RAYNOX DCR-250 – zaglądnąć w świat makro

artykuł: „RAYNOX DCR-250 – zaglądnąć w świat makro” strona 4/6

aparat FUJIFILM X-M1 + ob. FUJINON XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + RAYNOX DCR-250

zdjęcia od lewej: ISO=320 f=5,6 ogniskowa=50mm czas naświetlania 1/6 sek. / ISO=320 f=22 ogniskowa=50mm czas naświetlania 2 sek.

zdjęcia od lewej: ISO=320 f=5,6 ogniskowa=50mm czas naświetlania 1/8 sek. / ISO=320 f=22 ogniskowa=50mm czas naświetlania 2 sek.

Wnioski i podsumowanie…

Przyznam się że mam wyjątkowo mieszane uczucia odnośnie ostatecznej oceny konwertera RAYNOX DCR-250, co pokrywa się z niejednorodną wśród użytkowników opinią na jego temat w internecie. Z całą pewnością jest to wysokiej jakości układ optyczny, pozwalający w miarę tanio zaglądnąć do świata makro, jednak jest to również akcesorium które potrafi równie zachwycić, co zirytować…

Jednym z omawianych problemów jest spora winieta na ogniskowych poniżej 50mm przy średnicy filtra obiektywów 58mm. Problem ten, jak mniemam, jest wynikiem uniwersalności urządzenia, uściślając wielkości samej soczewki, gdyby była ona produkowana jako dedykowana dla danej średnicy obiektywu, problem ten dałoby się w znacznej mierze wyeliminować jak ma to miejsce w przypadku soczewek makro, dodatkową korzyścią z takiej konstrukcji byłaby możliwość całkowitej rezygnacji z adaptera typu snap-on, na rzecz prostego gwintu na rancie oprawki soczewki. Rozwiązanie takie oczywiście podniosłoby jednak koszty produkcji, oraz zmniejszyło dochód producenta, stąd raczej nie należy liczyć że takowe się pojawi… a szkoda bo mogłoby to być rozwiązanie dalece bardziej doskonałe.

Ten jednak kłopot można dość łatwo wyeliminować zwiększając ogniskową, choć to z kolei wiąże się z innymi problemami, bowiem im większa ogniskowa, tym mniejsza głębia ostrości, którą to utratę trzeba równoważyć wielkością przysłony, to z kolei prowadzi do zmniejszenia ilości światła jakie dociera do matrycy, a tego zaś skutkiem jest dłuższy czas naświetlenia, co akurat w fotografii makro, gdy naszym obiektem są żywe modele, jest nie do przyjęcia, pozostaje więc nam podnieść wielkość ISO, lecz ta z kolei prowadzi do pogorszenia jakości zdjęcia… cała więc praca z konwerterem RAYNOX DCR-250 sprowadza się do szukania złotego środka, swoistego kompromisu tak by czas naświetlania nie uległ zbytniemu wydłużeniu, a równocześnie by zachować jak największą głębię ostrości… oczywiście z czasem nabywamy wyczucia, które pozwala przyspieszyć pracę, tym nie mniej praca z nim nie zawsze jest łatwa.

zdjęcia od lewej: ISO 320 f=7,6 ogniskowa 120mm / ISO 320 f=6,7 ogniskowa 110mm

zdjęcia przykładowe / konwerter RAYNOX DCR-250 aparat FUJIFILM X-M1 + ob. FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS

Innym problemem jest kłopot ze stabilizacją, im dłuższa ogniskowa tym większa wrażliwość aparatu na drżenie dłoni, przy ogniskowej wynoszącej w testowanym obiektywie FUJINON – 230mm była ona tak duża, że praktycznie nie było możliwe utrzymanie zestawu wystarczająco długo bez ruchu, bez posłużenia się statywem, lub zastosowania dodatkowego, zewnętrznego, silnego źródła światła…

Jak widać nie brak problemów wynikających z pracy z tym konwerterem… jednak gdy uda nam się zapanować nad ekspozycją, oraz będziemy pracować na stabilnym statywie, lub z wykorzystaniem dodatkowego oświetlenia, oferuje on naprawdę spore możliwości powiększenia, tym większe im dłuższą ogniskową ma nasz obiektyw, jednak już w przypadku testowanie obiektywu FUJINON 16-50mm przy maksymalnej ogniskowej, z założonym konwerterem uzyskuje się powiększenie odpowiadające około 230mm, co znacząco rozszerza uniwersalność tego obiektywu, bez konieczności jego zmiany na większy.

Wysoka jakość elementów konwertera, brak aberracji, oraz ostrość obrazu prawie w całym rejestrowanym obszarze (spada tylko nieco na brzegach) sprawia że jest to godna polecenia alternatywa dla bardzo drogich obiektywów makro, a przede wszystkim jest to rozwiązanie bardzo mobilne, szybkie i łatwe w montażu i demontażu. Decydując się jednak na jego zakup należy pamiętać o jego wadach, ograniczeniach, oraz kosztach „kompromisu” pomiędzy dedykowanym obiektywem makro, a konwerterem…

zdjęcia od lewej: ISO 200 f=4,6 ogniskowa 50mm    / ISO 400 f=4,5 ogniskowa 50mm

zdjęcia przykładowe / konwerter RAYNOX DCR-250 aparat FUJIFILM X-M1 + ob. FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS

Zalety:

  • bardzo duże powiększenie
  • szczegółowy ostry obraz
  • wysoka jakość soczewki
  • minimalne aberracje
  • staranne spasowania elementów
  • uniwersalność
  • szybki montaż / demontaż

Wady:

  • winietowanie
  • trudne do zdjęcia dekielki, szczególnie tylny
  • bardzo duże nie nadające się do użytkowania w terenie opakowanie
  • mała średnica soczewki (skutkująca winietą dla większych obiektywów o większej średnicy)
  • wysoka cena

Testowany z aparatem / obiektywem:

Data i miejsce zakupu: 15.10.2014 / RTV Euro AGD

Cena w chwili zakupu: 229 zł

Przydatne linki:

zdjęcia od lewej: ISO=200 f=5,6 ogniskowa=45mm proporcje 3:2 / ISO=200 f=4,3 ogniskowa=50mm proporcje 3:2

Zdjęcia przykładowe / konwerter RAYNOX DCR-250 aparat FUJIFILM X-M1 + ob. FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS


tekst, opracowanie i zdjęcia: Sebastian Nikiel 04.10.2016

Informacja o prawach autorskich – można wykorzystywać nieodpłatnie wyłącznie w zastosowaniach niekomercyjnych, oraz z uznaniem i zachowaniem autorstwa, zgodnie z licencją Creative Common 3.0 – www.creativecommons.org / Copyright – can be obtained in a non-commercial manner and with the recognition and behavior made, in accordance with the license under the Creative Common 3.0 license – www.creativecommons.org

Informacja prawna – wszystkie wyrażane na łamach niniejszej recenzji poglądy, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo danego modelu produktu.