opis szlaku: Kocierz Rychwałdzki – Zamczysko – Siodło Gibasowe – Leskowiec – Rzyki Jagódki

Beskid Mały / Kocierz Rychwałdzki – Zamczysko – Siodło Gibasowe – Leskowiec – Rzyki Jagódki / strona 1/3

Trasa:

Kocierz Rychwałdzki – Zamczysko (przez Ścieszków Groń) – Przełęcz Płona 704 m n.p.m. – Kucówki 833 m n.p.m. – Jaskinie Czarne Działy – Siodło Gibasowe 810 m n.p.m. – Przełęcz Pod Mladą Horą 846 m n.p.m. – Mlada Hora 872 m n.p.m. – rozstaje pod Mladą Horą (Anula) 910 m n.p.m.– Skrzyżowanie pod Smrekowicą / Smrekowica 901 m n.p.m. – Na Beskidzie 863 m n.p.m. – Potrójna 847 m n.p.m. – Przełęcz Beskidek 799 m n.p.m. – Szlak Buków – Leskowiec 918 m n.p.m. – Przełęcz Władysława Midowicza 868 m n.p.m. – osiedle Mydlarze / stara Kuźnia – Rzyki Jagódki pętla PKS/BUS

szlaki:

kraj: Polska

pasmo: Beskid Mały

czasy przejść:

• Kocierz Rychwałdzki – Zamczysko (przez Ścieszków Groń): 35 minut / szlak:
  • Zamczysko – Przełęcz Płona – Kucówki – Jaskinie Czarne Działy – Siodło Gibasowe: 1 godzina 45 minut / szlak:
  • Siodło Gibasowe – Przełęcz Pod Mladą Horą: 45 minut / szlak:
  • Przełęcz Pod Mladą Horą – Mlada Hora – rozstaje pod Mladą Horą (Anula): 15 minut / szlak:
  • rozstaje pod Mladą Horą (Anula) – Skrzyżowanie pod Smrekowicą / Smrekowica – Na Beskidzie – Potrójna – Przełęcz Beskidek – Szlak Buków – Leskowiec: 1 godzina 30 minut / szlak:
  • Leskowiec – Przełęcz Władysława Midowicza: 15 minut / szlak:
  • Przełęcz Władysława Midowicza – osiedle Mydlarze / stara Kuźnia – Rzyki Jagódki pętla PKS/BUS: 50 minut / szlak:

łączny czas przejścia trasy:

• 5 godzin 55 minut

dystanse:

• Kocierz Rychwałdzki – Zamczysko (przez Ścieszków Groń): 1,5 km
  • Zamczysko – Przełęcz Płona – Kucówki – Jaskinie Czarne Działy – Siodło Gibasowe: 6,0 km
  • Siodło Gibasowe – Przełęcz Pod Mladą Horą: 2,7 km
  • Przełęcz Pod Mladą Horą – Mlada Hora – rozstaje pod Mladą Horą (Anula): 1,1 km
  • rozstaje pod Mladą Horą (Anula) – Skrzyżowanie pod Smrekowicą / Smrekowica – Na Beskidzie – Potrójna – Przełęcz Beskidek – Szlak Buków – Leskowiec: 4,7 km
  • Leskowiec – Przełęcz Władysława Midowicza: 0,6 km
  • Przełęcz Władysława Midowicza – osiedle Mydlarze / stara Kuźnia – Rzyki Jagódki pętla PKS/BUS: 2,7 km

• łączny dystans: 19,3 km
  • Łączny dystans: 19,3 km
  • Suma podejść: 841 m
  • Suma zejść: 868 m
  • Najwyższy punkt: Leskowiec 918 m n.p.m.
  • Punktów według regulaminu GOT PTTK:  26

start:

• Kocierz Rychwałdzki / parking pod kościołem

meta:

• Rzyki Jagódki pętla PKS/BUS

Opis i charakterystyka trasy:

