FUJIFILM TX-20, obiektyw FUJINON XF 18-55mm

artykuł: „FUJIFILM X-T20 i obiektyw FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS – nowa jakość fotografii…” strona 5/20

FILMOWANIE

Piąta z kart menu głównego jest dedykowana do obsługi trybu filmowego. Tu od razu się przyznaję że ten temat traktuję nieco po macoszemu, jako że najwyższy imperatyw ma zawsze dla mnie sama fotografia. Stąd pozwólcie omówię ten temat tylko pobierzecie, model T-X20 oferuje kilku trybów filowania, mamy tu do wyboru:

  • TRYB FILMU – pozwala na zmianę rozdzielczość / ilości rejestrowanych klatek, mamy tu do wyboru rozdzielczości:
    • 4K – 3840x2160px / z zapisem liczby klatek: 29,7 kl/sek., 25 kl/sek., 24 kl/sek., 23,98 kl/sek.
    • Full HD – 1920x1080px / z zapisem liczby klatek: 59,94 kl/sek., 50 kl/sek., 29,97 kl/sek., 25 kl/sek., 24 kl/sek., 23,98 kl/sek.
    • HD – 1280x720px / z zapisem liczby klatek: 59,94 kl/sek., 50 kl/sek., 29,97 kl/sek., 25 kl/sek., 24 kl/sek., 23,98 kl/sek.

.

  • TRYB AF FILMU – aparat udostępnia nam możliwość zmiany pracy autofokusu podczas kręcenia klipów wideo:
    • AF WIELOPUNKTOWY – aparat sam dobiera najlepszą ostrość
    • STREFA – w tym przypadku decyzja o obszarze ostrzenia autofokusu należy do nas, działa on dokładnie tak samo jak w przypadku fotografii

.

  • WYJŚCIE HDMI WYŚWIETLANIE INFORMACJI – jeśli w trybie tym wybierzmy WŁĄCZ, aparat po podłączeniu do końcowego urządzenia wyświetlającego obraz zapisany na karcie aparatu, prócz samego obrazu wyświetlane będą informacje o pliku
  • ODTWARZANIE FILMÓW 4K – funkcja umożliwia odtwarzanie zarejestrowanego pliku wideo w rozdzielczości 4K na urządzeniu końcowym, oczywiście wyłącznie wówczas gdy ono posiada taką rozdzielczość ekranu.
  • KONTROLA NAGRYWANIA HDMI – po włączeniu aparat prześlę powiadomienie o rozpoczęciu / zakończeniu nagrywania
  • REGULACJA POZIOMU MIKROFONU – pozwala na dopasowanie czułości mikrofonu w zakresie 1-4
  • MIKROFON / ZDALNE WYZWALANIE – pozwala na manualną identyfikację podłączonego urządzenia czy jest to mikrofon, czy pilot zdanego wyzwalania

Należy pamiętać że aby aktywować tryb wideo należy przełączyć lewe pokrętło nastaw na właściwy tryb pracy. Klipy mogą być kręcone w dwóch trybach programowych, w trybie P, wówczas dźwigienkę pod prawym pokrętłem (z czasami) pozostawiamy na „kropce” a pokrętło czasów ustawiamy na A (auto), oraz w trybie w pełni automatycznym (SR+) po przestawieniu wspomnianej dźwigienki w tryb AUTO.

Kolejna, szósta z kart głównego menu, określona w aparacie za pomocą ikonki płaskiego klucza odnosi się w całości do podstawowych ustawień pracy aparatu, jak czas, język, czy konfiguracja ekranu i wizjera. Tryby te zobaczymy po włączeniu pierwszy raz aparatu gdy właśnie musimy je ustawić. Mamy tu do dyspozycji:

  • USTAWIENIA UŻYTKOWNIKA:
    • FORMATOWANIE
    • DATA / CZAS
    • RÓŻNICA CZASU
    • JĘZYK (LANG.)
    • USTAWIENIA MOJEGO MENU
    • CZYSZCZENIE CZUJNIKA
    • DŹWIĘK I LAMPA
    • RESETUJ


