SPRZĘT / męskie zimowe termoaktywne buty marki Kamik model Velox
- Producent: KAMIK
- Model: Velox
- Linia: Versalite
- Typ: zimowe uniwersalne buty męskie
- Pora roku: zima
- Waga: 1040 para / 520g but / dla numeru 44 (zmierzona)
- Materiały:
- cholewka:
- oddychająca tkanina syntetyczna
- naturalna skóra nubukowa
- rant cholewki i częściowa wyściółka języka z filcu
- wyściółka wewnętrzna 100% poliester (micropolar)
- wkładka wewnętrzna:
- warstwa górna – poliestrowa antybakteryjna tkanina syntetyczna
- spodnia – profilowana sprężysta pianka EVA
- podeszwa:
- guma
- pianka EVA
- cholewka:
- Wodoodporność: TAK / membrana
- Oddychalność: TAK / membrana
- Membrana: TAK
- Komfort termiczny: do -10ºC
- System szybkiego sznurowania: TAK
- Twardość: niska
- Warianty kolorystyczne: TAK
- brązowo – czarne / nazwa kodowa DBR
- czarne / BLK
- Zastosowane technologie:
- Grip-He – specjalny profil protektora zelówki i budowa strefowa z dwóch typów tworzywa aby zmaksymalizować przyczepność zelówki
- DRIDEFENSE – wodoodporna membrana, odpowiedzialna również za odprowadzanie nadmiru wilgoci z wnętrza buta i utrzymująca w nim optymalną temperaturę
- SATELLITE – podeszwa zewnętrzna z lekkiej syntetycznej gumy z śród-podeszwą z pianki EVA
- hybrydowa budowa cholewki z naturalnej skóry nubukowej i oddychającej odpornej na uszkodzenia mechaniczne tkaniny syntetycznej
- wykonanie z materiałów nadających się do ponownego przetworzenia
- Numer katalogowy (KAMIK):
- model brązowo – czarny WK804-DBR (W18)
- model czarny WK804-BLK (W18)
- Cena producenta / sklep online: 150$ / około 570,00 zł*
- Średnia cena krajowa na dzień 10.02.2019: od 304 zł do 589 zł (źródło: www.google.com)
- Inne: uszko na pięcie ułatwiające zakładanie butów, usztywniana pięta i nos, zdublowane główne szwy, logo marki wypalone w skórzanej części cholewki, oraz nadrukowane na taśmie uszka na pięcie, wypalona w skórze cholewki informacja o wodoodporności
.
- Do testów przekazała firma Raven
.
* dla ceny dolara amerykańskiego na poziomie 3,8 zł
.
Przeznaczenie:
Uniwersalne męskie zimowy buty, które sprawdzą się znakomicie podczas codziennego użytkowania jak i okazjonalnych wypadów terenowych, łączące w wyglądzie sportowy rodowód, zaawansowane technologie, z klasycznymi zimowymi wysokimi trzewikami z pogranicza linii odzieżowej Smart Casual.
Tytułem wstępu…
Człowiek, choćby jak wierny i zapamiętale zakochany, nie tylko w górach żyje… w dolinach, w mieście, w gminach czy wsiach, w drodze do pracy, podczas załatwiania codziennych spraw, ale też i na spacerze, wreszcie podczas okazjonalnych bardziej lub mniej oficjalnych spotkań, przydadzą się nam z pewnością inne od modeli stricte górskich zimowe buty. Takie też właśnie otrzymałem do testów dzięki uprzejmości firmy RAVEN, która po raz kolejny umożliwiła mi przygodę z butami znakomitej kanadyjskiej marki Kamik, tym razem z modelem Velox.
Dzięki uprzejmości firmy RAVEN pod raz drugi miałem przyjemność testować buty znakomitej kanadyjskiej marki Kamik, pierwszy przygoda z ich butami miała miejsce w roku 2017 gdy do testów otrzymałem (po lewej) model będący prawdziwym pogromcom mrozu – ALBORG (recenzja tutaj>>) pancernymi śniegowcami zapewniającymi komfort termiczny w temperaturze do -50ºC, początkiem 2019 roku do testów otrzymałem z kolei buty Kamik Velox (w środku). Po prawej autor w butach Kamik Alborg podczas zimowego wypadu w Malinowską Skałę, tu w kolibie na Hali Skrzyczeńskiej.
Zważywszy na pierwsze słowa wstępu z przyjemnością podjąłem wyzwanie, tym bardziej że model Velox pomimo że raczej miejski, nie traci ważnych zalet buta terenowego, jest więc swoistym ogniwem łączącym oba światy, co przyda się nie tylko fanom gór, lecz wszystkim poszukujących butów do zróżnicowanego typu zadań. Buty takie by sprawdzić się w tak różnym otoczeniu, prócz ciekawego designu, muszą zagwarantować ciepło, ochronę przed wodą, wydajną termoregulację, oraz oczywiście przyczepność zelówki. Sporo tych wymagań, ale i marka która stoi za modelem Velox cechuje się unikatową stylistyką, oraz wysoką jakością swych produktów, jak więc zaprezentowały się w rzeczowe buty podczas testów? Odpowiedź w tekście poniższej recenzji – zapraszam do lektury…
KAMIK – kilka słów o marce…
Zanim przejdziemy do omówienia samych butów Velox, zwyczajowo kilka słów o samej marce, tudzież Kamik. Część ta jest powtórzeniem treści zawartej w recenzji innych butów marki, znakomitych, służących mi do dziś śniegowców Kamik Alborg (recenzja tutaj>>). Marka Kamik, powstała w 1898 roku w Kanadyjskim Quebecu, gdzie do dziś znajduję się jej główna fabryka. Jej współczesne korzenie wiążą się z wykupieniem przez Williama Cooka w 1932 roku podupadającej na skutek wielkiego kryzysu gospodarczego w latach 20 i 30 XX wieku, firmy Charron Manufactoring, ratując przed utratą etatów dwustu jej pracowników.
W kolejnych latach, po głębokiej modernizacji fabryki, William Cook rozpoczął produkcję wytrzymałych i zapewniających ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi butów, które wpierw na rynku lokalnym, a potem regionalnym i wreszcie światowym zdobywały szybko rzesze zadowolonych klientów. Wszystko to legło u podstaw dalszego rozwoju firmy Kamik która do dnia dzisiejszego prężenie się rozwija, wciąż rozbudowując sieć dystrybucyjną, liczbę zatrudnionych pracowników, oraz fabryk. Warto tu zauważyć że do dnia dzisiejszego marka Kamik zarządzana jest przez bezpośrednich potomków Williama z rodziny Cook.
Produkty maki Kamik są znane z bezkompromisowej ochrony stóp użytkownika, unikalnego designu i wykorzystania materiałów najwyższej jakości. Z całą pewnością takie okazały się wytrzymałe, niezwykle wygodne, zapewniające wysoki komfort termiczny śniegowce Kamik Alborg, które służą mi już bezawaryjnie trzeci sezon. Tu podczas zimowych wypadów w góry w butach Kamik Alborg, od lewej przed Kopą Skrzyczeńską 16.01.2017, po prawej przed Klimczokiem 19.01.2019r.
