Buty AKU La Val GTX

SPRZĘT / buty AKU La Val GTX

  • Producent: AKU
  • Model: La Val GTX
  • Typ: męskie / damskie
  • Linia produktów: Multiterrain
  • Przeznaczenie:
    • turystyka górska o umiarkowanym stopniu trudności
    • piesze wędrówki w zróżnicowanym ternie
  • Pora roku: późna wiosna / lato / wczesna jesień
  • Membrana: TAK / GORE-TEX® Performance Comfort
  • Wodoodporność: TAK / membrana GORE-TEX® Performance Comfort + impregnacja
  • Oddychalność: TAK / GORE-TEX® Performance Comfort
  • Podeszwa zewnętrzna: Michelin® Pulsar
  • Śródpodeszwa: INJECTED PU / pianka EVA o zróżnicowanym stopniu sprężystości / PU
  • Wkładka wewnętrzna: Custom Fit RELAXED (Soft)
  • Twardość: niska
  • Waga:
    • podawana przez producenta – 1030g para / 515 but
    • zważona dla numeru 43 (EU 9) 1160g para / 580g but
  • Wszyty język: TAK
  • Wysokość: powyżej kostki
  • Materiały:
    • cholewka:
      • naturalna skóra zamszowa grubości 1,8 mm
      • wstawki z naturalnej skóry nubukowej grubości 1,8 mm
      • wykończenie rantu cholewki z tkaniny syntetycznej
      • wstawki z tworzywa sztucznego na pięcie i nosku
    • wyściółka:
      • tkanina syntetyczna
      • membrana GORE-TEX® Performance Comfort
    • podeszwa:
      • tworzywa sztuczne o zróżnicowanej gęstości
  • Zastosowane technologie:
    • GORE-TEX® Performance Comfort
    • podeszwa Michelin® Pulsar
    • AKU INJection Lasting (INJ)
    • AKU Custom RELAXED (Soft) Fit
    • AKU Elica
    • Custom Fit SOFT
    • AKU Exclusive
  • Warianty kolorystyczne:
    • Brązowe / Brown / kod produktu: COD. 410 – 050
    • Beżowe / Beige / kod produktu: COD. 410 – 055
    • Czarne / Dark blue / kod produktu: COD. 410 – 280
    • Turkusowo-pomarańczowe / Turquoise-Orange / kod produktu: COD. 410 – 454
  • Dostępne numery: 35 – 48 (EU) / 3 – 13 (UK)
  • Średnia cena:
    • sklep online marki AKU (anglojęzyczna) na dzień 25.04.2018: 118,90 € / 511,27 zł*
    • średnia cena krajowa na dzień 25.04.2018: od 479,90 do 629,00 zł
  • Kraj produkcji: Włochy
  • Inne: wzmocnienie noska, usztywniania pięta, elastyczna wkładka dopasowująca się do kształtu stóp, asymetryczna konstrukcja podeszwy, pętle ze skóry na tylnej części cholewki i szczycie języka, wymienne w innym kolorze sznurowadła w komplecie, anatomiczne podcięcie krawędzi cholewki odciążające ścięgna Achillesa, zdublowane wszystkie newralgiczne szwy.
  • Do testów przekazała firma RAVEN

.

**przy cenie euro na poziomie 4,30zł

Przeznaczenie:

Bardzo lekkie, wykorzystujące zaawansowane technologie buty, występujące w wariancie damskim i męskim, przeznaczone do użytkowania późną wiosną, latem i wczesną jesienią podczas pieszych wędrówek w zróżnicowanym ternie, w tym w łatwym i średnio trudnym terenie górskim.

Tytułem wstępu…

Wczesną wiosną tego roku, choć poprawniej byłoby napisać końcem zimy, jako że już chyba zwyczajowo zima w ostatnim swym akordzie uraczyła nas podczas świąt Wielkanocnych „białą niespodzianką” i temperaturami pasującymi raczej do początku grudnia, dowiedziałem się że dzięki uprzejmości marki RAVEN otrzymam do testów kolejne buty renomowanej włoskiej marki AKU model La Val GTX.

Buty marki AKU gościły już w dziale witryny – SPRZĘT kilkukrotnie, za każdym razem ugruntowując mnie w przekonaniu co do ich znakomitej jakości, wygody i rzetelnego wywiązywania się ze składanych użytkownikowi obietnic przez markę. Wiem, wiem brzmi niczym hasło marketingowe, w istocie jednak na przestrzeni lat nie zdarzyło mi się mieć poza jakimiś drobnymi niedociągnięciami, a i tymi wynikającymi raczej z własnych upodobań, oraz budowy anatomicznej stóp, problemów z butami tej marki. Jak więc będzie w przypadku rzeczowych La Val GTX? Czy dołącza do panteonu sławy, czy też staną się czarną owcą w rodzinie butów AKU? Na te i inne związane z nimi pytania odpowiedź znajdziecie w poniższej recenzji, do lektury której serdecznie zapraszam…

Pierwsze oględziny…

Buty AKU La Val GTX dotarły do mnie w typowym dla marki, pomarańczowym z czarnymi akcentami kartonie. Po jego otwarciu wreszcie mogłem je wziąć do ręki i tu pierwsza duża niespodzianka, model okazał się posiadać wręcz piórkową wagę, dla zamówionego rozmiaru 43 (UK9) było to 580g wraz z założonym sznurowadłem, oraz wkładką wewnętrzną, co w klasie butów dedykowanych również do działalności górskiej jest doprawdy bardzo małą wartością.

Celowo napisałem powyżej że buty przewidziano również do turystyki górskiej, dokładnie o łatwym i umiarkowanym stopniu intensywności, gdyż o czym szybko można się przekonać oglądając bliżej model La Val GTX, są to buty odznaczające cechami predysponującymi je do bardzo szerokiego wachlarza zastosowań. Cechuje je prosta, wręcz ascetyczna budowa, w modelu nie znajdziemy kolorowych wstawek ze zróżnicowanych typów tkanin, ani krzykliwych nazw technologii. Model jest swoistym ogniwem pośrednim pomiędzy typowym, ciężkim butem górskich, a lekkimi butami terenowymi.

Buty marki AKU model La Val GTX od pierwszych chwili zaskakują nietuzinkowym wyglądem, wysoką jakością materiałów, oraz bardzo niską wagą…

Buty La Val GTX wykonano z bardzo dobrej jakości materiałów, w tym dominującej naturalnej skóry zamszowej o grubości aż 1,8mm, podobnie zresztą jak inny model marki AKU, tudzież Zenith II, z tą różnica że w przypadku tych ostatnich mieliśmy do czynienia ze skórą nubukową. Zastosowana w cholewce buta La Val GTX skóra zamszowa przekłada się bezpośrednio na ich znacznie większą miękkość, oraz subtelność. Jest to z pewnością cecha odróżniająca je od klasycznego buta górskiego, zbliżająca go do innej linii butów tej marki, również recenzowanej w dziale SPRZĘT – Bellamont FG MID GTX, klasyfikowanych jako uniwersalne buty do użytku zarówno w mieście jak i podczas okazjonalnych spacerów i wypadów za miasto.

Model La Val GTX jest swoistym ogniwem pośrednim pomiędzy butami miejskimi, a butami stricte górskimi, po prawej inny model marki AKU – Bellamont FG MID GTX, klasyfikowane jako uniwersalne buty do użytku w mieście i podczas okazjonalnych wypadów za miasto (ich recenzję znajdziecie <<tutaj>>)

Cechami które z kolei model La Val GTX mocno osadzają w realiach terenowych, w tym górskich, jest obecność znakomitej membrany GORE-TEX® Performance Comfort, usztywnianego nosa i pięty, oraz świetnej zelówki Michelin® Pulsar, budowa kształtu rantu cholewki, oraz wszytego na całej długości języka. Model jako taki wypełnił więc ważną lukę w ofercie marki AKU, wpasowując się idealnie w zróżnicowany typ zastosowań, bez potrzeby zmiany samych butów warunkując rodzaj aktywności. Mawia się jednak że to co jest do wszystkiego bywa do niczego… jak więc jest w przypadku La Val GTX? Przekonamy się w dalszej części recenzji, szczególnie tej poświęconej testom terenowym, teraz przyjrzyjmy się bliżej samej budowie butów.