  • KONFIGURACJA DŹWIĘKU:
    • GŁOŚNOŚĆ BRZĘCZYKA AF
    • GŁOŚNOŚĆ BRZĘCZYKA MINUTNIKA
    • ZMIANA GŁOŚNOŚCI
    • GŁOŚNOŚĆ MIGAWKI
    • DŹWIĘK MIGAWKI
    • POZIOM DŹWIĘKU

  • KONFIGURACJA EKRANU:
    • JASNOŚĆ EVF
    • KOLOR EVF
    • JASNOŚĆ LCD
    • KOLOR LCD
    • WYŚWIETLANIE
    • AUTO OBRÓT OBRAZU WIZJERA
    • PODGLĄD NAŚWIETLENIA / BB W MAN.
    • PODGLĄD EFEKTU ZDJĘCIA
    • WSPOMAGANIE KADRU
    • AUTOMATYCZNY OBRÓT OBRAZU
    • JEDNOSTKA SKALI ODWZOROWANIA
    • USTAWIENIA SPECJALNE WYŚWIETLACZA
    • TRYB DUŻYCH WSKAŹNIKÓW EVF
    • TRYB DUŻYCH WSKAŹNIKÓW LCD
    •  USTAWIENIE WYŚWIETLANIA DUŻYCH WSKAŹNIKÓW


  • USTAWIENIA PRZYCISKÓW/POKRĘTŁA:
    • EDYTUJ ZAPISZ MENU
    • Fn/AE-L.AF-L USTAWIENIE PRZYCISKÓW
    • USTAWIENIA WYBIERAKA Fn
    • USTAWIENIE POKRĘTŁA STEROWANIA F S.S.
    • MIGAWKA AF
    • MIGAWKA AE
    • RÓB ZDJĘCIA BEZ OBIEKTYWU
    • KRĄG OSTROŚCI
    • TRYB BLOKADY AE/AF
    • USTAWIENIE PRZYSŁONY
    • USTAWIENIA EKRANU DOTYKOWEGO


ZARZĄDZANIE ZASILANIEM:

  • WYŁĄCZENIE PO (automatyczne) – do wyboru zakres: 5, 2 i 1 minuta, oraz 30 i 15 sekund, jak i całkowite wyłącznie funkcji, aparat wówczas nie ulegnie samoczynnemu wyłączeniu do chwili całkowitego rozładowania ogniwa


  • WYDAJNOŚĆ – do wyboru mamy tu:
    • STANDARDOWA
    • WYSOKA WYDAJNOŚĆ


  • KONFIGURACJA ZAPISU DANYCH:
    •  NUMERACJA ZDJĄĆ: ciągła lub od numeru 1
    • ZAPISZ ORYGINALNY OBRAZ
    • EDYTUJ NAZWĘ PLIKU
    • INFORMACJE NA TEMAT PRAW AUTORSKICH

USTAWIENIA POŁĄCZENIA

USTAWIENIA BEZPRZEWODOWE

  • USTAWIENIA OGÓLNE:
    • nazwa aparatu
    • resetowanie ustawień bezprzewodowych
    • ZM. ROZMIAR OBR. (SP) 3M
  • USTAWIENIA PC AU ZAPIS / do wyboru mamy tu manualną lub automatyczną możliwość skonfigurowania połączenia z urządzeniem docelowym, np. laptopem przez WiFi
    • usuń katalog DOC. PC.
    • szczegóły poprzez połączenie


  • KONFIGURACJA GEOZNACZNIKÓW:
    • GEOZNACZNIKOWANIE – włączone / wyłączone
    • INFO O LOKALIZACJI – włączone / wyłączone
    • USTAWIENIA POŁĄCZENIA Z DR. INSTAX
    • TRYB POŁĄCZENIA Z KOMPUTEREM: czytnik kart na USB / konwersja USB RAW / PR. KOP

Ostatnią z kart menu głównego marka FUJIFILM oddaje w całości w nasze ręce, jest to kara opisana jako „MY” – czyli moje menu. Domyślnie jest ono nieaktywne, dopiero po jego skonfigurowaniu będzie dostępne. Konfiguracja odbywa się przez sekcję działu powyżej omówionego – USTAWIENIA UŻYTKOWNIKA / USTAWIENIA MOJEGO MENU / DODAJ ELEMENTY. W przypadku tej ostatniej karty mamy też analogicznie możliwość dodania (gradacji wysokości położenia), oraz usunięcia elementów.