W toku rozwoju na przestrzeni blisko już przecież 120 lat, powstały liczne zakłady filialne w tym na terenie USA i Chin. Firma od początku skupiała się na produkcji obuwia, przede wszystkim zimowego zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Kamik proponuje bogatą kolekcję butów, w tym modele myśliwskie, terenowe, turystyczne, miejskie, ocieplane kalosze oraz buty dziecięce. Buty te dedykowane są do bardzo zróżnicowanego typu aktywności, łączy je natomiast coś co stało się misją marki – zapewnienie wysokiego komfortu termicznego i użytkowego w każdych warunkach i przy każdej niemal temperaturze.
Firma Kamik obecna jest w ponad 40 krajach na całym świecie, a w 2011 roku Kamik wszedł na rynek polski. Jednym z elementów umacniania się pozycji firmy Kamik w Europie był zakup części udziałów firmy AKU i wzajemne wsparcie sieci dystrybucyjnej.
na podstawie informacji z serwisów:
www.polarsport.pl
www.4outdoor.pl
Pierwsze wrażenie – wygląd, budowa i warianty…
Gdy kurier zadzwonił do moich drzwi wręczając paczkę z butami Kamik Velox, przyznam że już przed otwarciem wysoko postawiłem im poprzeczkę. Wynikało to z bardzo dobrych doświadczeń jakie wyniosłem z testów modelu Kamik Alborg, klasycznych, pancernych śniegowców zapewniających niezrównany komfort termiczny podczas mrozów sięgających aż… -50ºC. Model ten służy mi bezawaryjnie trzeci sezon pozwalając na bezpieczne poruszanie zimą, bezkarne brnięcie przez zaspy przez wiele godzin, wróćmy jednak to nowego przedstawiciela butów Kamika – modelu na wskroś innego, dedykowanego do użytkowania codziennego, oraz okazjonalnych wypadów w teren. Te właśnie ten profil użytkowy mocno określa wygląd modelu Velox.
Bezkompromisowe, pancerne, zapewniające ekstremalny komfort termiczny w temperaturach sięgających nawet -50ºC buty Kamik Alborg. Ich tajemnica to cechy typowe dla marki, wykorzystanie najwyższej jakości materiałów, oraz ich unikatowe połączenie. W butach wykonanych z grubej naturalnej skóry, z wysokim gumowym otokiem, dodano wyjmowane botki zapewniające świetną ochronę przed zimnem. Po prawej autor z butach Kamik Alborg na platformie wieży widokowej na Szyndzielni 19.01.2019 roku. Jaki okaże się na wskroś inny model butów tej marki, tudzież Velox? Model dedykowany do skrajnie innego środowiska, ale nadal zachowujący wiele ze swych właściwych marce cech…
Po rozpakowaniu przesyłki moim oczom ukazały się buty świetnie wpisujące się we współczesne trendy odzieżowe łączące swym wyglądem dwa światy, miejski i outdoorowy. Model Velox pomimo klasycznych linii nawiązujących do męskich zimowych trzewików, nie utracił swego bardziej sportowego charakteru, a przede wszystkim zachował unikatowe cechy wzornictwa marki Kamik. Z cała pewnością do takich właśnie cech należy nietuzinkowe łączenie materiałów syntetycznych, z wysokiej jakości skórą, jak i wykorzystywania materiałów nietypowych o czym więcej będzie za chwilkę.
Buty Kamik Velox – po rozpakowaniu przesyłki moim oczom ukazały się buty świetnie wpisujące się we współczesne trendy odzieżowe łączące swym wyglądem dwa światy, miejski i outdoorowy, dedykowane do codziennego użytkowania w warunkach miejskich, jak i okazjonalnych wypadów poza miasto…
Cholewka butów Kamik Velox posiada klasyczną hybrydową budowę, wykorzystującą kilka typów materiałów. Wydaje się że trzon cholewki wykonany został z syntetycznej tkaniny biorącej czynny udział w transporcie wilgoci, oraz nadmiaru ciepła z wnętrza butów w kolorze czarnym. Tkanina ta posiada budowę zbliżoną do tkanin typu Rip-Stop, posiada taką samą strukturalną siateczkę z grubszego włókna (można tylko domniemywać że również mocniejszego) tworzącą kwadraty o boku około 3mm. Rozwiązanie to jest bardzo popularne, zabezpiecza bowiem tkaninę przy ewentualnym uszkodzeniu mechanicznym przed samoczynnym poszerzeniem rozdarcia, ograniczając je wyłącznie do uszkodzonego kwadratu lub kwadratów siatki. Dodaje ono też elegancji tkaninie, tworząc estetyczny wzór, tworzący w świetle ciekawą strukturę.
Cholewka butów Kamik Velox posiada klasyczną hybrydową budowę, wykorzystującą kilka typów materiałów. Jej trzon stanowi syntetyczna, oddychająca tkanina, zespoloną z wysokiej jakości naturalną skórą nubukową…
Z tkaniną zespolono wysokiej jakości, naturalną skórę nubukową grubości około 2mm. Wykonano z niej cały nosek buta, aż do śródstopia, gdzie łączy się ona z kolejną skórzaną wstawkę biegnącą w linii zelówki, początkowo na wysokości trzech centymetrów, a następnie wznosząc w kierunku pięty, w całości osłoniętej skórą. Tam znajdziemy też trzecią skórzaną wstawkę tworzącą otok wokół kostki i zbiegającą się na brzegu języka, tworząc mocną podstawę pod dwie górne pary haczyków systemu sznurowania. Wszystkie newralgiczne szwy zdublowano. Kolor skóry jest równocześnie elementem zmiennym, określającym jeden z dwóch dostępnych wariantów butów Velox, mamy tu do wyboru wariant omawiany, tudzież brązowo – czarne (nazwa kodowa DBR), oraz w pełni czarne (BLK).
Buty Kamik Velox dostępne są w dwóch wariantach kolorystycznych, tu od lewej: czarne i brązowo – czarne które omawiane są w niniejszej recenzji (zdjęcia pobrano ze strony marki Kamik wyłącznie w celu prezentacji która jest ich wyłącznym właścicielem – www.kamik.com)
Stanowiąca rdzeń cholewki butów Kamik Velox syntetyczna tkanina odznacza się świetną paroprzepuszczalnością, biorąc czynny udział w procesie regulacji temperatury i wilgotności wewnątrz butów. Jego struktura przypomina tkaniny z siateczką Rip-Stop, gdzie wplecione w tkaninę mocniejsze włókno tworzy kwadraty o polu około 3 mm.