Beskid Śląski 15.04.2018 – drugi wspólny wypad testowy… po lewej na starcie szlaku, nieopodal Szyndzielni, po prawej widok ze szczytu Trzech Kopców

Zewnętrzna budowa cholewki i system sznurowania…

Jak już nadmieniłam w butach La Val GTX, znów typowo dla marki AKU, nie natrafimy na żadne kompromisy pod kątem jakości użytych materiałów. Cholewkę modelu w całości wykonano ze skóry, w tym w przeważającej większości z jednego kawałka naturalnej skóry zamszowej o grubości 1,8 mm. Kawałek ten tworzy 2/3 cholewki, tudzież całą część przednią, oraz śródstopia, aż do pięty i stawu skokowego. Takie rozwiązanie jest najlepszym z możliwych zwiększającym nie tylko odporność mechaniczną, ale przede wszystkim na wodę, eliminuje ono bowiem dodatkowe szwy, które zawsze w sposób naturalny są bardziej narażone na przeciekania, oraz zużycie. W przedniej części cholewki natrafimy na krótki, otok chroniący palce przed uderzeniami o kamienie, oraz zwiększający trwałość tej jej części.

Bytu AKU La Val GTX wykonano ze znakomitej jakości materiałów, cholewkę prawie w całości z naturalnej skóry, w tym jej większość z jednego kawałka skóry zamszowej o grubości aż 1,8mm, obejmującej noski, śródstopie, podbicie, aż do pięty…

Tylna część cholewki składa się z dwóch zasadniczych części i trzeciej znajdującej się na jednej z nich. Dolną część zabudowy pięty stanowi wykonana z odpornej na czynniki mechaniczne tkaniny syntetycznej Liba Smart PU o lekko chropowatej powierzchni, takiej samej jak otok chroniący nosy butów. Wstawka ta jest dodatkowo usztywniana doskonale stabilizując piętę i pośrednio staw skokowy. Biegnie ona aż pod rant cholewki wykończony tkaniną syntetyczną podbitą od spodu warstwą miękkiej pianki, tworząc tym samym elastyczną poduszkę zwiększającą komfort użytkowy buta. Wstawka ta łączy się w przedniej części z inną, niewielką, stanowiącą bezpośrednie wzmocnienie górnej części systemu sznurowania, wykonano ją również z zamszowej skóry o grubości 1,8 mm.

Wykonanie w większej części cholewki z jednego kawałka skóry eliminuje konieczność stosowania dodatkowych szwów, to zaś przekłada się na jej większą trwałość, oraz mniejsze ryzyko podciekania w miejscu szycia. Na pięcie i noskach dodano wstawki z tworzywa chroniące te obszary, rejony te zostały również dodatkowo usztywnione. Pewnym niuansem modelu La Val GTX są stosunkowo wąskie noski, nie poddające się łatwo rozbiciu, warto o tym pamiętać podczas wybierania rozmiaru dla siebie…

Kolejną jest znajdująca się na wysokości kostki wstawka z naturalniej skóry nubukowej. Wstawka ta cechuje się znacznie większą miękkością, co pośrednio może sugerować jej niższą grubość, są to jednak zaznaczam moje wyłącznie spekulację, jako że nie ma do jej brzegu ukazującego faktyczną jej grubość dostępu. Zastosowanie tu bardziej subtelnej skóry może być zabiegiem celowym jako że w miejscu tym znajduje się nasza kostka, co ułatwia jej anatomiczny ruch.

Tylna część buta składa się z dwóch zasadniczych wstawek, dolnej chroniącej piętę wykonaną z tworzywa syntetycznego, oraz wykonaną z miększej nubukowej skóry wstawki w obszarze stawu skokowego, obie w linii skośnej spaja wstawka ze skóry nubukowej grubości 1,8mm wprowadzona pod główną część cholewki wykonanej ze skóry zamszowej.

Obie opisane wstawki w skośnej linii przebiegają w strefie zwiększonego obciążenia cholewki, tuż poniżej stawu skokowego, aż do górnej części podbicia, czyli biorącej czynny udział podczas zginania stopy, pokryto ostatnią wstawką, również wykonaną z nubukowej naturalnej skóry o grubości 1,8mm, bardzo podobnej do tej z jakiej wykonano cholewkę butów AKU Zenith II. Część ta spajająca obie wstawki wprowadzona została pod przednią część cholewki wykonaną przypomnę ze skóry zamszowej i dodatkowo przeszyta. Wstawka ta biegnąca aż do górnej części cholewki zakończona została klasycznie pętlą. Po stronie zewnętrznej wstawki, tuż poniżej kostki natrafimy na wypalone w skórze logo marki. Sam rant cholewki wieńczy profilowana, miękka poduszka, wykonana z odpornej na tarcie, acz zachowującej dobre właściwości paroprzepuszczalności syntetycznej tkaniny podbitej pianką. Poduszka ta połączona jest ze skórą cholewki płaskim dużym wyróżnionym kolorem szwem.

zdjęcia od lewej: tylna część cholewki w rejonie pięty została dodatkowo usztywniona, składa się z wstawki z odpornego na czynniki mechaniczne tworzywa, powyżej dodano kolejną wstawkę z miękkiej skóry nubukowej, podbitej w rejonie kostki dodatkową pianką, a całość spaja trzecia wstawka biegnąca skośnie nad pięta do góry w osi cholewki / brzeg cholewki obszyto wyprowadzoną na jej zewnętrzną stronę odporną na tarcie tkaniną syntetyczną, doskonale radzącą sobie z odprowadzaniem potu, podbitą od spodu sprężystą pianką co wydanie zwiększa komfort użytkowania

Dopełnieniem cholewki jest oczywiście język, jak należy się spodziewać wszyty na całej jego długości, połączony bezpośrednio z cholewką przez szwy biegnące wzdłużenie i wokół oczek systemu sznurowania. Język wykonano z takiej samej, delikatniejszej, naturalnej skóry jak wstawkę chroniącą staw skokowy. Tu jednak w przeciwieństwie do tej ostatniej możemy już określić jej grubość, jest ona bowiem widoczna na brzegu języka w górnej części cholewki, wynosi ona około 1mm, co jest kolejnym dowodem że również te boczne na kostce mają podobną grubość. Znów jest to zabieg celowy, miększa, cieńsza skóra pozwala na lepsze dopasowanie języka podczas wiązania buta, bez starty dla jego odporności mechanicznej.

zdjęcia od lewej: Dopełnieniem cholewki jest oczywiście język, jak należy się spodziewać wszyty na całej jego długości, połączony bezpośrednio z cholewką przez szwy biegnące wzdłużenie i wokół oczek systemu sznurowania / język, podobnie jak boczna wstawka w rejonie kostki, wykonana została z delikatniejszej, miększej nubukowej skóry której brzeg widać na zdjęciu w odchylonej górnej części języka, natomiast górne haczyki wzmocniono wstawkami z skóry zamszowej o grubości 1,8mm.

W górnej części języka natrafimy na drobną wstawkę w cholewce wykonaną z takiej samej jak jej większość, naturalnej zamszowej skóry o grubości 1,8mm – tu właśnie mamy też faktyczną możliwość weryfikacji jej grubości, widocznej na brzegach wstawki. Na tej naszyto jeszcze jedną niewielką, wykonaną ze skóry nubukowej o grubości 1,8mm z przodu której dodano wypalone logo marki, zakończono uchem. Pod dolnym brzegiem wstawki wszyto logo i nazwę marki użytej membrany, tudzież GORE-TEX®.

Model odznacza się bardzo wyciszonym, zrównoważonym designem, pozbawionym krzykliwych akcentów, jednymi takimi są nazwa marki wypalona w skórze na małej wstawce w górnej części języka, oraz w linii skośnej na wstawce powyżej pięty, na języku dodano również nazwę marki zastosowanej w modelu La Val GTX membrany – GORE-TEX®, natomiast na obcasie logo producenta zelów, tudzież Michelin®.

