LG G5 nowa jakość fotografii mobilnej czy ślepy zaułek technologii

artykuł: „LG G5 nowa jakość fotografii mobilnej czy ślepy zaułek technologii?” strona 6/11

Główny aparat 16Mpx / zdjęcia w świetle dziennym

Tak się akurat złożyło że podczas około czterech tygodni w ciągu których powstawał niniejszy artykuł, tylko sporadycznie udało mi się trafić na dobre warunki oświetleniowe, zazwyczaj było to szarobure zachmurzone niebo, lub na chwilkę wyzierające zza chmur słabe słońce… stąd poniższe zdjęcia z całą pewnością nie pokazują w pełni możliwości głównego aparatu modelu G5, który jak wykazały powyższe fotografie dobrze radzi sobie w warunkach nocnych, toteż można tylko domniemywać że w dobrych warunkach pokaże on naprawdę wysoką klasę.

Przyjrzymy się tym zdjęciom które udało się zarejestrować, po lewej zamieszczane są fotografie wykonane w formacie JPEG, częściowo przetworzone przez samo oprogramowanie aparatu, po prawej te same ujęcia wywołane z surowych plików RAW.


Pomimo że w świetle dziennym w większości sytuacji, szczególnie w trybie ręcznym dynamika rejestrowanego obrazu jest bardzo dobra i nie wymagająca korekty, pliki RAW zawsze otwierają nowe możliwości poprawy ekspozycji, tu porównanie tego samego zdjęcia wykonanego w trybie ręcznym, po lewej jako JPEG po prawej wywołany z pliku RAW.


zdjęcia porównawcze po lewej wykonane aparatem w trybie ręcznym jako gotowy plik JPEG, po prawej to samo ujęcie wywołane z pliku RAW


zdjęcia porównawcze po lewej wykonane aparatem w trybie ręcznym jako gotowy plik JPEG, po prawej to samo ujęcie wywołane z pliku RAW


zdjęcia porównawcze po lewej wykonane aparatem w trybie ręcznym jako gotowy plik JPEG, po prawej to samo ujęcie wywołane z pliku RAW


zdjęcia porównawcze po lewej wykonane aparatem w trybie ręcznym jako gotowy plik JPEG, po prawej to samo ujęcie wywołane z pliku RAW

Aparat ultra szerokokątny 8Mpx / zdjęcia w świetle dziennym

Z całą pewnością szerokie plany fotograficzne, szczególnie rozległe pejzaże są idealnym wyzwaniem dla  szerokokątnego obiektywu, którego przypomnę kąt widzenia to aż 135° (jasność obiektywu f=2,4), w takich właśnie zadaniach, choć nie tylko, o czym więcej poniżej, obiektyw ten potrafi naprawdę zachwycić, oferując pełne dynamiki, obszerne kadry, choć po raz kolejny przypominam o znacznie mniejszej rozdzielczości obrazu od aparatu głównego.

Podobnie jak miało to miejsce w przypadku głównego aparatu tak i tu po lewej zamieszczone zostały fotografie zapisane jako JPEG, po prawej wywołane z RAW-ów. Pewną dostrzegalną od razu różnica jest dobór balansu bieli, ewidentnie zarówno w przypadku aparatu głównego jak i teraz omawianego, automatyka aparatu dobiera nieco chłodniejsze barwy, o mniejszym nasyceniu, jednak nie wykraczające poza prawidłowe pasmo dla danej sceny. Jest to jednak dość typowa cecha nie tylko modelu G5, lecz wszystkich aparatów cyfrowych, w każdym z nich, w zależności od producenta następuje lekkie przekłamanie balansu bieli w trybie automatycznym w kierunki danej tonacji. W FUJI jest to najczęściej barwa zielona, w NIKONIE i Canonie czerwona, a w LG G5 niebiesko – zielona.