Zaokrąglone noski butów Velox, podobnie jak i pięta zostały usztywnione co ponownie podkreśla ich wielofunkcyjny charakter, nawiązujący do klasycznego buta z pogranicza Smart Casual, jak i butów zdolnych sprostać wymaganiom terenowym. To zresztą nie jedyne takie rozwiązanie zespajające oba światy, kolejnym z nich jest język który klasycznie dla butów górskich wszyto na całej długości. Został on wykonany z osobnego kawałka opisanej wcześniej oddychającej tkaniny syntetycznej, doszytej od spodu do cholewki.
Model łącząc dwa światy, miejski i outdoorowy zawiera szereg cech właściwych butom trekingowym, jak choćby wszyty na całej długości język, nie zapomniano również o szlufce prowadzącej sznurowadła w jego górnej części.
Język został wyprofilowany, oraz wyposażony w zakładki umożliwiające jego dopasowanie do wysokości naszego podbicia tak by po zasznurowaniu tworzył zamkniętą, szczelną cholewkę. W górnej części języka dodano niewielką wstawkę z nubukowej skóry w kolorze danego wariantu. Nie zapomniano również o pętli prowadzącej dla sznurowadeł. Tuż przy dolnej krawędzi, w miejscu łączenia ze skórą noska, znajdziemy szereg otworów, acz ich znaczenie w wentylacji wnętrza modelu jest raczej symboliczne, wszak cała chlewka wykonana została z oddychającej tkaniny, otwartej po bokach, jest to raczej zabieg designerski nawiązujący tu akurat do drugiego ze światów, klasycznego miejskiego trzewika.
W butach Kamik Velox usztywniona została pięta i nosek, obszary te dodatkowo chroni podniesiona i wyprowadzona na cholewkę zelówka.
Na górnym rancie skórzanej wstawki (na pięcie) dodano uszko z zielonej taśmy syntetycznej z nadrukowanym logiem marki Kamik. Element ten powtarza się w obu wariantach kolorystycznych modelu Velox. Łączy się on bezpośrednio z krótkim skórzanym języczkiem, całościowo tworząc uszko ułatwiające wkładanie butów. Jak pewnie zauważyliście skrzętnie pomijam omówienie górnego rantu cholewki, tu bowiem powracamy do nadmienionego już charakterystycznego dla marki Kamik łączenia w nietypowy sposób różnego rodzaju materiałów.
zdjęcia od lewej: Na górnym rancie skórzanej wstawki na pięcie dodano uszko z zielonej taśmy syntetycznej z nadrukowanym logiem marki Kamik, który wraz z krótkim skórzanym języczkiem tworzy uszko ułatwiające zakładanie butów / W cholewce butów Kamik Velox zastosowano wysokiej jakości naturalną skórę nubukową o grubości około 2mm.
W butach zdublowano wszystkie newralgiczne szwy, model cechuje wysoka jakość wykończenia, brak żadnych podwójnych przeszyć czy ich niechlujnego wykończenia. Model odznacza typowe dla marki eleganckie i wyciszone wzornictwo, w którym dodatki designerskie ograniczono tylko do kilku wypalonych w skórze i nadrukowanych na taśmie na pięcie (patrzy wyżej) loga marki, oraz informacji o odporności buta na wodę.
Górną część cholewki, stanowi bowiem wykonana z jego kawałka, profilowana wstawka z… filcu. Tak, tak nie przesłyszeliście się filcu. Tkanina rzadko wykorzystywana we współczesnych butach, szczególnie takiej klasy, a jeszcze rzadziej w samej cholewce. Ma to swoje mocne uzasadnienie, filc odznacza się bardzo dużą chłonnością wody, którą chętnie absorbuje, ale znacznie gorzej wydala. Właśnie z tego powodu nie jest on stosowany w cholewkach, gdzie byłyby narażony w sposób bezpośredni na kontakt z wodą. Częściej natomiast można go spotkać w wyściółce, w pośredniej warstwie docieplającej, gdyż z kolei jego dużą zaletą jest podobnie jak w przypadku wody tak w przypadku ciepła, duża zdolność do jego absorpcji i potrzymania. Na myśl pewnie przychodzą wam klasyczne „walonki” czyli kalosze w filcowymi wkładkami, dokładnie tak, filc stosunkowo tani w produkcji, odznacza się wysoką zdolnością zapewnienia i utrzymania ciepła, przy nadal względnie dobrej paroprzepuszczalności.
Górną część cholewki, stanowi bowiem wykonana z jego kawałka, profilowana wstawka z… filcu, który stosunkowo tani w produkcji, odznacza się wysoką zdolnością zapewnienia i utrzymania ciepła, przy nadal względnie dobrej paroprzepuszczalności.
Poznawszy cechy fizyczne tkanin filcowych nie zdziwi już nas pewnie fakt że marka dodała go u szczytu cholewki, unikając w znacznej mierze jego kontaktu z wodą. Sama tkanina jest to dwuwarstwowy filc o gęstym splocie włókien i łącznej grubości 6mm (dwie zespolone warstwy po 3mm). Z całą pewnością obecność tak nietypowej wstawki w cholewce nadaje modelowi Velox unikatowego charakteru, podkreślając ich rodowód, oraz typowe dla Kamika bazowanie na rozwiązaniem prostych, czasem wręcz ascetycznych, łącząc je z zaawansowanymi technologiami. Filcowa wstawka została wzorowo wyprofilowana, mamy więc podcięcie w rejonie stawu skokowego, oraz podniesioną część tylną.
Filcowa wstawka została wzorowo wyprofilowana, mamy więc podcięcie w rejonie stawu skokowego, oraz podniesioną część tylną…
Tu możecie się zastanowić czy ta część również nie powinna opadać ku dołowi, owszem w klasycznej cholewce, szczególnie o zacięciu sportowym nie wspominając modeli stricte górskich, tak by właśnie być musiało, ma to za zadanie odciążenie ścięgna Achillesa podczas schodzenia po stromych stokach, czy przykucnięcia. W omawianych butach nie było jednak takiej potrzeby ze względu na wysoką elastyczność samego filcu, bardzo łatwo poddającego się ruchom stopy. Globalnie filcowa wstawka podnosi wysokość cholewki o 3 do 5 cm, kończąc się tuż powyżej kostki.
W butach Velox wykorzystano dwuwarstwową wstawkę z filcu o łącznej grubości 6m, globalnie filcowa wstawka podnosi wysokość cholewki o 3 do 5 cm, kończąc się tuż powyżej kostki.
Podeszwa, wkładka wewnętrzna i wyściółka buta…
Pora na omówienie kolejnej niezwykle istotnej części każdego buta, w znacznej mierze determinującej możliwości ich wykorzystania. Częścią taką z całą pewnością jest zelówka, w procesie której wytwarzania możemy obserwować w ostatnich latach wiele ważnych zmian, szczególnie w obuwiu górskim i sportowym. W butach Kamik Velox zastosowano zaawansowaną, zgodną z obecnymi trendami, podeszwę warstwową z wielodzielnymi strefami obciążenia.
