AKU ROCK DFS GTX

SPRZĘT / buty AKU ROCK DFS GTX / strona 2/6

Przyglądamy się dokładniej cholewce – budowa, technologie i wodoodporność…

Omówiliśmy ogólny wygląd butów ROCK DFS GTX, pora teraz zagłębić się nieco bardziej w tajniki ich budowy, w owe szczegóły w których czasem tkwi diabeł. Być może czytając powyższy opis wyglądu zewnętrznej strony cholewki pomyśleliście że tak duża ilość różnych wstawek na powierzchni może implikować wiele potencjalnych miejsc narażonych na wsiąkanie wody do jej wnętrza. W istocie mogłoby się tak wydawać gdyby nie fakt, który szybko wychodzi na jaw po bliższym przejrzeniu się budowie cholewki.

W butach AKU ROCK DFS GTX zastosowano bowiem zaawansowaną hybrydową cholewkę o budowie warstwowej. Od strony zewnętrznej dzieli się ona na dwie główne części, przednią, od noska do pięty, oraz samą piętę. Cały przedni element wykonano z jednego kawałka skóry zamszowej o grubości 1,6 mm. To dopiero na nią naklejono dookolnie otok, oraz ukośny panel spajający i wzmacniający tej rejon cholewki z piętą w całości wykonaną w tworzywa sztucznego. Globalnie więc pomimo pierwszego wrażenia zewnętrzna cholewka zbudowana jest z dwóch tylko części. Tu powracamy do wspomnianej przywary dotyczącej niechlujnego wykończenia. Wydaje się być już więc pewne że wystające nadmiaru kleju, oraz niewielkie szpary pomiędzy panelami z gumy nie mają większego znaczenie w kontekście odporności na wodę, a jedynie estetyczne.

W butach AKU ROCK DFS GTX zastosowano bowiem zaawansowaną hybrydową cholewkę o budowie warstwowej, na którą składają się po stornie zewnętrznej panele z gumy i twardszego tworzywa, oraz naturalna zamszowa skóra o grubości 1,6 mm, pod nią zastosowano membranę GORE-TEX® Extended Comfort, w przedniej części cholewki dodatkowo wstawki z producenckiej membrany AKU AIR8000®, natomiast po wewnętrznej stornie zaawansowaną paroprzepuszczalną, odporną na oddziaływanie mechaniczne, tkaninę współpracują z powyższymi membranami.

Pod zewnętrzną warstwą poszycia cholewki dodano znakomitą membranę GORE-TEX® Extended Comfort, biorącą czynny udział w transporcie wilgoci i nadmiaru ciepła z wnętrza buta, proces ten wspomaga porowata struktura skóry zamszowej. Myślę że samej marki GORE-TEX® nie trzeba tu specjalnie przedstawiać, jest to jeden z liderów produkujących zaawansowane termoaktywne i wodoodporne membrany, których różne warianty obecne są w bardzo szerokim wachlarzu odzieży i obuwia dużych marek outdoorowych.

Wariant GORE-TEX® Extended Comfort jest to membrana współtworzona przez markę AKU i GORE-TEX® dla produktów tej pierwszej. Marka AKU operuje czterema podstawowymi typami takich membran w zależności od specyfikacji danego modelu buta, tudzież przewidywanego dla niego rodzaju zadań. Mamy tu więc membrany: EXTENDED COMFORT, PERFORMANCE COMFORT, INSULATED COMFORT, GORETEX® SURROUND™.