Beskid Mały pomimo swej względnie niewielkiej powierzchni pełen jest wyjątkowo urokliwych zakątków, skupia w sobie mnóstwo piękna, ciekawostek zarówno przyrodniczych jak i historycznych, może się pochwalić licznymi skalnymi formacjami czy jaskiniami, jest też siedliskiem wielu unikatowych gatunków flory i fauny. Bywa jednak niedoceniany, nie tylko pod kątem estetycznym, ale stopnia trudności eksploracji szlaków na jego terenie. Z pewnością warto jednak to pasmo odwiedzić do czego mam nadzieję zachęci was również opis poniższego szlaku. Trasy długiej, wiodącej wzdłuż głównego grzbietu wschodniej części pasma, której długość łączna wynosi około 19,5 km (nie doliczając eksploracji skałek i jaskiń).

Wycieczkę rozpoczynamy od dotarcia do wsi Kocierz Rychwałdzki, w rejon parkingu znajdującego się poniżej Kaplicy Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny, tuż przy szosie prowadzącej przez wieś. Na rzeczowym parkingu natrafimy na drogowskazy, w tym interesujący nas szlak zielony w kierunku Zamczyska (Ścieszków Groń). Tu drobna uwaga jeśli wybraliśmy transport publiczny w celu dotarcia w opisane miejsce, przystanek BUS/PKS znajduję się około 250 m powyżej opisanego parkingu. Mijając kaplicę widoczną z drogi, wysiadamy więc na pierwszym przystanku i kierujemy się dół w stronę parkingu.

Wycieczkę rozpoczynamy od dotarcia do wsi Kocierz Rychwałdzki, w rejon parkingu znajdującego się poniżej Kaplicy Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny, po prawej widok z parkingu na szosę biegnącą przez Kocierz Rychwałdzki w stronę Kocierza Basie.

Do Kocierza Rychwałdzkiego kursując prywatne BUS-y Euro-Travel Andrzej Wnętrzak z miasta Żywca. Przewoźnik ten na dzień 03.05.2020 nie posiada własnej i aktywnej strony internetowej, rozkład dostępny jest na stronie Powiatu Żywieckiego www.zywiec.powiat.pl, oraz gminy Łękawica – www.lekawica.com.pl. Trzeba jednak od razu tu dodać że liczba tych połączeń jest stosunkowo mała, a rozkłady bywa modyfikowany, warto więc przed wyjazdem dokładnie sprawdzić ich dostępność. Ze względu na fakt że trasę rozpoczynamy i kończymy w zupełnie innym miejscu, po drugiej stronie pasma Beskidu Małego, wskazane jest skorzystanie jednak z wymienionych środków transportu publicznego, lub uprzejmości kogoś kto odstawi nas na punkt startu.

Na parkingu przed Kaplicą Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny w Kocierzu Rychwałdzkim natrafimy na drzewie na drogowskaz z interesującym nas zielonym szlakiem, wybieramy kierunek prowadzący na Skały Zamczyska / ponieważ trasę zaczynamy i kończymy w różnych miejscach wskazane jest skorzystanie z środków transportu publicznego, lub czyjejś grzeczności (tu dziękuję mojej Małżonce za wsparcie).

Dotarłszy na parking, zwracając się w kierunku Kaplicy Niepokalanego Serca NMP, zgodnie z kierunkowskazem ruszamy za zieloną strzałką w jej kierunku, przed nami 45 minutowy odcinek do pierwszej z atrakcji skał Zamczyska. Szlak prowadzi pod górę w stronę kaplicy, przez pierwsze kilkanaście metrów za asfaltową szosą, by tuż przed nią odbić w prawo w ścieżkę prowadzącą wzdłuż płotu prywatnego gospodarstwa po stronie prawej i cmentarza po lewej. Podchodząc w górę okrążamy cmentarz by u jego szczytu trafić na krzyżówkę przy krawędzi lasu. W miejscu tym zgodnie ze znajdującym się tam znakiem zakręcamy w prawo, rozpoczynając mozolne podejście pod masyw Ścieżków Groń.

