lampa pierścieniowa TRAVOR RF-550D

SPRZĘT / lampa pierścieniowa LED TRAVOR RF-550D /  strona 3/3

systematyka recenzji:

.

Szerzej o zasilaniu…

Lampa TRAVOR RF-550D zasilana jest za pomocą czterech baterii lub akumulatorków AA (inaczej LR6, R6, FR6, HR6) o napięciu 1,2 do 1,5 V. Podczas poszukiwania informacji na temat omawianej lampy w sieci internetowej, zdarzyło mi się kilkukrotnie natrafić na negatywne uwagi dotyczące wydajności elektrycznej lampy. Sugerowano jakby pozostawione w komorze baterie, nawet po wyłączeniu lampy, nadal były rozładowywane. Wydało mi się to mało prawdopodobne, dla pewności jednak postanowiłem zweryfikować i tę kwestię.

W zestawie z lampą TRAVOR RF-550D otrzymałem praktyczną stopkę umożliwiającą montaż lampy bezpośrednio na niej, stopka wykonana została z takiego samego tworzywa jak cały korpus lampy, na jej spodzie dodano gwint statywowy.

Podczas trwających kilka dni domowych testów, ani razu nie wyjmowałem z komory akumulatorków po skończonej pracy codziennie za to, nawet gdy nie wykonywałem żadnych zdjęć, sprawdzałem ich stan naładowania. Szybko okazało się że uwagi tego typu są absolutnie nieprawdziwe, lampa po wyłączeniu nie pobiera prądu z ogniw. Tu możemy być więc spokojni o ich żywotność, nie ma potrzeby ich każdorazowego wyjmowania i wkładania przed i po pracy.

Wpływ barwy dyfuzora na temperaturę światła, od góry po lewej lampa TRAVOR RF-550D z założonym dyfuzorem: mlecznym białym, żółtym i niebieskim

Kolejną kwestią, tu jednak niestety od razu będącą rzeczą pewną, były zarzuty w kwestii braku automatycznego wyłączania zasilania przy dłuższej bezczynności. To rzeczywiście wada i nic jej nie usprawiedliwia. Nawet gdyby przyjąć że nie wprowadzono takowej funkcji z racji możliwości pracy w trybie ciągłego światła, nadal nie wykluczało to możliwości jej zastosowania w przypadku zadanej dłuższej bezczynności. Jednym pocieszeniem w tej kwestii może być fakt że w stanie biernej aktywności, to jest bez włączonego palnika, zużycie energii jest stosunkowo niewielkie.

Obecne w zestawie dyfuzory wykonane z dobrej jakość tworzywa sztucznego, o jednorodnej bez skaz powierzchni przepuszczającej światło. Na ich rancie dodano rowkowanie ułatwiające chwyt, po wewnętrznej stronie dyfuzora natrafimy na trzy niewielkie wypustki. Odpowiadają one kształtem wypustkom na rancie palnika lampy, umożliwiając prosty i pewny montaż na tym ostatnim.

Pozostawiłem lampę TRAVOR RF-550D w pozycji włączonej, wcześniej implementując do jej komory w pełni naładowane akumulatorki marki Newell Ni-Mh o pojemności 2500 mAh i napięciu nominalnym 1,2V. Po około 14 godzinach lampa z włączoną elektroniką zużyła zaledwie około 5 – 7 % energii zgromadzonej w ogniwach. Nie jest to więc ogromny problem, nawet gdyby przydarzyło nam się zapomnieć o jej wyłączeniu, co oczywiście nie zmienia faktu że taka sytuacja mieć miejsca nie powinna, a lampa powinna posiadać automatyczne wyłączanie przy dłuższej bezczynności.

Lampa pierścieniowa LED TRAVOR RF-550D umożliwia skuteczne bliskie doświetlenie sceny, szczególnie przydatne podczas fotografowania w zacienionych miejscach, zagajnikach, pozwalając wydobyć z tła temat główny, którym tu akurat były polne kwiaty.
wykonano zestawem: FUJIFILM X-T20 + obiektyw FUJINON XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS z zamontowanym pierścieniem pośrednim makro MeiKe MK-C-AF3B 16 mm + lampa LED TRAVOR RF-550D

Na plus należy zaliczyć również ogólną wydajność, tudzież energochłonność lampy. Niestety marka milczy na ten temat, podobnie jak i dwie pozostałe sprzedające ten model pod swoim logiem, trudno więc dokładnie oszacować tu wydajność palnika w stosunku do ilości możliwych do wykonania na jednym zestawie baterii lub akumulatorków błysków, czy czasu podświetlenia stałego. Jednak po czterech dniach pracy, oraz wykonaniu około 250 fotografii, w trybie pełnego błysku i około 50 połówkowego, pozostało według wskazań lampy TRAVOR RF-550D około 50 % energii, to mogłoby oznaczać że wydajność faktyczna sięga około 600 zdjęć. Jest to bardzo dobry rezultat, szczególnie że podczas testów wykorzystywałem również światło stałe czasem nieprzerwanie przez kilkanaście minut.