Warto tu jeszcze dodać że model La Val GTX występuje w czterech wariantach kolorystycznych, gdzie zmiennymi są kolory na jakie zabarwiono poszczególne skórzane części cholewki. Mamy tu do wyboru cholewkę w kolorach: omawianym brązowym, jasno beżowe z brązowymi wstawkami, czarne wykończone białymi szwami, oraz najbardziej odważne zestawienie kolorystyczne turkusowej przedniej części cholewki, z czarnymi wstawkami i pomarańczowymi akcentami. Elementem stałym dla wszystkich jest czarny kolor otoku chroniącego nos buta, oraz usztywnianej wstawki na pięcie. Buty jak wiele z modeli marki AKU wyposażane są w dwa kolory sznurowadeł, odważniejszy, o mocniejszym akcencie, oraz bardziej stonowane, w omawianym brązowym wariancie są to sznurowadła pomarańczowe, oraz ciemno brązowe. Z całą pewnością tak liczna ilość wariantów kolorystycznych cholewki zapewni nam możliwość dopasowania butów AKU La Val GTX do własnego gustu.

Buty AKU La Val GTX dostępne są w czterech wariantach kolorystycznych, od góry od lewej: omawianym brązowym, jasno beżowe z brązowymi wstawkami, czarne wykończone białymi szwami, oraz najbardziej odważne zestawienie kolorystyczne turkusowej przedniej części cholewki, z czarnymi wstawkami i pomarańczowymi akcentami / zdjęcia pobrano ze strony produktu: www.aku.it/en

Model La Val GTX wyposażono w stosunkowo prosty, acz komfortowy system szybkiego sznurowania, którego pierwszą pętlę tworzy szlufka ze skóry, dalej mamy pięć par osadzonych na nitach metalowych uszek, oraz dwie pary metalowych haczyków. Pewnym niuansem, acz będącym skutkiem budowy i kształtu cholewki jest brak cofniętej pary haczyków, co popoprawiałoby z pewnością trwałość napięcia zawiązanych sznurowadeł. Tu trzeba przyznać że buty La Val GTX posiadają tendencję do lekkiego samo-poluzowania wiązadeł, jednak nie jest to cecha szczególnie irytująca. Proces popuszczania wiązania następuje powoli, na przestrzeni godzin, podczas wypadów terenowych konieczność ich poprawy pojawiała się dopiero po czterech, pięciu godzinach marszu.

W modelu La Val GTX, jak w wielu innych tej marki, producent przewidział indywidualne dopasowanie przez użytkownika koloru sznurowadeł, zazwyczaj mamy do wyboru mocniejszy akcent kolorystyczny, oraz bardziej stanowy, w omawianych butach są to sznurowadła pomarańczowe, oraz drugie wymienne ciemno brązowe.

Globalnie więc mamy do czynienia z bardzo mocną i przemyślaną konstrukcją, równocześnie zachowującą lekkość formy, rokującą długie i bezawaryjne użytkowanie. Warto tu jeszcze wspomnieć o łatwości utrzymania buta w czystości, nawet mocno zabrudzany przez błoto, po obeschnięciu daje łatwo się wyszczotkować, a usztywniane ranty nosków i pięty wystarczy przetrzeć wilgotną ściereczką, lub w przypadku głębszych zabrudzeń miękką szczoteczką z łagodnym detergentem.

zdjęcia od lewej: buty AKU La Val GTX, widok z góry z założonymi dwoma kolorami dołączanych do modelu sznurowadeł, pewnym niuansem modelu są stosunkowo wąskie nosy, jako że są one wyposażone w usztywniany otok mają one ograniczoną możliwość rozbicia, warto o tym pamiętać kupując buty dla siebie / bardzo dużą zaletą butów jest łatwe utrzymanie ich w czystości, nawet mocno zabrudzany przez błoto, po obeschnięciu daje łatwo się wyszczotkować, a usztywniane ranty nosków i pięty wystarczy przetrzeć wilgotną ściereczką, lub w przypadku głębszych zabrudzeń miękką szczoteczką z łagodnym detergentem…

Cholewka łączy w sobie najlepsze cechy dobrych butów górskich, w tym wszyty język, usztywniany otok na pięcie i palcach, wysoką jakość materiałów, w tym naturalna skóra zamszowa i wstawki z nubukowej, trwały i bezawaryjny system sznurowania, z wygodą butów miejskich…

Zelówka której nie straszny asfalt, błoto, ani skała?

Bardzo ważnym atutem butów AKU La Val GTX jest ich podeszwa model Pulsar, zaprojektowana przez markę… Michelin® znaną z produkcji opon samochodowych. Gdyby był to mój pierwszy kontakt z zelówką tej marki zapewne byłbym zdziwiony jak może teraz niektórzy z czytelników – jak to taka marka jak AKU, zdecydowany lider segmentu odzieży outdoorowej, znana z wykorzystania znakomitych zelówek marki Vibram® nagle sięga po podeszwę od producenta opon, co łączy te światy…

Jednak wbrew pozorom łączy je bardzo wiele, wszak w jednym i drugim przypadku chodzi o to samo, by guma zapewniła jak najlepsza przyczepność na zróżnicowanym podłożu, patrząc na to zagadnienie z tej strony łatwiej zrozumieć wspólny interes obu marek, a gdy dołożymy do tej układanki kolejny element tudzież przewidzianego zastosowania dla butów La Val GTX sprawa staje się jeszcze bardziej jasna. Buty te bowiem mają odznaczać się komfortem i dobrą przyczepnością nie tylko na błocie, trawie, czy kamieniach, ale tak samo na bruku czy asfalcie, a kto wie więcej o problematyce przyczepności na twardych i mieszanych podłożach jak nie producent opon?

Olbrzymią zaletą modelu La Val GTX jest ich zelówka Michelin® Pulsar, która została stworzona do radzenia sobie ze zróżnicowanym podłożem, radzi sobie równie znakomicie na twardym asfalcie, jak i kamienistych górskich ścieżkach, nie straszną są też dla niej błoto czy mokra trwa… tu po lewej autor podczas testu terenowego – Beskid Śląski, szczyt Trzech Kopców 15.04.2018 / Po prawej buty AKU La Val GTX na polanie nieopodal krzyża na szczycie Hrobaczej Łąki 09.04.2018

Jak już pośrednio nadmieniłem nie jest to moja pierwsza przygoda z dokładnie tym modelem podeszwy, stąd moje zaskoczenie nie było już tak duże jak miało to miejsce rok temu, gdy trafiły do mnie na testy, znów dzięki uprzejmości marki RAVEN, inne buty marki AKU model Montera Low GTX, również wyposażone w tą samą zelówkę Michelin® Pulsar, notabene buty te należą do tej samej rodziny co omawiane, tudzież Multiterrain. Zbieżność nie jest tu przypadkowa jedne i drugie dedykowane bowiem są do zróżnicowanych typów aktywności, z tą różnicą że te ostatnie jest to model niski – poniżej kostki, szczegółową recenzję tego modelu znajdziecie <<tutaj>>.

Po raz pierwszy z tą dość zaskakującą zelówką, tudzież Michelin® Pulsar spotkałem się rok temu podczas testów innych butów AKU należących również do rodziny Multiterrain, model Montera Low GTX – recenzję tego modelu znajdziecie <<tutaj>>

Profil zelówki Michelin® Pulsar jest dość nietypowy, odbiegający od tych znanych z zelówek górskich marki Vibram®, posiada on szereg profilowanych wypustek o różnym zagęszczeniu, tak by w rejonach o większym nacisku było ich więcej, oraz mniej w obszarach o mniejszym obciążeniu. Bieżnik został zaprojektowany tak by ulegał samoczyszczeniu, co faktycznie zostało potwierdzone w testach, oraz by zapobiegał uślizgom zarówno bocznym przednim jak i tylnym. Według informacji prasowej ze strony AKU, zelówka Michelin® Pulsar została zainspirowana oponami rowerów górskich i faktycznie można się doszukać pewnych analogii w budowie i wyglądzie bieżnika.