Dotarłszy na parking, zwracając się w kierunku Kaplicy Niepokalanego Serca NMP, zgodnie z kierunkowskazem ruszamy za zieloną strzałką w jej kierunku, obchodząc ją ścieżką z lewej strony wzdłuż płotu prywatnego gospodarstwa po stronie prawej i cmentarza po lewej. Zdjęcie na dole po lewej widok wstecz na punkt startu z ścieżki obok kaplicy…

Tu też pewna uwaga, pomiędzy rzeczową leśną krzyżówką, a parkingiem przed kaplicą brak było znaków jasno wytyczających marszrutę, oceniając jego przebieg na podstawie mapy wydaje się jednak że prowadzi on wokół kaplicy lewą stronę. W praktyce jednak to czy obejdziemy ją od lewej, czy prawej mijając cmentarz (jak ja) nie ma żadnego znaczenia, gdyż drogi te jak już wiemy spotykają się tuż za nim. Po kilkudziesięciu metrach, zbliżając się do krawędzi lasu, po lewej stronie dostrzeżemy II stację drogi krzyżowej, będzie ona nam towarzyszyła aż do rozstai pod Ścieżków Groniem.

Warto dodać że według mapy zielony szlak obchodzi kaplicę od strony lewej, wydaje się jednak wygodniej obejść ją od strony prawej, w praktyce to którą trasę wybierzemy nie ma większego znaczenia, gdyż obie ścieżki spotykają się tuż za nią, gdzie natrafimy na pierwszą krzyżówkę, tam zakręcamy w prawo rozpoczynając 45 minutowe podejście pod Zamczysko.

Mijając las szlak wyprowadzalni na polanę, dotarłszy do jej krawędzi warto obejrzeć się w tył na dolinę potoku Kocierzanka i zabudowania wsi Kocierz Rychwałdzki. Ruszając w dalszą drogę ponownie wchodzimy w mieszany las, podążając za cały czas intensywnie wznoszącym się szlakiem. Charakterystyka ta będzie się utrzymała aż do wymienionych rozstai szlaków, przed nami bowiem do zdobycia 240 m wysokości.

Od startu aż do przełęczy pod Ścieżków Groniem towarzyszyć nam będą stacje drogi krzyżowej, po przejściu krótkiego lasu szlak wyprowadzi na polanę, dotarłszy do jej krawędzi warto obejrzeć się w tył na dolinę potoku Kocierzanka i zabudowania wsi Kocierz Rychwałdzki. Chwilę potem ścieżką, wciąż się wznosząc ponownie wprowadzi nas w las, po kilku minutach doprowadzając do kolejnej krzyżówki gdzie zgodnie z kierunkowskazem zakręcamy w prawo, mijając kolejną stację drogi krzyżowej…

Szlak cały czas się wznosząc, będzie stopniowo zakręcał w prawą stronę. Na całym tym odcinku jest on dobrze oznakowany, nie sprawiając trudności nawigacyjnych. Po około 35 minutach mozolnego zdobywania wysokości dotrzemy do krawędzi lasu za którym rozpościera się duża hala, zajmująca większość część partii szczytowej masywu Ścieszków Groń 775 m n.p.m. (inaczej Łysina).

Szlak cały czas się wznosząc doprowadzi nad do kolejnej stacji, gdzie zakręci za leśną drogą w prawo wciąż nabierając wysokości, charakterystyka ta utrzyma się aż do przełęczy pod Ścieżków Groniem…

Opuściwszy las szlak poprowadzi przez chwilę jego krawędzią, by po kilkudziesięciu metrach zakręcić w lewo w kierunku widocznego w oddali drewnianego budynku, który miniemy mając go po prawej stronie. Dotarłszy do grzbietu staniemy na krawędzi asfaltowej szosy przecinającej Ścieszków Groń, prowadzącej finalnie do wsi Okrajnik. Dotarcie do tego miejsca powinno nam zając około 45 minut.

