Nosal

Polskie Tatry Zachodnie / Kuźnice – Nosalowa Przełęcz – Nosal – Kuźnice

Trasa:

Kuźnice 1010m n.p.m. – Nosalowa Przełęcz 1103m n.p.m. – Nosal 1206m n.p.m. – Kuźnice rejon hotelu Murowanica 935m n.p.m.

Szlaki:

kraj: Polska

pasmo: Polskie Tatry Zachodnie

Cel:

• Nosal 1206m n.p.m

Czasy przejść:

• Kuźnice – Nosalowa Przełęcz – Nosal – czas przejścia: 1 godzina 25 minut* / szlaki:
  • Nosal – Kuźnice rejon hotelu Murowanica (przystanek BUS) – czas przejścia: 50 minut / szlak:

* czas według mapy wydawnictwa Compass – według innych wydawnictw i drogowskazów TPN jest to 50 minut / autorowi przejście tego odcinka spokojnym krokiem z przerwami zajęło 1 godzinę 30 minut

Łączny czas przejścia trasy:

• 2 godzin 15 minut

Start:

• parking w Kuźnicach (rejon dolnej stacji kolejki na Kasprowy Wierch)

Meta:

• droga z Kuźnic w kierunku ronda / rejon hotelu Murowanica (przystanek BUS)

Opis i charakterystyka trasy:

Wycieczkę rozpoczynamy od dotarcia na parking w Kuźnicach. W rejon ten dotrzeć można na dwa sposoby, pieszo z Zakopanego, lub BUS-ami, kursującymi bardzo często (średnio co 3 do 5 minut) z Zakopanego, koszt biletu (na dzień 20.09.2014) to 3zł od osoby. Po dotarciu na parking skręcamy w lewo, patrząc w kierunku budynku dolnej stacji kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Następnie zmierzamy w kierunku mostku na potoku Bystra i widocznych kas Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Wycieczkę rozpoczynamy od dotarcia do Kuźnic, gdzie przechodząc mostek kierujemy się do kas TPN

Po dopełnieniu formalności związanych z zakupem biletu wstępu na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego, tuż za rogatkami parku natrafimy na choinkę szlaków, wybieramy szlak zielony na Nosal, który będzie początkowo prowadził wspólnie ze szlakiem niebieskim (wiodący przez Boczań do Doliny Gąsienicowej). Ścieżka od początku ostro wyrywa do góry, wiodąc drogą z kamienia, przez las świerkowy.

zdjęcia od lewej: autor na mostku w Kuźnicach przed rozpoczęciem wycieczki / zakup biletów wstępu do Tatrzańskiego Parku Narodowego w Kuźnicach / tuż przy kasach TPN w Kuźnicach natrafimy na choinkę szlaków

zdjęcia po lewej: na choince wybieramy szlak zielony, który początkowo będzie prowadził wraz ze szlakiem niebieskim (do Doliny Gąsienicowej) / zdjęcie drugie od lewej do końca: szlak od początku ostro wyrywa do góry, prowadząc przez pierwsze kilkanaście minut utwardzaną kamieniami leśną drogą

Po około 25 minutach ciągłego poodchodzenia dotrzemy do rejonu rozstai szlaków, gdzie towarzyszący nam szlak niebieski zakręci w prawo, my podążymy prosto, nadal za zielonymi znakami w kierunku Przełęczy Nosalowej. W miejscu tym ścieżka złagodnieje, pozwalając na złapanie oddechu. Po kilku minutach po lewej stronie w leśnej przesiece otworzą się przed nami widoki na Gubałówkę, kilkadziesiąt metrów dalej po prawej stronie natrafimy na kolejne widokowe miejsce, z obszerną i malowniczą panoramą na Tatry Wysokie.

