Andoer KY-150W

SPRZĘT / lampa światła stałego Andoer KY-150W / strona 3/4

.

Dodatkowe akcesoria i system mocowania BOWENS…

Pozwólcie że na chwilkę zatrzymam się jeszcze przy systemie mocowania modyfikatorów światła BOWENS, omawiając jego genezę i znacznie nie tylko w recenzowanej lampie Andoer KY-150W, ale w nieco szerszym kontekście. Nazwa samego systemu pochodzi w linii prostej od nazwy firmy która go stworzyła, to jest Bowens International, założonej w 1923 roku w Londynie jako Bowens Camera Service Company. Marka początkowo skupiała się na naprawach aparatów fotograficznych, szybko jednak poszerzyła swoją ofertę o własne produkty. Pierwsze lampy błyskowe tej marki zostały wyprodukowane w 1947 roku, a już w 1950 roku firma zaczęła produkować swoje studyjne systemy błyskowe.

Mocowanie Bowens, system tak prosty że aż chciałby się powiedzieć dlaczego wciąż zdarzają się urządzenie jego pozbawione. Możliwości jakie ze sobą niesie jego obecność w lampach studyjnych są nie do przecenienia. Tu po lewej koniec jednej z domowych sesji, gdzie tematem było szkło (patrz po prawej), omawiana lampa służyła wówczas za dodatkowe światło punktowe, podświetlając krawędzie kieliszków, oraz nadając im głębię.

Do lat 60 XX wieku, studyjne systemy lamp błyskowych były duże i nieporęczne, wymagając potężnych generatorów prądu do zasilania głowic lamp, połączonych grubymi kablami. W 1963 roku Bowens wynalazło pierwszą elektroniczną studyjną lampę błyskową z wbudowanym źródłem zasilania. Była ona znana jako „monoblok” (czasami Monolite), który jest obecnie standardowym narzędziem w branży. Po sukcesie jaki odniosła ta lampa firma całkowicie poświęciła się projektowaniu i produkcji studyjnego sprzętu błyskowego, po raz pierwszy wystawiając się na targach Photokina, wykonując tym samym pierwsze kroki w stronę globalnej dystrybucji. W 1968 roku marka stworzyła aktualizację do Monobloc, oraz Monolite 400. Jej późniejsze produkty jak Quad, Prolite i Esprit, również okazały się popularne wśród fotografów. Firma produkowała studyjne systemy lamp błyskowych i akcesoria fotograficzne, projektowane w Colchester w Wielkiej Brytanii i produkowane w jej fabryce w Suzhou w Chinach od 2010 roku. To właśnie ta marka stworzyła do dziś pozostający podstawowym standardem mocowania modyfikatorów światła do lamp błyskowych Bowens S. Firma została przejęta wraz w czerwcu 2016 roku przez niemieckich inwestorów Venture Capital Aurelius, a następnie zlikwidowana w lipcu 2017 roku.

na podstawie: en.wikipedia.org

przykłady zdjęć studyjnych wykonanych ze wsparciem lampy Andoer KY-150W – po lewej nałożona średnia czasza reflektora wraz ze zmiękczającym białym dyfuzorem, po prawej nałożona strumienica z białym filtrem zmiękczającym

System mocowania Bowens występuje w kilku wariantach, od strony technicznej jest on nadzwyczaj prosty. Składa się na niego po stronie źródła światła pierścień mocujący o standaryzowanej średnicy, w przypadku wariantu dla reporterskich lamp błyskowych, dodatkowo wyposażony w uchwyt wewnątrz pierścienia. W przypadku lamp studyjnych pierścień osadzony jest bezpośrednio w rejonie palnika. Rant pierścienia posiada specjalne wypustki, często dodatkowo wyposażany jak w przypadku omawianej Andoer KY-150W w dodatkowy trzpień blokujący na pierścieniu założony na niego modyfikator światła.

przykłady zdjęć studyjnych wykonanych ze wsparciem lampy Andoer KY-150W – w tym przypadku lampa z założoną strumienicą, podświetlała z boku krawędzie kieliszka nadając mu głębie, samo światło / jego barwa było modulowane przez tło (ekran monitora), oraz przez lampę Ulanzi VL49.

Dlaczego to tak ważne i po co w ogóle o tym piszę? Otóż ten prosty system otwiera przed użytkownikiem drzwi do zupełnie nowego świata kreatywnej fotografii, przede wszystkim studyjnej, ale jak widać na przykładzie omawianej lampy, czy też systemów dla lamp reporterskich nie tylko, z powodzeniem można bowiem stosować je również w terenie. Dzięki możliwości stosowania wymiennych akcesoriów mocowanych do pierścienia Bowens możemy dowolnie kształtować charakter, temperaturę, siłę i kąt wiązki światła lampy. To potężne narzędzie, którego nie sposób przecenić. Ilość dostępnych modyfikatorów jest tu doprawdy ogromna, są to choćby różnego rozmiaru i kształtu czasze reflektora, na które możemy założyć grid (siateczka modyfikująca światło tzw „plaster miodu”), barwne – żelowe filtry barwne, czy wszelkiego rodzaju softboxy, blendy zmiękczające i rozpraszające światło, lub odwrotnie strumienice pozwalające na jego skupienie w wąską wiązkę. To właśnie z tych wszystkich względów tak ważna była dla mnie zgodność lampy Andoer KY-150W z standardem Bowens.