Maraka AKU bezkompromisowo sięga w swoich butach po rozwiązania z najwyższej półki, od wielu lat współpracuje z firmą GORE-TEX® współtworząc cztery główne typy membran wykorzystywanych w swoich butach, EXTENDED COMFORT, PERFORMANCE COMFORT, INSULATED COMFORT, GORETEX® SURROUND™ – tu od góry od lewej, testowane przeze mnie na przestrzeni ostatnich lat modele butów tej marki, wykorzystując membrany: buty AKU Alterra GTX – membrana GORE-TEX® Performance Comfort (<<recenzja>>) / buty AKU Zenith II GTX – membrana GORE-TEX® Performance Comfort («recenzja») / buty AKU La Val GTX – membrana GORE-TEX® Performance Comfort («recenzja») / buty AKU Transalpina GTX – membrana GORE-TEX® Performance Comfort («recenzja») / buty AKU Bellamont FG MID GTX – membrana GORE-TEX® Performance Comfort («recenzja») / buty AKU Bellamont II Suede GTX – membrana GORE-TEX® Performance Comfort («recenzja») / buty AKU Camana Fitzroy GTX – membrana GORE-TEX® Performance Comfort («recenzja») / buty AKU Montera Low GTX – membrana GORE-TEX® Performance Comfort («recenzja») / oraz omawiane obecnie AKU Rock DFS GTX wyposażone w membranę GORE-TEX® Extended Comfort

Interesująca nas membrana GORE-TEX® Extended Comfort dedykowana jest do butów przeznaczonych do użytkowania w wyższych temperaturach, cechuje ją więc wysoka paroprzepuszczalność, oraz dobra ochrona przed przedostawaniem się wody do wnętrza buta. Spotykana jest więc przede wszystkim w modelach letnich i trzy sezonowych, przewidzianych do zróżnicowanych zadań, sprawdzi się ona równie dobrze w podstawowych butach górskich, dla pieszych łatwych i średnio trudnych wędrówek, jak i lżejszych butach trekingowo – podejściowych jak omawiane AKU ROCK DFS GTX.

Ze względu na fakt że buty dedykowane są do użytkowania szczególnie w wyższych temperaturach docenimy tu drugi z systemów odpowiedzialnych za paroprzepuszczalność – producencką tkaninę AKU AIR8000®. Według zapewnień marki zapewnia ona 11,5x wyższą oddychalność od tradycyjnych membran. Wstawki z niej dodano w przedniej części cholewki, tudzież widocznych od zewnątrz skórzanych panelach, powyżej membrany GORE-TEX® Extended Comfort, z którą tworzy zintegrowany system zapewniający znakomite warunki termiczne stopom, oraz chroniąc je przed wodą.

Recenzowany model Rock DFS GTX został przetestowany podczas licznych wypadów na zróżnicowanym podłożu, oraz w zróżnicowanych warunkach pogodowych, włącznie z ulewami, oraz siermiężnymi upałami, w każdych z nich zapewniając znakomite warunki termiczne stopom, świetną ochronę przed wodą, oraz rewelacyjne trzymanie na każdym typie podłoża. Tu po lewej z Żoną w Pieninach na Jameriskowych Skałkach, po prawej w drodze na Magurkę Radziechowską w Beskidzie Śląskim.

Oczywiście gdyby tylko na tym poprzestano, nie dodając wyściółki wewnętrznej o równie dobrych właściwościach na niewiele by się to zdało, gdyż pot zatrzymywałby się już na niej. Marka zadbała jednak i o tę kwestię. Wewnętrzną wyściółkę buta, tworzy tkanina syntetyczna będąca integralną częścią systemu wentylacji zapewnianego przez omówioną membranę GORE-TEX® Extended Comfort i AKU AIR8000®, aktywnie uczestnicząc w procesie termoregulacji. Jest ona stosowana w szerokim wachlarzu butów marki AKU. Ważną cechą użytkową tkaniny wyściółki jest również wysoka odporność na ściernie, oraz miękka faktura wykończenia, przyjazna dla skarpet, tudzież nie powodująca ich mechacenia i szybszego zużycia. Warto tu jeszcze dodać że wszystkie wewnętrzne szwy spajające tkaninę wysiółki wykonano płaskim ściegiem zygzakowatym, podobnie jak i elementów skórzanych mających bezpośredni kontakt z stopą, dzięki czemu wyeliminowano ryzyko otarć w tych rejonach.

