opis szlaku: Krościenko – Sokolica – Palenica – Wysoka – Hala Bukowinki – Jaworki

Pieniny / Krościenko – Sokolica – Palenica – Szafranówka – Durbaszka – Wysoka – Jameriskowe Skałki – Hala Bukowinki – Jaworki / strona 4/4

Rozpoczynając dalszą wędrówkę ze szczytu powracamy tą samą ścieżką na Skrzyżowanie Pod Wysoką, tam zakręcamy w prawo ponownie podążając za niebieskimi znakami. Szlak nieco lawirując wśród zarośli wpierw poprowadzi w dół, by następnie zakręcając w prawo poprowadzić w górę. Po pokonaniu krótkiego podejścia zakręci w lewo rozpoczynając bardzo intensywne zejście zboczami masywu Wysokiej. Warto tu z pewnością zachować wzmożoną uwagę, w wielu miejscach grunt został wymyty odsłaniając śliskie skałki i korzenie. Podobnie grunt jest również mało stabilny, mocno zerodowany. Bardzo łatwo tu o pośliźnięcie, szczególnie w przypadku złamania pogody, podczas deszczu, czy zimą.

Po kilku minutach męczącego zejścia dotrzemy do specyficznie zlokalizowanego w połowie stoku skrzyżowania szlaków. Tu opuszczamy nasz niebieski szlak, który zakręca w prawo, trawersując masyw Wysokiej prowadzi dalej na Jaworzynę, a jeszcze dalej, wzdłuż granicy państwa, aż do Beskidu Sądeckiego przez Przełęcz Rozdziela. My włączamy się tu w szlak zielony – tu istotna uwaga, szlak ten również zakręca z naszym opuszczanym tu niebieskim w prawo, my kierujemy się za zielonymi znakami w dół masywu. Przed nami jeszcze około 300 m równie intensywnego zejścia z Wysokiej, a globalnie blisko dwu kilometrowy odcinek prowadzący do Jameriskowych Skałek.

Ruszając w dalszą drogę, powracamy ze szczytu Wysokiej na siodło pod nim, gdzie zakręcając w prawo za niebieskimi znakami rozpoczynamy zejście w dół, po kilku / kilkunastu minutach dotrzemy do zlokalizowanego na stoku Wysokiej rozwidlenia, gdzie opuszczamy nasz niebieski szlak, włączając się w zielony prowadzący w kierunku Wąwozu Homole przez Jameriskowe Skałki. Szlak wciąż intensywnie opadając, po krótkim odcinku prowadzącym lasem zakręci w lewo wyprowadzając na rozległe hale, poprzez które będziemy podążali w dół, żegnani pięknymi widokami na Pieniny po lewej i częściowo prawej, oraz Beskid Sądecki na wprost.

Pokonawszy nie najmilsze, szczególnie dla naszych kolan, zejście z Wysokiej szlak zakręci w prawo prowadząc przez chwilę lasem, by niedługo potem wyprowadzić na rozległe hale. Tu ścieżka zakręca w lewo, opadając w dół, przez kolejne kilkanaście minut prowadząc właśnie nimi. Wędrując będziemy żegnani majestatycznymi widokami na pobliskie pienińskie szczyty, oraz górujące nad nimi po prawej szczyty Beskidu Sądeckiego. Jest to wyjątkowo piękny odcinek szlaku, z pewnością warto tu też na chwilkę usiąść by nacieszyć oczy tym pięknem. Po lewej stronie dostrzeżemy kolejną ściętą piramidę szczytu Góra Homole której zbocza opadają ku głęboko wciętemu Wąwozowi Homole. Idąc miniemy kilka rozłożystych starych drzew wspaniale wpisujących się w ten rajski widok. W sezonie wypasu możemy też tam spotkać liczne kierdle prowadzone w górę na hale przez Baców.