Trudno tu więc cokolwiek zarzucić lampie TRAVOR RF-550D, choć oczywiście ostateczny uzyskany wynik sprawności energetycznej zależny będzie od szeregu czynników, po pierwsze od wykorzystanych ogniw ich jakości i pojemności, po drugie od typu pracy, im dłużej będziemy korzystać z trybu światła ciągłego tym mniejsza będzie ostateczna wydajność ogniw. Ważnymi czynnikami będą tu też wilgotność i temperatura otoczenia. Ogólnie jednak należy wydajność energetyczną lampy należy zaliczyć na duży plus.

Możliwość doświetlenia plany w przypadku fotografii zbliżeniowej, jak i stricte makro pozwala na wyraźne skrócenie czasu naświetlania, co ułatwia fotografowanie żywych modeli, lub pozostających w ruchu w wyniku działania wiatru jak gałązka po lewej stronie. Lampa tego typu powoduje jednak również typowe dla dodatkowego kierunkowego źródła światła problemy, to jest odbicie i powstawanie głębszych cieni, jak na zdjęciu po prawej, gdzie światło palnika odbiło się lakierowanej powierzchni miniaturowej wanny, oraz pogłębiło cień po jej rantem
wykonano zestawem: FUJIFILM X-T20 + obiektyw FUJINON XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS z zamontowanym pierścieniem pośrednim makro MeiKe MK-C-AF3B 16 mm + lampa LED TRAVOR RF-550D

Praca z lampą – przykłady…

Z całą pewnością praca z lampą pierścieniową taką jak omawiana TRAVOR RF-550D wymaga pewnego przyzwyczajenia do specyfika światła jakim będziemy operować. W przypadku pracy z obiektami ustawionymi blisko tła, bez względu czy to w warunkach studyjnych, czy terenowych, doświetlając plan od przodu należy liczyć się z efektem ciemnej aureoli za i wokół obiektu. Jest to skutek oświetlenia przedniego jednopunktowego palnikiem lampy obiektu który w takiej sytuacji rzutuje cień w tył. Efekt ten można zminimalizować podczas pracy w terenie starając się tak dobrać kompozycję aby elementy w tle znajdowały się nieco dalej, oraz aby obiekt był również doświetlany w sposób naturalny z boku lub tyłu. Stosując wówczas kombinację mocy palnika, a czasem wykorzystując tylko jego połowę można go znacznie zredukować.

W przypadku pracy z obiektami ustawionymi blisko tła, bez względu czy to w warunkach studyjnych, czy terenowych, doświetlając plan od przodu należy liczyć się z efektem ciemnej aureoli za i wokół obiektu.

Fotografując tego typu lampą trzeba natomiast liczyć się z tym samym problemem co w przypadku tradycyjnej lampy błyskowej umieszczonej na gorącej stopce – problemem odcięcia tła. Można tu przyjąć że im słabsze światło, tym większe będzie wyodrębnienie obiektu z ciemnego, a czasem wręcz czarnego tła. Dlatego właśnie aby wyeliminować ten problem powstały również lampy makro mające kilka palników, jak na przykład model tej samej marki Travor ML 3D, gdzie zastosowano trzy małe panele LED na giętkich wysięgnikach. Są też znacznie bardziej rozbudowane systemy składające się z kilku lamp błyskowych rozmieszczonych dookolnie wokół obiektywu, lub właśnie na elastycznych ramionach. W przypadku lampy jednopalnikowej takiej jak omawiana TRAVOR RF-550D trzeba niestety liczyć się wystąpieniem problemu zaciemnionego tła, praca z nią wymaga się znacznie większej uwagi i staranniejszego wybierania tematów.

Fotografując tego typu lampą trzeba natomiast liczyć się z tym samym problemem co w przypadku tradycyjnej lampy błyskowej umieszczonej na gorącej stopce – problemem odcięcia tła.