Profil zelówki Michelin® Pulsar jest dość nietypowy, odbiegający od tych znanych z zelówek górskich marki Vibram®, posiada on szereg profilowanych wypustek o różnym zagęszczeniu, tak by w rejonach o większym nacisku było ich więcej, oraz mniej w obszarach o mniejszym obciążeniu…

Zelówka cechuje się raczej niską twardością, choć bywa też klasyfikowana jako średnio twarda, jest to wynik przewidzianej dla niej funkcji, tudzież użytkowania na zróżnicowanym podłożu, w tym w terenie górskim, na kamienistym, lub mieszanym szlaku, na bruku, czy asfalcie. Pewną ciekawostką jest że pomimo że oba wspomniane modele, omawiany La Val GTX, jak i Montera Low GTX posiadają dokładnie tą samą zelówkę, w tym drugim przypadku miałem mieszane odczucia podczas poruszania po twardym podłożu jak asfalt, wrażenia tego natomiast absolutnie nie mam w modelu La Val GTX które zapewniają równie wysoki komfort zarówno na asfalcie, jak i górskim szlaku. Jest to zresztą bardzo duża zaleta tych butów, doprawdy duży ukłon dla marki Michelin® i AKU za stworzenie tak udanego tandemu.

Bieżnik zelówki Michelin® Pulsar został tak zaprojektowany by posiadał cechy samoczynnego usuwania błota…

Ascetyczny wygląd zewnętrzny i nowoczesne rozwiązania…

Marka AKU na przestrzeni wielu lat swojej działalności wypracowała swój unikatowy styl obuwia. Zdecydowana ich większość odznacza się zrównoważonym, nieco wyciszonym, czasem wręcz ascetycznym wyglądem, czerpiącym odważnie z najlepszych wzorców z przeszłości, jak i sięgając po najnowsze rozwiązania technologiczne. Zalety tych ostatnich są najczęściej właśnie skryte w stonowanym designie, acz oczywiście zdarzają się w ofercie firmy również nieco bardziej agresywne, sportowe modele.

Z cała pewnością natomiast właśnie do takich niepozornych butów, gdzie zrównoważony wygląd skrywa zaawansowane rozwiązania należą buty La Val GTX. W modelu tym mamy do czynienia z kilkoma technologiami z górnej półki wydatnie przekładającymi się na komfort użytkownika:

  • GORE-TEX® Performance Comfort
  • AKU INJection Lasting (INJ)
  • AKU Relaxed Fit
  • AKU Elica
  • Custom Fit RELAXED (Soft)
  • AKU Exclusive

Nowatorski system zintegrowanej podeszwy…

Podeszwa butów AKU posiada budowę warstwową, opartą o producencki system Elica, jest to zintegrowany system obejmujący podeszwę wewnętrzną, śródpodeszwę oraz podeszwę zewnętrzną. System zaprojektowano w oparciu o rozległe badania właściwości anatomicznych stóp, tak by cholewka jak najwierniej się dopasowywała do ich kształtu, oraz kontu naturalnego nachylenia redukując siłę uderzenia o grunt i obciążenie podczas stawiania kroku.

Przeprowadzone przez specjalistów z Aku testy laboratoryjne dowiodły, iż obuwie z systemem Elica, w porównaniu do tradycyjnej konstrukcji, charakteryzuje lepszy rozkład siły nacisku na powierzchnię podeszwy. W zależności od fazy kroku, nacisk jest rozdysponowany na całą podeszwę (stąpnięcie) lub znacząco zmniejszony miejscowo (wybicie). Zmniejsza to zużycie bieżnika i zwiększa komfort użytkowania, zwłaszcza podczas długotrwałego marszu. Warto tu zauważyć że system ten jednak wymaga dopasowania – co pośrednio tłumaczy początkowy dyskomfort w rejonie nosków i podbicia jaki pojawił się podczas pierwszego testu terenowego, a który całkowicie zanikł po kilku wypadach, gdy cholewka dopasowała się do mojego kształtu stopy.

Model La Val GTX wyposażono w wielu unikatowych producenckich systemów w tym „AKU ELICA – natural stide system” – system odpowiedzialny za współpracę buta z anatomicznym ruchem stopy, tak by jak najrówniej rozkładać obciążenia, oraz przeciwdziałać kumulacji obciążeń w danej strefie… W zależności od fazy kroku, nacisk jest rozdysponowany na całą podeszwę (stąpnięcie) lub znacząco zmniejszony miejscowo (wybicie). Zmniejsza to zużycie bieżnika i zwiększa komfort użytkowania, zwłaszcza podczas długotrwałego marszu. (grafiki pobrane ze strony marki: www.aku.it)

Pierwszą zewnętrzną warstwę stanowi omówiona wcześniej zelówka Michelin® Pulsar. Nad nią można dostrzec szarą warstwę sprężystego tworzywa śród-podeszwy, należącą do producenckiego systemu AKU INJection Lasting (INJ). Jest to opatentowana technologia oparta o wykorzystanie specjalnego wyjmowanego kopyta szewskiego dla butów z wstrzykiwaną podeszwą podczas całego procesu produkcji – od szycia, przez montaż aż po chłodzenie i wykańczanie. Żaden inny producent obuwia ze wstrzykiwaną podeszwą nie pozostawia kopyta szewskiego w bucie przez cały proces produkcji, zwłaszcza w czasie ostatnich dwóch faz. Podczas fazy chłodzenia, po wstrzyknięciu, poliuretanowa podeszwa zapamiętuje swój kształt. To również faza, w której poliuretan naturalnie się kurczy, więc przy wyjętym kopycie szewskim, cały but straci swój kształt, co tu zostało skutecznie wyeliminowane.

Innym obecnym w modelu system walnie przekładającym się na wysoki komfort użytkowy jest AKU INJection Lasting – opatentowana technologia oparta o wykorzystanie specjalnego wyjmowanego kopyta szewskiego dla butów z wstrzykiwaną podeszwą podczas całego procesu produkcji – od szycia, przez montaż aż po chłodzenie i wykańczanie, co przekłada się na brak zniekształcenia budowy cholewki podczas procesu chłodzenia, a to na znacznie większy jej komfort… (grafikę pobrano ze strony marki: www.aku.it)

W przypadku modelu butów La Val GTX, dedykowanymi do użytkowania w zróżnicowanych warunkach, zostawano kopyto o miększym, bardziej elastycznym profilu RELAXED FIT, jest to kopyto dedykowane do lekkich i średnio intensywnych aktywności outdoorowych, w łatwym i średnio trudnym terenie. Połączenie takie jest skutkiem kompromisu pomiędzy zróżnicowaną funkcją, oraz ternem w jakim but może być użytkowany.

Wkładka wewnętrzna – Custom RELAXED Fit (Soft)

Całości zintegrowanego systemu budowy cholewki, służącego podniesieniu komfortu dopełnia wymienna producencka wkładka należąca do linii Custom RELAXED Fit (Soft). Podobnie jak ma to miejsce w innych butach marki AKU jest to zaawansowana, tu dwuwarstwowa wkładka, cechująca się efektem pamięci indywidualnego kształtu stóp.

Część zewnętrzna, mająca bezpośredni kontakt ze stopą wykonano z porowatej, syntetycznej tkaniny, współpracującej w procesie termoregulacji poprzez sprawny transport wilgoci z powierzchni stopy. Tkanina ta cechuje się również wysoką odpornością na ścieranie, a dzięki swojej strukturze i typowi włókien, stawia również odpowiedni opór stopie, utrzymując ją wewnątrz buta w miejscu.

Całości zintegrowanego systemu budowy cholewki, służącego podniesieniu komfortu dopełnia wymienna producencka wkładka należąca do linii Custom RELAXED Fit (Soft)…

Spodnia część wkładki wykonana została ze spienionej pod ciśnieniem, sprężystej pianki EVA o grubości o 3 do 5mm. Pianka została tak wyprofilowana by w pełni odpowiadać anatomicznemu kształtowi, obejmując ją w rejonie pięty i podeszwy, w tym w naturalnym łuku stopy. Pianka ta posiada zdolność do układania się pod indywidualny kształt stopy, przy czym należy pamiętać, tak wiem że już o tym było jednak ma to walne znacznie dla naszego komfortu i właściwej oceny buta, proces dopasowania przebiega w czasie i w butach trzeba po prostu pochodzić, aby wkładka dobrze się dopasowała.