zdjęcia porównawcze, obiektyw szerokokątny, po lewej fotografia wykonana aparatem w trybie ręcznym jako gotowy plik JPEG, po prawej to samo ujęcie wywołane z pliku RAW


zdjęcia porównawcze, obiektyw szerokokątny, po lewej fotografia wykonana aparatem w trybie ręcznym jako gotowy plik JPEG, po prawej to samo ujęcie wywołane z pliku RAW


zdjęcia porównawcze, obiektyw szerokokątny, po lewej fotografia wykonana aparatem w trybie ręcznym jako gotowy plik JPEG, po prawej to samo ujęcie wywołane z pliku RAW

Główny aparat 16Mpx / zdjęcia w słabym świetle, mieszanym i sztucznym

Zwyczajowo dla każdego aparatu cyfrowego dużym wyzwaniem jest określenie poprawnego balansu bieli w warunkach sztucznego światła. Nocne zdjęcia miast gdzie ulice często oświetlają lampy sodowe, tu i ówdzie jednak stoją też latarnie z białym światłem fluorescencyjnym, do tego światła samochodów, neonowych reklam, oraz te sączące się z okien mieszkań… wszystko to tworzy nie lada łamigłówkę dla automatyki cyfrówki, nie lepiej wygląda sytuacja gdy wykonujemy zdjęcia w ciasnych, domowych pomieszczeniach oświetlanych żółtym żarowym światłem, a do tego włączymy oświetlenie sufitowe z żarówkami LED.

W takich warunkach, jeśli balans bieli ustawiony jest na tryb automatyczny zawsze zmierza do osiągnięcia równowagi temperatury barwowej, która w jednym modelach jest uzyskiwana lepiej w innych gorzej, oczywiście mamy do dyspozycji jeszcze predefiniowane tryby balansu bieli, jak:

  • fluorescencyjne / zakres temperatury od 4000K do 3000K
  • żarowe / zakres temperatury od 3000K do 2400K

Jednak by którykolwiek z tych zakresów sprawdził się idealnie w pomieszczeniu, czy też nocą w mieście musimy mieć do czynienia z jednorodnym światłem mieszczącym się w tych widełkach. Przy odrobinie wprawy można odnaleźć właściwy punkt balansu bieli, ale bywa to trudne i kłopotliwe, właśnie z tego względu w takim przypadku najlepiej zdać się jest na tryb automatyczny. Drugą możliwością o której warto tu pamiętać jest wykonanie zdjęć w formacie RAW+JPEG dzięki czemu w razie pomyłki automatyki będziemy dysonować surowymi plikami RAW, gdzie w postprodukcji bez kłopotu będziemy mogli dokonać poprawki balansu bieli, to jeszcze jeden z atutów posiadania możliwości zapisu w tym formacie.


zdjęcia wywołane z plików RAW, zarejestrowane w trybie RĘCZNYM, od lewej: ISO 200, czas otwarcia migawki 1/24 sekundy, f=1.8 + statyw /  ISO 50, czas otwarcia migawki 2 sekundy, f=1.8 + statyw


jęcia wywołane z plików RAW, zarejestrowane w trybie RĘCZNYM, od lewej: obiektyw szerokokątny ISO 50, czas otwarcia migawki 1/6 sekundy, f=2,4 + statyw / obiektyw szerokokątny ISO 50, czas otwarcia migawki 1/8 sekundy, f=2,4 + statyw

przykłady zdjęć wykonanych w sztucznym świetle mieszanym, jak widać automatyczny balans bieli doskonale sobie poradził, obie fotografie wykonano z ręki, w trybie PROSTYM aparatu

W przypadku omawianego LG G5 automatyka balansu bieli wypada zdumiewająco dobrze, podczas wykonywania fotografii zarówno nocą na ulicach miasta, jak w domowych wnętrzach, gdzie paliły się światła LED, żarowe i halogenowe, balans był praktycznie za każdym razem dobierany właściwie, bez większych odchyleń od prawidłowego. Dodam tu że zdjęcia wykonywałem zapisywałem zawsze w podwójnym formacie RAW + JPEG i zdjęcia wykonane w tym ostatnim formacie nie odbiegały od tych wywołanych z plików RAW. To wielki plus dla automatyki aparatu G5, znacząco ułatwiający codzienną pracę, gdyż w praktyce nawet wykorzystując najprostsze tryby pracy – w pełni zautomatyzowane – uzyskujemy w zdecydowanej większości właściwe odwzorowanie braw.

