FUJIFILM TX-20, obiektyw FUJINON XF 18-55mm

artykuł: „FUJIFILM X-T20 i obiektyw FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS – nowa jakość fotografii…” strona 7/20

Dynamika tonalna – darki i light-y…

Z całą pewnością zakres dynamiki tonalnej jaki oferują matryce X-Trans należy do jednego z najmocniejszych atutów aparatów w nie wyposażonych. Jest to zresztą kolejna z cech która jest przyczyną mojego do nich przywiązania. Zanim zaczniecie oponować, że dalece bardziej rozbudowane testy dostępne na portalach fotograficznych nie potwierdzają już dominacji tych matryc, dodam że nie chodzi wyłącznie o samą dynamikę, ale również o subiektywną jakość obrazka, w tym możliwości odzyskania szczegółów utraconych w cieniach, jak i w prześwietlonych partiach obrazu.

W świetle jednego z takich testów, aparat FUJIFILM X-T20 wylegitymował się zakresem dynamiki tonalnej na poziomie 9.1 EV, co należy z całą pewnością uznać za wynik znakomity, dla porównania bezlusterkowiec SONY A6300 cechuje zakres 9,6 EV, a lustrzanki Nikona D7500 9.5EV. Oznacza to że testowany X-T20 wciąż utrzymuje się pod tym względem w ścisłej czołówce co doskonale przekłada się na jakość oferowanego obrazka. Przyjrzyjmy się teraz jak przekłada się to na zdolność do odzyskiwania szczegółów w partiach niedoświetlonych, jak i prześwietlonych zdjęcia. Jako pierwszym przyjrzyjmy się darkom, czyli mocno niedoświetlonym klatkom.

ISO 200 f/8.0 / -4 EV po prawej -3 EV

ISO 200 f/8.0 / -2 EV po prawej -1 EV

ISO 200 f/8.0 / 0 EV

Jak widzimy ilość możliwych do odzyskania szczegółów w partiach niedoświetlonych jest olbrzymia. Przeprowadzone testy wykazały zdolność do bezpiecznego odzysku, bez negatywnego wpływu dla jakości zdjęcia na poziomie granicach +4 EV.

ISO 200 f/8.0 / +4 EV po prawej +2 EV

ISO 200 f/8.0 / +1 EV po prawej 0 EV

Jak można łatwo się domyślić, w teście odzysku szczegółów mocno prześwietlonych fotografii, proces degradacji obrazka podczas tej czynności następuje znacznie szybciej. Wynika to z samych praw fizyki i sposobu rejestracji obrazu przez matrycę, jeśli coś zostało skrajnie przepalone matryca po prostu nie zarejestrowała wystarczającej ilości informacji aby było co odzyskiwać, w przeciwieństwie do partii niedoświetlonych gdzie ilość tych informacji zawsze będzie znacznie większa.

Jednak i tu nie mamy absolutnie powodów do narzekania, pomimo powyższych obwarowań bezpieczna granica w której możemy odzyskać dużą ilość detali w patiach przepalonych to około 2 EV. Przy okazji przypomnę że zawsze korzystniej jest jeśli innej możliwości nie mamy, lub wymaga tego zastane światło, niedoświetlić niż przepalić zdjęcie.

PLIKI RAW / po lewej zdjęcie o określonej ujemnej wartości EV, po prawej
wycinek tego samego pliku podniesionego do EV = 0 dla prawidłowej wartości ekspozycji

ISO 200 f/8.0, – 4 EV

ISO 200 f/8.0, – 3 EV

ISO 200 f/8.0, – 2 EV

ISO 200 f/8.0, – 1 EV

Doprawdy duża elastyczność matrycy, imponujący zakres dynamiki tonalnej z właściwymi dla marki FUJIFILM pięknymi nasyconymi barwami, które dodatkowo, prócz oczywiście manipulacji w postprodukcji, możemy dopasować w jednym z kilkunastu dostępnych filtrów, pozwalają nam na rejestrację pięknych fotografii, również w niezbyt korzystnym świetle.

PLIKI RAW ISO200, f/8 – PO LEWEJ PLIK PRZEPALONY,
PO PRAWEJ PO PRÓBIE ODZYSKANIA SZCZEGÓŁÓW W ŚWIATŁACH

+ 4 EV / 0 EV

+ 2 EV / 0 EV

.


artykuł: „FUJIFILM X-T20 i obiektyw FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS – nowa jakość fotografii…” strona 7 / 20

tekst, opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel 05.05.2019

CC – Attribution Noncommercial, share Alike by Sebastian Nikiel

Prawa autorskie – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org