Wkładki zbudowane są z dwóch warstw, górnej z odpornej na ścieranie, oddychającej tkaniny syntetycznej, której porowata i lekko szorstka powierzchnia przekłada się na lepsze trzymanie stopy w bucie, oraz dolnej wykonanej ze spienionej pod ciśnieniem, sprężystej pianki EVA o grubości o 3 do 5mm. Pianka została tak wyprofilowana by w pełni odpowiadać anatomicznemu kształtowi, obejmując ją w rejonie pięty i podeszwy, w tym w naturalnym łuku stopy.

GORE-TEX® Performance Comfort…

Cholewka butów La Val GTX posiada budowę warstwową, jej zewnętrze poszycie omówione wcześniej wykonano z wysokiej jakości naturalnych skór. Wnętrze cholewki wykończono producencką tkaniną syntetyczną legitymującą się wysoką paroprzepuszczalnością, odpornością na ścieranie, oraz komfortem użytkowym. Pomiędzy poszyciem zewnętrznym, a wewnętrznym cholewki ukryto znakomitą membranę marki której raczej nie trzeba specjalnie przedstawiać – GORE-TEX®, model Performance Comfort, stanowiącą najważniejsza linię ochrony przed wodą, oraz gwarantującą właściwe warunki termiczne naszym stopom.

zdjęcia od lewej: Cholewka butów La Val GTX posiada budowę warstwową, zewnętrzną ze skóry zamszowej, lub nubukowej, wewnętrzną w postaci czynnie biorącej udział w termoregulacji tkaniny syntetycznej odpornej na ścierania, oraz pośredniej w postaci znakomitej membrany GORE-TEX® Performance Comfort / buty wyposażono w bardzo dobry, prosty system sznurowania, jego mankamentem, wynikającym pośrednio z budowy cholewki jest brak cofniętej górnej pary haczyków, co z pewnością przełożyłoby się na lepsze utrzymanie siły napięcia sznurowadeł w trakcie długich marszów…

Membrana GORE-TEX® Performance Comfort umożliwia swobodny jednokierunkowy (z wnętrza butów) przepływ pary wodnej, równocześnie stanowiąc nieprzepuszczalną barierę dla wody od strony zewnętrznej buta. Całości systemu dopełnia unikatowa technologia laminowanego łącznia membrany GORE-TEX® Performance Comfort z tkaninami poszycia ściółki wewnętrznej i poszycia zewnętrznego buta. Jak bardzo producent pozostał tu skrupulatny, nie szukając kompromisów, niech zaświadczy fakt że tą samą membraną GORE-TEX® Performance Comfort znajdziemy również w pełno górskim obuwiu AKU, jak choćby testowanym przeze mnie modelu AKU Transalpina GTX (recenzja <<tutaj>>), jak i starszym, bardzo udanym modelu Zenith II. Testy terenowe butów La Val GTX dobitnie potwierdziły zalety membrany GORE-TEX® Performance Comfort, do których teraz właśnie przejdziemy…

Membrana GORE-TEX® Performance Comfort marka AKU zastosowała w wielu swych modelach butów, w tym widocznych po lewej stricie górskich AKU Transalpina GTX (recenzja <<tutaj>>)

Dość teorii – czyli ruszamy w teren…

Przedarłszy się przez teorię, pora wrzucić sprzęt do plecaka i ruszyć na szlak… pierwsza okazja do wspólnego wypadu pojawiała się w tydzień po „zimowej niespodziance” jaka miała miejsce w minioną Wielkanoc. Na pierwszy test wybrałem stosunkowo krótki, acz malowniczy i chwilami mocno dający popalić szlak w Beskidzie Małym, wiodący z Żarnówki Małej, przez zbocza Zasolnicy, Bujakowski Groń, Hrobaczą Łąkę, Przełęcz u Panienki, z metą w Lipniku Granica.

Szlak ma swój początek w wyjątkowo pięknej dolinie Międzybrodzkiej, tuż przy zaporze w Porąbce, w Żarnówce Małej. Początkowo wiedzie wzdłuż szosy by po kilkuset metrach odbić w stronę lasu… Wiosna tego roku po dłuższych zmaganiach z co rusz powracającą zimą, gdy już zawitała na dobre od razu uraczyła nas wysokimi temperaturami, co w połączeniu z już na początku ostro stającym dęba szlakiem przetestowało wydajność systemu termoregulacji butów AKU La Val GTX.

Pierwszy wspólny wypad w butach AKU La Val GTX prowadził z pięknej doliny Międzybrodzkiej, w Beskidzie Mały, z Żarnówki Małej na Hrobaczą Łąkę 09.04.2018 / tu po lewej zapora w Porąbce, po prawej jezioro Międzybrodzkie utworzone przez spiętrzenie rzeki Soły…

Zanim jednak wszedłem na kamienistą ścieżkę mogłem się przekonać jak znakomity komfort oferują zelówki Michelin® Pulsar na asfalcie, oraz betonowych płytach chodnika. Buty doskonale amortyzują uderzenie stóp o grunt, są miękkie i elastyczne, przywołując raczej skojarzenie z półbutami sportowymi. Cholewka w odróżnieniu od klasycznych butów górskich jest znacznie miększa, doskonale dopasowując się do kształtu naszych stóp, przy równoczesnej dobrej stabilizacji stawu skokowego. Wyjątkiem jest tu wąski nosek, który z racji obecności usztywnianego otoku nie poddaje się tak łatwo i przyznam że pierwszy wypad był dość uciążliwy dla moich palców. Nie spowodowało to większych start cielesnych, acz warto o tym pamiętać jeśli mamy szerokie stopy.

Pierwszy odcinek szlaku prowadzi wzdłuż asfaltowej szosy, co pozwoliło wyrobić mi sobie pogląd na tema ich wygody na takiej powierzchni, tym bardziej w tamtym upalnym dniu, zelówka Michelin® Pulsar sprawdziła się jednak znakomicie – po prawej autor tuż przed wejściem w leśny odcinek szlaku…

Minuty, a potem kwadranse, mijały na mozolnym zdobywaniu wysokości, wszak trzeba było pokonać blisko 500m deniwelacji w pionie… za plecami wciąż towarzyszyły mi wyjątkowo malownicze widoki na dolinę Międzybrodzką, ze sztucznym zbiornikiem wodnym utworzonym na rzece Sole, ponad nim piętrzyły się ostro opadając w stronę doliny szczyty Beskidu Małego z charakterystycznym, ściętym wierzchołkiem Żaru. Znajduje się na nim zbiornik wodny elektrowni szczytowo-pompowej, oraz górna stacja kolejki terenowej. Po lewej pomiędzy drzewami w przesiekach widać było ostatnie zabudowania na zboczach Zasolnicy, wkrótce potem wszedłem w las podążając za wijącą się wśród buków i olch ścieżką w stronę Bujakowskiego Gronia.

zdjęcia od lewej: mój zachwyt butami AKU La Val GTX nie był „miłością od pierwszego wejrzenia”, a ściślej założenia, jak już inne modele AKU zdążyły mnie przyzwyczaić tak i ten wymagał on rozchodzenia i dopasowania się cholewki i wkładki do indywidualnego kształtu stóp, początkowym problem był ucisk w rejonie nosków, który jednak ustąpił po pierwszym wspólnym wypadzie terenowym / …oglądając się wstecz, podczas poodchodzenia pod Hrobaczą Łąkę 09.04.2018, korona zapory w Porąbce