Bardziej zaawansowane i rozbudowane systemu lamp pierścieniowych, oraz lamp makro z kilkoma palnikami umożliwiają znacznie lepszą kontrolę nad kierunkami światła, dopełniając nim kompozycję tak aby wyeliminować niepożądane zjawiska odcięcia tematu od tła, czy pogłębiania cieni. Umożliwiają też wypełnienie kompozycje większą ilością światła lepiej doświetlając temat zdjęcia, tu po lewej i w środku przykład takiej dwu i trzy palnikowej lampy LED marki TRAVOR model ML 2D i 3D, po prawej zaś rozbudowany system lamp pierścieniowych marki NIKON model SB-R1, cena tej ostatniej jest bardzo wysoka i wynosi około 2100 do 2500 zł.
zdjęcie lampy TRAVOR 2D i 3D pobrano ze strony marki www.travor.cn, natomiast zdjęcie lampy marki NIKON model SB-R1 pobrano ze strony www.nikon.pl.

Warto jeszcze wspomnieć że pracując z założonym, oferującym najwyższą wydajność świetlną, transparentnym dyfuzorem musimy się liczyć z charakterystycznym dla lamp pierścieniowych odbiciem powierzchniowym w kształcie wianuszka diod LED. Bywają sytuacje fotograficzne gdzie może to dodać zdjęciom ciekawego wyglądu, jak fotografia portretowa (odbłysk aureoli w oczach modela), gdzie lampa tego typu może pełnić rolę światła dopełniającego, bywa też jednak problemem w przypadku fotografii z bliskiej odległości przedmiotów o błyszczących powierzchniach. Ze względu na możliwość pracy palnika lampy w trybie ciągłym może okazać się ona również bardzo pomocna podczas nagrywania klipów wideo, jako lampa dopełniająca przedni plan.

Pracując z założonym, oferującym najwyższą wydajność świetlną, transparentnym dyfuzorem musimy się liczyć z charakterystycznym dla lamp pierścieniowych odbiciem powierzchniowym w kształcie wianuszka diod LED.

Powróćmy jeszcze do trybu pracy połówkowej palnika lampy TRAVOR RF-550D, cecha ta, właściwa dla lamp pierścieniowych, w specyficznych warunkach oświetleniowych, gdy scena wymaga takiego właśnie dopełnienia światłem może być bardzo przydatna, jak wiemy w przypadku omawianego modelu problemem jednak jest brak możliwości ustabilizowania w zadanej pozycji palnika, który kręci się luźno wokół osi obiektywu. Poniżej kilka przykładowych fotografii z wykorzystaniem lampy pracującej w trybie połówkowym.

Na jakość doświetlenia sceny ma również wpływ wyboru trybu pracy, po lewej fotografia wykonana z lampą TRAVOR RF-550D ustawioną w trybie błysku pełnym palnikiem z maksymalną mocą światła, po prawej w trybie światła ciągłego. Wydaje się że to ostatnia oferuje nieco mniejszą intensywność wiązki światła niż ma to miejsce w przypadku trybu błyskowego.

zdjęcia od lewej: podczas fotografowania z lampą TRAVOR RF-550D z założonym transparentnym dyfuzorem może powodować odbicie powierzchniowe wianuszka diod LED, warto o tym pamiętać wybierając temat, jak i typie dyfuzora / lampa TRAVOR RF-550D posiada deklarowany zakres skutecznego doświetlania od 5 cm, do około 150 cm. Wartości te wydają się rzetelne, przy czym najskuteczniej lampa radzi sobie przy dystansie około 100 cm, jak na przykładowym zdjęciu po prawej wykonanym obiektywem FUJIFILM Fujinon XC 50-230mm

Trzeba tu jeszcze wspomnieć o pewnym ograniczeniu funkcjonalności lampy wynikającej z samej specyfiki jej montażu do obiektywu. Korzystając podczas fotografowania z krótkich zoomów, lub stałoogniskowych obiektywów o szerokim kącie widzenia należy liczyć się z ryzykiem powstania wyraźnej winiety, obiektyw może zarejestrować nie tylko pierścień montażowy, ale również i fragment świecącego palnika. Nie jest to jednak absolutnie żadna wada modelu, lecz skutek jego budowy i funkcji. Tak było na przykład w przypadku pracy z obiektywem FUJIFILM Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS, czy Pentax SMC DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL WR. W obu przypadkach problem dotyczył dolnego zakresu ogniskowych od 18 mm do około 35 mm, po czym zanikał. W przypadku jednak gdyby ktoś próbował zamontować lampę TRAVOR RF-550D na krótkim obiektywie stałoogniskowym problem winiety może uniemożliwić jej wykorzystanie.

