RECENZJE / tytuł: „Niezbędnik Fotografa – „Lustrzanki Cyfrowe – Fotografia czarno-biała” autor: praca zbiorowa
Cykl: Niezbędnik Fotografa
- Część: II / IV
- Tytuł: „Lustrzanki Cyfrowe – Fotografia czarno-biała”
- Tytuł oryginału: „Digital SLR. Exposure Tips. Camera Bag Companions”
- Autor: praca zbiorowa
- Tłumaczenie: Janusz Myzik
- Rok wydania: wydanie I – 2010 rok UK / wydanie krajowe I – 2012 rok
- Ilość stron: 144
- Rodzaj okładki: miękka
- Ilustracje: tak / liczne / kolorowe
- Papier: wysokiej jakości papier kredowy o średniej gramaturze
- Średnia cena: od 7,37zł* do 12,90zł (info: www.ceneo.pl / na dzień 03.06.2013.)
- Skład książki: szyta
- Wymiary książki: 112 x 82 mm
- Numer ISBN: 978-83-7596-217-8
- Licencjobiorca / wydawnictwo: National Geographic Society / G+J RBA
*książka ta jak i cała seria dostępna jest również w cenie promocyjnej dla zarejestrowanych użytkowników, w księgarni internetowej sieci empik – cena za tomik: 4,99zł (stan na 01.07.2013)
.
W nawiązaniu do serii…
Trzeci tomik z serii miniaturowych poradników zawierających podzielone tematycznie najważniejsze zagadnienia związane z fotografią. Dodać tutaj trzeba że określenie „miniaturowe” odnosi się wyłącznie do rozmiarów książeczki, jednak w żaden sposób nie minimalizując ich zawartości, która jest bardzo obszerna, oraz napisana niezwykle przystępnie, w oparciu o wiele przykładów.
Treść…
Ostatni – czwarty tomik serii poradników fotograficznych „Lustrzanki Cyfrowe”. W poprzednich częściach autorzy zapoznali nas z najważniejszymi filarami fotografii, ukazując na wielu przykładach, popartych zdjęciami i schematami, metody, oraz zasady fotografowania w taki sposób by jak najpiękniej rejestrować otaczający nas świat. Po opanowaniu podstaw, zrozumieniu zasad ekspozycji, oraz zagadnień związanych z barwą, pora przyszła na opisanie zasad fotografii czarno-białej.
Zrazu może się wydawać że nic bardziej prostego, wielu początkujących fotoamatorów po prostu zamienia obraz kolorowy na czarno-biały za pomocą jednego z wielu dostępnych programów do edycji zdjęć i to kończy ich warsztatowy kontakt z taką formą fotografii a jednak… jednak zagadnienie kreowania piękna i otoczenia za pomocą tylko skali szarości, bez użycia barw jest tematem niezwykle złożonym, oraz wbrew pozorom trudnym, ale też oferującym fotografowi zupełnie odmienne od fotografii barwnej środki wyrazu i ekspresji.
Fotografia czarno-biała była / jest najdłużej rozwijaną gałęzią tej dziedziny, co wynika z prostego faktu że całe dziesiątki lat fotografowie mieli do dyspozycji wyłącznie klisze czarno-białe, nim postęp technologi umożliwił rejestrowanie obrazu barwnego. W czasie tym w oparciu o doświadczenia pokoleń fotografów powstało wiele ważkich zasad dotyczących tego kierunku fotografii – zasad które przekazuje nam niniejszy tomik.
Zasady te opisują zagadnienia związane z metodami oświetlenia / doświetlenia fotografowanego planu, kompozycji, unikania prześwietleń, kreowania dynamiki i wyrazu fotografii wyłącznie za pomocą szarości, cienia i światła. Tomik wprowadza nas w tajniki warsztatowe z zakresu obróbki zdjęcia, w tym zmiękczania kontrastów, konwersji kanałów barwnych na odcienie szarości i wiele innych.
Fotografia czarno-biała jak żadna inna potrafi wyrażać emocje, być niezwykle dynamiczna, ekspresyjna, lub odwrotnie nostalgiczna i niedopowiedziana, brak koloru nie tyko ich nie zuboża, lecz wzbogaca pozostawiając duże pole manewru dla naszej wyobraźni… Fotografia czarno-biała stanowi ważny element warsztatu i wiedzy każdego fotoamatora dlatego warto ten tomik poznać i go posiadać, a jego miniaturowe rozmiary, podobnie jak wcześniejszych tomików sprawiają że bez problemu znajdzie on miejsce w naszej torbie ze sprzętem.
Informacja prawna – wszystkie wyrażane w niniejszej recenzji książki opinie są wyłącznie moją osobistą opinią na jej temat i jako takie nie są wiążącym określeniem jej wartości, lecz wyłącznie osobistą autointerpretacją. Wykorzystane w opracowaniu cytaty, lub zdjęcia okładek i inne, mają za zadanie jedynie zaprezentować publikację, oraz przedstawić opisywane w niej wątki, lub cechy. Recenzja nie jest ofertą handlową, nie powstała na zamówienie firm trzecich, ani nie namawia do zakupu danej książki.