Zbliżał się wieczór, od startu minęło już kilka godzin, zwyczajowo dla mnie z dużym poślizgiem zbliżałem się do celu marszruty – Hrobaczej Łąki. Tuż przed ostatnim podejściem pod jej szczyt po lewej stronie szlaku pomiędzy kniejami znajdowała się piękna tonącą w młodej zieleni polana. Pomimo że z czoła już dawno kapał mi pot, a koszulka przykleiła się do grzbietu, skarpety w butach La Val GTX nadal pozostały suche co zweryfikowałem empirycznie na tej właśnie polanie, nie mogłem sobie bowiem odmówić przyjemności by nie pochodzić boso po zielonym kobiercu traw…

Beskid Mały 09.04.2018 – szlaki w tym beskidzkie słyną z tego że potrafią mocno dać popalić, szczyty szczególnie w rejonie Doliny Międzybrodzkiej ostro opadają ku jej dnie, co skutkuje dość męczącymi podejściami, wysiłek jest jednak wynagradzany niezapomniani, malowniczymi widokami, podejście pod Zasolnicę…

Niedługo później dotarłem na szczyt Hrobaczej Łąki gdzie znajduje się pamiątkowy krzyż milenijny o wysokości 35 metrów, eksponowany w stronę gminy Kozy. U jego stóp znajduje się taras widokowy, który niestety już dawno przestał pełnić swoją rolę, otoczony przez młody las. Nieopodal, tuż poniżej szczytu patrząc w stronę Międzybrodzia znajduje się schronisko. W chwili obecnej dobiegają tam końca prace remontowe będące następstwem pożaru jaki strawił obiekt w styczniu 2017 roku. Po krótkiej przerwie ruszyłem w dalszą drogę kierując się na Przełęcz u Panienki.

Beskid Mały 09.04.2018 – punkt widokowy w rejonie Zasolnicy, widok na charakterystyczny ścięty wierzchołek góry Żar…

Nigdzie indziej jak w górach moje serce wypełnia szczęście… nigdy indziej niż wiosną nie ciszą nas każde przejawy nowego, młodego życia

Po drodze, tuż przed przełącza po lewej stronie szlaku żegnać nas będzie rozległa, piękna panorama górska na okoliczne szczyty Beskidu Małego, jak i w dalszej perspektywie kotlinę Żywiecką i szczyty Beskidu Żywieckiego. Na przełęczy znajduje się zabytkowa kapliczka z przedstawieniem Najświętszej Maryi Panny („Panienki”), od której nosi ona swą nazwę.

Beskid Mały 09.04.2018, zdjęcia od lewej: Bujakowski Groń / …pomimo że był to wyjątkowo upalny dzień, pomimo potu zalewającego oczy, a koszulka już dawno przykleiła się do pleców, buty La Val GTX zapewniały mi znakomity komfort termiczny i doprawdy wielką wygodę…

zdjęcia od lewej: …odradzający się po zimowym śnie świerkowy las / …na tej polanie, nieopodal już Hrobaczej Łąki, w otoczeniu majestatu odrodzonej kolorem natury empirycznie mogłem przekonać się po zdjęciu butów La Val GTX że pomimo upału skarpety pozostały w nich nadal suche…

Kapliczka została ufundowana przez nadleśniczego dóbr Kozy, Juliusza Beinlicha w 1884 roku, jak głosi tradycja – z wdzięczności za cudowne ocalenie życia przed wilkami. Kapliczka ma formę kamiennego obelisku z obrobionych bloków piaskowca, z postumentem o poszerzonej podstawie. Znajdujący się w górnej części obraz – twarz Madonny Częstochowskiej – ufundowany został przez Julię i Jerzego Giernlów z Krakowa, związanych rodzinnie z Kozami, w 1965 roku. Wyryty w kamieniu napis dotyczy fundatora i daty fundacji. Nieopodal kapliczki, na północnych stokach przełęczy znajduje się Źródło Maryjne, woda z którego podobno uzdrawia wiele chorób. Wypływa z niego potok Kozówka.

(na podstawie: www.pl.wikipedia.org)

Beskid Mały 09.04.2018 – polana nieopodal szczytu Hrobaczej Łąki

Na przełęczy obrawszy czarny szlak ruszyłem w dół w stronę Lipnika – mety tego wypadu. Pomimo początkowych problemów wynikających z wąskich nosków butów AKU La Val GTX, model zaprezentował się z jak najlepszej strony. Zelówka Michelin® Pulsar tak jak deklarowała marka sprawdziła się wyśmienicie na zróżnicowanej nawierzchni, na asfalcie, kamiennej ścieżce, błocie, jak i mokrej trawie. Zapewnia doskonałą amortyzację izolując stopy od uderzeń o twardy grunt, czy nierówności. Świetnie też chroni przed poślizgiem, tu doprawdy duże brawa dla marki za stworzenie tak uniwersalnej zelówki, acz trzeba pamiętać że za komfort odpowiada nie tylko ona sama ale całościowo podeszwa AKU ELICA obejmujący podeszwę wewnętrzną, śródpodeszwę oraz podeszwę zewnętrzną. Absolutnie nic nie można też zarzucić wydajności membrany GORE-TEX® Performance Comfort świetnie współpracującej z cholewką wykonaną z naturalnej skóry zamszowej.

Beskid Mały 09.04.2018 – Hrobacza Łąka, po lewej pamiątkowy, milenijny krzyż na szczycie wysokości 35m, po prawej odbudowane po pożarze w styczniu 2017 roku schronisko poniżej szczytu…

Już wkrótce po pierwszym udanym wypadzie w butach AKU La Val GTX powróciłem na szlak tym razem w Beskidzie Śląskim, wiodący z Szyndzielni, przez Trzy Kopce, Stołów na malowniczą halę na Błatniej, lub inaczej Błotnym. W dniu gdy odwiedziłem tą trasę panowały dynamicznie zmieniające się warunki pogodowe. To świeciło słoneczko, to znów kryło się za pędzącymi szybko po niebie kłębami sinych chmur, gnanymi co rusz atakującym porywistym i zimnym wiatrem. W takich warunkach przebiegła pierwsza połowa wypadu. W Beskidzie Śląskim w odróżnieniu od niższego Beskidu Małego natura wciąż wahała się czy to aby na pewno już może rozpocząć wiosenną ekspansję, zupełnie tak jakby wciąż pamiętała o niedawnym ataku zimy… zresztą o tej ostatniej przypominały również liczne płaty śniegu pomiędzy drzewami i na zacienionych polanach.

Kolejny wypad w butach AKU La Val GTX w Beskid Śląski 15.04.2018, miał miejsce w zupełnie innych od pierwszego, warunkach pogodowych, wyższy Beskid Śląski wciąż wahał się czy aby już na pewno czas rozpocząć wiosenną ekspansję zieleni, tu i tak wciąż pojawiały się płaty śniegu, co stworzyło dobrą okazję by przetestować na nim zelówkę Michelin® Pulsar – próba z której wywiązała się ona znakomicie… po lewej widok z Trzech Kopców

Była to też doborowa okazja by przetestować przyczepność zelówek Michelin® Pulsar na kolejnym typie podłoża. Tak wiem że w ten sposób przekraczałem granice przewidzianego dla modelu zastosowania, tym nie mniej trudno nie skorzystać z takiej okazji. Ku mojemu zaskoczeniu i tu zelówka wypadła zadowalająco. Nieco gorzej radziła sobie niż typowe buty jesień / zima, nie wspominając o zimowych, tym nie mniej nie łapała łatwo poślizgów przednich i tylnych, zapewniając dobre oparcie nodze.

…wahanie w Beskidzie Śląskim, po lewej w niższych partiach pierwsza młoda zieleń, po prawej wciąż pogrążony w śnie las bukowy tuż za Trzema Kopcami – 15.04.2018

Jak pewnie się domyślacie topniejące wciąż śniegi zalały w wielu miejscach szlak okresowymi ciekami, oraz błotem. Była to okazja by poznęcać się nad zelówką, która po raz kolejny doskonale się obroniła. Warto tu też wspomnieć że but pomimo że posiada miękką w większości cholewkę, doskonale stabilizuje kostkę, chroniąc przed jej skręceniem, a to za sprawą budowy usztywnianej pięty. Na plus zaliczyć też trzeba anatomiczne podcięciem rantu cholewki umożliwiającą głębokie odchylenie nogi w tył, bez obciążania ścięgna Achillesa.

