artykuł Wybieramy statyw fotograficzny

artykuł: „Wybieramy statyw fotograficzny” strona 5/5

Cechy pożądane w statywach dedykowanych do pracy studyjnej, przyrodniczej o charakterze bardziej stacjonarnym:

W przypadku gdy nasza fotograficzna działalność opiera się na bardziej stacjonarnych ujęciach, czy to przyrodniczych w terenie, czy w studnio, gdzie z założenie będziemy mniej się przemieszczać, a waga naszego sprzętu może być duża, gdzie priorytetem jest bardzo wysoka stabilność statywu, odwrotnie niż w przypadku statywów uniwersalnych, mniejszą uwagę zwracamy na samą wagę sprzętu, polaryzując ją na sztywności modelu, wśród cech na jakie powinniśmy zwrócić uwagę znajdziemy więc:

  • waga i konstrukcja zapewniająca wysoką stabilność statywu
  • materiały zapewniające jak najwyższą sztywność konstrukcji
  • gwint statywowy umożliwiający wymianę głowicy
  • wysoka nośność własna statywu
  • wysuwana i wymienna kolumna centralna (lub jej brak jeśli statyw ma współpracować z ciężkimi kamerami)
  • możliwość odwrotnego mocowanie aparatu (na odwróconej kolumnie centralnej – o ile taką posiada)
  • wysokość umożliwiająca komfortową pracę w wyprostowanej, lub lekko pochylonej pozycji
  • stopki statywu wyposażone w gumowe nakładki i wysuwane, lub wymienne kolce stabilizujące go na zróżnicowanym gruncie
  • dwu lub maksymalnie trzy sekcyjne nogi co poprawnie wpływa na ich sztywność i stabilność

Statywy dedykowane do bardziej stacjonarnych zadań, przewidziane do współpracy z ciężkimi zestawami fotograficznymi, oraz kamerami wideo, muszą być bezkompromisowe, tudzież cechować się bardzo dużą sztywnością, oraz wysokim udźwigiem. Modele takie często pozbawione są kolumny centralnej, lub jest ona bardzo krótka, często posiadają też regulowane poziome rozpórki pomiędzy nogami. Powyżej przykładowe statywy tego typu po lewej i w środku statyw chińskiej marki Miliboo model MTT609A – zdjęcie: www.aliexpress.com o udźwigu maksymalnym 15kg, maksymalnej wysokości roboczej 170cm i wadze własnej 6,8kg / Po prawej statyw renomowanej marki Manfrotto model 502AM z głowicą 500AH o udźwigu maksymalnym 5kg, wadze własnej 3,1kg i maksymalnej wysokości roboczej 154cm – zdjęcie: www.manfrotto.com.pl

Tanie kontra drogie, czy warto płacić za markę?

Na rynku tak jak w przypadku wszystkich innych produktów, również w przypadku statywów, znajdziemy całą gamę różnej jakości produktów. Jak było to już wspominane, natrafimy na modele tylko udające wysokiej jakości sprzęt, jak i na drugim końcu tej skali bardzo drogie, firmowane logami znanych marek, statywy. Nie ma oczywiście większego sensu kwestionować jakości tych ostatnich, gdyż w zdecydowanej większości jest ona bardzo wysoka, nie oznacza to jednak bynajmniej że wszystkie tanie statywy, a o konstrukcji kwalifikującej je do opisanej grupy drugiej, są złe – bynajmniej! Pomimo że oczywiście same duże marki robią co mogą by zniechęcić do takich produktów, a wtórują im marketingowcy.

Jak zawsze wskazane jest zachowanie więc czujności i szukanie mądrych kompromisów, pomiędzy brandem, a jakości produktów niszowych marek. No dobrze, na pewno zapytacie teraz jak to zweryfikować? Przede wszystkim w oparciu o powyższą wiedzę, właśnie dlatego ta część poradnika znalazła się dopiero na końcu artykuł, abyście wcześniej mieli okazję zapoznać się z zasadami umożliwiającymi odróżnienie niskiej jakości statywów, od dobrej.