Model Velox doskonale zaprezentuje się w zestawieniu z bardziej elegancką kreacją, luźniejszą codzienną, jak i w wariancie bardziej sportowym – jego uniwersalny design, spójnie łączy w jedno cechy męskich zimowych trzewików, oraz butów z zacięciem sportowym…
Składa się ona z trzech warstw. Pierwszą stanowi zelówka, która z racji bezpośredniego kontaktu z podłożem zawsze przyjmuje na siebie największy ciężar pod kątem zapewniania użytkownikowi bezpiecznego poruszania na zróżnicowanym podłożu, musi też być na tyle trwała by służyć przez jak najdłuższy czas. W butach Velox zelówkę wykonano z dwóch typów materiałów, pierwszym jest warstwa gumy o średniej twardości, przypominającej nieco utwardzany kauczuk. Obejmuje ona całą dolną część podeszwy, została również wyprowadzona przez podwyższenie w rejonie pięty na wysokość aż 4,5 cm i niecałych 2 na noskach. Zelówka w przeciwieństwie do butów outdoorowych posiada stosunkowo płytki maksymalnie 4mm bieżnik bliższym typowym butom miejskim, niż dedykowanym do aktywności terenowej.
W butach Kamik Velox zastosowano zaawansowaną, zgodną z obecnymi trendami, podeszwę warstwową z wielodzielnymi strefami obciążenia. Dolną zelówkę wykonano z dwóch typów materiałów, pierwszym jest guma o średniej twardości, przypominającej nieco utwardzany kauczuk. Model wyposażono w dość płytki bieżnik o głębokości nie przekraczającej 4 mm.
Jednak już sam jego profil został wykonany w bardzo przemyślany sposób łącząc ponownie oba światy. Pomimo dość małej głębokości bieżnika, został on wyposażony w szereg stref walnie przyczyniających się do ochrony użytkownika przez poślizgami tylnymi, przednimi i bocznymi, jest to producencki system budowy bieżnika Grip-He. Funkcję tu uwypukla obecność dwóch dodatkowych stref wykonanych z innego rodzaju tworzywa, w części centralnej śródstopia, oraz na pięcie, czyli w miejscach o najintensywniejszym nacisku stóp o podłoże.
Część ta nie jest jednak osobną wstawką w zelówce, ale jest wyprowadzeniem tworzywa kolejnej warstwy podeszwy ulokowanej tuż nad nią (śród-podeszwy). Cechuje się ona znacznie wyższą miękkością, łatwo więc domyślić jej wkładu w utrzymaniu poprawnej trakcji buta, ma ona za zadanie chronić nas przed poślizgami podczas poruszania w terenie zaśnieżonym, oraz częściowo na lodzie. Jej sprężystość ma też i inną zaletę, doskonale amortyzuje uderzenia stóp o grunt. Wstawki te posiadają również odrębny typ bieżnika, asymetryczny i płytszy, znacznie gęściej użebrowany.
Przez zelówkę wykonaną z średniej twardości gumy przypominającej nieco kauczuk, wyprowadzono w w części centralnej śródstopia, oraz na pięcie, czyli w miejscach o najintensywniejszym nacisku stóp o podłoże wstawki. Wstawki te nie są jednak osobną warstwą tworzywa, jest to wyprowadzona przez zelówkę śród-podeszwa wykonana ze sprężystej pianki EVA. Jego wysoka miękkość, oraz specjalny bieżnik znacząco poprawiają trakcję na mokrej nawierzchni i śniegu.
Tak docieramy dosłownie przez zelówkę do drugiej warstwy, jak już to zostało napisane wykonanej z wysoce spienionej pianki EVA. Zasadniczo ma ona za zadanie tłumienie uderzeń stóp o podłoże, jednak jak widać projektanci Kamik-a znaleźli dla niej dodatkowe, bardzo praktyczne, zastosowanie. Warstwa to pełni również istotną rolę designerską, dodając butowi wyrazu, bardziej sportowego i nowoczesnego wyglądu. Z tego właśnie względu poprowadzona została ona aż do nosków buta, zachowując na całej swej długości zbliżoną grubość, wynoszącą około półtorej centymetra. Na noskach została podciągnięta do góry, stanowiąc wraz z dolną zelówką dodatkową ochronę nosków. Cechy estetyczne tej warstwy widoczne są szczególnie w nieco bardziej odważnym modelu brązowym (omawianym) w przeciwieństwie do modelu czarnego, gdzie wszystkie warstwy podeszwy są utrzymane w podobnej do samej cholewki tonacji, tudzież dolnej czarnej, oraz teraz omawianej ciemnoszarej.
Dolna zelówka, zespolona z śród-podeszwą wyprowadzona została na noskach i pięcie, tworząc dodatkowe wzmocnienia tych rejonów, ale stanowiąc też udany zabieg designerki…
Ostatnią zewnętrza warstwą podeszwy jest wstawka z użebrowanej pionowo, miękkiej pianki EVA, odpowiadającej wyłącznie za nasz komfort i właśnie dlatego jest ona obecna tylko w rejonie pięty, po czym zwęża się z początkowego półtorej centymetra do zera w rejonie śródstopia. Dodam jednak że trudno oszacować czy jest to osobna część zelówki, czy inaczej perforowana i barwiona część poniższej, wydaje się prawdopodobne że tak właśnie jest, z tego względu na wstępie tej sekcji pisałem o trójwarstwowej zelówce.
zdjęcia od lewej: śród-podeszwa wykonana ze sprężystej pianki EVA prócz ważnej funkcji tłumienia uderzeń stóp o grunt, ma też bardzo ważny udział ogólnym wyglądzie modelu Velox, szczególnie w wariancie brązowym, dodając butowi wyrazu, bardziej sportowego i nowoczesnego wyglądu. / ostatnią częścią zelówki jest kolejna wstawka z użebrowanej pionowo pianki EVA odpowiadającej wyłącznie za nasz komfort i właśnie dlatego jest ona obecna tylko w rejonie pięty – trudno jednak oszacować czy jest to osobna wstawka, czy integralna część śród-podeszwy, barwionej na czarno.
Ostatnią część zelówki stanowi wyjmowalna wkłada wewnętrzna, wykonana z dwóch typów materiałów. Dolną wykonano z sprężystej pianki poliuretanowej o podwojonej gęstości z powłoką antybakteryjną, oraz zwiększonej paroprzepuszczalności, górną z odpornej na ścieranie tkaniny syntetycznej również o właściwościach antybakteryjnych, co ma uchronić użytkownika przed powstaniem nieprzyjemnego zapachu nawet po długim użytkowaniu butów Velox. Wkładki wykonano oczywiście w kolorze zielonym, który jest jedną z barw marki. Dolna część z pianki została starannie wyprofilowana tak by wkładka obejmowała delikatnie stopę w rejonie pięty i śródstopia, a jej sprężystość wespół z śród-podeszwą poprawiały komfort marszu.