Do karty tej możemy przypisać wszystkie dostępne we wcześniejszych, tworząc tym samym menu, dopasowane do naszych preferencji. To kolejna z kilku dostępnych opcji spersonalizowania body aparatu, tak by jego użytkowanie było dla nas jak najwygodniejsze. Ilość opcji dostępnych do rekonfiguracji jest naprawdę duża i trzeba to zaliczyć na olbrzymi plus modelu.

Projektanci aparatu nie zapomnieli o mniej zaawansowanych użytkownikach dodając mnóstwo gotowych programów tematycznych, oraz licznych filtrów. Wśród nich zdjęcia z gradacją dynamiki obrazu, rozmycia tła, miękką poświatą, aparat zabawka, czy częściowym kolorem.

Tryb Q

Zdecydowana większość bezlusterkowych aparatów marki FUJIFILM posiada bardzo przydatny dedykowany przycisk oznaczony znakiem „Q”. Umożliwia on błyskawiczny dostęp do szeregu funkcji aparatu o istotnym wpływie na parametry ekspozycji, jak i zastosowane efekty (symulacja filmu). To szybkie menu w prostszych modelach jak choćby użytkowany przeze mnie wcześniej X-M1, oraz cała seria A, oferują tylko jedną, niekonfigurowalną kartę z 16 dostępnymi trybami pracy. W przypadku wyższych modeli, mamy do dyspozycji kilka takich banków pamięci, o znacznie większej możliwości personalizacji. W FUJIFILM X-T20 jest to siedem kart plus bazowy: C1 BASE, C1 do C7.

Przyznam że bardzo lubię tę funkcję, umożliwia ona dokonywanie szybko kluczowych zmian, jak i podgląd wybranych wartości danych parametrów. Parametry które może przypisać / zmienić dla każdego z banków pamięci to:

  • ROZMIAR ZDJĘCIA
  • JAKOŚĆ ZDJĘCIA
  • SYMULACJA FILMU
  • EFEKT ZIARNISTOŚCI
  • ZAKRES DYNAMICZNY
  • BALANS BIELI
  • PODŚWIETL TON
  • PRZYCIEMNIJ TON
  • KOLOR
  • WYOSTRZENIE
  • REDUKCJA ZAKŁÓCEŃ
  • WYBIERZ USTAWIENIA SPECJALNE
  • TRYB AF
  • AF-C USTAWIENIA NIESTANDARDOWE
  • USTAWIENIA WYKRYWANIA TWARZY / OCZU
  • MF ASSIST
  • SAMOWYZWALACZA
  • FOTOMETRIA
  • TYP MIGAWKI
  • CZUŁOŚĆ ISO
  • TRYB EKRANU DOTYKOWEGO
  • USTAWIENIA FUNKCJI LAMPY
  • KOREKCJA BŁYSKU LAMPY
  • TRYB FILMU
  • DOPASOWANIE USTAWIEŃ MIKROFONU
  • DŹWIĘK I LAMPA
  • JASNOŚĆ EVF/LCD (WIZJERA I EKRANU)
  • KOLOR EVF/LCF (WIZJERA I EKRANU)
  • BRAK

Kolejne przykładowe fotografie z wykorzystaniem filtrów barwnych w trybie automatycznym…

  • Domyślny bank ustawień – C1 BASE zawiera:
    • WYBIERZ USTAWIENIA SPECJALNE
    • CZUŁOŚĆ ISO
    • ZAKRES DYNAMICZNY
    • BALANS BIELI
    • REDUKCJA ZAKŁÓCEŃ
    • ROZMIAR ZDJĘCIA
    • SYMULACJA FILMU
    • PODŚWIETL TON
    • PRZYCIEMNIJ TON
    • KOLOR
    • WYOSTRZENIE
    • SAMOWYZWALACZ
    • TRYB AD
    • USTAWIENIA FUNKCJI LAMPY
    • JASNOŚĆ EVF/LCD (WIZJERA / EKRANU)