Niedługo przed zejściem do dna doliny, po prawej stronie w dole dostrzeżemy też chatę bazy namiotowej „Pod Wysoką” prowadzoną przez SKPB Łódź (czynna w okresie od 01.07 do 31.08). Wkrótce potem ścieżka zakręcając w prawo zacznie intensywniej opadać wprowadzając w krótki las, gdzie zakręci wpierw w lewo, następnie ponownie w prawo sprowadzając nad do doliny. Chwilę potem dotrzemy do koryta potoku Kamionka. Przekraczamy go i kierujemy się w górę wędrując szeroką terenową drogą dojazdową. Pokonawszy krótkie podejście szlak zakręci w lewo, by prowadząc w większości w dół, wciąż lasem, po przejściu około 650 metrów wyprowadzić na obszerną polanę, z charakterystycznymi skałkami po jej prawej stronie.

Schodząc w dół, po prawej miniemy chatę w bazie namiotowej SKPB Łódź „Pod Wysoką” tu na zdjęciu po lewej, gdzie miałem przyjemność właśnie „bazować” przez kilka dni, szlak trawersując zbocze, sprowadzi do dna doliny (po prawej) następnie zakręci odbijając w lewo…

Będą to już Jameriskowe Skałki, w miejscu tym opuszczamy zielony szlak, który zakręca w dół, w lewo, prowadząc do Wąwozu Homole. Ten ostatni może się pochwalić wybitnymi walorami przyrodniczymi, toteż jeśli nie mieliśmy jeszcze okazji go nigdy odwiedzić, a mamy jeszcze zapas sił i czasu, możemy wybrać właśnie ten wariant zejścia. W takim przypadku pokonanie go od rzeczowych Jameriskowych Skałkek do wylotu w miejscowości Jaworki, gdzie nieopodal wejścia do wąwozu znajduje się przystanek BUS-ów powinno nam zająć około 35 – 45 minut. Uwaga, ze względu na charakterystykę tego szlaku, tudzież liczne odcinki prowadzące po skałkach, w wielu miejscach zalegające błoto, w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych wskazana jest rezygnacja z jego pokonania, schodząc nieznakowaną trasą o której będzie niżej.

Chwilę potem dotrzemy do koryta potoku Kamionka. Przekraczamy go i kierujemy się w górę wędrując szeroką terenową drogą dojazdową. Pokonawszy krótkie podejście szlak zakręci w lewo, by prowadząc w większości w dół, wciąż lasem, po przejściu około 650 metrów wyprowadzić na obszerną polanę, z charakterystycznymi skałkami po jej prawej stronie – będą to już Jameriskowe Skałki. W miejscu tym natrafimy na rozwidlenie dróg, zielony szlak którym podążaliśmy dotychczas zakręca w lewo prowadząc do Wąwozu Homole, w tym opisie zachęcam jednak do wybrania nieznakowanej trasy która doprowadzi nas w niespełna 30 minut do wsi Jaworki. Jeśli właśnie ten wariant wybraliśmy podążamy dalej prosto za drogą, w kierunku Kolejki Linowej i Szałasu Bukowinki (w kierunku Hali Bukowinki).

* * *

W tym opisie jednak zachęcam do skorzystania z innej możliwości zejścia kończącego nasz wypad, wiodącego przez widokową Polanę Bukowinki. Decydując się właśnie na tą trasę zamiast zakręcać za zielonymi znakami w prawo, idziemy prosto za drogą. Wkrótce za krawędzią polany miniemy drogowskaz kierujący do górnej stacji kolejki krzesełkowej „Homole”, oraz znajdującej się powyżej niej platformy widokowej. Droga zakręcając w prawo poprowadzi w górę, by po pokonaniu krótkiego podejścia wyprowadzić na krawędzi rozległej, wybitnie widokowej Polany Bukowinki. W niewielkiej odległości dostrzeżemy starą góralską bacówkę „U Wojtka”, prowadzona tam jest sprzedaż owczych skór, rękodzieła, oraz oczywiście wyrabianych na miejscu serów i oscypków.