Minąwszy pierwszy z punktów widokowych, tudzież Trzy Kopce, podążając za szlakiem wszedłem w pogrążony wciąż jeszcze w śnie wysoki liściasty las z przewagą buków. Po kilku minutach dotarłem do malowniczej polany (nieopodal Hodorowskiej Polany). Tam na chwilkę opuściłem szlak by powędrować swoimi ścieżkami, podziwiając panoramę na Dolinę Wapienicy, oraz sztuczny zalew Jezioro Wielka Łąka. Przedzierając się przez młodniki, oraz zabójcze dla ubrań i plecaków maliniaki, wyszedłem na kolejnej polanie powstałej w wyniku prac wyrębowych, nieopodal szczytu Stołowa.

Beskid Śląski 15.04.2018 zdjęcia od lewej: widok zza Trzech Kopców na Szyndzielnię / rejon Stołowa, widok na Dolinę Zapory i jezioro Wielka Łąka, w tym roku dość unikatowy widok jako że zapora dokonuje zrzuty wody, odsłaniając najczęściej zakryte przez wodę połacie zbiornika, związane jest to z planowanymi na ten rok pracami odmulania, wywózki naniesionego przez blisko 90 lat eksploatacji mułu i innych osadów…

Wkrótce potem znów podążając szlakiem dotarłem do hali na Błatniej, gdzie zwyczajowo zatrzymałem się na dłuższy „popas”. Wypakowałem graty z plecaka, umościwszy sobie z niego i kurtki, na dopiero co budzącej się do życia trawie, wygodne miejsce do kontemplowania otaczającego piękna. W istocie panorama z hali jest bardzo piękna, obejmuje sporą część Beskidu Śląskiego, oraz Śląsko-Morawskiego. Posiliwszy organizm, oraz nacieszywszy oczy ruszyłem niespieszenie przez halę w stronę charakterystycznego kopczyka, skrywającego ujęcie wody, a równocześnie będącego szczytem Błatniej. Niestety aura ponowie uległa zmianie, błękitne niebo odziało się szarością chmur, nie było co liczyć na malowniczy zachód słońca, toteż ruszyłem w drogę powrotną, kierując się na Przykrą i dalej przez Kopany do Doliny Wapienicy.

Beskid Śląski 15.04.2018 zdjęcia od lewej: oglądając się wstecz widok na Stołów 1035m n.p.m. / …wędrując poza szlakami, odpoczynek na polanie pod Stołowem

Podczas tego wypadu buty dobitnie udowodniły swoją wysoką jakość, radząc sobie bez zarzutu w błocie, na mokrych trawach, a nawet śnieżnych łatach. Odwrotnie niż podczas pierwszego wypadu tym razem musiały zapewnić mi raczej utrzymanie ciepła niż pozbycie się jego nadmiaru, również z tego zadania wywiązały się znakomicie. Był to kolejny dowód na doskonałą gospodarkę termiczną butów AKU La Val GTX. Warto tu też dodać że buty podczas tego wypadu zdążyły się już dopasować do kształtu moich stóp, dotyczyło to również opornego początkowo noska.

Beskid Śląski 15.04.2018 zdjęcia od lewej: widok z dzikiej ścieżki nieopodal Stołowa na mój cel – halę i kopczyk szczytowy na Błatniej / …hala na Błatniej widok na Beskid Śląski

Ostatni do chwili rozpoczęcia pisania tej recenzji wspólny wypad terenowy z butami La Val GTX ponownie miał miejsce w Beskidzie Małym, na dotychczas nie znanym mi krótkim szlaku wiodącym z Łodygowic przez wieś Bierna, Ubocz i Łysy Groń do Czernichowa. Tak się jakoś złożyło że zawsze ten szlak był pomijany, zawsze było mi nie po drodze, niezbyt też zachęcała mnie perspektywa dreptania kilku kilometrów asfaltem przez wsie, gdzie prowadzi początkowo jego marszruta… była to jednak wręcz idealna okazja by skorelować po raz kolejny wygodę omawianych butów w zderzeniu z rozgrzanym w upalny, już w pełni wiosenny dzień, asfaltem.

Beskid Śląski 15.04.2018 hala na Błatniej …bo tam – w górach moje serce ma swój dom

Hala na Błatniej – widok na kopczyk szczytowy, oraz widok z niego w kierunku Przykrej, Wapienicy, Gminy Jaworze, oraz Bielska-Białej

Jak bardzo się myliłem pomijając ten szlak przekonałem się wkrótce po rozpoczęciu wędrówki. Tak, w istocie wiódł on początkowo przez wsie, głównie chodnikiem, lub asfaltem, jednak otoczenie, widoki jakie zapewniał z całą pewnością wynagradzały tą niedogodność… choć może nie byłbym równie zachwycony gdyby nie wysoki komfort jaki ponownie zapewniły mi buty AKU La Val GTX. Pomimo że był to już trzeci w nich wypad terenowy wciąż nie mogłem się nadziwić ich filigranowej wadze, oraz elastyczności, giętkości… jakże inne były to doświadczenia od poruszania się w ciężkich klasycznych butach górskich, w szczególności w kontekście dreptania po asfalcie.

Minąwszy zabytkowy kościół w Łodygowicach wzniesiony w latach 1634-1636, dotarłem do malowniczo położonej wsi Bierna. Wokół rozciągła się rozległa panorama na kotlinę Żywiecką z dominującą w pejzażu taflą sztucznego jeziora Żywieckiego, oraz szczyty Beskidu Małego, Śląskiego, oraz oczywiście Żywieckiego. Powietrze przepełniał zapach młodego życia i wsi – zapach głęboko zakorzeniony w mojej pamięci, sięgający wczesnego dzieciństwa gdy to przemierzałem z Tatą podczas naszych wielodniowych eskapad górskie szlaki, wioski i pola…

…ruszając na ostatni wspólny do chwili publikacji recenzji wypad – Beskid Mały 18.04.2018, po lewej zabytkowy drewniany kościół w Łodygowicach zbudowany w latach 1634 – 1636, po prawej wędrując przez malownicze wsie, tudzież Bierną w stronę górskiego odcinka szlaku miałem po raz kolejny doskonałą okazję przetestować komfort zelówki Michelin® Pulsar na asfalcie, oraz biorąc pod uwagę srogi upał wydajność membrany i ogólna oddychalność cholewki butów La Val GTX i po raz kolejny byłem niezwykle pozytywnie zaskoczony, zelówka i cholewka zapewniły mi niezrównany komfort przypominając raczej marsz w bardzo miękkich, lekkich półbutach sportowych niż butach dedykowanych również do działalności górskiej…

Po około godzinie dotarłem do granicy lasu, gdzie szlak opuszczał ostatecznie zabudowania, trawersując szczyt Ubocz. Tu znów typowo dla Beskidu Małego ścieżka od razu wyrwała ostro do góry… tym razem jednak nie na długo, wszak i ogólna długość szlaku nie była wielka. Teren urzekał swą dzikością. Pomimo bezpośredniej bliskości osiedli, zachował on w znacznej mierze swój pierwotny charakter, widać było też że szlak nie jest zbyt często odziewany, byłem tylko ja, cisza i góry… cisza przerywa radosnymi ptasimi trele, oraz szeptem mijanych strumyków.

Beskid Mały 18.04.2018 – po minięciu wsi Bierna, dotarłem do granicy lasu wkraczając na górską, wreszcie zieloną ścieżkę…

Podchodząc pod bezimienną przełęcz, gdzie mój zielony szlak łączył się na chwilę ze szlakiem żółtym prowadzącym w lewo na Przysłop i Diabli Kamień, w prawo zaś nad Jezioro Żywieckie w rejonie Tresnej Małej, mogłem podziwiać piękne widoki na wciąż wówczas jeszcze pobielony szczyt Skrzycznego. W miejscu tym przekraczałem grzbiet po którego drugiej stronie leżał w dolinie Czernichów, meta tegoż wypadu. Miejsce to otwarło przede mną nowy wymiar piękna, rozległą panoramę na dolinę Międzybrodzką, z płynącą w dole wstęgą rzeki Soły, która spiętrzona tworzy jezioro Międzybrodzkie. Ponad doliną majestatycznie wznosiły się szczyty Beskidu Małego, znów z dominującym w krajobrazie szczytem góry Żar, Kiczery, Wielkiej Cisowej Grapy, oraz nieco odleglejszego Kocierza.