zdjęcia po lewej: Po 25 minutach od startu dotrzemy do rozstai szlaków gdzie towarzysząc nam szlak niebieski odbija w prawo / zdjęcie w środku i po prawej: po minięciu rozstai szlaków i pokonaniu krótkiego podejścia ścieżka złagodnieje pozwalając złapać oddech

zdjęcia od lewej: w przesiece naszym oczom ukaże się nasz już nieodległy cel – Nosal / tuż przed śródleśnym siodłem – Przełęczą Nosalową – natrafimy na punkt widokowy skąd można będzie zobaczyć po lewej pasmo Gubałówki i Zakopane, po prawej (patrz zdjęcie) panoramę na Tatry

Wkrótce potem dotrzemy na śródleśne siodło, będzie Przełęcz Nosalowa 1103m n.p.m., dotarcie tutaj z Kuźnic powinno zająć nam około 40 minut. Na siodle od naszego zielonego szlaku odbije, zaczynający się tutaj szlak żółty prowadzący na Olczyską Polanę, może to być jeden z wariantów (dłuższych) zejścia z Nosala. Ruszając dalej za naszą znakowaną na zielono ścieżką, ponownie rozpoczynamy ostre podejście do góry, prowadzące umacnianą drewnianymi stopniami trasą. Będzie to już ostatni odcinek w drodze na Nosal, jego pokonanie nie powinno nam zająć więcej niż 45 do 60 minut.

zdjęcia od lewej: Panorama przed Przełęczą Nosalową na pasmo Gubałówki i Zakopane / Przełęcz Nosalowa 1103m n.p.m.

zdjęcia od lewej: Na Przełęczy Nosalowej rozpoczyna się żółty szlak prowadzący na Olczyską Polanę / Ostatnie podejście pod Nosal jest stromo nachylone, częściowo ubezpieczone drewnianymi balami, tworzącymi stopnie / Po minięciu Przełęczy Nosalowej, wraz z nabieraniem wysokości po lewej stronie otwierać będą się coraz rozleglejsze panoramy na Kuźnice, Tatry Wysokie, Zachodnie, z dominującym masywem Giewontu

Wraz z nabieraniem wysokości po lewej stronie ścieżki otwierać się będzie przed nami coraz szersza, niezwykle malownicza panorama z dominującym masywem Giewontu. Po około 30 minutach od startu z Przełęczy Nosalowej ścieżka osiągnie apogeum nachylenia, wprowadzając w rejon otwartych skałek, w rejonie tym szczególnie po deszczach, oraz zimą wskazana jest wzmożona uwaga, skały są bardzo wyślizgane, w wielu miejscach się osypują. Chwilę potem szlak zakręci wzdłuż skałek w prawo, następnie już nieco łagodniej w lewo, przeprowadzając przez niewielki zagajnik świerkowy by wyprowadzić na szczycie Nosala 1206m n.p.m.

zdjęcia od lewej: Po minięciu Przełęczy Nosalowej, wraz z nabieraniem wysokości po lewej stronie otwierać będą się coraz rozleglejsze panoramy na Kuźnice, Tatry Wysokie, Zachodnie, z dominującym masywem Giewontu / ostatnie metry podejścia pod Nosal wiodą wokół skałek, w miejscu tym wskazane jest zachowanie wzmożonej uwagi, wyślizgane i miejscami kruche skałki mogą łatwo stać się przyczyną upadku. Po pokonaniu podejścia pod skałki, szlak trawersuje je z prawej strony wyprowadzając na szczyt  Nosala

…ostatnie metry podejścia pod Nosal wiodą wokół skałek, w miejscu tym wskazane jest zachowanie wzmożonej uwagi, wyślizgane i miejscami kruche skałki mogą łatwo stać się przyczyną upadku. Po pokonaniu podejścia pod skałki, szlak trawersuje je z prawej strony (foto 4) wyprowadzając na szczyt  Nosala.

