnąca przez miejscowość, dalej figura przed wejściem do Parku Zdrojowego, na dole sam park, po prawej Grota pamięci marszałka Mikołaja dr. Zyblikiewicza, którą odwiedziłem podczas oczekiwania na kolejny BUS.

Po około 450 m dotrzemy w rejon skrzyżowania gdzie zakręcamy w lewo, podążając za w górę początkowo asfaltową droga dojazdowa do posesji (ulica Trzech Koron). Wkrótce po prawej miniemy charakterystyczną zabytkową Kaplicę Św. Rocha, za którą asfalt się skończy przechodząc w drogę brukowana kamieniem. Wciąż podążając w górę, mijając po prawej ostatnie zabudowania dotrzemy do miejsca gdzie bruk również się skończy, dalej podążamy już drogą gruntową. Zdobywając kolejne metry wysokości po lewej otwierać będą się przed nami malownicze panoramy na Beskid Sądecki, Małe Pieniny, a oglądając się nieco wstecz na Krościenko.

Wycieczkę rozpoczynamy od dotarcia w rejon rynku w Krościenku, tu widocznego podczas remontów (sierpień 2020r) po lewej. W tle widoczna wieża zabytkowa kościółka gdzie rozpoczyna się szlak żółty który początkowo będzie nam towarzyszył. Zwracamy się w kierunku przeciwnym do widocznego kościoła podążając wzdłuż rynku, chodnikiem do głównej szosy w kierunku Nowego Targu (droga krajowa nr 969) widocznej na zdjęciu po prawej, wkrótce potem miniemy tuż przy drodze choinkę szlaków wraz z informacjami o samym Pienińskim Parku Narodowym.

…po około 450 m dotrzemy w rejon skrzyżowania gdzie zakręcamy w lewo, podążając za w górę początkowo asfaltową droga dojazdowa do posesji (ulica Trzech Koron). Wkrótce po prawej miniemy charakterystyczną zabytkową Kaplicę Św. Rocha (na zdjęciu po lewej w górze), za którą asfalt się skończy przechodząc w drogę brukowana kamieniem.

Chwilę potem dotrzemy do granicy lasu, tu ścieżka prowadząc jego krawędzią ostro wyrwie w górę. Wokół radować nas będą coraz rozleglejsze panoramy. Po kilku minutach mozolnego podchodzenia ścieżka zakręci w prawo przechodząc w szerszą drogę gruntową. Niedługo potem doprowadzi nas do ściany lasu i rozwidlenia. Tu opuszcza nas towarzyszący dotychczas szlak żółty, który odbija w prawo w kierunku widocznego nieco wyżej wejścia do Pienińskiego Parku Narodowego. My podążamy za zielonymi znakami w lewo, w kierunku Czertezika (i dalej Sokolicy), od którego dzieli nas 45 minut marszu, o czym poinformuje nas stosowny drogowskaz po lewej stronie szlaku. Dotarcie do tego miejsca od chwili startu z przystanku BUS na rynku w Krościenku powinno nam zająć około 35 minut.

Mijając ostatnie zabudowania dotrzemy do granicy lasu, tu ścieżka prowadzi przez chwilę lasem, następnie jego krawędzią ostro wyrywając w górę. Wokół roztaczać się będą coraz rozleglejsze panoramy – wstecz na Krościenka i Dunajec, a ponad nim szczyty Beskidu Sądeckiego.

Ruszając dalej przechodzimy przez niewielki las liściasty, za którym trakt ponownie poprowadzi jego krawędzią, trzymając się po lewej rozległych, malowniczych polan, o nazwie Niżne Doliny. Szlak na tym odcinku będzie wiódł wciąż w górę, choć już nie tak jednostajnie i intensywnie. Po kilku minutach ścieżka chwilowo złagodnieje wprowadzając nas ponownie w piękny las liściasty z licznymi sędziwymi okazami drzew, których zresztą obecność jest charakterystyczna dla tych lasów. Trakt zakręci w lewo, potem łagodnie w prawo znów intensywniej wyrywając w górę. Charakterystyka taka utrzyma się przez najbliższe kilka minut aż wciąż podążając w górę ścieżka zakręci ostrzej w prawą stronę by po pokonaniu krótkiego intensywnego podejścia wyprowadzić nas na śródleśne siodło. Będzie to Burzana 724m n.p.m., przejścia tego odcinka, od rozwidlenia gdzie rozstaliśmy się ze szlakiem żółtym, powinno nam zająć około 25 minut.

zdjęcia na górze, oraz w środkowej części po lewej i prawej – rozwidlenie tuż przy granicy wejścia do Pienińskiego Parku Narodowego, gdzie opuszcza nas towarzyszący nam od Krościenka szlak żółty prowadzący do widocznych ławek i tablic parkowych i dalej na Trzy Korony, a my zakręcamy w lewo za zielonymi znakami obierając kierunek na Czertezik i dalej Sokolicę, o czym poinformuje nad drogowskaz. Tuż za nim ścieżka prowadzać krawędzią lasu minie pierwszą z kilku malowniczych otwartych na lewo polan (Niżne Doliny), bo chwilę potem wejść w las rozpoczynając początkowo łagodne podejście.

Na siodle nasz zielony szlak przetnie się z niebieskim, tu też proponuję właśnie opuścić szlak zielony i podążyć za niebieskimi znakami. Nie jest to jednak obligatoryjne, szlak zielony podąża dalej, trawersując zbocza masywu Czerteża, natomiast niebieski prowadzi przez jego szczyt. Ten ostatni jest tylko częściowo otwarty, prowadzi jednak interesująca, choć bardziej wymagającą kondycyjnie ścieżką wzdłuż grani po wapiennych skałkach. Jeśli więc nie czujemy się na siłach możemy pominąć przejście przez Czerteż i podążać za zielonymi znakami aż do kolejnego skrzyżowania szlaków (około 10 – 15 minut), gdzie ten ostatni się kończy wprowadzając na szlak niebieski, lub też wybrać właśnie przejście granią podążając za niebieskimi znakami, co sam uczyniłem.