Zmiany w kolejnych bankach trybu Q wykonujemy w głównym menu aparatu, w pierwszej od góry karcie I.Q., po wejściu w nią kolejno: USTAWIENIA JAKOŚCI OBRAZU / WYB. USTAW. SPECJALNE dla zmiany symulacji filtra barwnego, oraz poniżej ED/ZAP UST. SPEC. – po wejściu w ten tryb otrzymujemy dostęp do pełnej zmiany wszystkich widocznych w poszczególnych bankach skrótów funkcyjnych. W trybie tym można oczywiście konfigurować dowolnie wspomniane zmiany edytując już zapisane banki.

Matryca – jej budowa i system czyszczenia…

Pora wreszcie odejść od ważnych i koniecznych do poznania zasad budowy menu aparatu i jego trybów pracy, na rzecz bardziej istotnych z punktu jakości finalnej zdjęcia parametrów. Zanim jednak do nich przejdę dodam że część ta nie będzie stricte techniczną, naszpikowaną specjalistycznymi wynikami pomiarów i testów, gdyż po prostu w warunkach domowych wiele z nich nie byłbym w stanie przeprowadzić. Wykonane zostały tylko te które leżały w moim zakresie. W opracowaniu skupiam się natomiast na ogólnych wrażeniach – doświadczeniach wyniesionych z użytkowania tego i wcześniejszego aparatu FUJIFILM z matrycami X-Trans.

Aparat FUJIFILM X-T20 wyposażono w świetną i cenioną za ogólną jakość obrazu i jego dynamikę, producencką matryce CMOS z serii X-Trans, tu wielkości APS-C 23, 6 ×15, 6 mm i efektywnej liczbie pikseli równej 24,3 miliona (24,3 Mpx) o natywnych proporcjach obrazu 3:2, co pozwala zarejestrować zdjęcia w maksymalnej rozdzielczości 6000 x 4000 px. Warto z pewnością wiedzieć że matryce X-Trans pozbawione są filtra anty-aliasingowy (AA), co w szczególnych przypadkach może stać się przyczyną powstania efektu Moire’y.

Aparat FUJIFILM X-T20 wyposażono w świetną producencką matryce CMOS z serii X-Trans, APS-C 23, 6 ×15, 6 mm , o efektywnej liczbie pikseli równej 24,3 miliona (24,3 Mpx). Po prawej widoczny zarys ramki czujników autofokusu.

Marka FUJIFILM w celu minimalizacji tego ryzyka od początku stosuje nietypową budowę filtra barwnego RGB nazywanego od nazwiska jego twórcy siatką Bayera. W konwencjonalnych matrycach siatka ta posiada regularny układ, co może powodować właśnie zjawisko Moire’y i właśnie z tego powodowy takie matryce wyposaża się w dodatkowy filtr anty-aliasingowy, jednak jego obecność powoduje z kolei zmiękczenie obrazu, oraz zmniejszenie dynamiki całkowitej matrycy. Marka FUJIFILM obeszła częściowo ten problem wykonując filtr barwny RGB o nieregularnej siatce.

Zmiana ta wyeliminowała w znacznym stopniu paradoks wynikający z braku i obecność filtra AA, tudzież wybór pomiędzy miększym wyostrzanym programowo obrazem o gorszej dynamice, a obrazem pełnym szczegółów i szerokim zakresie tonalnym, bez konieczności jego sztucznego wyostrzania przez body aparatu. Uczciwie jednak trzeba też przyznać że w określonych, specyficznych warunkach do powstania efektu Moire’y dojść może, choć jego widoczność jest raczej symboliczna. Brak tego typu filtra pozwala na przechwycenie przez matrycę światła nieprzefiltrowanego z obiektywu, a to z kolei umożliwia rejestrację obrazu o znacznie większej dynamice i szczegółowości od matryc tradycyjnych z filtrami AA. Potwierdzają to niezależne testy różnych fachowych portali. Innym plusem braku obecności filtra AA w matrycy X-Trans jest jej zdolność do reprodukcji pięknie nasyconych kolorów o głębokich przejściach tonalnych.