W ten oto sposób dotarliśmy do naszego celu, co łącznie od chwili startu nie powinno nam zająć więcej niż półtorej do dwóch godzin (w zależności od indywidualnej kondycji fizycznej, mapowy czas to 1 godzina 25 minut). Szczyt Nosala jest eksponowany w kierunku Kuźnic skalnym urwiskiem, z strony przeciwnej ograniczony mieszanym laskiem skarłowaciałych świerków i kosodrzewiny. Panorama ze szczytu należy do jednej z najpiękniejszych w tym rejonie, stanowi swoiste zaproszenie do wejścia w progi Tatr. Topograficznie Nosal stanowi zakończenie północno-wschodniej grani Kasprowego Wierchu. Z ciekawostek związanych z jego lokalizacją warto wiedzieć iż północnymi podnóżami Nosala przebiega granica między Tatrami a Rowem Podtatrzańskim, od południowej zaś strony Nosalowa Przełęcz (1103m n.p.m.) oddziela go od zalesionego Nieboraka. Ulokowanie Nosala i jego eksponowany szczy jest piękną, naturalną platformą widokową, o promieniu widoczności przekraczającym 270 stopni.

zdjęcia od lewej: team zdobywców na szczycie Nosala 1206m n.p.m. / panorama z Nosala dostarcza niezapomnianych wrażeń, jej zakres przekracza 270 stopni, tutaj widok od lewej strony w kierunku zachodnim

zdjęcia od lewej: panorama z Nosala dostarcza niezapomnianych wrażeń, jej zakres przekracza 270 stopni, tutaj widok od lewej strony w kierunku zachodnim / widziany z Nosala szlak przez Boczań do Doliny Gąsienicowej, widać przełęcz Między Kopami, oraz na drugim planie charakterystyczną „piramidę” Kościelca

zdjęcia od lewej: Autor na szczycie Nosala / Widok z Nosala na Kuźnice, Dolinę Kondratową, Giewont, Kasprowy Wierch, oraz pasmo Czerwonych Wierchów…

Patrząc od lewej obejmuje ona swym zasięgiem pasmo Żółtej Turni, Boczania, przełęczy Między Kopami, Kościelca, Wielkiej Koszystej, Buczynowej Turni, częściowo Orlej Perci, Świnicy, Kasprowego Wierchu, Czerwonych Wierchów, Kondrackiej Kopy, oraz Giewontu. Podążając wzrokiem nadal w prawą stronę zobaczymy panoramę Zakopanego i ościennych gmin, jak i pasma Butorowego Wierchu i Gubałówki. Z całą pewnością warto w tym miejscu nieco dłużej odpocząć sycąc oczy tym pięknym widokiem.

Widok z Nosala w kierunku zachodnim na Zakopane, ościenne gminy, oraz Gubałówkę

Ruszając w dalszą drogę, trzymamy się nadal zielonych znaków, podążając ścieżką wzdłuż grani, miejscami prowadzącą przez rzadki las. Przez cały czas towarzyszyć nam będą rozległe, malownicze widoki, chwilę potem dotrzemy do widocznej z daleka charakterystycznej formacji skalnej, przypominającą psa siedzącego z podniesioną dumnie głową, niejako zapatrzonego w Tatry. Panorama jak i wspomniana formacja skalna szczególnie okazale prezentują się o zachodzie słońca, gdy złote promienie okraszają stoki Giewontu, którego masyw rzuca cień na Dolinę Kondratową, oraz pogrążając w mroku Kuźnice.

Schodząc ze szczytu Nosala ścieżka wiedzie chwilami przez rzadki las, w kierunku charakterystycznej formacji skalnej przypominającej siedzącego psa…

zdjęcie po lewej i drugie od lewej: widok z rejonu występu skalnego w kształcie „siedzącego psa” w kierunku szczytu Nosala (foto 1 – Żona wskazuje na szczyt Nosala, foto 2 szczyt Nosala) / zdjęcia trzecie od lewej: zejście ze szczytu Nosala w kierunku kolejnych występów skalnych (siedzącego psa) / zdjęcie po prawej: widok na jedną z turni z rejonu szczytu Nosala