Ostatnią część zelówki stanowi wyjmowalna wkłada wewnętrzna, wykonana z dwóch typów materiałów. Dolną wykonano z sprężystej pianki poliuretanowa o podwojonej gęstości z powłoką antybakteryjną, oraz zwiększonej paroprzepuszczalności, górną z odpornej na ścieranie tkaniny syntetycznej również o właściwościach antybakteryjnych.
Na pierwszy rzut oka podeszwa butów Kamik Velox może sprawiać stosunkowo prostej, jednak jak widzimy jej budowa jest bardzo przemyślana, zapewniając wysoki komfort, co faktycznie zostało potwierdzone w testach terenowych, dobrą ochronę przed poślizgami, z unikatowym wyglądem, tak charakterystycznym dla produktów marki Kamik. Warto tu jeszcze wspomnieć że buty nie posiadają mocno wyodrębnionego obcasa, jest on tylko lekko zaznaczony z dolnej części zelówki, a podwyższenie pięty sprytnie ukryto w całościowym pochyleniu zelówki, poprzez dodanie opisanej wstawki (lub tylko podwyższenia profilu) z barwionej na czarno pianki EVA.
Wkładka wykonana z dwóch typów materiałów, odznacza się właściwościami antybakteryjnymi. Została ona tak wyprofilowana by obejmować piętę i śródstopie, a jej sprężystość wespół z śród-podeszwą poprawiały komfort marszu.
Pomówmy o ekologii…
Kolejną z typowych cech produktów firmowanych logiem Kamik, jest ich pro ekologiczny proces wytwarzania, na co marka kładzie bardzo duży nacisk. Wszystkie buty Kamik-a produkowane są w znacznej części z materiałów biodegradowalnych, nadających się do recyklingu, lub upcyklingu. Marka szczyci się zerową ilością odpadów poprodukcyjnych, oraz znacznym udziałem tworzyw i materiałów w procesie produkcji pozyskanych właśnie z ich wtórnego przetworzenia. Znajduje to swoje stałe odzwierciedlenie w wyglądzie, w tym właśnie omawianych butów Velox.
Marka Kamik kładzie szczególny nacisk na ekologiczny charakter produkcji, oraz wykorzystanie w swych produktach materiałów z recyklingu i nadających się do niego. Dotyczy to również butów Velox. Marka stworzyła również program program recyklingowy umożliwiający zwrot zużytych butów do producenta w celu ich ponownego przetworzenia…
Do ekologicznych korzeni modelu nawiązuje choćby opisana wcześniej wstawka z filcu, który pochodzi z przetworzonych ponownie odpadów włókienniczych i sama nadaje się do powtórnej obróbki. To samo dotyczy naturalnej skóry, oraz poddającej się ponownej obróbce gumie i piance EVA. Jako ciekawostkę dodam że marka Kamik stworzyła w celu dalszej minimalizacji wpływu produkcji swych butów na środowisko program recyklingowy. Wszystkie buty tej marki po zakończeniu ich użytkowania możemy oddać z powrotem do producenta w celu ponownego przetworzenia i wykorzystania w produkcji nowych modeli.
zużyte buty Kamik-a można dostarczyć na adres:
Recycling Program
Genfoot Inc.
554 Montanee de Liesse
Montreal, QC
H4T 1P1
Technologie, wyściółka i komfort termiczny…
Dobrze, świetne materiały i ich unikatowe połączenie, udany design łączący dwa światy, ale co z termiką butów Velox, wszak jakby nie wyglądały dobrze muszą przede wszystkim być ciepłe… przyznam że pod tym względem miałem największe obawy, wynikały one z niskiej wagi modelu, oraz dość jednak cienkiej cholewki. Całościowo wraz z wyściółką jej grubość nie przekracza bowiem około 4-5 mm. W ich wnętrzu żadnego futerka… z drugiej jednak strony zaawansowane tkaniny nie muszą być wcale grubaśne by zapewniły wysoki komfort termiczny.
W butach Kamik Velox takie właśnie zastosowano nowoczesne rozwiązania. Wyściółkę wewnętrzną stanowi producencka tkanina wykonana z micropolaru. Tkaniny zapewniającej ciepło przy niskiej wadze i grubości, oraz co równie ważne porowatej, umożliwiającej skuteczny transport wilgoci i nadmiaru ciepła z wnętrza buta. Pod nią znajdziemy termoaktywną membranę Kamik DRIDEFENSE®, następnie omówioną już tkaninę syntetyczną z siateczką włókien podobna do technologii Rip-Stop i wreszcie wstawki ze skóry. Trudno określić czy prócz wymienionych jest jeszcze obecna inna warstwa docieplająca, można jednak takie odnieść wrażenie, ze względu na dość dużą sprężystość wewnętrznej wyściółki, sama marka jednak nader skromnie opisuje technologiczne arkana swych butów.
Wyściółkę wewnętrzną butów stanowi producencka tkanina wykonana z micropolaru. Pod nią ukryto termoaktywną membranę Kamik DRIDEFENSE®, za wygodę i ciepło w okolicach stawu skokowego odpowiada z kolei filcowa wstawka.
Dobrze wiemy już że marka nie zapomniała o zasadniczej funkcji butów zimowych – czyli zapewnieniu ciepła stopom użytkownika, ale w jakim zakresie? Pomimo zastosowania zaawansowanych rozwiązań, zespolonej z membraną konstrukcji, nie spodziewałem się tu tak oszałamiającego wyniku jak w modelu Alborg -50ºC, raczej czegoś zdecydowanie bliżej -10ºC, maksymalnie -15ºC. Jakież było moje zaskoczenie gdy oglądając buty po raz pierwszy dostrzegłem że na metce widnieje informacja iż model Velox zapewnia komfort termiczny w temperaturze do -32ºC! Jeszcze ciekawiej zrobiło się po odwiedzinach strony marki Kamik gdzie buty Velox miały określony komfort termiczny na poziomie do… -10ºC.
zdjęcia od lewej: po rozpakowaniu butów Kamik Velox ku mojemu ogromnemu zaskoczeniu dostrzegłem na metce informację że model ten ma zapewnić ciepło podczas mrozów sięgających aż… -32ºC! Nijak nie pasowało to ogólnej grubości wyściółki buta, co nasunęło podejrzenie popełnienia błędu w opisie modelu / Buty Kamik Velox świetnie zaprezentują się w szerokim wachlarzu zadań, pomimo dość płytkiego bieżnika zapewniając dobrą przyczepność na śniegu, czy błocie, oraz niezrównaną wygodę użytkową – tu autor w wiacie w rejonie nieczynnej skoczni narciarskiej w Cygańskim Lesie, Beskid Śląski.
Przyznacie że to spora różnica -32ºC, a -10ºC potencjalnie rodzi to też groźne dla zdrowia implikacje jeśli ktoś kierowałby się informacjami z metki dopiętej do butów, nie trudno mi też wyobrazić sobie sytuację gdy i sprzedawca posłużyłby się tą właśnie informacją. Ze względu na ważkość tego temu napisałem z prośbą o wyjaśnienie do marki Kamik. Znając podejście dużych marek do takich kwestii, nie spodziewałem się szybkiej, o ile w ogóle jakiejkolwiek odpowiedzi, a jednak już następnego dnia skontaktowała się ze mną bardzo miła Pani z działu obsługi klienta, informując że przekazała sprawę do wyjaśnienia.