Dobrym wskaźnikiem odporności cholewki danego buta na wodę jest dłuższe brodzenie wśród mokrych traw, omawiane buty AKU Rock DFS GTX pomimo kilku godzin spędzonych w takich warunkach, podczas oczekiwania na świt na Przełęczy Nad Łapszanką (zdjęcia powyżej) nie przepuściły wody do wnętrza cholewki, membrany sprawdziły się tu wzorowo, choć trzeba jednak też dodać że zewnętrzne elementy cholewki wykonane ze skóry zamszowej dość szybko nasiąkają wodą, a co gorsza długo schną, ma to jednak znacznie wyłącznie estetyczne.

Warto tu dodać że mówimy o całkowicie zamkniętej konstrukcji, również spodnia część języka została podszyta tą samą właśnie tkaniną. Skoro wspomniałem o języku warto wiedzieć że jej po stronie wewnętrznej, u jego szczytu, dodano panel z tkaniny typu mikrofibra. Charakterystyka obciążeń tego miejsca, tudzież zwiększone tarcie, oraz gromadzenie potu / ciepła, dobrze wpisują się we właściwości fizyczne tkaniny tego typu. Cechuje się ona bowiem wyższą odpornością na tarcie, równocześnie będąc na tyle porowatą iż nie ogranicza transportu wilgoci z wnętrza cholewki. Element ten został dodatkowo podbity miękką pianką, co walnie podnosi komfort użytkowy. Z podobnych względów, tudzież narażenia na tarcie, po stronie zewnętrznej języka zastosowano tkaninę syntetyczną o wysokiej gęstości splotu, cechującą się nieco gorszymi właściwościami termicznymi, za to znacznie wyższą trwałością i wodoodpornością.

Kształt cholewki cechuje dość szeroka, zaokrąglona linia nosków, szerokie śródstopie, oraz wysokie podbicie. Przednia część cholewki jest na tyle elastyczna, a zapas tkaniny w zakładkach języka na tyle duży, że bez najmniejszego problemu cholewka dopasuje się do szerszych – jak moje – stóp, dzięki jednak wydajnemu systemowi sznurowania również osoby o węższych stopach nie będą mieć powodów do narzekań. O właściwy komfort i bezpieczeństwo dba również wspomniana podcięta w rejonie stawu skokowego linia górnego rantu cholewki, podnosząca się w rejonie ścięgna Achillesa. Po stronie wewnętrznej dookolnie dodano warstwę miękkiej pianki, najgrubszej i największej w obrębie wymienionego ścięgna.

Reasumując wszystkie powyższe fakty mamy do czynienia z wyjątkowo zaawansowaną, o przemyślanej budowie, kilku warstwową hybrydową cholewką. Marka AKU nie szczędziła tu starań by nie tylko dorównać poprzednikom omawianego modelu, ale zapewnić użytkownikowi jak największy komfort w szerokim wachlarzu zastosowań, wciąż oczywiście jest to tylko sucha faktografia, rzeczywistą wydajność tych rozwiązań określą dopiero testy praktyczne, których efektom przyjrzymy się dalej.

System sznurowania AKU DFS – innowacyjność czy przesada?

Z całą pewnością przy pierwszym kontakcie system sznurowania w butach AKU ROCK DFS GTX jest jednym z najbardziej zwracających uwagę elementów cholewki. Trudno bowiem przeoczyć tak nietuzinkowy element jak zdublowany system wiązania. Marka AKU zastosowała tu zupełnie nowy innowacyjny system sznurowania nazwany w skrócie DFS (Dual Fit System), co w wolnym tłumaczeniu oznacza „System podwójnego dopasowania” i trafnie oddaje kwintesencję działania tego systemu.