Matryce X-Trans pozbawione są filtra anty-aliasingowy (AA) dzięki czemu cechują się wspaniałym zakresem dynamiki tonalnej, większą ostrością obrazu, oraz bogactwem detali, ceną za to jest ryzyko wystąpienie w specyficznych warunkach efektu Moire’y, minimalizowany dzięki zastosowaniu unikalnego filtra barw RGB o nieregularnej siatce.

Rozwiązanie to na przestrzeni lat stało się tak popularne, a przewaga pod kątem zakresu dynamiki matryc pozbawionych filtra anty-aliasingowy tak wyraźna, że możemy obserwować w chwili obecnej odwrót od tradycyjnej budowy matryc na rzecz tych pozbawionych tego filtra. Warto jednak pamiętać że to właśnie marka FUJIFILM była przez długi czas jednym z prekursorów tego rozwiązania. Dobrym przykładem będzie tu leciwy aparat FUJIFILM X-M1, jak i wcześniejsza seria X-E(…).

Od siebie pozwolę sobie dodać że to właśnie między innymi unikatowe cechy matryc X-Trans, rejestrowane barwy, ich głębia, niskie szumy w szerokim zakresie wartości ISO i przyjemny wygląd ziarna na wyższych wartościach tego parametru, oraz bogactwo przejść tonalnych przywiązały mnie do marki FUJIFILM. Przez lata pracy z systemami FUJIFILM, oraz innych marek, jak Canon, czy Pentax, FUJI pozostało moim faworytem pod kątem jakości obrazka. Choć dodam że jego specyfika bywa dla niektórych granicą nie do przejścia, jest to jednak zawsze kwestia naszych osobistych preferencji.

Matryce X-Trans III generacji cechuje się znakomitą plastyką obrazu, głębokimi przejściami tonalnymi, oraz niskimi szumami przy wyższych wartościach ISO, tu po lewej zdjęcie wykonane z ISO = 1600, po prawej przykład miejskiej nocnej fotografii ISO 200.

Matryca apartu FUJIFILM X-T20 została wyposażony w ultradźwiękowy system czyszczenia (Ultra Sonic Vibration). Menu aparatu umożliwia nam jak już to opisaliśmy zmianę trybu jego aktywowania. Można go uruchomić w dowolnym czasie, ręcznie, lub wybrać automatyczne czyszczenie matrycy podczas wyłączania, włączania aparatu.

Matryca aparatu X-T20 pozwala na dużą swobodę w pracy, bez trudu można wyciągnąć mnóstwa utraconych w cieniach detali bez ryzyka destrukcji jakości zdjęcia, tu po lewej surowych plik JPEG, po prawej wywołany z RAW, z wyciągniętymi utraconymi w cieniach detalami, oraz poprawioną geometrią zdjęcia.

Nie ma jednak co tu specjalnie owijać w bawełnę że nie istnieje system dający 100% skuteczność czyszczenia. Na to czy zabieg taki będzie skuteczny ma wpływ wiele czynników, w tym przede wszystkim wilgotność, oraz typ zanieczyszczeń. Tłustsze, bardziej lepkie farfocle z pewnością tak łatwo usunąć się nie dadzą i z czasem staje się to widoczne. Po trzech latach użytkowania X-M1 jego matryca wymaga w chwili obecnej bardzo gruntownego czyszczenia, pomimo ustawienia systemu czyszczenia w trybie auto podczas każdego wyłączania body. System natomiast radzi sobie dobrze z usuwaniem drobnych i lekkich pyłków w tym przypadku jego funkcjonalność jest dobra.

.


artykuł: „FUJIFILM X-T20 i obiektyw FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS – nowa jakość fotografii…” strona 5 / 20

tekst, opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel 05.05.2019

CC – Attribution Noncommercial, share Alike by Sebastian Nikiel

Prawa autorskie – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org