Tuż za bacówką zobaczymy również drewniany budynek karczmy „Szałas Bukowinki”. Spoglądając bardziej w prawo dostrzeżemy wspomnianą już kolejką krzesełkową, a nieco bardzo po prawej w górze platformę widokową. W miejscu tym możemy też dokonać kolejnego wyboru, nie musimy pieszo schodzić w dół, możemy skorzystać właśnie z możliwości zjazdu kolejką krzesełkową, acz w tym przypadku należy pamiętać że kursuje ona wyłącznie od 9 do 17, przy czym informację tę koniecznie należy zweryfikować przed planowanym wypadem na stronie Areny Narciarskiej Jaworki Homole («tutaj») w skład której wchodzi właśnie wymieniony Szałas Bukowinki, Bacówka u Wojtka, kolejka, oraz punkt widokowy.

Mijając polanę pod Jameriskowymi Skałkami droga wznosząc się zakręci w prawo by chwilę potem wyprowadzić nas na skraj malowniczej Hali Bukowinki, na wprost w dole zobaczymy zabudowania gastronomii „Szałas Bukowinki”, po prawej zaś w górze platformę punktu widokowego, natomiast w dole linię kolejki krzesełkowej którą również możemy zjechać do Jaworek…

Jeśli jednak wybraliśmy zejście piesze, do czego zachęcam zważywszy na stopień jej łatwości, oraz walory widokowe trasy, mijamy zabudowania Szałasu Bukowinki po prawej, podążając gruntową drogą. W pobliżu tego ostatniego miniemy również drogowskaz informujący że do naszego celu, tudzież Jaworek pozostało 900 metrów. Droga wkrótce zacznie opadać w dół, wciąż jeszcze prowadząc otwartą przestrzenią, oferując wspaniałe widoki na rozrzucone w dole zabudowania wsi Jaworki i Biała Woda, a ponad nimi wysokie szczyty Beskidu Sądeckiego.

Na Hali Bukowinki, nieopodal karczmy, po prawej dostrzeżemy starą góralską bacówkę „U Wojtka” gdzie prowadzona jest sprzedaż owczych skór, oraz serów i oscypków. Mijając zabudowania „Szałasu Bukowinki” gruntową drogą z lewej, miniemy drogowskaz informujący nas że do Jaworek pozostało 900 metrów.

Chwilę potem droga intensywniej opadając doprowadzi nas do granicy lasu. Tu pomiędzy drzewami po lewej dostrzeżemy bliskie już zabudowania Jaworek, oraz charakterystyczną bryłę zabytkowego kościółka, dawnej łemkowskiej cerkwi greckokatolickiej, zbudowanej w 1798 roku, pod wezwaniem św. Jana Chryzostoma, która została w 1946 przejęta przez kościół rzymskokatolicki i użytkowana jako kościół filialny pw. św. Jana Chrzciciela parafii w Szlachtowej.

Hala Bukowinki – po lewej na dole, mijając halę droga opadając doprowadzi nas do krawędzi lasu, tam w dole po lewej dostrzeżemy już charakterystyczny budynek dawnej cerkwi, dziś kościoła rzymskokatolickiego pod wezwaniem św. Jana Chryzostoma, oraz zabudowania wsi Jaworki, po prawej na dole widok wstecz…

Droga wciąż opadając zakręci w prawo, a następnie w lewo i ponownie w prawo by niedługo potem doprowadzić do pierwszych zabudowań Jaworek. Mijając domy docieramy do głównej szosy wiodącej przez wieś. Przekraczamy ją zakręcając w prawo. Miniemy tu estetyczny, wykładany granitową kostką plac z ławkami i kamiennymi słupami krytymi gontem (skwer Czarna Woda), na których zamontowano tablicy z opisami okolicznych ciekawostek.