zdjęcia przykładowe, po lewej lampa w trybie światła ciągłego z jasnością palnika ustawioną na wartość zero, po prawej +1,5
wykonano zestawem: FUJIFILM X-T20 + obiektyw 7artisans 60m f/2.8 Macro + lampa LED TRAVOR RF-550D

zdjęcia przykładowe, po lewej lampa wyłączona, po prawej włączona w trybie błyskowym przy maksymalnej jasności
wykonano zestawem: FUJIFILM X-T20 + obiektyw FUJINON XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS z pierścieniem pośrednim makro MeiKe MK-C-AF3B 16 mm + lampa LED TRAVOR RF-550D

Według specyfikacji lampy umożliwia ona skuteczne doświetlenie tematu przy minimalnej odległości od obiektu wynoszącej zaledwie 5 cm, do około 150 cm. Faktycznie są to wartości rzetelne, choć znów praca z tak bliskiej odległości wymaga pewnego opanowania wiążących się z tym trudności. Stosunkowo łatwo może bowiem dojść do sytuacji powstania „czarnej dziury” w centrum kadru. Będzie to wynik stosunku odległości do fotografowanego przedmiotu, a średnicy obiektywu i samego palnika. Jeśli odległość obrazowania będzie mniejsza od średnicy palnika lampy pojawi się rzeczowa czarna niedoświetlona dziura w centrum kadru z poblaskiem wokół. W przypadku natomiast pracy na maksymalny skuteczny zasięg lampy wydaje się że taką optymalną odległością jest wartość okołu stu centymetrów, tym nie mniej również i 150 cm pozostaje w zasięgu modelu RF-550D, przy czym nie należy się wówczas spodziewać wyjątkowo dużej ilości światła.

Lampa pierścieniowa umożliwia wypełnienie planu światłem co ma walne znacznie w przypadku fotografii makro żywych modeli, gdzie liczy się szczególnie krótki czas otwarcia migawki aby możliwa była rejestracja modeli pozostających w ruchu, tu po lewej lampa TRAVOR RF-550D włączona w trybie błysku całym palnikiem i maksymalnej jasności, po prawej lampa wyłączona co wymusiło wydłużenie czasu otwarcia migawki uniemożliwiając zarejestrowanie ostrego obrazu przemieszczających się owadów.
wykonano zestawem: FUJIFILM X-T20 + obiektyw FUJINON XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS z pierścieniem pośrednim makro MeiKe MK-C-AF3B 16 mm + lampa LED TRAVOR RF-550D

zdjęcia przykładowe, po lewej i prawej lampa w trybie maksymalnej jasności i świetle ciągłym, z założonym białym mlecznym dyfuzorem
wykonano zestawem: FUJIFILM X-T20 + obiektyw 7artisans 60mm f/2.8 Macro + lampa LED TRAVOR RF-550D

zdjęcia przykładowe, po lewej i prawej lampa włączona w trybie błyskowym przy maksymalnej jasności, po prawej zdjęcie ilustrujące problem powstały podczas fotografowania z obiektywem zmiennoogniskowym 18-55 mm, gdzie w przypadku ustawienia ogniskowych w zakresie 18-35 mm należy liczyć się z ryzykiem powstania winiety
wykonano zestawem: FUJIFILM X-T20 + obiektywy po lewej 7artisans 60,mm f/2.8 Macro po prawej FUJINON XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS + lampa LED TRAVOR RF-550D

zdjęcia przykładowe ilustrujące różnice w stopniu wypełnienia światłem kompozycji przez omawianą lampę, po lewej lampa w wyłączona, po prawej włączona w trybie światła ciągłego i maksymalnej jasności palnika
wykonano zestawem: FUJIFILM X-T20 + obiektyw 7artisans 60mm f/2.8 Macro + lampa LED TRAVOR RF-550D

Warto, czy nie… kilka słów na zakończenie

Lampa marki TRAVOR model RF-550D jest jak to często bywa w przypadku tańszych akcesoriów fotograficznych kompromisem pomiędzy wydajnością, jakością, a ceną. Z całą pewnością jest modelem oferującym liczne i ważne zalety jak duża jasność maksymalna wynoszą aż GN=15, na plus należy również zaliczyć jej niski apetyt na energię, możliwość pracy w trybie stałym i połówkowym. Warto też wspomnieć o dużej liczbie pierścieni montażowych obecnych w zestawie sprzedażowym, umożliwiającym jej zamocowanie do różnego typu obiektywów. Na plus również ogólna jakość wykonania, użytych materiałów, oraz ich spasowania.