Opuszczając „skalnego psa” rozpoczynamy ostre i chwilami śliskie zejście w dół. To ostatni odcinek szlaku, który sprowadzi nas na metę.  Również tutaj wskazane jest zachowanie wzmożonej czujności, szczególnie po deszczach, w czasie zalegania błota i śniegu. Znaczna część tego odcinku szlaku została ubezpieczona drewnianymi poprzeczkami, acz są one dość mocno wyślizgane, a teren mocno nachylony, dlatego łatwo o pośliźnięcie i upadek. Pokonanie tego odcinka nie powinno nam zająć więcej niż pół godziny.

Panorama z Nosala szczególnie pięknie prezentuje się podczas zachodów słońca gdy jego złote promienie okraszają skalne formacje szczytu, oraz północne zbocza Giewontu (po lewej)

Zachód słońca – Nosal

Ścieżka wyprowadzi nas w rejonie traktu spacerowego, gdzie zakręcając w prawo, poruszając się wzdłuż potoku Bystra, po kilku minutach dotrzemy do szosy. Tutaj zakręcamy w lewo i po około 150 metrach docieramy do głównej szosy wiodącej z Kuźnic do Zakopanego (rejon hotelu Murowanica). Po lewej stronie natrafimy na przystanek prywatnych BUS-ów, którymi możemy dojechać do centrum i dworca, BUS-y kursują co kilka minut do godzin wieczornych.

Dostępność trasy:

Trasa dostępna przez cały rok, jednak może być niebezpieczna po opadach deszczu, w okresie zalegania pokrywy śnieżnej i lodu. Prowadzi miejscami w silnie nachylonym, częściowo eksponowanym ternie, dlatego w trudnych warunkach pogodowych, tudzież szczególnie zimą, wymagane jest odpowiednie przygotowanie, doświadczenie, oraz sprzęt w postaci raków. Niebezpieczeństwa te dotyczą odcinka powyżej Przełęczy Nosalowej, Nosla i zejścia ze szczytu w kierunku Murowanicy.

zdjęcia od lewej: Tuż przed rozpoczęciem zejście do Kuźnic z Nosala… / Zejście z Nosala w kierunku Murowanicy charakteryzuje się bardzo dużym nachyleniem, częściowo ubezpieczone drewnianymi stopniami, miejscami jest bardzo śliskie, wskazane jest tutaj zachowanie wzmożonej uwagi, szczególnie po opadach deszczu lub śniegu.

Ostrzeżenia:

Krótka, acz wymagająca fizycznie ze względu na ostre podejścia trasa, dająca przedsmak pięknych tatrzańskich panoram. Ze względu na krótki dystans możliwa do przejścia również przez osoby o słabszej kondycji fizycznej, acz należy liczyć się ze znacznym wysiłkiem i wydłużeniem czasu przejścia, co należy wziąć pod uwagę w planowaniu wycieczki. W okresie zimowym, oraz po deszczach, lub przymrozkach, nie zalecana osobom o małym doświadczeniu, oraz bez odpowiedniego sprzętu (raki).

zdjęcia od lewej: Widok z Nosala na Kuźnice, Dolinę Kondratową, Giewont, Kasprowy Wierch, oraz pasmo Czerwonych Wierchów… / Zejście z Nosala w kierunku Murowanicy charakteryzuje się bardzo dużym nachyleniem, częściowo ubezpieczone drewnianymi stopniami, miejscami jest bardzo śliskie, wskazane jest tutaj zachowanie wzmożonej uwagi, szczególnie po opadach deszczu lub śniegu

Przydatne Linki:

Ważne telefony / e-mail:

• TOPR / numer ratunkowy: 985
  • TOPR / telefon ratunkowy: (+48) 601-100-300
  • TPN / informacja turystyczna: (+48) 18 20 23 300
  • TPN / Straż Parku: (+48) 18 20 23 280 lub (+48) 695 408 097 (Komendant Straży Parku)