Ścieżka w większości prowadząc pięknym liściastym lasem w sporej części będzie wiodła intensywnie w górę, tylko chwilami łagodniejąc, aż po około 25 minutach od chwili opuszczenia rozwidlenia gdzie opuścił nas szlak żółty, cały czas prowadząc w górę zakręci w prawo wyprowadzając na niewielkie śródleśne siodło, gdzie po lewej dostrzeżmy drewnianą kolibę, będzie to już Burzana 724 m n.p.m. Na siodle nasz zielony szlak przetnie się z niebieskim, tu też proponuję właśnie opuścić szlak zielony i podążyć za niebieskimi znakami. Nie jest to jednak obligatoryjne, szlak zielony podąża dalej, trawersując zbocza masywu Czerteża, natomiast niebieski prowadzi przez jego szczyt, jeśli jednak dysponujemy zapasem sił z pewnością warto go odwiedzić…

Jeśli więc jak ja wybraliście dalszą wędrówkę za znakami niebieskimi rozpoczynamy podejście początkowo prowadzące po gruntowych, umacnianych drewnianymi belkami stopniach, by za chwilę ścieżka wiodąc wapiennymi skałkami ostro wyrywała w górę. Warto tu zachować wzmożoną uwagę, skałki są w wielu miejscach mocno wyślizgane, łatwo tu o upadek, szczególnie po deszczu, gdy na szlaku zalega błoto. Warto wiedzieć że taka charakterystyka nawierzchni będzie typowa dla odcinków grzbietowych nie tylko tego szlaku, ale także w rejonie Trzech Koron, Góry Zamkowej, czy Ostrego Wierchu.

Jeśli więc jak ja wybraliście dalszą wędrówkę za znakami niebieskimi rozpoczynamy podejście początkowo prowadzące po gruntowych, umacnianych drewnianymi belkami stopniach, by za chwilę ścieżka wiodąc wapiennymi skałkami ostro wyrywała w górę. Niedługo potem ścieżka dotrze do grzbietu otwartego częściowo na prawą stronę, prowadząc po korzeniach i wapiennych skałkach, miejsce to zostało dodatkowo ubezpieczone za pomocą metalowych barierek…

Po kilku minutach intensywnego podejścia ścieżka wyprowadzi nas w krawędź opadającej ku korytu Dunajca skalnej ściany masywu. Tuż przed kulminacją szlak po lewej zabezpieczono metalowymi barierkami, podobnie na częściowo otwartej grani po stronie prawej. Dotarciu tu powinno nam zając około 10 minut od chwili startu z rozstai pod Burzaną. Tuż za kulminacją ścieżka wciąż prowadząc po skałkach zacznie intensywnie opadać w dół. W miejscu tym dodano ułatwiające pokonanie tego odcinka drewnianą drabinkę, oraz metalowe barierki. Tu też z lewej strony do naszej dołączy inna ścieżka, to właśnie w tym miejscu kończy się zielony szlak którym wcześniej podążaliśmy, to tu byśmy wyszli gdybyśmy zdecydowali się nim jednak podążać.

Po około 15 minutach od opuszczenia rozwidlenia szlaków, gdzie przeszliśmy na szlak niebieski, dotrzemy do częściowo otwartego szczytu Czerteż 774 m n.p.m. skąd roztacza się piękna panorama na okoliczne szczyty, już bliskie Tatry, jak i wijącą się w dole wstęgę Dunajca. Tuż za granią szlak bardzo intensywnie opada w dół, sprowadzając ze skałek szczytowych po drewnianej ubezpieczonej metalowymi barierkami drabince. W dalszym przebiegu szlak wciąż opadają prowadzi ścieżka po licznych wystających tu korzeniach i wapiennych skałkach, które są mocno wyślizgane stąd warto tu zachować wzmożoną uwagę.

Wkrótce potem zejdziemy na niewielkie siodło, za nim po podejściu dotrzemy na kolejną bardziej otwartą na prawo grań, będzie to szczyt Czertezika 774 m n.p.m., roztacza się stamtąd piękna panorama na okoliczne szczyty, już bliskie Tatry, jak i wijącą się w dole wstęgę Dunajca. Ruszając dalej znów czeka nas ostro opadające zejście, częściowo po skałkach, które wkrótce jednak dość szybko złagodnieje, a ścieżka stopniowo będzie się rozszerzać. Przed nami kilka do kilkunastu minut marszu szeroką ścieżką wiodącą przez cały czas lasem liściastym. Początkowo trzymająca się grani, wkrótce zakręci w lewo trawersując masyw Czertezika, by za chwilę ponownie zakręcić w prawo delikatnie się wznosząc.

Podobnie jak leżący w tym samym paśmie skałek Czerteż, tak i grań szczytowa na Czerteziku 774 m n.p.m. oferuje piękne panoramy na przełom Dunajca, okoliczne Pienińskie szczyty, Podhale i Tatry, oraz widoczną po lewej na dole eksponowaną grań szczytową Sokolicy – nasz kolejny cel…

opis trasy: Krościenko – Sokolica – Palenica – Szafranówka – Durbaszka – Wysoka – Jameriskowe Skałki – Hala Bukowinki – Jaworki / strona 1/4