Na minut natomiast zdecydowanie trzeba zapisać modelowi swobodny i niczym nie ograniczony obrót palnika wokół osi obiektywu po zamocowaniu na pierścieniu montażowym, co skutecznie utrudnia, by nie powiedzieć eliminuje możliwość korzystania z trybów pracy połówkowych palnika. Z istotniejszych mankamentów trzeba jeszcze dodać tu brak funkcji automatycznego wyłączania, wykonanie gorącej stopki wyłącznie z tworzywa sztucznego, oraz brak możliwości skutecznego dokręcenia korpusu pilota lampy do szyn gorącej stopki aparatu.

Lampa pierścieniowa LED TRAVOR RF-550D z całą pewnością nie jest produktem wolnym od wady, szczególnie istotną z nich jest samoczynne obracanie się palnika lampy na pierścieniu montażowym skrajnie utrudniając korzystanie z funkcji błysku połówkowego, można też mieć zastrzeżenia do gradacji jasności światła pomiędzy zadanymi jej wartościami, ogólnie jednak biorąc pod uwagę jej niską cenę, oraz dobre wykonanie jest modelem którego zakup warto rozważyć jako dodatkowego źródła światła dopełniającego podczas fotografowania w dużym zbliżeniu, po lewej fotografia wykonana z wykorzystaniem omawianej lampy ustawionej w trybie błysku całym palnikiem i maksymalnej jasności, po prawej autor podczas wypadu terenowego gdzie testowana była rzeczowa lampa.

Podsumowując lampa TRAVOR RF-550D przestawia sobą w moim odczuciu duży potencjał użytkowy, nie jest z całą pewnością wolna od wad, jednak warunkując jej niską cenę z ogólną wydajnością świetlną ostateczna ocena jest na plus. Decydując się jednak na jej zakup, lub modeli podobnych, trzeba być świadomym ograniczeń wynikających ze specyfiki pracy z tego typu lampami, jeśli nastawiamy się przede wszystkim na plenerową fotografię makro, a jest nas stać na większy wydatek znacznie lepszym rozwiązaniem może być zainwestowanie w lampy lub zestawy wielu palnikowe.

.

Zalety:

  • bardzo niska cena
  • dobry stosunek ceny do jakości
  • duża ilość światła w trybie maksymalnej jasności
  • możliwość pracy palnika w czterech trybach, ciągłym, błyskowych i połówkowym (L/R)
  • proste sterowanie funkcjami lampy
  • wysoka wydajność na jednym zestawie baterii / akumulatorków
  • czytelny ekran LCD
  • samoczynne wygaszanie i podświetlanie ekranu LCD
  • duża liczba dołączanych pierścieni montażowych umożliwiających wykorzystanie lampy do różnego typu obiektywów
  • cztery rodzaje dyfuzorów modyfikujących barwę światła
  • zgodność ze standardową gorącą stopką Multi Interface Shoe
  • możliwy do uzyskania szeroki zakres temperatury światła od 3000 do 9000 K

.

Wady:

  • brak funkcji automatycznego wyłączenia
  • stosunkowo mała różnica jasności pomiędzy maksymalną, a minimalną mocą palnika
  • niejednorodny skok jasności światła w stosunku do zadanej mocy palnika
  • brak mechanizmu przeciwdziałającego samoczynnemu obracaniu się palnika wokół osi obiektywu
  • podstawa gorącej stopki wykonana z plastyku
  • brak możliwości montażu palnika do gwintu statywowego
  • luzy pomiędzy pierścieniem mocującym korpus pilota do szyn gorącej stopki
  • brak czujnika fotoceli

.

Uwagi:

  • winieta w przypadku pracy z krótkimi zoomami, oraz stałoogniskowymi obiektywami szerokokątnymi

.

Przydatne linki:

.

Inne powiązane / podobne recenzje w dziale SPRZĘT:

.

oficjalna strona marki Travor:

www.travor.cn

.

 


lampa pierścieniowa LED TRAVOR RF-550D / strona 1/3

Fotografie modeli lamp Nikon SB-R1 makro, Travor ML-2D i ML-3D, oraz pierścienia SX1 Nikon, pobrano ze strony Nikon Polska – www.nikon.pl, strony marki www.travor.cn , oraz sklepu online Travor na platformie handlowej AliExpress – www.pl.aliexpress.com, którzy pozostają ich wyłącznym właścicielem, posiadającym pełnie praw do rozporządzania nimi. Rzeczowe fotografie zaprezentowano w opracowaniu zgodnie z art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem.

opracowanie i zdjęcia z wyłączaniem innych od omawianego modeli lamp i ich elementów: Sebastian Nikiel 25.04.2020

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu. Niniejsza recenzja nie powstała na zamówienie firm trzecich, nie była również przez takowe sponsorowana.