Zmiany bynajmniej nie ograniczają się jednak tylko do zdublowania systemu sznurowania, nie dziwi też użycie zamiast oczek pętli z taśm, dopiero gdy przyjrzymy się krótkiemu klipowi opisującego rzeczowy system, stworzony przez markę AKU staje się jasne że zmiana ta sięga znacznie głębiej. To właściwie nie tyle zmiana sposobu wiązania, dopasowania napięcia sznurówek, ale rewolucja w podejściu do metody dopasowania do stopy cholewki, to co bowiem najważniejsze w tym systemie jest ukryte pod zewnętrzną jej warstwą przed naszymi oczyma.

producencki klip przedstawiający zasady działania i budowy unikatowego systemu wiązania AKU DFS

Górny system wiązania…

Widoczne taśmy tworzą trzy pary pętli dla górnego, głębokiego, sięgającego noska, systemu sznurowania. Taśmy te jednak nie kończą się jakby można się spodziewać w górnej części cholewki. Są one poprowadzone poprzez nią, w wewnętrznych warstwach cholewki aż do jej krawędzi przy zelówce. Tu powracamy do wyglądu skórzanych wstawek cholewki, widoczne wytłoczenia, układające się w skrzyżowane pod dużym kontem linie są w istocie „tunelami” dla rzeczowych taśm głównego systemu wiązania buta. Taśmy tworzą tu więc swoistą klatkę, fundament regulujący globalną objętość cholewki.

Zaprezentowaną po lewej grafikę ilustrującą budowę cholewki, w tym systemu DFS butów AKU Rock DFS GTX pobrano ze strony marki i wykorzystano wyłącznie w celu pełniejszej prezentacji recenzowanych butów – marka AKU jest ich wyłącznym właścicielem: www.aku.it

Oczywiście aby mogło to działać cholewka w tej części musi być wystarczająco elastyczna by poddała się procesowi zmiany napięcia taśm i to właśnie tłumaczy jej miękkość i brak usztywnień w tym obszarze. System ten sięga zaledwie do podbicia, gdzie jednak zamiast klasycznych sznurowadeł natrafiamy na stoper odzieżowy z tworzywa umożliwiającą łatwe zaciąganie i poluzowywanie systemu. Samo sznurowadło zostało trwale połączone, a miejsce łącznia zabezpieczone gumową taśmą. Warto tu jeszcze dodać że całości systemu dopełniają wszyte tuż pod szczytem języka, poziome gumki. Z założenia mają one umożliwić schowanie pod gumką plastikowej klamry aby nie zwisała swobodnie na cholewce. Tu też kolejna drobna wada, w moim egzemplarzu przeszycia na obu tych gumkach pękły już po pierwszym użyciu.

Górny system sznurowania „Precise Climbing” służy do precyzyjnej i błyskawicznej regulacji objętości przedniej części cholewki, jego sznurowadło wieńczy trwale z nim zintegrowany stoper odzieżowy (po lewej), powyżej tego ostatniego dodano również pętle z gumy mające unieruchamiać stoper podczas marszu.

System ten z założenia ma umożliwić błyskawiczne, precyzyjne dopasowanie objętości cholewki w przedniej części, tudzież od śródstopia do palców, co szczególnie będzie przydatne podczas wspinaczki w terenie skalistym i stąd jego nazwa „Precise Climbing”, czyli nic innego niż precyzyjne dopasowanie (objętości cholewki) do wspinaczki. Nie oznacza to że systemu tego nie można używać w mniej wymagających zadaniach, wręcz przeciwnie, jego właściwe dopasowanie przekłada się na radykalną poprawę komfortu marszu.

Pętle z gumy, z założenie mające umożliwić zablokowanie stopera wieńczącego górny system wiązania, przeciwdziałając jego swobodnemu zwisaniu na cholewce, były pierwsza rzeczą która polega w butach Rock DFS GTX, już po pierwszym wypadzie (zdjęcie po prawej) przeszycia na obu z nich pękły…

System dolny / główny…

Pod opisanym system sznurowania znajduje się drugi, bardziej klasyczny. Składają się na niego trzy pary szlufek utworzonych z podwójnie złożonej i podszytej taśmą skóry zamszowej. Po przeciwnej zaś stronie, tudzież u szczytu cholewki wieńczy go zestaw metalowych oczek, po trzy z każdej strony cholewki. Dwa z nich poprowadzono w tej linii systemu, aż do krawędzi podbicia, trzecie jest lekko cofnięte w dół, umieszczone w osi dwóch powyższych. Układ taki pozwala na zmianę punktu sznurowania w zależności od indywidualnej wysokości podbicia stopy, ale też i przyczynia się do znacznie lepszego dopasowania stopnia napięcia sznurowadeł. Dolne, cofnięte oczko zapobiega z kolei samo poluzowywaniu się sznurowadła.

