FUJIFILM TX-20, obiektyw FUJINON XF 18-55mm

artykuł: „FUJIFILM X-T20 i obiektyw FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS – nowa jakość fotografii…” strona 18/20

Tendencja ta widoczna jest szczególnie na małych wartościach przysłony od f/2.8 do f/4.0, w większych wartościach zaczyna spadać, aż do f/8 gdzie staje się mało dokuczliwa. Cóż… problem w tym że nie po to kupuje się jasny obiektyw aby nie móc korzystać z niskich maksymalnej przysłony. Wszakże podstawowym atutem takowej jest, a raczej być powinno efektowne rozmycie tła, możliwość wyodrębnienia fotografowanego elementu z tła. Jest to oczywiście w tym przypadku możliwe, ale jak widzimy kosztem jakości obrazu.

FUJIFILM X-T20 + obiektyw FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS / ISO 200 f/5
po prawej wycinek ukazujący problem z występowaniem aberracja chromatycznej podczas fotografowania mocno oświetlonych, skontrastowanych elementów. Ten sam problem uwidoczniły również zamieszczone powyżej zdjęcie testowe ostrości – rozdzielczości w stosunku do wielkości przysłony gdzie na wycinkach po prawej widać w rogach kadru w zakresie wszystkich właściwie wartości przysłony spore aberracje…

FUJIFILM X-T20 + obiektyw FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS / ISO 200 f/4
po prawej wycinek zdjęcia po lewej, widać liczne aberracja w miejscach gdzie na roślinach zgromadziła się rosa…

Sytuacja tym bardziej jest trudno akceptowalna że obiektyw posiada przecież soczewkę wykonaną ze szkła o niskiej dyspersji. Dla lepszego zobrazowania tej kwestii dodam że w bardzo tanim stałoogniskowym obiektywie chińskiej marki 7artisans 25mm f/1.8 (recenzja <<tutaj>>), w którego konstrukcji optycznej raczej nie należy się spodziewać najwyższej jakości powłok i szkła, takie problem nie występuje wcale. Podobnie w tanim FUJIFILM FUJINON XC 16-50mm nigdy się on nie objawił… trudno więc tu znaleźć cokolwiek na obronę omawianego obiektywu na tym polu.

FUJIFILM X-T20 + obiektyw FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS / ISO 200 f/8
kolejny przykład ilustrujący tendencję obiektywu do występowania aberracja chromatycznej…

Pod kątem zdolności do radzenia sobie z odbłyskami jest na szczęście już znacznie lepiej. Tu marka nie zawiodła i obecne w obiektywie powłoki okazują się bardzo wydajne. Większe odblaski pojawiają się jedynie przy mocnym przymknięciu obiektywu, mają jednak przyjemną, skupioną, geometryczną formę. Obiektyw nie wykazał też specjalnie dużej tendencji do łapania komy. Jedynie w przypadku zdjęć silnego światła padającego na obiektyw pod ostrym kontem, daleko od osi optycznej, tudzież na brzegu kadru, może pojawić się „tęczowy” odbłysk. Na tym polu nareszcie wyprzedza on tańszego kuzyna XC 16-50 mm.

Problem z pojawianiem się czasem dość dużych aberracji chromatycznej ma dość niejednorodny charakter, po lewej pomimo że białe, mocno kontrastowe kwiaty były mocno oświetlone nie doszło do ich powstania, podobnie na zdjęciu po prawej…

Jak już wiemy testowane szkło wyposażono w siedmiu listkową przysłonę dzięki czemu powstaje zaokrąglony otwór przysłony. Powinno to skutkować ładnym krążkiem rozmycia. Dodając do tego względnie dużą jasność, choć jak już wiemy problematyczną w wykorzystaniu, obiektyw powinien umożliwić uzyskanie efektownego rozmycia tła, oraz ładne wyodrębnienie tematu.

FUJIFILM X-T20 + obiektyw FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS / ISO 200 f/3.2
Po lewej surowy plik, po prawej wycinek z jego lewego roku – przyznam że byłem dość mocno zaskoczony dużą utratą ostrości przez obiektyw poza centrum kadru, co szczególnie widać oczywiście na jego obrzeżach.

I tak faktycznie jest, choć nie obyło się tu bez pewnego „ale”… dotyczy on właśnie samej charakterystyki rozmycia, nie mamy to do czynienia z symetrycznym, zaokrąglonym o miękkim brzegu, krążkiem. Widać to szczególnie w przypadku zdjęć gdzie wyodrębniany temat znajduje się na złożonym tle, np. zarośli, kwiatów, czy podobnych, również tu mogło być więc jednak nieco lepiej…

Podsumowując tak – obiektyw FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS potrafi zachwycić ostrym, jak przysłowiowa brzytwa, obrazem o wysokiej rozdzielczości, ale wyłącznie po przymknięciu przysłony do f/5,6, ze szczytową rozdzielczością dla f/11, oraz wysoką do f/18, dalej pojawia się już narastający problem dyfrakcji. Obiektyw nieźle sobie również radzi z fotografią pod słońce, nie wykazuje przesadnej tendencji do komy, również pod kątem geometrii optyki jest nieźle. Nie ma dużego problemu z winietą. Równocześnie jednak wykazuje trudną do zaakceptowania tendencję do aberracji chromatycznej, oraz duży spadek rozdzielczości obrazu dla przysłony f/2.8 do f/4.

Obiektyw FUJIFILM FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS cechuje się dość nietypowy, wyglądem rozmycia tła, z pewnością wymaga to przyzwyczajenia…

.


artykuł: „FUJIFILM X-T20 i obiektyw FUJINON XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS – nowa jakość fotografii…” strona 18 / 20

tekst, opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel 05.05.2019

CC – Attribution Noncommercial, share Alike by Sebastian Nikiel

Prawa autorskie – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org