Droga opadając, poprowadzi przez rzadki las, na którego krawędzi dostrzeżemy na przydrożnej sośnie kapliczkę, wkrótce potem trakt zakręci w lewo, a następnie w prawo sprowadzając w kierunku pobliskich już zabudowań Jaworek.

Tuż za placem, obok rozwidlenia, zobaczymy drewniany budynek karczmy „Jaworki”. W miejscu tym zakręcamy w lewo (w ulicę Czarna Woda), wchodząc na most drogowy przerzucony nad korytem Grajcarka i podążając wzdłuż szosy kierujemy się w górę. Po prawej miniemy budynek ochotniczej straży pożarnej przejściu około 30 metrów dotrzeć do kolejnego rozwidlenia. Tu zakręcamy w lewo mijając sklep wielobranżowy Jawor i docieramy do przystanku BUS-ów, kończąc naszą piękną, długą wędrówkę.

Dotarłszy za drogą do głównej szosy biegnącej przez Jaworki, o ile chcemy dostać się na przystanek BUS-ów, przekraczamy ją zakręcając w prawo, wchodząc na brukowany plac (skwer Czarna Woda), mijamy go docierając do skrzyżowania przy którym znajduje się karczma „Jaworki” w miejscu tym zakręcamy w lewo (w ulicę Czarna Woda), wchodząc na most drogowy przerzucony nad korytem Grajcarka i podążając wzdłuż szosy kierujemy się w górę. Po prawej miniemy budynek ochotniczej straży pożarnej przejściu około 30 metrów dotrzeć do kolejnego rozwidlenia. Tu zakręcamy w lewo mijając sklep wielobranżowy Jawor i docieramy do przystanku BUS-ów, kończąc naszą piękną, długą wędrówkę.

Dostępność trasy / ostrzeżenia:

Trasa o wybitnych walorach widokowych, prowadząca przez Sokolicę w Pieninkach (przy granicy z Pieninami Właściwymi) i główny grzbiet Małych Pienin do najwyższego szczytu pasma Wysokiej. Dostępna przez cały rok, przy czym ze względu na konieczność skorzystania z przeprawy flisackiej na Dunajcu, czynnej wyłącznie w okresie od 01.04 do 01.10, zawęża to możliwość jej całościowego pokonania do tych właśnie miesięcy. Poza nimi konieczne będzie jej podzielenie na dwie odrębne trasy, tudzież Krościenko – Sokolica, oraz osobno Palenica – Durbaszka – Wysoka – Jaworki.

Trasa długa o licznych intensywnych podejściach i zejściach, wymagająca właściwego przygotowania kondycyjnego, możliwa jednak do pokonania również przez osoby o słabszej kondycji, w takim jednak przypadku należy do podanych na mapach czasów doliczyć odpowiednią jego rezerwę uwzględniającą nasze tempo marszu. Planując trasę należy również uwzględnić fakt że ostatnie BUS-y z Jaworek odjeżdżają około 17 – 18. Należy mieć również na uwadze utrudnioną orientację w otwartych odcinkach szlaku, szczególnie przy zamgleniu i opadach deszczu. Na odcinku od Szafranówki do Wysokiej nie występują naturalne źródła wody a pomiędzy Palenicą, a Durbaszką nie ma również innych punktów gastronomicznych, należy więc pamiętać o zabraniu odpowiedniego zapasu wody pitnej.

GALERIA z opisanego szlaku:

• GALERIE Z OPISANEJ TRASY >>

Przydatne linki:

Ważne telefony / e-mail:

• GOPR numer alarmowy – 985 lub 601 100 300
  • międzynarodowy numer ratunkowy – 112
  • Pieniński Park Narodowy / informacja turystyczna – 535 500 627

Wykorzystane źródła / Wikipedia:

opis trasy: Krościenko – Sokolica – Palenica – Szafranówka – Durbaszka – Wysoka – Jameriskowe Skałki – Hala Bukowinki – Jaworki / strona 4/4