Beskid Mały 18.04.2018 – widok z rejonu osiedla Porąbki, tuż przed wejściem w las w stronę kotliny i jeziora Żywieckiego, po prawej miasto Żywiec

Zupełnie niespiesznie, nie mogąc się oprzeć pokusie fotografowania tego piękna podążałem w stronę w pełni zalesionego szczytu o nieco paradoksalnej w tej sytuacji nazwie – Łysy Groń. Było to już ostatnie podejście na tej trasie, zresztą niezbyt forsowne, ani też długie, by po jego minięciu znów móc się raczyć schodząc w dół w stronę Czernichowa pięknymi widokami.

Beskid Mały 18.04.2018 – nigdy indziej niż wiosną nie cieszy tak bardzo najmniejsza demonstracja młodego zielonego życia / …bo tam wzrastam i odnajduję na nowo sens i siły – tuż po przekroczeniu grzbietu w rejonie przełęczy pod Łysym Groniem, za mną widok na dolinę Międzybrodzką, oraz szczyty Beskidu Małego

Opuściwszy granicę lasu, podążając za szlakiem dotarłem do osiedla położonego na zboczach wspomnianego Łysego Gronia. Wkrótce potem minąłem piękną, zabytkową drewnianą dzwonnicę, niestety znajdującą się obecnie w bardzo złym stanie… chwilę potem szlak odbił, opuszczając szosę w stronę ścieżki prowadzącej wśród łąk i domostw, ja jednak mając spory zapas czasu, oraz raczej mierną chęć kończenia tak pięknego wypadu, przedłużyłem sobie nieco marszrutę nadal podążając za wijącą się po zboczach szosą w stronę Czernichowa.

Beskid Mały 18.04.2018 – zdjęcia od lewej: widok na Dolinę Międzybrodzką, oraz dominujący w pejzażu, charakterystyczny ścięty szczyt góry Żar, oraz Kiczery / …ostatni odcinek szlaku ponownie wiedzie wśród zabudowań, sprowadzając do centrum gminy Czernichów – zabytkowa dzwonnica na osiedlu nad Czernichowem przy ulicy Kręple

Podsumowanie…

Przyznam się że początkowo pomimo ogólnie bardzo pozytywnego wrażenia jakie zrobiły na mnie buty AKU La Val GTX miałem obawy jak tak lekkie, stosunkowo miękkie, buty poradzą sobie w górach… jednak już pierwszy wspólny wypad szybko udowodnił że są to wręcz buty stworzone na beskidzkie szlaki przebiegające w zróżnicowanym terenie, od asfaltu podczas podchodzenia lub podchodzenia pod szlak, przez łąki i pola, po kamieniste, lub błotniste górskie ścieżki.

Beskid Mały 18.04.2018 – zdjęcia od lewej: przełęcz pod Łysym Groniem widok na Beskid Mały / …schodząc w stronę Czernichowa

W każdych z tych warunków buty zapewniły mi bardzo wysoki komfort, zarówno termiczny, jak i ogólny. Trudno przecenić doskonałą zelówkę Michelin® Pulsar, oraz znakomity tandem jaki utworzyła membrana GORE-TEX® Performance Comfort z wysokiej jakości naturalną skórą. Podobnie bardzo pozytywnie zaprezentowała się całościowo zelówka AKU o warstwowej budowie, wyposażona w system AKU INJection Lasting, Relaxed Fit, którego dopełnieniem są świetne wkładki wewnętrzne RELAXED Fit (Soft).

Buty AKU La Val GTX są rzadkim przykładem bardzo udanego połączenia zróżnicowanego typu aktywności, od okazjonalnych wypadów za miasto w terenie mieszanym, asfaltem, czy też polami i łąkami, przez wędrówki górskie w łatwym i średnio trudnym terenie, posiadają zalety butów górskich, oraz brak ich wad tudzież wyższej wagi i sztywności, świetnie sprawdzają się w upale jak i chłodach, zelówka radzi sobie równie dobrze na nawierzchniach twardych jak i górskich ścieżkach – polecam gorąco ten model…

Globalnie zastosowane technologię tworzą niezwykle udany i wszechstronny model buta, który sprawdzi się w szerokim wachlarzu zastosowań, zapewniając komfort termiczny, oraz wygodę od wiosny do wczesnej jesieni. Podczas testów terenowych wiele razy, czasem celowo, brodziłem w potokach, czy mokrej trawie, gdzie buty zapewniły dobrą ochronę przed wodą. Na plus należy też z pewnością zaliczyć łatwość utrzymania modelu w czystości, do ich pielęgnacji wystarczy średnio miękka szczoteczka do skóry zamszowej, oraz wilgotna szmatka, lub w przypadku głębszych zabrudzeń szczoteczka z łagodnym detergentem.

Beskid Mały 09.04.2018 – zdjęcia od lewej: Przełęcz u Panienki / …nieopodal mety, schodząc z Hrobaczej Łąki – zachód słońca nad Lipnikiem

Pewnym problemem były początkowo wąskie noski, przy czym absolutnie nie jest to wada buta, lecz wynik budowy mojej stopy, jednak i tu szybko model La Val GTX dopasował się do ich kształtu, już podczas drugiego wypadu zapewniając pełen komfort. Trudno też nie powiedzieć kilku dobrych słów o bardzo udanym moim zdaniem wyglądzie modelu, cechującym się zrównoważonym designem, bez krzykliwych dodatków, czerpiących zarówno z klasyki jak i nowoczesności. Przypomnę również że model dostępny jest w czterech wariantach kolorystycznych co pozwoli dopasować jego charakter do naszego gustu. Podsumowując jeśli poszukujecie bardzo wygodnych, trwałych, lekkich i uniwersalnych butów na łatwe i średnio trudne wypady górskie, lub za miasto, buty marki AKU model La Val GTX są z pewnością jednymi z tych których zakup powinniście wziąć pod uwagę.

Zalety:

  • niska waga
  • bardzo wysoki komfort użytkowania
  • ochrona palców przed uderzeniami kamieni
  • stabilizacja stopy wewnątrz buta
  • bardzo dobra przyczepność zelówki na zróżnicowanym podłożu
  • doskonała termoregulacja
  • skuteczny transport wilgoci z wnętrza buta
  • dobra wodoodporność
  • trwałość i staranne wykonanie
  • łatwe utrzymanie w czystości
  • zaawansowane technologię
  • indywidualne dopasowanie do kształtu stopy (wymagające rozchodzenia butów)
  • udany design dostępny w kilku wariantach kolorystycznych
  • skuteczne tłumienie uderzeń stóp o grunt

Wady:

  • samoczynne luzowanie się wiązadeł po dłuższym marszu

.

Uwagi:

  • wąskie noski butów skutkujące możliwym uciskiem w tym rejonie u osób o szerokich stopach

.

Przydatne linki:

Opracowanie powiązane / podobne:

.

do testów dostarczyła firma RAVEN

www.ravenco.eu

autor serdecznie dziękuję za udostępnienie

do testów butów AKU La Val GTX

.

oficjalna strona marki:

www.aku.it


tekst, opracowanie i zdjęcia z: Sebastian Nikiel

Informacja prawna – zgodnie z przepisami polskiego prawa, niniejszym informuję że wszystkie wyrażane na łamach tej strony, jak i stronach opisów do których prowadzi, są wyłącznie moją osobistą opinią na temat danego sprzętu, odzieży, czy akcesorium, wynikającą z posiadanego doświadczenia, nabytego w trakcie jego użytkowania, oraz dotyczącą wyłącznie testowanego egzemplarza, a nie całościowo linii danego modelu produktu. Opisy te mają na celu wyłącznie charakter informacyjny i nie są ofertą handlową.