Po około 35 minutach mozolnego zdobywania wysokości dotrzemy do krawędzi lasu za którym rozpościera się duża hala, zajmująca większość część partii szczytowej masywu Ścieszków Groń 775 m n.p.m. (inaczej Łysina). Szlak początkowo prowadząc krawędzią lasu, po kilkudziesięciu metra zakręci w lewo przecinając polanę wzdłuż, prowadząc w stronę przełęczy…

Po drugiej stronie szosy dostrzeżemy kolejny kamień z marmurową tablicą X stacji drogi krzyżowej. My zakręcamy tu w lewo, patrząc w kierunku lica stacji, czyli kierunku z którego przyszliśmy. Zanim jednak ruszymy w dalszą drogę warto jeszcze podejść przez łąkę, mijając tablicę w górę. Roztacza się z tego miejsca piękna panorama na Rysiankę i Pilsko.

Przełęcz pod Ścieżków Groniem. W miejscu tym wkraczamy na chwilę na asfaltową szosę. Jeśli spojrzymy w prawo dostrzeżemy kopczyk szczytowy (zdjęcie po prawej na dole) Ścieżków Groń, znajduje się tam efektowny punkt widokowy, dojście do niego nie powinno nam zająć więcej niż kilka minut, jeśli zdecydowalibyśmy się go odwiedzić powracam następnie w to samo miejsce za szosą. Po przeciwnej stronie szosy dostrzeżemy kolejna – X stację drogi krzyżowej, warto podejść przez łąkę za nią kilka metrów, roztacza się z tego miejsca piękna panorama na Rysiankę, oraz Pilsko. Ruszając w dalszą drogę zakręcamy w lewo w dół…

Ruszając w dalszą drogę kierujemy się w dół za asfaltem, który kończy się po około stu metrach, przechodząc w drogę gruntową. Zaraz potem dotrzemy do kolejnego rozwidlenia, oraz znaku informującego o oddalonych o 100 metrów od linii szlaku skałkach Zamczyska. Z całą pewnością będąc w tym miejscu warto zboczyć ze szlaku i je odwiedzić, jest to niewątpliwie jedna z atrakcji tej trasy. Jeśli się zdecydowaliśmy odwiedzić skałki zakręcamy w prawo by po kilkudziesięciu metrach za opadającą w dół ścieżką dotrzeć do celu.

Ruszając w dalszą drogę kierujemy się w dół za asfaltem, który kończy się po około stu metrach, przechodząc w drogę gruntową. Zaraz potem dotrzemy do kolejnego rozwidlenia, oraz znaku informującego o oddalonych o 100 metrów od linii szlaku skałkach Zamczyska. Z całą pewnością będąc w tym miejscu warto je odwiedzić, stanową one niewątpliwą atrakcję tego szlaku. Do skałek prowadzi dobrze widoczna, częściowo kamienna ścieżka, przeprowadzająca nas przez polanę, niewielki las, następnie opadając w dół zakręci w lewo by doprowadzić do tablicy informacyjnej na temat skałek Zamczysko.

Zamczysko na Ścieszków Groniu, inaczej na Łysienie, jest to osuwisko skalne na południowej stronie rzeczowego szczytu, składające się z efektownego wąwozu skalnego z pionowymi ściankami, skałkami, oraz jaskiniami. Wysokość niektórych ze ścian dochodzi do kilkunastu metrów. Miejsce to znane było już Andrzejowi Komonieckiemu, który w Dziejopisie żywieckim tak o nim pisał: „…w górze Łysinie są dziury albo lochy szerokie i głębokie, między wielkiemi skałami w ziemi będące, które skryte są i dość ich nie można”. Najgłębszą i najdłuższą z tych jaskiń jest Jaskinia Lodowa w Zamczysku o długości 59 m i głębokości 10 m. Znana jest z tego, że jeszcze w czerwcu stwierdzono występowanie w niej lodowych stalaktytów. Jest to najniżej położona w Polsce jaskinia, w której w lecie obserwowano występowanie lodu. Oprócz niej jest kilka mniejszych jaskiń, mających długość tylko kilku metrów w tym: Odgruzowana Zimna Nora, Szczelina w Bloku, Ciasna Szczelina oraz Śmietnik.