Sam przyznaję jestem zdeklarowanym zwolennikiem poszukiwania jak najkorzystniejszych kompromisów cenowych, nie widzę większego sensu inwestowania bajońskich kwot w statyw oklejony logiem jakieś tam znanej marki, by nie pozostawać tu gołosłownym dodam że od wielu lat pracuję na statywach chińskiej marki TRIOPO, model C-158, który bezawaryjnie służy mi od lipca 2013 roku. W tym czasie statyw ten przewędrował ze mną podczas kilkudziesięciu wypadów Beskidy Mały, Śląski, Żywiecki, a nawet Tatry Zachodnie i Wysokie, w każdych warunkach pogodowych, w upalne letnie dni, jak i w siarczyste zimowe mrozy. Służył w deszczu, błocie, piachu, jak i na miejskich brukach, czy podmokłych polnych łąkach. Równie dobrze sprawdza się podczas pracy w domowy studio i raczej nic nie wskazuje na to by szybko miało się to zmienić.

Decydując się na zakup statywu, w szczególności do zróżnicowanego typu zadań, nie musimy od razu rujnować portfela, na rynku istnieją spora liczba producentów oferujących cenę ze średniej półki za statyw z półki sprzętowej aspirującej do wyższej – tudzież posiadających wszystkie, a czasem nawet dodatkowe, cechy właściwe statywom znanych marek. Sam od kilku lat posiadam i używam statywu chińskiego producenta TRIOPO model C-158 który dobitnie udowodnił swoją wszechstronność, trwałość i rewelacyjny stosunek ceny do jakości. Statyw sprawdza się równie dobrze w zastosowaniach plenerowych, jak i studyjnych, oferując zakres pracy od 32cm (ze standardową – długą kolumną, z krótką 22cm), do 165cm z wysuniętą kolumną centralną, przy moim wzroście 179cm oznacza to komfortowe warunki do pracy, po lewej statyw TRIOPO C-158 podczas fotografowania zachodu słońca, po prawej podczas pracy w domowym studio.

Statyw TRIOPO C-158 sprawdził się w każdych warunkach, od miejskich bruków, domowego studia, po górskie szlaki, w zimowe mrozy, letnie upały, przez wodę, śnieg po piach, a wszystko to za niecałe 220zł (160zł statyw + głowica 60zł) – jak więc widzimy nie muszą to być astronomiczne wydatki by zagwarantować nam komfortowe możliwości kreatywnego fotografowania, po lewej statyw podczas zimowego wypadu na stokach Sokołówki, Beskid Mały, po prawej autor obok statywu i aparatu na nim FUJIFILM X-M1 na Hali Skrzyczeńskiej, Beskid Śląski

Model ten, tak jak i inne tej marki na przestrzeni minionych lat poleciłem tez wielu innym osobom poszukującym taniego, wytrzymałego statywu, z tego co wiem są z niego bardzo zadowoleni. Inną marką z półki średniej, a jakością nawiązującą do klasy wyższej jest z pewnością również Chińskie Benro, czy statywy firmy Genesis. Nieco niższą, jednak nadal prezentującą zadowalający poziom są modele sprzedawane przez polską markę Camrock.

Przykładowe statyw ze średniej półki cenowej, od lewej: prosty, o nieco gorszych parametrach technicznych, statyw marki Camrock model TS53 dostępny za około 160-180zł wraz z głowicą / statyw Fotopro model C40i z głowicą kulową FPH-53P i funkcją monopodu dostępny za około 350zł / oraz już wyższy model tej samej marki Fotopro model MGA-684N z głowicą kulową FPH-62Q wykonany z włókna węglowego, dostępny za około 550 – 600zł / zdjęcia: www.camrock.pl / www.fotopro.pl

Z całą pewnością jeśli rozpoczynacie swoją przygodą z bardziej zaawansowaną fotografią, a wasz sprzęt nie kwalifikuje się do wagi ciężkiej, warto rozważyć zakup któregoś ze statywów z półki średniej, które często cechują się bardzo dobrymi właściwościami użytkowymi, oraz wzorowym stosunkiem cen do jakości, niech dobitnym będzie tu przykładem mój własny statyw TRIOPO C-158 którego koszt zakupu wyniósł tylko 158zł, a zakup głowicy kulowej WeiFeng Group WF-591BH 60zł, łącznie więc cały zestaw służący mi bezawaryjnie w każdych warunkach i zadaniach, kosztował 218zł. Jak widać nie zawsze trzeba wydatkować potężne sumy aby zapewnić sobie zupełnie nowe możliwości kreatywnej pracy.