Dolny, bardziej klasyczny, głęboki system sznurowania opiera się o trzy pary szlufek utworzonych z podwójnie złożonej i podszytej taśmą skóry zamszowej, plus wieńczących ją trzech oczek z metalowymi skuwkami. Dwie z nich umożliwiają zmianę wysokości wiązania, trzecia cofnięta (zdjęcie po prawej) przeciwdziała samo poluzowywaniu sznurówek.

Warto tu jeszcze zauważyć że pierwsza para szlufek, spoglądając od języka, po stronie wewnętrznej została zintegrowana z panelem z tworzywa sztucznego. Rozwiązanie to pomimo że sprzyja poprawie sztywności cholewki w tym rejonie, generuje pewne problemy o których teraz pomówimy…

DFS – unikatowe rozwiązanie, komfort, ale i problemy…

Innowacyjność, nie spotykane wcześniej rozwiązanie, szczególnie w obrębie kwestii w której trudno tak naprawdę o coś nowego co faktycznie by działało, może też powodować problemy trudne lub nawet niemożliwe do przewidzenia na etapie projektowym. Czy innym bowiem jest projekt rozwiązania na ekranie komputera, a czym innym praktyka. Zacznijmy od powyżej poruszonego wątku. Panele z gumy po stronie wewnętrznej cholewki, zintegrowane z pierwszą parą szlufek głównego systemu sznurowania (dolnego), podlegają silnym naprężeniom i tarciu na brzegach, w miejscu gdzie wychodzi z szlufki sznurowadło. Musi to prowadzić do zmęczenie tego elementu, a ostatecznie postępującego uszkodzenia, to jest pęknięcia.

Tak też niestety się stało, pomimo że buty testuję dopiero od miesiąca, doskonale widać już te uszkodzenia. Na krawędziach gumowego panelu widać dobrze pęknięcie spowodowane przez pracujące sznurowadło, które z czasem będzie na pewno się posuwać dalej. Podobny można dostrzec proces zmiany struktury w obrębie krawędzi panelu, gdzie w miejscach zagięcia pojawiają się pierwsze oznaki pękania. Wydaje się więc że błędem było wyprowadzenie panelu aż tak wysoko.

Unikatowy, producencki system podwójnego wiązania AKU DFS pomimo swych ważnych zalet, ma też kilka istotnych wad. Z całą pewnością pierwszą z nich jest brak możliwości wymiany sznurowadła w górnym systemie, oraz bardzo utrudnione wyjmowanie go z dolnego systemu, a co za tym idzie właściwie brak możliwości wyczyszczenia języka i jego zakładek. Druga jest wynikiem wyprowadzenia po wewnętrznej stronie cholewki wstawek z twarzowa na pierwszą parę szlufki dolnego systemu sznurowania. Element ten poddany stałej presji, tarciu i ściskaniu, musi ulec uszkodzeniu i tak też się stało, w jednym bucie już widoczne są pęknięcia, w drugim widać ślady postępującego procesu uszkodzenia…

To jednak dopiero pierwszy z problemów. Kolejnym, tu akurat dość oczywistym i łatwym do przewidzenia jest całkowity brak możliwości wymiany sznurowadła górnego systemu (Precise Climbing). Sytuacja wręcz kuriozalna… czyżby marka AKU tak bardzo wierzyła w trwałość sznurowadeł że zakłada z góry iż przeżyją one same buty, a może odwrotnie buty są tak nietrwałe że sznurowadła je przeżyją? Tak czy siak rozwiązanie co najmniej dziwne i karkołomne. Zadziwia tu fakt że problem ten można było łatwo wyeliminować, wystarczyło nie łączyć w sposób trwały sznurowadła powyżej plastikowego stopera. Można było przecież zamiast tego końcówki sznurówek wyposażyć w grubsze plastikowe zakończenia, uniemożliwiające ich wysunięcie z klamry…