przykłady zdjęć studyjnych wykonanych ze wsparciem lampy Andoer KY-150W – w obu przypadkach nałożona została czasza reflektora wraz ze zmiękczającym białym dyfuzorem

Jak już wiemy wraz z lampą w zestawie otrzymujemy czaszę reflektora, o średnicy mocowania 12 cm, średnicy przedniej części 18 cm, oraz długości 12 cm. Czasza została wykonana w całości z tworzywa sztucznego, malowanego proszkowo po stronie zewnętrznej na czarno, po wewnętrznej zaś wyposażona w specjalną fakturę zapobiegającą tworzeniu się na jej powierzchni odbić, a całość wykończono srebrną, zmatowioną w części centralnej i lustrzanej na rancie zewnętrznym, oraz pierścieniu montażowym, powłokę. Tworzywo to jest dobrej jakości, o poprawnej sztywności, nie podatne na oddziaływanie wysokich temperatur generowanych przez sam palnik, tu oczywiście zespół diod LED COB. Jednak jest też pewne „ale” dotyczące znów jakości wykonania, tudzież powłok lakierniczych, oraz wykończenia niektórych krawędzi. Niektóre z nich posiadają bowiem niechlujne nadlewki, na trzpieniach montażowych dla systemu Bowens, widać też przebijającą spod czarnej farby warstwę srebrną. Podobnie jednak w przypadku lampy, tak i tu na szczęście nie ma to znaczenia innego niż estetyczne.

Z lampą w zestawie otrzymujemy czaszę reflektora, o średnicy mocowania 12 cm, średnicy przedniej części 18 cm, oraz długości 12 cm. Lampę wykonano z dobrej jakości tworzywa sztucznego po stronie zewnętrznej malowanego na czarno, po wewnętrznej na srebrno. Pewne zarzuty można wnosić pod kątem jakości wykończenia elementu, tudzież powłok lakierniczych, oraz samych krawędzi. Niektóre z nich posiadają bowiem niechlujne nadlewki, na trzpieniach montażowych dla systemu Bowens, widać też przebijającą spod czarnej farby warstwę srebrną.

W zestawie z omawianą lampą otrzymujemy również osłonę palnika wykonaną w całości z czarnego, matowego z tworzywa sztucznego. Osłona ta w kształcie walca, o średnicy czoła 9,5 cm i długości 8,5 cm została wyposażona na czole w otwór o średnicy 1,5 cm pozwalający wykorzystać ją również jako strumienicę. Jednak i tu warto zwrócić uwagę na obecne, przynajmniej w moim egzemplarzu nadlewki tworzywa w otworze przepuszczającym światło. Na szczęście łatwo sobie z tego typu niechlujstwem poradzić, co oczywiście nie zmienia faktu że miejsca to mieć nie powinno.

Również w plastikowej osłonie palnika, mogącej pełnić również rolę strumienicy, znajdziemy liczne nadlewki tworzywa. Na szczęście łatwo sobie z tego typu niechlujstwem poradzić, co oczywiście nie zmienia faktu że miejsca to mieć nie powinno…

Zestaw sprzedażowy pozwala nam na rozpoczęcie od razu pracy z lampą Andoer KY-150W, choć oczywiście warto go rozbudować, dopasowując do własnych potrzeb. Tu szczęśliwe rynek Chiński oferuje naprawdę ogromny wybór akcesoriów, tudzież modyfikatorów światła. Również sama marka Andoer posiada takie akcesoria w swojej ofercie. Sam korzystając z ich właśnie oferty nabyłem prosty nakładany na czaszę reflektora mleczny dyfuzor pozwalającą zmiękczyć i rozproszyć światło, oraz strumienicę, tym razem w pełni wykonaną z aluminium. W zestawie z tą ostatnią znajdują się dodatkowe żelowe filtry barwne, oraz niewielki plaster miodu tzw. grid. Z czasem z pewnością ilość tych akcesoriów będzie rosła, a wraz z nimi możliwości modulacji wiązki światła i jego barwy. To właśnie potęga tak prostego systemu mocowania jakim jest Bowens i to właśnie dlatego jeśli tylko interesuje was fotografia studyjna, produktowa, portretowa, z całą pewnością warto posiadać lampy umożliwiające korzystanie z dobrodziejstw tegoż systemu. W kontekście bohaterki naszej recenzji z pewnością na plus należy jej zaliczyć obecne w zestawie sprzedażowym akcesoria, na minus nie najwyższą jakość ich wykończenia.

Po lewej bohaterka recenzji lampa marki Andoer KY-150W z założoną osłoną palnika, po prawej z aluminiową strumienicą tej samej marki…

.

.


SPRZĘT / lampa światła stałego Andoer KY-150W / strona 3/4

opracowanie, grafiki i zdjęcia z wyłączeniem wymienionych poniżej: Sebastian Nikiel 22.01.2022

Zdjęcia przedstawiające inny wariant lampy Andoer KY-150W, zostały wykorzystane w niniejszym opracowaniu wyłącznie w celu prezentacji właściwości i odmian modelu – Wykorzystane w opracowaniu zdjęcia przedstawiające inny wariant lampy Andoer KY-150W, zostały wykorzystane w niniejszym opracowaniu wyłącznie w celu prezentacji właściwości i odmian modelu – pl.aliexpress.com/store/234552

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.