Aparat szerokokątny 8Mpx / zdjęcia w świetle mieszanym sztucznym

Również w przypadku zdjęć wykonanych szerokokątnym obiektywem balans bieli zdjęć wykonanych przy sztucznym, mieszanym świetle, wypada bardzo dobrze. Ze względu jednak na znacznie mniejszą rozdzielczość matrycy, ilość rejestrowanych szczegółów na zdjęciu jest drastycznie mniejsza. Co gorsza jeśli wykonujemy zdjęcia w trybach automatycznych, oddając kontrolę nad wielkością ISO, oraz stopnia ingerencji algorytmów niwelujących szum, zdjęcia zaczynają przypominać przerysowany landszaft… jest to jednak cena zastosowania wspomnianej matrycy o małej rozdzielczości, oraz polegania na automacie.

Jedną z zalet obecności w LG G5 obiektywu szerokokątnego jest jego duży zakres widzenia co pozwoli z łatwością wykonać szerokie ujęcie w ciasnym wnętrzu, acz oczywiście kosztem geometrii, tu przykładowe fotografie z użyciem tego obiektywu, po lewej zdjęcie wykonane w trybie RĘCZNYM, po prawej w trybie PROSTYM

Fotografia z wykorzystaniem lampy błyskowej – aparat główny i szerokokątny…

W smartfonie LG G5 producent zdecydował się dodać do zespołu tylnych aparatów podwójną diodę doświetlającą LED, w kolorze białym i pomarańczowym. Ich sumaryczna barwa światła daje znacznie przyjemniejsze, miększe, ciepłe światło, od białych diod LED. Nie będzie jednak zapewne zbytnim zaskoczeniem gdy powiem że obecna na pokładzie G5 dioda doświetlająca, gdyż tym w istocie ona jest – pomimo niepodważalnie dobrej jakości i przewagi nad układami opartymi o tylko jedną diodę, nadal oferuje stosunkowo mało światła, a jej fizyczna zdolność do doświetlenia ciemnej sceny jest bardzo ograniczona. Nie jest to jednak w żadnym razie wada tej lampy, lecz naturalna konsekwencja połączenia funkcji z rozmiarem, stąd zawsze takie lampy należy traktować jako ostateczność, oraz raczej jako dodatkowe źródło słabego świata niż w pełni funkcjonalną lampę błyskową.


LG G5 wyposażono w podwójną diodę doświetlającą LED białą i pomarańczowa, ich sumaryczne światło daje bardziej ciepłą, naturalną barwę, acz jego siła jest bardzo ograniczona, jej pozorna skuteczność wygląda na dobrą wyłącznie w trybie prostym i podstawowym, gdzie automatyka aparatu podbija wartość ISO, choć nieprzesadnie, oraz czas otwarcia migawki, tu po lewej zdjęcie w trybie prostym, po prawej w trybie ręcznym z włączoną lampą.

Podczas wykonanych testów w trybie manualnym aplikacji aparatu, szybko okazało się że realny zasięg doświetlania przez podwójna diodę LED LG G5 nie przekracza jednego metra, maksymalnie dwóch, już jednak ze znaczna utratą siły światła. Nieco lepiej wyglądają fotografie wykonane w trybie PROSTYM I PODSTAWOWYM, w tym ostatnim przypadku z lampą ustawioną w trybie automatycznym, jest to jednak wynik wydłużenia czasu rejestracji obrazu, oraz za co duży plus dla marki, w mniejszym stopniu podbicia wartości ISO.

Dla przypomnienia lampa LG G5 oferuje trzy tryby pracy:

  • wyłączona / ikonka lampa przekreślona
  • włączona / ikonka lampy
  • automatyczny / ikonka lampy + literka A
  • synchronizacja na tylną kurtynę (tryb manualny) / ikonka lampy + literka R


po lewej zdjęcie bez lampy, po prawej z włączoną lampą błyskową – tryb ręczny


tekst, opracowanie i zdjęcia z wyłączeniem wariantów zdjęć poglądowych urządzeń i akcesoriów: Sebastian Nikiel 04.05.2017