Po kolejnej dobie otrzymałem wyczerpującą informację że popełniono błąd i wydrukowano złe metki, a właściwie dobre metki, ale nie do modelu Velox. Błędnie następie je do nich podpięto i puszczono w świat. Według dostarczonych informacji sprawa dotyczyła ograniczonej partii butów, błąd został wykryty, a metki w kolejnych butach zmieniono. Zasługuje tu na wyróżnienie nie tylko wysoka kultura pracowników, ale globalne podejście dużej przecież marki, nie uchylającej się od odpowiedzialności za błędy.
Zaskoczony tak wysokimi parametrami ochrony przed zimnem modelu Velox podanymi na metce dołączonej do butów, skontaktowałem się w tej sprawie z marką Kamik, otrzymując obszerne wyjaśnienie o popełnionym błędzie w druku metek dla tego modelu, faktycznie zapewniają one ochronę przed zimnem do -10ºC i taka informacja podana jest na pudełku z butów, oraz na stronie produktu…
Uzyskane informacje na temat oferowanego komfortu termicznego mieszczą się w moich początkowych przypuszczeniach, warto o tym pamiętać że jeśli trafimy na informację iż model Velox oferuje ciepło do -32ºC, czy to zasłyszaną od sprzedawcy, strony polskiego sklepu internetowego, czy wreszcie wyczytaną na metce, są to informacje błędne gdyż model ten gwarantuje wysoki komfort termiczny stóp w temperaturze nie przekraczającej -10ºC, co faktycznie zostało empirycznie przeze mnie potwierdzone podczas testów terenowych, o czym więcej dalej…
System sznurowania…
Z jednej strony buty Velox mają dobrze się zaprezentować na miejskich deptakach, oraz dobrze wyglądać na różnego typu spotkaniach, z drugiej muszą zachować choć część atutów butów terenowych, umożliwiających wygodne i bezpieczne poruszanie podczas okazjonalnych zimowych spacerów. Z cała pewnością niełatwe mieli przed sobą zadanie projektanci modelu, wciąż zmuszeni do poszukiwania rozsądnych kompromisów, nie osłabiających zbytnio żadnych z cech właściwych dla danego typu aktywności.
Wiemy już że bardzo sprytnie rozwiązali w tej mierze kwestię wyglądu i budowy zelówki oraz cholewki, teraz pora przyjrzeć się systemowi sznurowania. To jeden z tych obszarów gdzie projektanci musieli zastosować ograniczony kompromis. Właśnie z tego względu nie znajdziemy w butach Velox klasycznego systemu sznurowania znanego z butów górskich, z cofniętą parą oczek, lub haczyków. Nie oznacza to jednak bynajmniej że marka pominęła sportowe zacięcie, jednym ustępstwem na tym polu było właśnie usunięcie cofniętej pary haczyków. Poza tą zmianą mamy do czynienia ze sprawdzonym, bezawaryjnym, oraz szybkim systemem sznurowania opartym o cztery pary uszek, oraz dwie pary haczyków. Szybkość samego sznurowania, co walnie przekłada się na komfort użytkowy, zwiększa zastosowanie sznurówek o okrągłym przekroju. Na wyróżnienie zasługuje tu również fakt że zarówno uszka, jak i haczyki wykonane są z dobrej jakości metalu, zespolone grubymi nitami z cholewką.
Ze względu na przewidziane dla butów Kamik Velox nie znajdziemy w nich klasycznego systemu sznurowania znanego z butów górskich, z cofniętą parą oczek, lub haczyków. Nie oznacza to jednak bynajmniej że marka pominęła sportowe zacięcie, jednym ustępstwem na tym polu było właśnie usunięcie cofniętej pary haczyków. Poza tą zmianą mamy do czynienia ze sprawdzonym, bezawaryjnym, oraz szybkim systemem sznurowania opartym o cztery pary uszek, oraz dwie pary haczyków…
Jak wykazały testy terenowe system okazał się w istocie bardzo wygodny w użytkowaniu, oraz co ważniejsze nie wykazujący podczas długiego marszu tendencji do samoczynnego poluzowywania. Warto jeszcze na koniec wspomnieć że kolor sznurówek należy do kolejnej ze zmiennej cechy w zależności od wybranego wariantu kolorystycznego butów Velox. W przypadku omawianego brązowego są one czerwono-czarne, w modelu czarnym szaro-czarne.
W butach zastosowano prosty, oraz bezawaryjny system sznurowania, świetnie wpisujący się w ogólny wygląd modelu. Wszystkie jego elementy, tudzież uszka i haczyki wykonano z metalu znitowanym z cholewką. Tu (zdjęcie na dole) przyznam byłem początkowo mocno zaniepokojony wyprowadzaniem nitów na wylot przez cholewkę… jak jednak testy wykazały elementy te nie powodują ucisku stopy podczas użytkowania.
Ruszamy w miasto i teren – czyli buty Kamik Velox w praktyce…
Pora na część która z pewnością ma o wiele większe znaczenie od samego opisu technicznego – na testy terenowe które zweryfikują faktyczne osiągi zastosowanych rozwiązań w butach Kamik Velox. Model testowałem w szerokim wachlarzu możliwych zastosowań. Poczynając od codziennego miejskiego ubijania chodników, przez okazjonalne wyjścia do kina, na spacer, aż po… krótki wypad w góry.
Górna para haczyków, z racji swej funkcji narażona na największe obciążenia została osadzona w skórzanej wstawce na rancie cholewki. To jeden z wielu przykładów zastosowanych przemyślanych rozwiązań w butach Velox. / Model wyposażono w prosty i wygodny w użytkowaniu system szybkiego sznurowania.
Pierwszy krótki, zapoznawczy, wypad miał miejsce podczas wyjścia do miasta z Żoną w mroźne styczniowe popołudnie, zakończony późnym wieczorem. Pierwszą z rzeczy która od razu zwróciła moją uwagę był niezwykle wysoki komfort użytkowy modelu, buty są tak lekkie że właściwie zupełnie nie czuć ich na stopach, a wygodą dorównują ciepłym domowym bamboszom. Z pewnością na takie odczucia ma duży wpływ miękka zelówka i skóra nubukowa. Temperatura podczas tego wypadu wahała się od -4ºC do około -7ºC po zachodzie słońca. W tych warunkach model zapewnił wzorowe warunki termiczne stopom, nie dopuszczając ani do ich przegrzania, ani wyziębienia. Dodam tu że tamtego dnia, a co zdarza mi się niezwykle rzadko, ubrany byłem w bardziej elegancki – miejski strój, tudzież w krótki dwurzędowy płaszcz, oraz czarne pół sportowe spodnie marki Salewa. Prócz uczynienia przyjemności Żonie, chciałem zilustrować czytelnikom jak bardzo uniwersalne są buty Kamik Velox, doskonale prezentując się w zestawieniu z bardziej oficjalnym strojem, jak i luźnym, sportowym.