Teren Zamczyska porasta las bukowy z domieszką klonów, jarzębin, brzóz oraz krzakami malin. Z ciekawszych gatunków paproci występują w nim: zanokcica skalna, zanokcica zielona, paprotka zwyczajna, są też rzadkie gatunki mchów. Od 2009 roku obszar Zamczyska o powierzchni 0,87 ha objęty został ochroną jako stanowisko dokumentacyjne „Zamczysko na Ściszków Groniu”. Jak z wieloma tego typu miejscami, również z Zamczyskiem wiążą się legendy. Według jednej z nich istnieje stąd podziemne przejście aż na Babią Górę. Ludowe przekazy mówią, że kiedyś mieszkał tutaj piekarz.

Przyznam że będąc w tym miejscu po raz pierwszy byłem zachwycony. Imponujące skałki, wąwozy i mury, stwarzają w istocie wrażenie ruin dawnego bastionu…

Skały Zamczyska były swojego czasu również eksplorowane przez wspinaczy skałkowych. W latach 70. XX wieku wspinano się tutaj metodą „na wędkę”. Wspinacze wytyczyli tam kilkanaście dróg wspinaczkowych. Najtrudniejsza z nich ma VI.4+ w skali trudności Kurtyki. W 1988 r. Krzysztof Małysz, Piotra Antecki i Czesław Szura na trzech najbardziej do tego celu nadających się ścianach wykonali zabezpieczenia (stałe przeloty).

(na podstawie: www.pl.wikipedia.org)

Ruszając w dalszą drogę z Zamczyska, powracamy na szlak tą samą ścieżką, gdzie zakręcamy w prawo. Podążając opadającym w dół traktem dotrzemy do polany na Przełęczy Płonej 704 m n.p.m.

Zakończywszy eksplorację skałek powracamy na nasz zielony szlak dokładnie tą samą ścieżka którą tu dotarliśmy. Powróciwszy na rozstaje zakręcamy w prawo za opadającą w dół ku brzozowym i bukowym młodnikom drogą gruntową. Niedługo potem dotrzemy do polany na Przełęczy Płonej 704 m n.p.m. Z przełęczy w prawo odbija kolejna droga gospodarcza, by jednak trzymamy się grzbietu podążając wciąż prosto, rozpoczynając krótkie podejście pod bezimienny szczyt o wysokości 738 m n.p.m., którego kulminację szlak mija po prawej stronie. Tuż za szczytem po prawej stronie dostrzeżemy rozciągającą się za krawędzią lasu dużą malowniczą polanę. Warto podejść na jej krawędź, roztacza się z niej obszerna panorama na Beskid Żywiecki, w tym na dominujące w pejzażu masywy Babiej Góry, oraz Pilska, a na planie pierwszym Pasma Pewelskiego.

Z przełęczy rozpoczynamy krótkie podejście pod bezimienny szczyt o wysokości 738 m n.p.m., którego kulminację szlak mija po prawej stronie. Tuż za szczytem po prawej stronie dostrzeżemy rozciągającą się za krawędzią lasu dużą malowniczą polanę. Warto podejść na jej krawędź, roztacza się z niej obszerna panorama na Beskid Żywiecki, w tym na dominujące w pejzażu masywy Babiej Góry, oraz Pilska, a na planie pierwszym Pasma Pewelskiego.

opis trasy:  Kocierz Rychwałdzki – Zamczysko – Siodło Gibasowe – Leskowiec – Rzyki Jagódki / strona 1/3