FUJIFILM TX-20, obiektyw FUJINON XF 18-55mm

artykuł: „FUJIFILM X-T20 i obiektyw FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS – nowa jakość fotografii…” strona 19/20

Kąty widzenia, maksymalne powiększenie…

Obiektyw FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS oferuje kąty widzenia w zakresie od 76,5° dla minimalnej ogniskowej 18 mm, do 29° dla skrajnej ogniskowej 55 mm. Taki zakres pozwala na dość swobodną pracę ze zróżnicowanymi tematami. Zważając na fakt że w przypadku zdjęć pejzażowych, gdzie najczęściej wykorzystujemy mocno przymkniętą przysłonę, problematyczna jakość obrazu dla przysłony f/2.8 – f/4 nie jest wyzwaniem, a korzystając z jej wyższych wartości ilość zarejestrowanych szczegółów od pierwszego planu po horyzont naprawdę zachwyca. Tu trudno mieć jakiekolwiek uwagi.

Obiektyw FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS radzi sobie bardzo dobrze z fotografią pod słońce, nie wykazuje istotnych tendencji do łapania odbłysków, najczęściej pojawiają się gdy słońce znajduje się z boku, a jego promienie padają pod ostrym kontem na płaszczyznę obiektywu, w takim przypadku faktycznie testowany model potrafi złapać tęczowy odbłysk jak na zdjęciu po prawej…

…w większości jednak przypadków, szczególnie gdy przymkniemy przysłonę do f/11 – f/22 tendencja do łapania odbłysków znacząco spada, a te które się pojawiają mają ładny, skupiony, geometryczny charakter…

Obiektyw nie posiada trybu stricte makro, umożliwia on pracę z minimalnej odległości ostrzenia w zakresie od 30 cm dla ogniskowej 18 mm i 40 cm dla ogniskowej 55 mm, pozwalając uzyskać maksymalne powiększenie rzędu 1:6.7 / T=0,15x, jest to dokładnie tyle samo co w przypadku budżetowego XC 16-50 mm. Powiększenie takie nie pozwala oczywiście na rejestrację efektownych fotografii makro z bardzo dużym powiększeniem, ale umożliwia fotografowania wielu nieco „większych” tematów.

ROZMYCIE TŁA w stosunku do wartości przysłony

po lewej ISO 200 f/2.8 / po prawej ISO 200 f/4

po lewej ISO 200 f/6.4 / po prawej ISO 200 f/8

po lewej ISO 200 f/11 / po prawej ISO 200 f/13

po lewej ISO 200 f/16 / po prawej ISO 200 f/18

po lewej ISO 200 f/20 / po prawej ISO 200 f/22

Stabilizacja i autofokus…

Zwyczajowo wszystkie body marki FUJIFILM nie posiadają stabilizacji sensora, toteż muszą w nią być wyposażone podpinane do niego obiektywy. W przypadku omawianego, mamy do czynienia ze stabilizacją optyczną która według specyfikacji marki oferuje wydajność rzędu 4 EV. Obietnica dość odważna, w istocie bowiem wynik taki osiągają najlepsze modele na rynku.

W praktyce podczas testów uzyskany zakres okazał się niższy, osiągając wartość w okolicach 2,5 do 2,8 EV. Jednak i ten wynik należy uznać za bardzo dobry, choć do deklarowanych 4EV jednak nieco brakuje. Obiektyw nie wypada pod tym katem źle na tle konkurencji, plasuje się raczej w górnej części stawki. W świetle posiadanego przeze mnie doświadczenia pracy z obiektywami marki FUJIFILM z serii XC recenzowany teraz obiektyw wykazuje się nieco lepszą wydajnością stabilizacji.

Maksymalne możliwe do uzyskania powiększenie dla ogniskowej 55 mm

Minimalna ogniskowa testowanego obiektywu – 18mm oferuje kąty widzenia rzędu 76,5° – co pozwoli nam na zarejestrowanie pięknych i rozległych pejzaży…

Pomimo nie małej przecież w kategorii bezlusterkowców wagi, wynikającej z typu wykorzystanych materiałów do jego budowy, podczas fotografowania w ternie z ręki nie stanowiło żadnego problemu uzyskanie ostrego, nieporuszonego obrazu przy czasach otwarcia migawki od 1/15 do nawet 1/10 sekundy. Choć dodam tu od razu że uzyskane wyniki są zawsze sprawą wysoce indywidualną zależną nie tylko od wydajności stabilizacji, ale również umiejętności zapanowania nad ruchem ramion.

Olbrzymim atutem obiektywu FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS jest jego bardzo wydajny system stabilizacji optycznej, przy odrobinie wprawy pozwoli on nam na fotografowanie z ręki przy czasach rzędu 1/15 – 1/10 sekundy. Tu dwa wykonane przeze mnie zdjęcie z ręki, po lewej 1/10 sekundy / po prawej 1/8 sekundy

Obiektyw wyposażono w linearny system napędu autofokusu. Zgodnie ze specyfikacją powinien on zapewnić błyskawiczne ostrzenie AF rzędu 0,1 sekundy. Z pewnością warto tu również wspomnieć że napęd ten jest praktycznie bezgłośny, co ma szczególnie znacznie w kontekście ulokowania mikrofonów rejestrujących dźwięk w aparacie T-X20 tuż powyżej powyżej osi obiektywu. Podczas pracy w terenie faktycznie tak zachwalana podana prędkość pracy wydaje się być wartością prawdziwą, z zastrzeżeniem dotyczącym trafności, a raczej tendencji do gubienia ostrości w trybie AF śledzącego.

Obiektyw cechuje bardzo wydajny system stabilizacji, oba zdjęcia wykonano z ręki – po lewej 1/20 sekundy / po prawej 1/15 sekundy

Autofokus ostrzył obraz w niecałą sekundę, nie zdarzyło się też by przestrzelił ustawiając ostrość przed, lub za wybranym punktem. Również w gorszych, bardziej wymagających warunkach oświetleniowych trafność jest poprawna, choć czas doboru ostrości może wówczas oczywiście wzrosnąć. Na tym polu dalece przewyższa obiektyw XC 16-50 mm który w takich warunkach ma duże problemy z wyostrzeniem, co wymusza często konieczność ostrzenia manualnego. Obiektywowi wystarczy niewielka ilość światła by był w stanie poprawnie wyostrzyć.

Na plus należy również zaliczyć precyzję i szybkość pracy autofokusu obiektywu FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS, radzi on sobie na tym polu znacznie lepiej od tańszego kuzyna z serii XC 16-50mm, obiektywowi wystarczy niewielka ilość światła by pewnie wyostrzył obraz. Tu powyżej AF w trybie strefy, w obu przypadkach pomimo ciemności autofokus prawidłowo złapał ostrość.

.


artykuł: „FUJIFILM X-T20 i obiektyw FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS – nowa jakość fotografii…” strona 19 / 20

tekst, opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel 05.05.2019

CC – Attribution Noncommercial, share Alike by Sebastian Nikiel

Prawa autorskie – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org