Na elegancko, czy sportowo, w każdym z tych zestawień buty Kamik Velox zaprezentują się równie dobrze…
Pierwszy z wypadów, pozwolił ocenić jednak wyłącznie ogólną wygodę i termikę, kilkugodzinny spacer po miejskich chodnikach, czy asfalcie, nie daje odpowiedzi na inne ważne pytanie dotyczące modelu Velox, a mianowicie przyczepności zelówki na zróżnicowanym podłożu, oraz co istotniejsze jak but radzi sobie z wodą, wszak marka zachwala jego wodoodporność… właśnie z tego względu postanowiłem z premedytacją nagiąć nieco zakres przewidzianego zastosowania do jakich stworzono buty, wyruszając w nich na kilkugodzinny łatwy szlak w Beskidzie Śląskim.
Z premedytacją nagiąć zakres przewidzianych dla butów Kamik Velox zastosowań, zabrałem je na prosty szlak w Beskidzie Śląskim, aby „przeciorać” je w błocie i w zaspach śnieżnych, chcąc jak najefektywniej zweryfikować skuteczność ochrony butów przed wodą, oraz ich wydajność termiczną. Tu po lewej i prawej Cygański Las, nieopodal startu na żółty szlak w kierunku Koziej Górki…
Wybór padł na szlak z Olszówki Dolnej, tudzież Cygańskiego Lasu, na Kozią Górkę (inaczej Stefankę). Tego dnia warunki pomimo że wybitnie nie fotogeniczne, stąd dokumentacja zdjęciowa jest wybaczcie raczej taka sobie, była idealna do porządnego „przeciorania” butów Velox. Po fali mrozów temperatury skoczyły w górę, rozmiękczając potężne zaspy śniegu, zalewając szlak błotem, oraz wodą pod którą krył się często wyślizgany lód. Na dokładkę, choć to już bardziej obciążało mnie niż buty (może taka ich mała zemsta za dręczenie w warunkach do których nie zostały przystosowane) wiał lodowaty, porywisty wiatr…
Gdy zabrałem buty Kamik Velox w Beskid Śląski panowały wybitnie nie „foto-geniczne” warunki, po fali mrozów temperatury skoczyły w górę, rozmiękczając potężne zaspy śniegu, zalewając szlak błotem, oraz wodą pod którą krył się często wyślizgany lód. Stwarzały one jednak bardzo dobre warunki do intesywnego przetestowania faktycznej skuteczności ochrony przed wodą i wydajności termicznej modelu…
Temperatury wahały się w zakresie od +3ºC do -2ºC po zachodzie słońca, choć oczywiście w partiach szczytowych Koziej Górki, szczególnie tych otwartych, była ona zapewne znacznie niższa. Krok za krokiem brnąłem początkowo śnieżno-błotną breję, co rusz tańcząc na lodzie, a następnie przez śnieżne zaspy w stronę szczytu. Ze względu na warunki, ale też i fakt że nic specjalnie mnie nie goniło, półtorej godzinna trasa zajęła przeszło dwie. Dotarłszy na szczyt, byłem już pewny że zapewnienie marki dotyczące skuteczności ochrony przed wodą, oraz termoregulacji, nie są tylko sloganem marketingowym. Buty pozostały wewnątrz suche pomimo permanentnego narażenia na wodę i błoto, a moje nogi cieszył doskonały komfort termiczny.
Temperatury wahały się w zakresie od +3ºC do -2ºC po zachodzie słońca, początkowo brnąłem więc przez rozmiękły śnieg i błoto, a wracając gdy błoto i woda ponownie zamarzły po lodzie… z całą pewnością jedną z rzeczy która zachwyca od razu op ubraniu butów Kamik Velox jest ich ultra niska waga własna, oraz ogólna wygoda przypominające wygodne domowe bambosze. Na wyróżnienie zasługuje również dobra przyczepność zelówki, oraz faktycznie bardzo skuteczna termoregulacja. Powyżej podejście pod Kozią Górkę, po lewej widać w tle kamienną bandę nieczynnego toru saneczkowego, po prawej autor tuż przed przełączą pod szczytem.
Jako że nie należy chwalić dnia przed zachodem, z ostateczną opinią poczekajmy jednak do chwili zakończenia trasy, wszak jeszcze przede mną powrót w doliny… no właśnie zachód słońca – pomimo raczej paskudnej pogody, chwilami pojawiały się wśród kłębów sinych chmur pędzących nad pasmem Magury, Klimczoka i Szyndzielni efektowne prześwity wpuszczające słoneczne promienie, które podświetlały chmury od dołu. Postanowiłem więc dać szansę naturze i w oczekiwaniu na zachód słońca, do którego wciąż było ponad półtorej godziny, udałem się na obiad do pobliskiego schroniska.
Ostatnie podejście pod szczyt Koziej Górki, po prawej widoczny punkt startowy górskich tras rowerowych do Olszówki i Cygańskiego Lasu…
Kozia Górka 683m n.p.m. – pomimo ogólnie niesprzyjającej aury, oraz wiejącego porywistego lodowego wiatru, zdarzały się chwilę gdy za sinych kłębów chmur wyzierało słońce, efektownie podświetlając chmury… tu widok ze szczytu w stronę od prawej Szyndzielni, Klimczoka, oraz pasma Magury, po prawej szczyt Szyndzielni, wraz z widocznym pod nim budynkiem schroniska PTTK.
Tuż przed zachodem powróciłem na szczyt Koziej Górki, aura jednak wciąż pozostawała daleka od ideału, udało się jednak zarejestrować kilka rzadkich chwil gdy słoneczko wyglądało za chmur. Wokół robiło się szaro gdy rozpocząłem odwrót. Jak się domyślacie po zmierzchu temperatura spadła poniżej zera, do wspomnianej wartości -2ºC, a całe to zajmujące szlaki błoto zmieniło się w lodową polewę. Tak, tak wiem że buty nie zostały zaprojektowane do takich warunków, notabene żadne nawet te najbardziej wyśrubowane górskie modele nie są w stanie zapewnić przyczepności na lodzie, pomimo spotykanych czasem takich zapewnień marketingowców, właśnie dlatego nie oceniam butów Kamik Velox przez ten pryzmat.
Kozia Górka 683m n.p.m. – resztki dawnego punktu startowego toru saneczkowego na szczycie.
zdjęcia od lewej: schronisko pod Kozią Górką, nazywanej czasem jeszcze Stefanką / widok z szczytu Koziej Górki na Klimczok (po prawej z nadajnikiem), przełęcz Kowiorek, oraz fragment podejścia pod Magurę.