Powyższy problem z brakiem możliwości wymiany sznurowadła w górnym systemie, generuje z automatu ten sam problem dla dolnego. Tu pomimo że taka możliwość w teorii istnieje, wysupłanie, wydostanie, dolnego sznurowadła spod górnego może doprowadzić do białej gorączki, podobnie jak przeprowadzenie go przez ciasne szlufki. Wreszcie osobą jest tu kwestią czy oparcie górnego systemu o taśmy nie spowoduje szybszego jego zużycia, to jest przetarcia samych taśm. Globalnie wydaje się więc że marka zapomniała o tym że system wiązania prócz zapewnienia jak najlepszego dopasowania buta do stopy, powinien być trwały, łatwy w obsłudze, w tym umożliwiać łatwą wymianę sznurówek.

Czy to w ogóle działa?

Najkrótsza odpowiedź na tak postawione pytanie brzmi – tak działa i to wyśmienicie. Trzeba przyznać że system AKU DFS umożliwia wyjątkowe precyzyjne dopasowania objętości cholewki, dobrze dociągnięte sznurowadła obu systemów sprawiają że buty stają się integralną częścią stóp, niczym druga, zewnętrzna skóra. Od noska do śródstopia but siedzi idealnie na stopie, nie ma tu mowy o tym aby dochodziło do skakania buta, czy ocierania przez cholewkę stopy.

Tym bardziej więc szkoda że przy tak ważkich zaletach nie pomyślano o łatwych jednak do eliminacji opisanych powyżej wadach, które dodatkowo podniosłyby komfort użytkowy, oraz przełożyłyby się na większość trwałość całego systemu. Warunkując jednak jego znakomite cechy użytkowe, oraz fakt że jest to system nowy, pozostaję dobrej myśli że w kolejnych generacjach problemy te zostaną wyeliminowane. W obecnej zaś nie są to wady na tyle poważne aby skreślały omawiany model, choć trzeba być ich świadomym.

Trzeba przyznać że system AKU DFS umożliwia wyjątkowe precyzyjne dopasowania objętości cholewki, dobrze dociągnięte sznurowadła obu systemów sprawiają że buty stają się integralną częścią stóp, niczym druga, zewnętrzna skóra. Tym bardziej szkoda że nie udało się na etapie projektu wyeliminować opisanych w tekście wad. Po lewej pierwsza usterka – pęknięte szwy w obu elastycznych taśmach mających w założeniu blokować stopery górnego systemu wiązania.

.


SPRZĘT / buty AKU ROCK DFS GTX / strona 2/6

opracowanie i zdjęcia, z wyłączeniem wariantów kolorystycznych, oraz grafik ilustrujących omawiane buty, oraz wykorzystane w nich technologie: Sebastian Nikiel 10.09.2021

Wykorzystane w opracowaniu zdjęcia przedstawiające warianty kolorystyczne butów AKU ROCK DFS GTX, grafiki ilustrując obecne w nich technologie są wyłączoną właściwością marki AKU, zostały wykorzystane w niniejszym opracowaniu wyłącznie w celu prezentacji właściwości modelu – www.aku.it

Wykorzystane cytaty, zdjęcie, lub grafiki związane z omawianym produktem, zaprezentowano w niniejszym opracowaniu zgodnie z art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jako ograniczenie majątkowych praw autorskich na rzecz dozwolonego użytku, zgodnie z nowelizacją rzeczowej ustawy z 2015 roku, wyłącznie w celu prezentacji i szerszego zobrazowania poruszanych tematów, pozostających w ścisłym związku z jego tematem.

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.