Decydując się na zakup statywu który otworzy przed nami nowe możliwości kreatywnej pracy, nie musimy wydawać od razu ogromnych kwot, na polskim, jak i chińskim rynku istnieje wiele średnio półkowych marek, oferujących modele o znakomitym stosunku ceny do jakości. Ważne by model brany przez nas pod uwagę spełniał kryteria przedstawione w niniejszym artykule. Sam od lat pracuję na statywie z takiego właśnie segmentu marki TRIOPO model C-158, który nigdy dotychczas mnie nie zawiódł. Tu od lewej statywy marek: Genesis model Gear ABT Kit dostępny za około 250zł / statyw chińskiej marki ZOMEI model Q666 za około 250zł (przy cenie dolara amerykańskiego na poziomie 3.85zł) / statyw marki Benro z serii Universal Series Tripod Kits, model A550FN2 za około 350-400zł / …oraz model C-158 chińskiej marki TRIOPO w chwili obecnej coraz trudniej dostępny ze względu na stopniowe zastępowanie przez nowsze modele, jego średnia cena z jaką możną się spotkać to 200 – 250zł z futerałem, około 280 – 300zł z głowicą kulową w zestawie. / zdjęcia: www.genesisgear.pl/pl / www.aliexpress.com / www.benro.com / www.triopo.pl

Słowo na zakończenie…

Tak przebrnąwszy poprzez arkana problemu związanego z wyborem statywu, ich budowę, rodzaje, wady i zalety konkretnych rozwiązań, dotarliśmy do końca niniejszego artykułu. Mam nadzieję że zdołałem wam przybliżyć cechy na które warto zwracać uwagę przy zakupie statywu dla siebie, oraz obnażyć wady tych najtańszych.

Stabilny statyw otwiera przed nami wespół z filtrami fotograficznymi zupełnie nowy świat kreatywnej fotografii – stanowi jej fundament i jest niezbędny jeśli pragniemy uwieczniać zapierające dech krajobrazy, rzeki świateł na ulicach miast, czy pracując w studio… tu od lewej: kaskady potoku Białka, tuż poniżej jego rodeł na zboczach Klimczoka, Beskid Śląski, po prawej zachód słońca nad Beskidami widziany z siodła pomiędzy Malinowską Skałą, a Malinowem, Beskid Śląski – oba zdjęcia powstały z wykorzystaniem statywu TRIOPO C-158.

W artykule, tudzież na własnym przykładzie, starałem się też ukazać ten istotny fakt że nie zawsze trzeba od razu wydawać potężne kwoty by stać się posiadaczem sprzętu który zapewni naszemu aparatowi wysoką stabilność, oraz sprawdzi się w każdych warunkach i zadaniach. Pozostaje mi więc życzyć wszystkim mądrych wyborów, oraz wspaniałych kreatywnych ujęć.

Wykorzystując w pracy statyw wkraczamy w zupełnie nowy świat, zyskujemy możliwość rejestrowania ruchu, jego zarówno zamrażania, jak i spowalniania, możemy uwieczniać piękne dynamiczne krajobrazy i nocne scenerie – lub po prostu wykonać swój autoportret jak tu po prawej, życzę Wam udanego wyboru statywu, oraz mnóstwa pięknych ujęć… / po lewej rondo obok C.H. Sfera w Bielsku-Białej, po prawej autor w domowym studio – oba zdjęcia wykonano z wykorzystaniem statywu TRIOPO C-158

Linki:

.

źródła wykorzystanych w artykule fotografii:


artykuł: „Wybieramy statyw fotograficzny” strona 5/5

tekst i opracowanie: Sebastian Nikiel 22.01.2018

Informacja prawna: zdjęcia modeli statywów, akcesoria do nich, oraz głowic, zostały pobrane ze stron producentów, oraz chińskiej platformy handlowej Aliexpress, ich prezentacja służyła wyłącznie zilustrowaniu zagadnień poruszanych w artykule. Żadna część artykułu nie jest ofertą handlową, nie powstała też na zlecenie firm trzecich.