Oceniam je natomiast za ogólne zachowanie na rozmiękłym, lub zmrożonym śniegu, oraz błocie. Tu przyznam spodziewałem się totalnej klapy… a jednak Velox-y bardzo pozytywnie mnie zaskoczyły. Pomimo płytkiego przecież bieżnika, radziły sobie w takich warunkach bardzo dobrze! Zapewniając przyczepność porównywalną choćby z omawianymi niedawno zimowymi butami marki Quechua model SH520 X-Warm Mid (recenzja tutaj>>), oraz niewiele ustępując znacznie bardziej zaawansowanym pod kątem ochrony przed zimnem butom Kamik Alborg.
Po posiłku w schronisku powróciłem na szczyt Koziej Górki, jednak moje nadzieje na radykalną zmianę pogody okazały się płonę, a jednak pomimo pędzące po niebie ponure chmur wespół z wyglądającym za nich słońcem stworzyły piękny spektakl, po prawej autor na szczycie.
Powróciwszy do domu, pierwszą z rzeczy jaką sprawdziłem był oczywiście stan buta wewnątrz, wyjąłem wkładki i dokładnie im się przyjrzałem, nie było żadnych śladów mogących świadczyć choćby o przesiąkaniu, nie mówiąc o przemoczeniu. Buty po łącznie 5 godzinach katowania w błocie pośniegowym, przedzieraniu się przez zaspy, pozostały idealnie suche. Po raz kolejny też należy wyróżnić tu wysoki komfort termiczny, niską wagę i ogólną wygodę butów Kamik Velox.
Widoki ze szczytu Koziej Górki, po lewej szczyt Szyndzielni, wraz z widoczną wieżą widokową, oraz nadajnikiem nieopodal górnej stacji kolejki linowej, po prawej widok w kierunku przeciwnym na Beskid Mały, oraz miasto Bielsko-Białą i ościenne gminy – wypad ten dobitnie udowodnił wysoką jakość ochrony przed wodą i zimnem butów Kamik Velox – po łącznie 5 godzinach katowania w błocie pośniegowym, pozostały idealnie suche…
Jeśli miałby znaleźć jakieś minusy to byłaby nim jednak dość duża wrażliwość skóry cholewki na zarysowania i otarcia. Należy jednak pamiętać że model nie jest butem górskim, a ja przekroczyłem zakres przewidywanych dla nich zostawań. Należy również rozgraniczyć uszkodzenia od przebarwień wynikających z potarcia powierzchni skóry, co jest naturalną cechą skóry nubukowej, wystarczy zwykła miękka szczotka by ich powierzchnia znów odzyskała pierwotny wygląd. Powyższe dwa wypady nie były oczywiście jednymi, był też wypad połączony z długim spacerem do kina, jak i codzienne miejskie sprawunki, zważywszy bowiem na tak liczne zalety modelu wszedł on na stałe do panteonu użytkowanego przeze mnie obuwia.
Jeśli musiałbym wskazać jakiekolwiek wady modelu Velox byłaby nim dość dużą wrażliwość skórzanego poszycia cholewki na otarcia i zarysowania, proszę jednak pamiętać że katując je na szlakach górskich dalece przekroczyłem ich dedykowaną funkcjonalność, same przetarcia łatwo usunąć miękką szczoteczka do skóry nubukowej, jest to bowiem właściwe zachowanie tego typu materiału / Buty sprawdziły się znakomicie w szerokim wachlarzu zastosowań, zapewniając wysoki komfort użytkowy, ochronę przed wodą i skuteczną termoregulację, tu autor podczas wypadu z Żoną do kina, w tle wystawa „maluszków”.
Podsumowanie…
Pewnie domyślacie się po lekturze powyższego testu że moja opinia na temat butów marki Kamik model Velox może być wyłącznie jak najlepsza. Jest to bardzo udany but w subtelny sposób łączący dwa światy, doskonale prezentujący się zarówno na miejskich traktach, jak i podczas okazjonalnego wypadu w teren. But który cechuje się lekką linię, klasycznym wyglądem wpisującym się doskonale w obowiązujące trendy odzieżowe, ale zachowujący też swój sportowy rys, oraz przede wszystkim właściwy dla modeli Kamik-a indywidualizm.
Model Kamik Velox łączy w sobie klasyczny i pół sportowy wygląd męskich zimowych trzewików, z odpornością i jakością butów górskich, oferując skuteczną ochronę przed wodą, znakomitą termoregulację, oraz niezrównany komfort użytkowy, tu od lewej: Cygański Las (Olszówka Górna, Bielsko-Biała) tuż przed startem na szlak, po prawej zachód słońca nad Szyndzielnią, Klimczokiem, oraz pasmem Magury obserwowany ze szczytu Koziej Górki.
Model Velox doskonale zaprezentuje się w zestawieniu z bardziej elegancką kreacją, luźniejszą codzienną, jak i w wariancie bardziej sportowym. Do mocnych atutów butów z pewnością należy zaliczyć wysoką jakość wykonania, wodoodporność, doskonałą termoregulację, ciepło (do -10ºC), niską wagę i bardzo wysoki komfort użytkowy. Reasumując jest to jeden z tych modeli który każdy mężczyzna powinien posiadać, wszak nie tylko w górach toczy się nasze życie.
.
Zalety:
- wysokiej jakości materiały
- staranne wykończenie
- wysoka wodoodporność
- dobra przyczepność zelówki na zróżnicowanym podłożu
- skuteczny transport wilgoci z wnętrza buta
- bardzo dobry komfort termiczny / gwarantowany do -10ºC
- bardzo dobry transport wilgoci z wnętrza buta
- zaawansowane technologie
- system szybkiego sznurowania
- design łączący miejskie zimowe trzewiki z unikatowym charakterem produktów marki Kamik, oraz zachowującym sportowy rys
- niska waga własna
- wysoki komfort użytkowy
Wady:
- brak
Uwagi:
- stosunkowo duża wrażliwość na zarysowania skórzanej powierzchni cholewki
.
Opracowanie powiązane / podobne:
.
Przydatne linki:
- strona marki KAMIK (anglojęzyczna): www.kamik.com
- strona marki KAMIK / buty Velox (anglojęzyczna): www.kamik.com/b2c_ca_en/velox-4.html#color=dbr
- o marce KAMIK / portal 4Outdoor: www.4outdoor.pl/2011/01/27/kamik-%E2%80%93-nowy-producent-obuwia-na-polskim-rynku-outdoorowym
.
Technologie obecne w modelu:
Proces technologiczny marki Kamik:
.
do testów dostarczyła firma RAVEN
autor serdecznie dziękuję za udostępnienie do testów
butów marki KAMIK model Velox DBR
.
oficjalna strona marki:
.
opracowanie i zdjęcia z wyłączeniem wariantów kolorystycznych butów marki Kamik model Velox: Sebastian Nikiel 04.02.2019
Fotografie wariantów kolorystycznych pobrane ze strony marki Kamik wyłączenie w celu prezentacji produktu, marka Kamik jest ich wyłącznym właścicielem – www.kamik.com
Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org
Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.